Neolamprologus Tretocephalus

#1 - 23 mars 2004 23:30

Neolamprologus Tretocephalus

Finns det någon här som har erfarenheter av ovanstående fisk? Skulle ni isf kunna skriva nån rad om fisken?

tack på förhand och dyl.

#2 - 24 mars 2004 16:31
som sagt..
#3 - 25 mars 2004 13:01
Jag har dom, vad ar det du vill veta forutom at dom ar ena riktiga sma monster, hehehe. o forresten inte sa sma heller, har sett ex. pa over 15cm. Forutom mat och agglaggning sa funkar dom ganska mycket som en Mbuna fran Malawi. Ungefar lika aggresiva men gar bara att ha ett par i ett akvarium om det inte ar MYCKET stort. Dom ar lattskotta, far aldrig soten, lattlekta. Kom bara ihag att som med Mbunas sa ar det over filtrering, over befolkning o tata vatten byten som galler. Och blanda inte med frontosor efter som dom kommer att jaga livet ur dom om frontosorna inte ar jatte stora (eller nagon annan fisk som ser liknande ut, vissa sexfasciatus varianter tex.)
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 25 mars 2004 13:03
Jag har haft dom några gånger, men eftersom det är jag som skrivit artbeskrivningen här på zoopet så har jag ju redan delgett mina synpunkter.
#5 - 25 mars 2004 22:50
nynick: okey. jo jag har själv fått bilden av att de är riktigt aggresiva. men det är inga problem att hålla dem med andra lamprologusar typ leleupi,calvus? du skrev att de var mycket lika mbunas i sättet. vad menar du med att det är överfiltrering och överbefolkning som gäller? att man har fin fart på vattnet förstår jag är ett måste. men att det är överbefolkning som gäller? ska akvariet vara överbefolkat för att fisken ska trivas? det är kanske jag som missuppfattat vad du menade. vidare; att de skulle jaga livet ur en sexfasciatus eller frontosa beror det på att de också är randiga och att treto. är aggro mot artfränder? well. thx for the information (:

Kjell: Yes, den har jag läst. Jag kom dock att tänka på en sak. Jag vet inte riktigt hur jag ska formulera mig. Men du kanske har svaret. Jag har inte sett så mycket av tretocephalus, bara några bilder, och jag tycker de är MYCKET snygga. Bilden här på zoopet föreställer tydligen en VF. Frågan: De tretosar man köper i djuraffären, brukar de ha anlag för att få så fina färger, eller är det en mer ovanlig företeelse, som man oftast bara ser på VF? Jag menar- Det är inget skoj om man åker ända till Nol, för att upptäcka att fisken bara var.. grå.

Cheers,
#6 - 26 mars 2004 00:12
jag skulle nog inte halla dom med Calvus eftersom dom ar ganska fridfulla. Med overbefolkat sa menar jag bara att ha precis sa mycket olika fiskar i akvariet sa att stora revir blir omojliga att forsvara.
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 26 mars 2004 07:17
De tretosar man köper i djuraffären, brukar de ha anlag för att få så fina färger, eller är det en mer ovanlig företeelse
Trivs de så är färgerna lika fina som på zoopet-fotot.
#8 - 27 mars 2004 02:35
ang. den "gra" fisken sa blir dom faktiskt atminstonne gra aktiga ibland. Det betyder dock inte alls att arvsanlagen skulle vara samre, betyder bara att firren inte ar pa topp humor. Jag har varit lat o "glomt" att plocka ur en extra hane/hona och mitt par gor livet ganska sa surt for den. Alla rander ar sa gott som borta o det var den finast fargade nar jag kopte dom. Randerna kommer forresten tillbaka lite grann nar det ar matdags, ar val lite gladare da kan jag tanka.
#9 - 29 mars 2004 19:40
i see i see. Tack så mycket för svaren!

Annons