naturligt beteende? - detta om våldtäkter

#1 - 2 maj 2008 19:07
#2 - 2 maj 2008 19:46
Tydligen så finns det perversa galningar inom djurriket också.
Jag såg för ett antal år sedan en väldigt obehaglig dokumentär om just unga sälhannar, som tydligen kan bli väldgit obehagliga när de just blivit könsmogna.

Sedan undrar jag ju om det är så "extremt vanligt" med sexuellt tvång bland djur som artikeln vill göra gällande.
#3 - 2 maj 2008 19:56
AllaFiskar skrev:
Tydligen så finns det perversa galningar inom djurriket också.

Jag såg för ett antal år sedan en väldigt obehaglig dokumentär om just unga sälhannar, som tydligen kan bli väldgit obehagliga när de just blivit könsmogna.

Sedan undrar jag ju om det är så "extremt vanligt" med sexuellt tvång bland djur som artikeln vill göra gällande.

Han försöker att skapa en ny rottistråd.. Fall inte i fällan...

Om han nu vill påstå att mannen inte har tagit sig förbi djurstadiet så låt honom göra det... [:-92][:-93] Som man bäddar...
#4 - 2 maj 2008 20:04
Stackars pingvin :( Hon vill nog bara springa omkring bland de andra men får istället en stor deg klump över sig :(
#5 - 2 maj 2008 20:17
- Det finns flera dokumenterade fall av våldtäkter inom djurvärlden betydligt närmare oss. Vanliga änder kan uppvisa ett synnerligen obehagligt beteende. Under perioden för parning utsätts ibland honor för en formidabel klappjakt av brunstiga hanar. Det finns fall där honor utsätts för något som kan liknas vid gruppvåldtäkt. Flera hanar som avlöser varandra tills honan är helt utmattad eller till och med dör!

Kan i skrivande stund inte verifiera detta genom länkar eller annat men vill minnas att det visades i Naturrutan för ett antal år sedan.

*Det som är naturligt är inte alltid det rätta*
#6 - 2 maj 2008 20:25
- Det finns flera dokumenterade fall av våldtäkter inom djurvärlden betydligt närmare oss. Vanliga änder kan uppvisa ett synnerligen obehagligt beteende. Under perioden för parning utsätts ibland honor för en formidabel klappjakt av brunstiga hanar. Det finns fall där honor utsätts för något som kan liknas vid gruppvåldtäkt. Flera hanar som avlöser varandra tills honan är helt utmattad eller till och med dör!

Kan i skrivande stund inte verifiera detta genom länkar eller annat men vill minnas att det visades i Naturrutan för ett antal år sedan.

Ha ha... och med det menar du då att det är fullt naturligt att mannen våldtar lr??? Har du tänkt över innebörden i tråden, motivet för trådskaparen???
Valrossar och änder.. Jaha... Ja, gillar ni den liknelsen så fine by me... :D :D :D
#7 - 2 maj 2008 20:31
Notera mitt slutord:

- Jag ser ingen som helst koppling mellan det ena eller det andra. Vi människor har något som djuren saknar. Förmågan att känna empati samt moraliska värderingar som styr vårt handlande.
#8 - 2 maj 2008 20:43
Notera mitt slutord:

- Jag ser ingen som helst koppling mellan det ena eller det andra. Vi människor har något som djuren saknar. Förmågan att känna empati samt moraliska värderingar som styr vårt handlande.

Du menar alltså att det endast är med viljan en man kan övervinna denna naturliga drift att våldta??? :D :D :D
Ha ha.. nu börjar det att bli riktigt roligt det här...
#9 - 2 maj 2008 20:49
Katharina skrev:
Du menar alltså att det endast är med viljan en man kan övervinna denna naturliga drift att våldta??? :D :D :D

- Hm! Nu hänger jag inte med längre! Att våldföra sig på något eller någon är alltid fel! Oavsett om det händer i naturen eller annorstädes.
#10 - 2 maj 2008 20:52
Katharina skrev:
Om han nu vill påstå att mannen inte har tagit sig förbi djurstadiet så låt honom göra det... [:-92][:-93] Som man bäddar...

