neontetror dödsdömda?

#1 - 10 april 2007 08:40
Jag har ett trettiotal neontetror och minst 3 av dem har blivit bleka, fått sne ryggrad och dåliga fenor, har tagit ur dem ur akvariet till ett mindre och behandlat med nifurpirionol (2 ggr med en veckas mellanrum + vattenbyte) i bägge akvariumen. (för 50 L i 20 L akvariet och för 200 L i 180 L akvariet)

Jag kan se att fler fiskar ser sjuka ut. Är de dödsdömda mina neontetror?

De konstiga är att de sjuka fiskarna fortfarande simmar omkring och har bra aptit... detta finner jag lite märkvärdigt.

Jag är lite orolig att alla neontetror kommer att sluta i det lilla karantänsakvariet och dö så småningom.

Kanske lite bra att skaffa en liten glupsk fisk i det lilla som tar hand om problemet....:(
#2 - 10 april 2007 09:50
Kan det vara neonsjukan? Drabar andra fiskar också inte bara neontetror.
#3 - 10 april 2007 11:31
Är ju rädd för det , skall ju vara svårbotad.

Jag försöker att plocka ur en "dålig" fisk från det stora en eller två ggr i veckan men de är ibland lite svårfångade bland rötter och stenar.

Hoppas att sjukdomen inte hoppar över till mina coridoras och praktbotior bara.:(
#4 - 11 april 2007 07:20
Hmm

Vet inte om det har något som helst med detta att göra men i morse fann jag en konstig invånare i mitt akvarie

Vet inte hur jag kan lägga in en JPEG här så jag försöker förklara

Den är 2-3 cm lång har 6 ben i framändan och 3 små vingar sittande i den bakre delen men har bara 2 mycket korta vingar vid överkroppen.
Ser lite ut som en trollslända

Den är grön

Skall jag åka hem och döda den ögonblickligen.....[xx(]
#5 - 11 april 2007 09:01
OK

Det är en trollslända i mitt akvarie... Coolt [:-15]

Men den kan ha bitit lite neontetror i fenorna... men men
#6 - 11 april 2007 09:16
Xul skrev:
OK

Det är en trollslända i mitt akvarie... Coolt [:-15]

Men den kan ha bitit lite neontetror i fenorna... men men

Hur i hela fridens dagar fick du dit den?!
#7 - 11 april 2007 09:39
Den har kommit med mina ek + boklöv och kottar som jag la i akvariet i Januari (detta är min teori) Just nu är trollsländan i sin "undervattensform" med bla en trearmad klo längst bak på kroppen.

Den kommer att senare att ta sig till vattenytan och omvandla sig...

För övrigt verkar mina neontetror bli bättre men fenorna är lite skadade på vissa.. men det kan bero på den nya invånaren.. tyvärr men jag måste bara se vad som händer med den.

Har en flugfiskande kollega här som har berättat det mesta om trollsländor..
#8 - 11 april 2007 09:39
du kan lägga in bild på zoonen.. skaffa ett konto

låter konstigt med fiskarna, men dåligt vatten kan få fiskar sjuka. hur är vatttenkvaliten? typ nitrit..
#9 - 11 april 2007 09:40
Jag har behandlat neonsjuka med eSHa 2000 och fått bra resultat, men det kan ta lite tid. lycka till!
#10 - 11 april 2007 09:58
har den tre "vingar" i bakkroppen rör det sig om en flick/jungfruslända.. den tillhör ordningen trollsländor men är inte en egentlig trollslända... :)

Edit: antar att du plockade löven i vattnet?
#11 - 11 april 2007 10:07
http://www.flugfiskarn.com/odonata.htm

Längst ner på sidan, denna gröna sack

Nej löven kommer från bokskogen (men det är alldrig riktigt torrt där, finns ju pölar och så)
#12 - 11 april 2007 10:13
ah, där är den, en flick/jungfruslända... de är vackra när de är vuxna! :)
#13 - 11 april 2007 10:47
Vågar jag fortsätta medicineringen men nifurpirionol i mitt 180 L? Fiskarna ser ju bättre ut (de som hade symptom flyttade jag hela tiden men jag medicinerade i båda burkarna) förutom två neontetror i karantänsakvariet 20 L och där bor inte sländan ändå.

Nymfstadie ett till två år, kan detta var sant och hur skall den överleva detta, de äter väl knappast fiskfoder eller ? Och trivs de verkligen i mina 24-26 gr C ?

Vad skall jag göra ?
#14 - 11 april 2007 11:08
hmm om du inte dödat larven kanske du kan släppa ut den i ett kärr eller så? när jag var liten fiskade jag trollslände larver i diverse vattenhål:)
#15 - 11 april 2007 11:13
Nej

Kommer inte på fråga, måste isåfall åka till Hornbach och skaffa mig ett kar till och skaffa ett "Kärr" akvarie

Det här vill jag beskåda.....:)
#16 - 12 april 2007 16:24
beskåda att larven kläcks eller? Jag tycker det är häftigt att de lever så länge i vatten men bara nån vecka på land.. trollsländor är himla fina!

Annons