Naturmaterial i akvariet

#1 - 23 september 2012 09:13
Hej!

Letat runder på nätet efter tips på inredning till akvariet men hittar inte så mycket "oklassiskt"

Det jag främst är ute efter är inredning som ger bra gömställen till fiskarna men alla tips är välkomna.
Det ska även vara saker som finns att köpa eller hitta i naturen eller på loppisar. Inte i akvirebutiken (då kan man ju kolla där bara)

Dessa är de som jag kommer på men är väldigt klassiska
Lerkrukor
Rötter
Lerrör (ser ut som lerkrukor fast är som rör)
Stengrottor

Hade också varit kul med tips på material som man själv kan bygga med. Funderar på om man kan använda glasfiberspackel till att forma en platå med en grotta i. Men skriv gärna olika material som är bra att använda.

Tänk på att det du vet vet kanske inte andra. Både bra och dåliga erfarenheter är välkomna.
#2 - 24 september 2012 11:42
Sv: Naturmaterial i akvariet

Kokosnöt har jag byggt grottor av ett par ggr.

Sen kan man ju använda frigolit som man lägger Husfix på o sen lackar. Som när man gör en bakgrund. De måste dock silikonas fast i karet.
#3 - 24 september 2012 12:03
skiffer
#4 - 24 september 2012 12:42
Hittade på en sida att man kan använda hängrännenät i plast. http://www.jula.se/hangrannenat-349007
Blir nog det och sedan glasfiberväv.

Frigolit är ju annars ett bra och billigt material men tyvärr blir det problem för mig efter som jag tänkt mig ett en grotta med tunnlar i.
#5 - 25 september 2012 21:36
när jag va sådär 13år och gick i skolan så gjorde jag en del grottor i träslöjden, dom hade såndär brun lera som man formar och härdar i ugnen - fiskarna älskade dom! va nog samma material som takpannor fast något finare kanske.

kan man ha äppelträd i karen? börjar väl bli dags att beskära dom jävlarna nu, vet att trä måste torka men de tänkte jag göra i pannrummet över vintern?

Annons