neontetra eller kardinaltetra?

#1 - 1 december 2002 19:47
Hej!
Jag undrar vilken art som är "lättast" av neon. och kardinal. Är det någon större skillnad på dem?

Jag hade tänkt att ha ett stim av neontetra eller Kardinaltetra i mitt lilla 28l. Om man ska gå efter "1 liter/cm fisk-reglen" borde det innebära att jag bara kan ha 5 st. Räcker detta? Eftersom att de är stimfiskar har jag hört att man ska ha minst 10...

MVH Lina

#2 - 1 december 2002 20:14
neonen ä lättare men den ä lite mer revir hävdande ä kardinalen. Ska du ha en fin fisk så kan jag rekomendera dem båda eftersom jag personligen inte tycker att nån av dem ä svåra, det enda du bör tänka på att ha lite längre invänjnings tid på kardinalen eftersom den ä känsligare.

DD
#3 - 1 december 2002 21:51
jag fick rådet att ta neontetror eftersom de är mindre än kardinalen, och mindre känsliga. och jag gillar dem skarpt. =)
Så jag röstar på att du tar neon, då får du ju plats med nån mer än om du tar kardinaltetror...

#4 - 2 december 2002 18:28
okej...då blir det nog neontetra då. Men hur blir det med antalet? Räcker det med bara 5-6 st?

MVH Lina

#5 - 3 december 2002 14:46
Dagan, vad menar du med att kardinalerna har längre invänjningstid?

#6 - 4 december 2002 07:34
Lina, neontetror är en stimfisk och vill vara så många som möjligt. Jag fick åxå rådet att ett stim är minst 8 fiskar...

Annons