Neon Tetror..

#1 - 16 maj 2004 23:03
Va nära att köpa 15 st neon tetror idag, men enligt försäljaren så var dem väldigt känsliga fiskar..att dem kunde dö av miljö ombyte o så vidare..som det lät på han så var det ett under att dem överlevde?..
e det sant? eller va tycker ni/erfarenheter om dessa tetror..
e 15 st en bra siffra för 55 liter kar?
#2 - 16 maj 2004 23:15
Man kan nog kallt räkna med att hälften dör inom någon månad, ja. 15 st låter som ett bra antal för 55 liter, beroende på vad du mer har för fisk, förstås.
#3 - 17 maj 2004 00:16
Jag måste ha haft tur med mina neoner då av ca 30 st endast 3-4 dött en "naturlig" död. Resten har blivit lite exklusivare foder till resten av innevånarna.

iofs är väl 10% en rätt så hög siffra men betydligt lägre än 50%
#4 - 17 maj 2004 00:45
Man köper hundra för att få femtio.. tragiskt men sant.
#5 - 17 maj 2004 05:46
Öh. Jag har ett stim på ca 20 Neoner och Kardinaler. Bara en har dött. Den dog över natten första dan...
#6 - 17 maj 2004 06:31
50% död inom en månad?!?!?! ni måste skojja? visst det är ingen ovanlighet att ett par stycken stryker med i början men 50%?? nej någon sådant har jag ens inte varit i närheten utav.
#7 - 17 maj 2004 08:02
Ingen av mina neoner har dött när jag köpte 10 st, fick sedan 7 st av min svåger och för honom hade ingen dött heller. Har haft mina 6 mån
#8 - 17 maj 2004 08:49
Jag tycker att det är svårt att få tetrorna att dö en naturlig död. Har tom satt ihop dem med scalarer och de har överlevt! :)
Har fått av vänner som har lagt ner sina egna akvarium, så jag har ca 20 st.
#9 - 17 maj 2004 09:13
av mina 100 kardinaltetror jag köpte dog vara 3st och kardinaltetror är ju känsligare än neontetror..
#10 - 17 maj 2004 10:19
Det var många år sedan jag köpte neontetra själv och vad jag minns så dog ett större antal innan jag var hemma.. Man får väl hoppas att det har blivit bättre. Vad vet jag..
#11 - 17 maj 2004 10:40
1) Jag kan bara tala för mig själv, och jag är förstås glad för er som INTE får stora förluster med neoner, men jag gör så att jag köper 40 när jag vill ha 20. De som överlever tre månader klarar sig i åratal, men de tre första månaderna har jag alltid stora förluster.

2) Jag håller som jag tidigare sagt inte med Kjell om att kardinaler är känsligare än neoner. Kardinaler ser jag som känsliga för att de är vildfångade, neoner för att de är inavlade med nedsatt immunförsvar.

3) En faktor som jag tror eventuellt spelar roll är hur stora neontetror man köper. Jumbo har jag köpt en gång, och de verkade tåligare än de pyttesmå 5-kronors neoner jag brukar köpa, så eventuellt är detta ett tillfälle när snålheten bedrar visheten.
#12 - 17 maj 2004 13:33
Har aldrig haft problem med varken neoner eller kardinaler. De lever i all evighet och jag tycker att de blivit fler också...
#13 - 17 maj 2004 13:42
har inte lyckats ha ihjäl en enda av mina 20 inköpta neoner. 10 har jag haft i 4 månader och 10 köpte jag i förra veckan (dom cycklade jag hem 6km med). har bara köpt små billiga varianter. (10 för 39:-)
#14 - 17 maj 2004 13:46
Ingen av mina neoner dog av att transporteras eller komma till ett nytt kar, men å andra sidan så hoppade en av dem ut och dog. Och när jag hade vita prick så försvann ett gäng. Nyligen dog en av en parasit. Men jag har fler neontetror kvar än zebrafiskar som ska kunna klara typ allt. Jag har (efter ett år)ca 60-65% av neonerna kvar men bara 40% av zebrorna som utövade kanebalism...
#15 - 17 maj 2004 13:55
Jag köpte 10 neontetror när akvariet hade varit igång max 2 veckor. En dog första natten (försvann rättare sagt) men resten har klarat sig fint. Men dom växer olika. En är fortfarande pytteliten och håller sig mycket för sig själv. Vi har haft dom i kanske 2 månader nu.
#16 - 17 maj 2004 15:30
jag har haft en del neontetror, men de ända dödsorsakerna jag haft, är dels 2st som hade som en brun klump vid stjärtfen-fästet. en av dem överlevde längre, fick en svullen buk och hjälarna öppnade sig, likt en röd krage på sidan och undersidan, ögonen stack ut också. den neontetran blev en riktig underlig fillur, men jag blev inte förvånad när min ancistrus en dag låg och mumsade på hans kadaver.

för övrigt märker man när en neontetra eller kardinaltetra kommer dö, då den är ensam, borta från stimmet en eller ett par dagar innan han kommer att dö. plus att de ofta ser annorlunda eller sjuka ut.