Tja, människor är djur, både män och kvinnor, vi tillhör djurarten Homo sapiens. Människan, denna "skapelsens krona" är mer "djurisk", slav under reptilhjärnan, och agerar nog mer på instinkt än många vill inse. Men våldtäktsbeteendet är nog inget normalt hos nå´n art, oavsett art är det nog ett försök att visa dominans som gått för långt.

Och det finns nog en del djur som känner mer empati än många människor. Har för mig att jag läste om nå´t forskningsresultat häromsistens, som tydde på att nå´n liten apa hade förmågan att sätta sig in i sina artfränders situation. Husdjur, som hundar och katter, verkar också ofta verkligen bry sig om sina ägare. Ett exempel var ett program jag såg på Animal Planet, där en kille fick ett epilepsianfall, ramlade ur sängen, och hade nog dött om det inte var för att hans katt, målmedvetet, sprang in i hans mammas sovrum och väckte henne.
#11 - 2 maj 2008 20:55
Katharina skrev:

Katharina du menar ofta att erikthur bara skriver för att provocera är det inte vad du gör här?
Läs riktigt vad Olof Loklint skriver
#12 - 2 maj 2008 21:02
miluhe skrev:
Katharina du menar ofta att erikthur bara skriver för att provocera är det inte vad du gör här?

Läs riktigt vad Olof Loklint skriver

Ja, det gör jag.. Helt rätt...
Det var faktiskt lite kul som han formulerade sig även om jag förstod andemeningen.. Jag satte in dessa :D :D :D för att förklara att det inte var så allvarligt menat. Det gör inte erikthur.

Olof.. Du trasslade ju in dig i orden där litegrann.. Jag var ju bara tvungen att hugga... ;)

Jag tycker faktiskt att den moderna människan har mer från grottmänniskan än vi vill kännas vid och att våra kroppar behöver mat och rörelse som grottmänniskan..
#13 - 3 maj 2008 04:51
XenOn skrev:
Stackars pingvin :( Hon vill nog bara springa omkring bland de andra men får istället en stor deg klump över sig :(

Och vad är det som gör dig så säker på att det var en "hon"?;)

Katharina skrev:
..tycker faktiskt att den moderna människan har mer från grottmänniskan än vi vill kännas vid och att våra kroppar behöver mat och rörelse som grottmänniskan..

Vi behöver inte jaga och samla för att inte svälta ihjäl, det finns ett 7-11 runt hörnet och vad det gäller den sexuella biten så har vi ju tv1000..:D
#14 - 3 maj 2008 04:56
XenOn skrev:
Stackars pingvin Hon vill nog bara springa omkring bland de andra men får istället en stor deg klump över sig

Och vad är det som gör dig så säker på att det var en "hon"?

Katharina skrev:
..tycker faktiskt att den moderna människan har mer från grottmänniskan än vi vill kännas vid och att våra kroppar behöver mat och rörelse som grottmänniskan..

Vi behöver inte jaga och samla för att inte svälta ihjäl, det finns ett 7-11 runt hörnet vilket våran nedärvda instinkt att samla fett och socker för svåra tider inte verkar förstå och vad det gäller den sexuella biten så har ni väl TV1000 i Nacka?..
#15 - 3 maj 2008 05:01
XenOn skrev:
Stackars pingvin Hon vill nog bara springa omkring bland de andra men får istället en stor deg klump över sig

Katharina skrev:

Vi behöver inte jaga och samla för att inte svälta ihjäl, det finns ett 7-11 runt hörnet vilket våran nedärvda instinkt att samla fett och socker för svåra tider inte verkar förstå och vad det gäller den sexuella biten så har ni väl TV1000 i Nacka?..
#16 - 3 maj 2008 06:32
Jovisst är Katharinas inlägg i den här tråden gränsande till rent och skärt trollande
#17 - 3 maj 2008 06:52
erikthur skrev:
Jovisst är Katharinas inlägg i den här tråden gränsande till rent och skärt trollande

Jo men visst, men observera alla smileys hon lägger till. Hon tror säkert att med dem kan man skriva vad man vill.
#18 - 3 maj 2008 07:24
Guy Palm skrev:
Jo men visst, men observera alla smileys hon lägger till. Hon tror säkert att med dem kan man skriva vad man vill.

