Neolamprologus signatus

#1 - 31 oktober 2004 12:08
Hejsan alla..
Det är så att jag va å köpte ett par av dessa underbara fiskar.. En hona å en hane.. Han på Herkules zoo sa att det skulle räcka med ett par till att börja med för att dom skulle bygga upp en egen liten koloni. Men saken är den att hanen kör bort honan hela tiden som han ser henne.. Dom har 5st snäckor, anubias i massor och en mangrov.. Kan det vara så att han inte gillar henne å att jag kan behöva skaffa en hona till? Eller kan det vara så att detta fjanteri kommer att övergå till kärlek?
#2 - 6 december 2004 20:15
Hej

Jag har precis samma problem som dej! Köpte mina två signatus på Hercules jag med och dom gör precis samma sak.. Satte i en hona till men den bet dom ihjäl tillsammans. Han verkar inte direkt vara agressiv mot henne, han bara motar iväg henne vänligt men bestämt. Hur länge har dina hållt på såhär?
#3 - 6 december 2004 21:09
Dom höll på så tills jag slängde ner massa stenar.. Lite trisst med dom just nu, för dom har en snäcka bakom alla stenar under pumpen som dom ligger å trycker..Kommer ändast fram när det är mat..
#4 - 7 december 2004 11:56
Hade i massa mer grus igår. Även över flera snäckor. Då blev det ett jävla liv. Hanen och även honan gräver som galningar å flyttar snäckor. Han motar inte bort henne på samma sätt nu heller. Får se va som händer..
#5 - 7 december 2004 12:17
Guppy_nisse - tror du har för grovt grus (tittat i din zon) till dem. De vill gräva som nilvert skrev och som står i artbeskrivningen här på zoopet.
#6 - 7 december 2004 18:26
Ursprungligen skickat av Henreb
Guppy_nisse - tror du har för grovt grus (tittat i din zon) till dem. De vill gräva som nilvert skrev och som står i artbeskrivningen här på zoopet.

Det är inte högst nödvändigt.. Känner en annan som har grövre grus än mig och han har fullt av yngel med dom..
#7 - 7 december 2004 18:49
Egentligen ska dom väl leka i grottor i lerbotten. Men dom använder snäckor el grottor som substitut. Så då borde dom väl inte va så kinkia med gruset heller..
#8 - 10 december 2004 14:48
Nu vet jag va felet är.. Såg nu precis när jag kom hem att dom har yngel.. Honan har bott nästan hela tiden i snäckan å hanen har vaktat... *GLAD*!
#9 - 10 december 2004 15:23
Å fan.. Grattis! Mina har blivit vänner nu verkar de som. Honan har blivit tjockare och spänner då och då upp sin mage framför hanen. Hon blänker mycket mer runt magen nu åxå. Antar att det är lek pågång hos mej med.
Har du några kort på dom små liven?
#10 - 10 december 2004 15:30
Nopp, inga kort än.. Ska fixa lite senare.. Lovar att säga till då.. ;) Men mina va osams i början, honan blev stor och silvrig om magen, sedan så blev dom vänner... Hon spännde sig, sedan han.. Så höll dom på så tills Gunnar =P blev sur.. Efter ett tag så har hon varit vid sin snäcka längst bak i akvariumet under pumpen, sedan efter någon vecka eller så, så vart hanen där.. Såg dom nästan aldrig.. I nästan 3 veckor så har hon nästan aldrig lämnat snäckan, inte änns för att äta. Han har varit utanför snäckan å vaktat. Men jag ska se om jag får något bra kort sedan.. =)
#11 - 10 december 2004 15:49
Då läggs de nog snart ägg hos mej åxå då alltså.. Gick hon länge med sin silvriga buk innan hon la äggen?
#12 - 10 december 2004 15:51
Runt 2 veckor vill jag minnas.. Då flörtade hon också en hel del medans hanen inte ville vara intresserad.. Sedan så vart han det..
#13 - 10 december 2004 16:06
Det verkar inte som han är så intresserad. Gäller väl bara att vänta då antar jag. Dom har nog vart såhär i en vecka drygt nu. Ska bli spännande å se va som händer. Tar dom bra hand om sina yngel signatusarna?
#14 - 10 december 2004 16:09
Just nu går det kanon... Vad jag vet så ska dom vara yngelvårdare.. Så fort jag kommer nära framrutan så blir hanen (Gunnar) sur å försöker att köra bort mig medans honan (Bettan) kollar till ynglena vilket han också gör.. Kör bort allt som kommer för nära..
#15 - 10 december 2004 20:28
Ursprungligen skickat av Henreb

Kom å tänka på det nu igen när jag tittade in i karet.. Honan håller på att gräva en håla för fullt just nu.. Hon ser ut som en bulldozer så som hon skyflar in grus i munnen å spottar ut.. Så det är inga problem.. [^]
#16 - 13 december 2004 20:06
Nu verkar det som att äggena är lagda. Dom vaktar båda samma snäcka och honan har blivigt smal. Men hanen är lite aggresiv ibland och trycker henne mot botten.. Nåt du känner igen?
#17 - 13 december 2004 20:50
Jo då.. Han vill hålla henne på plats så att hon inte får för sig att sticka.. Om min hona kommer lite för långt bort så är hanen och kör hem henne praktiskt taget med full fart.. Rätt skoj att se på. =) Har en bild på ett av ynglena på min zoon.. Adressen finns nedan!
#18 - 13 december 2004 21:38
Det var en söt liten filur! Hur många är dom?
#19 - 13 december 2004 22:52
Ja du, bra fråga.. Ett 20-tal kanske.. Är osäker.. Min hona börjar redan att visa nya tecken på att ägg är på G... LoL
#20 - 15 december 2004 09:42
Å fan.. Då kanske vi får våran lilla koloni då.. Måste köpa nytt större akvarium! Mitt är ju bara 45:(
#21 - 15 december 2004 12:48
Jo, jag tror det kan vara en bra idé. Jag har 96L, fast den jag har är avlång om man säger så. 80cm lång, 30cm djup och 40cm hög..

Annons