är det någon som vet vad mina neontetror hade för sjukdom när det bröt ut bruna klumpar på sjärt-fen-fästet?
#17 - 17 maj 2004 17:29
Jag har inte heller haft några problem med kardinaltetror (även om jag sällan är säker på att jag räknat rätt=) Har haft 23 st i flera månader utan förluster. MEN jag hade neontetror för flera år sedan och dessa dog allihopa (6-8st) bara på några veckor. Det måste ju nästan bero på kvaliten på fiskarna när man köper dom. Jag kan inte förstå vad det annars skulle vara.
#18 - 17 maj 2004 18:41
Sedan en annan sak. var köper ni neoner för 4:-?
#19 - 17 maj 2004 18:48
Precis! var köper man neoner för 4spänn?!? jag betalar 100spänn för 10, dvs 10 spänn firren, och då är det bra fiskar och en 2dagars-garanti på dem...
#20 - 17 maj 2004 19:51
Mina kostade 18kr styck (norrland såklart) så jag är glad att det inte blev 50 procents dödlighet.....
#21 - 17 maj 2004 20:09
Mina 14 st 1 månad gamla neoner är fortfarande 14 st. De verkar trivas fint. Är de inte en tålig fisk? Blev iaf rekomenderad att köpa ett gäng sådana vid uppstart.

Mvh, Olle
#22 - 17 maj 2004 23:05
Mohlin. du skrev.

"Har aldrig haft problem med varken neoner eller kardinaler. De lever i all evighet och jag tycker att de blivit fler också..."

Ska jag tolka det som att du har haft lek på kardinaler utan att ens vetat det eller?
#23 - 18 maj 2004 07:40
Plizken:

Det är det jag undrar också...Eftersom jag har hårt vatten verkar det vara en omöjlighet, men jag köpte 40 och nu är där fler, tror jag - det är inte helt lätt att räkna. Jag köpte alla samtidigt för ca ett år sen och 3 av dem är märkligt små, 1 cm. Alla andra har vuxtit till sig ordentligt.

Fråga mig inte. Men jag har massor med växter så de kan rent tekniskt ha gömt sig i dem utan att jag sett nåt.
#24 - 18 maj 2004 09:31
Ursäkta mig men jag känner mig skeptisk till att du har haft lek utan att engagerat dig. Det är inte många som lyckas trots att dom försöker, Det är av den anledningen som alla i butikerna är vildfångade. Men det är klart , är förhållandena perfekta så. Man vet aldrig..
#25 - 18 maj 2004 13:21
Jag känner mig också skeptisk. Men var kommer de extra ifrån? Möjligtvis har affären räknat fel och de små har inte växt alls sen jag köpte dem.
#26 - 19 maj 2004 21:10
herkules zoo i gbg säljer 10 neoner för 39 pix
#27 - 7 mars 2005 16:59
[QUOTE=averater]herkules zoo i gbg säljer 10 neoner för 39 pix[/QUOTE]

Vi har också herkules-neonisar och eftersom vi har ca 30 st vet jag ju inte om någon har dött och blivit uppäten men det verkar vara bra kvalite på dem, de har överlevt både det ena och det andra, växer så det knakar me..

Synd om er som har så hög neontetre-död... Hur hanterar ni era fiskar??? :P

Jag har haft mitt kar i 4-5 mån och inte en endaste fisk har dött, inte ens en neontetra.. (om man inte räknar palletyngel då), Jag förstår inte att det kan vara så med tetrorna om man inte har nån som käkar upp dem för en.. JÄTTE-KONSTIGT!
#28 - 8 mars 2005 16:12
jag hade en kompis som hade problem med att det var för många neoner.. han fick dem att leka jag vet itne hur.. han gjorde det itne med flit.. och det var att sälja av neoner... och jag har aldrig sett ett sånt fullpackat akvarium i mitt liv.. då var man nånstans mellan 10-14 år och att döda dem var ju uteslutet *ler snett*

Annons