Neolamprologus Multifasciatus

#1 - 18 oktober 2003 19:17
Har tänkt börja odla lite på denna intressanta art o undrar hur de ska/bör se ut i akvariet??

Karet är på 54 liter, gruset är c.a 2-3 mm, sen hade jag tänkt lägga ner 5-6 snäckor o en massa löv på botten.
Skulle detta kunna funka??
#2 - 18 oktober 2003 20:15
De lär vara väldigt lättodlade så det skulle nog funka som odlingskar. Sanden skulle kanske kunna vara lite finare men det är nog inget krav. Däremot undrar jag var du fick iden om löven ifrån.

De kommer bara att göra vattnet surare och multisar vill ha högt ph-värde.
#3 - 18 oktober 2003 20:37
Azur´s dagbok....
#4 - 18 oktober 2003 21:01
Det kommer inte funka...
Du ska ha sandsstrand på under 1 mm kornstorlek...
annars kan de inte gräva som dem vill...
Ha typ 25 vinbergssnäckor och en växt som delar karet på mitten så hanarna kan ha varsitt revir... annars kommer dem antagligen mest t.e.x mucka med den andre hanen... ha typ 4 honor per hanne eftersom de är koloni-lekare...
#5 - 18 oktober 2003 22:03
Hej!
Jag har 8 st av dessa firrar i ett 122 liters akvarium med ca 50 st snäckskal och sanden jag har är dolomitkalk 1-2 mm stor. Det fungerar kanon. Man blir faktiskt förvånad över hur stora munnar dessa små fiskar egentligen har. Du kan kika mer på min hemsida om du vill veta mer om dem och se akvariet jag har dem i. Har även skrivit lite om hur man odlar dessa.
http://hem.passagen.se/maria_augustsson
Mvh Maria
#6 - 19 oktober 2003 12:39
Ska du ha det här akvariumet som odlingskar eller som artakvarium för multisar?
#7 - 19 oktober 2003 13:14
De grävde sig utan problem ned till bottenglaset genom 10 cm engelsk sjögrus (snittstorlek 8-10 mm) hos mig, så jag tror inte det där med kornstorlek är särskilt viktigt.
#8 - 19 oktober 2003 15:42
Skippa löven. (Sydamerikanska dvärgciklider uppskattar dessa, inte tanganyika)
Stoppa ner kalk/korall/marmor - sten för att få de öskade vattenvärdena.
2-3 mm grus kan nog fungera, de har som sagt jätte munnar i förhållande till sin kropp.

De är parbildande och inte harem som Danny_C skriver. så ha 1 - 2 lekpar om ska odla.
Om du ska ha ett artakvarium så kan du ha några fler, dock kanske fler hanar för att minska bråket.
#9 - 19 oktober 2003 18:15
Hej!
Jag tycker inte att det är någon bra idé att ha fler hanar än honor. Då kommer hanarna bara att bråka om vem som ska ha honorna. Angående om de är monogama eller polygama så finns det delade meningar om detta. Vad jag ahr förstått så är de monogama i mindre grupper men i större kolonier så kan en hane ha flera honor.
I ett 54 liters akvarium så tror jag det blir ganska bra att börja med ca 2 st par om du bara ska ha dem i akvariet. De kommer snart att bli många fler.
Mvh Maria
#10 - 19 oktober 2003 18:16
Hej!
Kom på en sak till. Ha massor av snäckor. Om du ska ha ca 4 st fiskar så köp då ca 25 snäckskal.
Mvh Maria
#11 - 19 oktober 2003 18:52
Multisarna är rena grävmaskinerna och stannar inte förrän de når glasbotten, håll därför igen på hur mycket sand du stoppar i karet. Något som har fungerat jättebra för mig är att använda musselskal som bottenmaterial. Jag plockade ihop några liter i somras på västkusten och skalen täcker nu hela botten tillsammans med ungefär två centimeter sand. Trots att det finns gott om snäckskal föredrar flera honor att bo under musselskal som de grävt sig in under. Skalen är också mycket bra för ynglen eftersom det blir gott om springor och vrår. Nästa sommar skall jag plocka mer skal och helt byta ut sanden.
#12 - 20 oktober 2003 12:11
OJ! blev fel, Naturligt vis menar jag fler honor !!

Ett tips är att ha lite större stenar längst ner under sanden. ta så sora stenar där som de inte kan gräva bort. på så vis undviker du att bottenglaset kommer fram.
#13 - 20 oktober 2003 15:03
Mina similisar har 1 dm sand att gräva på och än så länge har de inte nått ner till botten. Istället har de grävt kratrar över hela akvariet.

Annons