neon tetor

#1 - 25 oktober 2005 21:43
Någon som har lyckats odla neon tetror?
Isf har jag en stor fråga.

Vad krävs för att odla dem?
ska köpa mig ett 250l kar som jag tänkte försöka ondla lite i...

Alla tips o råd tas gärna emot! =)

tack på förhand!
#2 - 26 oktober 2005 07:39
Jag vert inte men mina började leka då ja kom hem från semstren hade vart borta i 3veckor och dom fick mat varannan dag . När jag kom hem var vattnet j*vligt skitigt . Direkt efter vattenbytet började dom leka bravid javamossan orkade inte ta upp romen va väldigt trött efter resan så dom blev uppätna sen dess har jag inte ens fösökt och få dom att leka.
#3 - 26 oktober 2005 12:58
Jag frågade just detta i ett zoo här i stan. De svarade att det som krävs är tålamod ;).
Man ska dock gärna sänka vattennivån samt ha lite flytväxter.
Han surrade om att lägga i en kvadratisk ram med myggnät som man sedan fäster någon plastväxt på. Då kommer de att leka under den.
Om det stämmer eller ej överlämnar jag till "Mythbusters" ;)

Någonting i mitt bakhuvud säger att man ska ha hårt vatten för att få dem att leka.. men jag är ytterst osäker på det.. så jag skriver det inte ens!
#4 - 26 oktober 2005 19:02
Hej.
Har neontetror som vad jag vet aldrig lekt.(däremor brukar dom "dansa" runt varandra)
Neontetror behöver hårt vatten.
Är tropiska fiskar som leker under regnperioden
Har faktiskt försökt samla regnvatten och bytt vattnet i akvariet mot regnvatten några gånger.
Tyvärr blev det ingen lek:-)
MVH Marita
#5 - 26 oktober 2005 19:09
Just neontetror har jag inte odlat men väl några andra tetror.

Många fiskar leker i naturen när regntiden börjar. Det är då som floderna stiger, massor av ätbart sköjs ned i vattnet, mygglarver kommer i massor, nya områden blir översvämmade osv. Så den ena sidan är att efterlikna det, t.ex. att gå från ont om mat och dåligt vatten till plötsligt mat och vattenbyte, typ som man gör när man kommer hem efter en semesterresa.

Vattenkvaliteten på regntidslekare skall vara mjukt eller mycket mjukt vatten, förhållandevis svalt (för neontetra lär ca 24C vara lagom tror jag), oftast kraftig cirkulation och syrerikt. Byt mycket vatten.

Ett annat problem är att få dem att leka när man själv planerat det och att få dem att göra det i ett akvarium där man har möjlighet att ta hand om ynglen. För det tycker jag det är lättast att dela på hanar och honor 1-2 veckor. När man sedan sätter ihop dem i ett akvarium leker de oftast inom någon dag. Ge dem mycket mat när du delat på dem och mata sedan inte i odlingsakvariet, då blir det en massa skräp på bottnen.

Själva odlingsakvariet kan du välja på två metoder. Antingen ett litet som du försöker hålla helt rent, eller ett ganska stort som är igång och med bra inkört filter. Oavsett vilket är javamossa utmärkt, men inte nödvändig.

Har du bara ren glasbotten måste du antingen ha ett tätt växtsnår, t.ex. javamossa, eller lägga någon sorts nät över bottnen. Ett vanligt myggnät som täcker hela bottnen med några små stenar under har fungerat utmärkt för mig.

Filtret under leken får gärna vara ordentligt men sedan måste det avpassas så att ynglen klarar sig. Den enklaste sortens luftpumpsdrivna bubbelfilter är oslagbara för nykläckta.

För neonteror skall vad jag förstått ljuset skärmas av, eventuellt helt mörkläggas första veckan. De tetror jag odlat har ynglen bara varit framme nattetid första veckorna. De är dessutom otroligt små (3-4 mm) så det går inte att vara säker på att man misslyckats förrän efter flera veckor, även om man inte kan se något yngel.

Både små (20-30L) akvarier och större fungerar till odling. Däremot bör du ha föräldrar och uppväxande i större. Små akvarier har fördelen att det är lätt att mata de nykläckta ynglen.

Neontetra räknas som silver i odlingskampanjen, dvs den räknas inte som en nybörjarfisk för odling, men silver skall gå bra även för en intresserad och påläst nybörjare.

Lycka till!
#6 - 1 november 2005 09:00
Hmm.. hade tänkt mig ett gäng neontetror i mitt 540l akvarium. Kanske ska man odla upp sina egna? Tippar på att tetrorna blir mat för skalarorna vad det lider, kanske inte fel att odla. Jag har ett 30l som jag (tvärr) odlar guppies i. Går det odla neoner i samma? Eller bör de vara ensamma? Pappa och mammorna guppies flyttas givetvis till ett annat kar.
#7 - 1 november 2005 09:47
Om inte guppy yngeln blir för nyfikna så går det väll. Men guppy yngel kanske kan äta de små neontetrorna redan efter att guppysarna är en eller två veckor. Sen så är det väll så att neontetre romen får väll inte utsättas för stark eller nästan nogåt ljus allt . När dom är frisimmade så tål dom inte heller starkt ljus .

