Neontetra sjuk

#1 - 17 november 2007 11:43
Jag har 5 neontetror och igårkväll upptäckte jag att en var blekare i färgen och hade som lite utstående fjällig kropp. Vitbleka fläckar och så flämtar den liksom. Vad är det för fel på den? Hur kan det ha uppstått? Jag har Rödskalle tetror, Sebrafisk, Platys och malar. Idag satte jag i Easy-Life flytande filtermedium i akvariet för jag gjorde rent filterpumpen. Kan det hjälpa tetran? Vad ska jag göra? Har ett litet akvarium exta men har varken pump eller doppvärmare. Kan väll inte sätta in tetran i ett annat akvarium utan de?
Tacksam för all hjälp jag kan få!

MVH Anneli
#2 - 17 november 2007 15:49
Sådant kan vara nästan vad som helst. "Utstående" kropp påminner om bukvattusot, medan den bleka färgen kan beror på en lång rad andra saker. Jag tror den har fått någon bakterieinfektion, alt är det slutfasen av fisktuberkulos du ser, och det lär inte vara så mycket att göra. Fisken kan också vara gammal och svag.
Enklast och snällast är nog att fiska upp den och avliva den.

Om du vill försöka göra något åt det, kan du försöka isolera den i det andra akvariet, köpa en simpel luftpump och bubbelsten som syresättare. Använd vatten från det "riktiga" akvariet.
Sedan kan du försöka köra med något bredverkande antibakteriellt medel, som General Tonic. Men jag tror inte det är så mycket att göra, tyvärr.

Annons