Karet ær inred med et 40 tal vinbjergs snæckor,sand och nån typ av alfix bakgrund och två stora faxekalk stenar,temp ær ca 23-24 grader det ær vad kællar lokalen ær upværmd till och et ph på 7.6 ,bild får komma nær jag flyttat klart,kan inte hitta kameran i flytt oredan
OK, om alla matvägrar (är det alla som matvägrar helt?) och karet är i ordning i övrigt så får man nog helt enkelt bara fortsätta att mata sparsamt och hålla koll på dom.
En del herbivora ciklider som; Tropheus och Hästnosciklider skall man vara aktsam att inte ge "kött", alltså artemia och liknande - deras tarmsystem har svårt att klara den typen av mat. Multfasciatus är däremot carnivor och livnär sig på allsköns levande mat, det är inte någon fara om dom får röda mygglarver.
Däremot kan man diskutera om röda mygglarver, bloodworm, är bra föda i sig. Det sägs att röda mygg föds upp i mycket dåligt och förorenat vatten och att människor kan få allergi av röda mygg, när man hanterar detta, dessutom skall röda mygglarver vara mycket fattigt på näring och bör betraktas som rent godis för fiskarna.
Jag vet inte om den röda mygglarver-födan vi ger våra fiskar idag är odlade under dessa dåliga förhållanden... men mina fiskar kan få sig ett litet treat med röda mygg ibland, och det fungerar hur bra som helst.