Så lycka till !
#8 - 1 november 2005 09:55
[font=Comic Sans MS][color=red]Kanske hittar du nå´t som kan vara bra att ha här:[/color][/font]

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=52884&highlight=odling+neontetror
#9 - 10 november 2005 00:54
Måste bara säga att det va en susens tråd du hittat! tack!
#10 - 27 november 2005 18:21
Tack MoZZe för att du ställde frågan för en månad sedan! Jag blev så inspirerad att jag försökt mig på att odla neontetror sedan dess. Har lyckats få till tre lekar i ett odlingsakvarium, men tyvärr är det något som inte fungerar sedan, rommen vitnar och försvinner utan att något kläcks. Skall börja mixtra med vattenkemin nu se om det gör någon skillnad.
#11 - 27 november 2005 21:10
Haha, en rolig grej va att jag kollade i denna tråden igår, o tänkte att jag ville skriva något mer, så att man fick upp livet lite i den, så det kan komma lite färskare inlägg om just neonen.

Nöjet är helt på min sida! o tack själv för att du börja skriva i denna tråden igen, tyvärr har jag inte kommit igång med min odling än, jag väntar på tillväxten av lite växter i mitt växtkar som jag ska använda i mina odlingskar senare.

Hur har du gjort för att få dem att leka över huvudtaget. SPECIFIKT DETALJERAD information om hur du gjorde! :D
#12 - 27 november 2005 21:32
[QUOTE=y0da]Någonting i mitt bakhuvud säger att man ska ha hårt vatten för att få dem att leka.. men jag är ytterst osäker på det.. så jag skriver det inte ens![/QUOTE]
[QUOTE=martal] Neontetror behöver hårt vatten.[/QUOTE]
Mjukt vatten!
pH: 5 – 7; dH: 1 - 2 enligt fishbase.
http://www.fishbase.se/Summary/speciesSummary.php?ID=10691&genusname=Paracheirodon&speciesname=innesi

--- MW
#13 - 27 november 2005 21:56
Magnus W
skulle det funka om man köpte torvblock och skar ut 3-4cm tjocka bitar och lägger på botten på akvariet och eventuellt stenar på som håller ner torven och i med javamossa och ett billifilter.

läste nyligen om en som hade gjort nåt liknande för odla segelfenstetror.
#14 - 27 november 2005 23:36
Jag tror det skulle funka. Personligen har jag bara fått lek av neontetra när de behagat föröka sig spntant i sällskapsakvariet men mjukt lätt surt vatten, inte för stark belysning och välgödda fiskar skulle nog kunna ge resultat. Läs gärna ErikThurs artikel (på hans zoon) om odling av glödbandstetra, det finns mycket där att tänka på för den som vill odla tetror.

-- MW
#15 - 28 november 2005 00:23
[QUOTE=Magnus W][QUOTE=y0da]Någonting i mitt bakhuvud säger att man ska ha hårt vatten för att få dem att leka.. men jag är ytterst osäker på det.. så jag skriver det inte ens![/QUOTE]
[QUOTE=martal] Neontetror behöver hårt vatten.[/QUOTE]
Mjukt vatten!
pH: 5 – 7; dH: 1 - 2 enligt fishbase.
http://www.fishbase.se/Summary/speciesSummary.php?ID=10691&genusname=Paracheirodon&speciesname=innesi

--- MW[/QUOTE]Neontetror får man bara att leka i mjukt o surt vatten!! Om du ska sänka ph med torv så måste vattnet vara mjukt, har du ett hårt vatten så får du ingen effekt förutom the vatten! Om du ska prova med torv så lägg det i filtret och inte under en sten eller vad raven snackar om, då passerar inget vatten igenom torven fast det är väl ganska logiskt.
#16 - 28 november 2005 01:01
de ja snackade om funkade alldeles ypperligt i ett 30L med 4cm torv.
ph låg på 4.5-5.8 och torvskivan håller ihop fint även efter 1år och färgar fortfarande vattnet men sänker inte ph längre har hamnat över 6.5
javamossan växte och trivdes bra och löv håller sej länge också.
#17 - 28 november 2005 19:07
[QUOTE=MoZZe]...Hur har du gjort för att få dem att leka över huvudtaget. SPECIFIKT DETALJERAD information om hur du gjorde! :D[/QUOTE]
Fiskarna:
Jag har ett stim med neontetror som jag köpte för ca 2 år sedan, de går i mitt stora sällskapsakvarium. Det är inte så många honor av dem som är helt friska längre, men valde ut en och placerade i ett annat akvarium där jag har lite andra yngel på uppväxt (gul fantomtetra). Resten gick kvar i stora akvariet. Båda akvariumen får massor av mat, nästan bara torrfoder.

Odlingsakvariet:
Ett 28L akvarium med skumgummi-bubbelfilter, värmare och en stor tuss javamossa. Ingen lampa, står nedanför ett fönster. Gjorde vid akvariet samtidigt som honan flyttades ur stora akvariet. Sidorna på akvariet täckta med tidningar, större delen av ovansidan täckt.

Odlingsförsök (efter en vecka):
Byter det mesta vattnet i odlingskakvariet. Flyttar dit honan och en av de finaste hanarna från stora akvariet tidigt en kväll. Nästa kväll delar jag på dem igen. Täcker för akvariet helt. Ser rom.

Inget som kläcks tyvärr efter första två gångerna, tredje är jag inte helt säker på ännu.

Har pH 6.5 i alla akvarium. Hårdheten varierar lite (egen brunn) beroende på lågt grundvattnet är, tror GH ligger uppåt 7 nu.

Annons