- Det finns en uppenbar fara med att använda "smiley´s" i sina inlägg. Det är inte alla som förstår sig på dem. Vad de olika färgerna och formerna står för.....:mad::p:confused::([:o] tex!
#19 - 3 maj 2008 07:30
- Det finns en uppenbar fara med att använda "smiley´s" i sina inlägg. Det är inte alla som förstår sig på dem. Vad de olika färgerna och formerna står för.....:mad::p:confused::([:o] tex!

:) Har upptäkt att många älskar att använda "Ironisk" smiley utan att veta vad den betyder ;)
#20 - 3 maj 2008 07:37
Guy Palm skrev:
:) Har upptäkt att många älskar att använda "Ironisk" smiley utan att veta vad den betyder ;)

- Somliga kanske väljer en fin färg på sin smiley!
Maffia666
#21 - 3 maj 2008 08:32
Katharina skrev:
Han försöker att skapa en ny rottistråd.. Fall inte i fällan...

hahhahaaha ...fall inte i fällan....
#22 - 3 maj 2008 08:50
Gaffel skrev:

Ha ha... :D + kanalerna och saknar koden!!! :D Sambon tyckte att jag skulle ta upp det med teknikern som var här förra veckan... Lr hur!!! "jo, du min sambo"...

Maffia666 skrev:
hahhahaaha ...fall inte i fällan....

Nej... lr hur!!! :D :D :D
#23 - 3 maj 2008 08:53
erikthur skrev:

Ja, du kan nog doktorera i ämnet vid det här laget. ;) ;) ;)
#24 - 3 maj 2008 09:15
Guy Palm skrev:

;) heter "ironisk" här. Men i grunden betyder smileyn "jag skämtar".
http://sv.wikipedia.org/wiki/Uttryckssymbol

Lite dumt att den går under "ironisk" här, då vi nog är väldigt många som använder den som "jag skämtar", "glimten i ögat" etc efter många år på nätet (chat) och långt innan emoticons kom till.
Vad jag vill ha fram är att inte dra slutsatsen att den används som "ironisk" bara för att den har den benämningen här.

En parantes i det stora hela, men ganska viktigt.
#25 - 3 maj 2008 09:55
Problemet här är att ni försöker dra moraliska växlar från djurs beteende till mänskligt beteende, och det funkar inte. Motivationen hos djuren liksom omständigheterna är annorlunda.
Att t.ex. sjöelefant-hanar är extremt aggressiva och upptända under parningstiden och kan hoppa på lite vad som helst har ungefär lika mycket med mänsklig våldtäkt att göra som en Chihuahua som juckar mot brevbärarens ben har.

Djur har inte moral, och för mänsklig moral är djurs beteende irrelevant. "Naturligt" är, som nån påpekade, inte detsamma som "bra".
#26 - 3 maj 2008 10:15
Ni som försvarar erikthur. Vad menar ni är motivet med denna tråd om inte provocativt???

För vem är våldtäkt ett naturligt beteende??? Att det är det för djuren vet vi redan, vad menar han då tror ni???

Erikthur skyller andra för att vara troll men jag menar att han nyttjar den gamla principen anfall är bästa försvar.

Jag kommer inte att skriva mer än så. Han ska inte få den responsen av mig iaf. Jag tänker njuta av årstiden.. Idag skiner solen.. [:-174][:-174][:-174]
#27 - 3 maj 2008 10:18
Katharina skrev:
Ni som försvarar erikthur. Vad menar ni är motivet med denna tråd om inte provocativt???

För vem är våldtäkt ett naturligt beteende??? Att det är det för djuren vet vi redan, vad menar han då tror ni???

Erikthur skyller andra för att vara troll men jag menar att han nyttjar den gamla principen anfall är bästa försvar.

Jag kommer inte att skriva mer än så. Han ska inte få den responsen av mig iaf. Jag tänker njuta av årstiden.. Idag skiner solen.. [:-174][:-174][:-174]

Och du måste vara den 1:a som svarar honom. Ett gott råd är kanske att låta bli att läsa och svara på hans trådar
#28 - 3 maj 2008 10:20
Guy Palm skrev:
Och du måste vara den 1:a som svarar honom. Ett gått råd är kanske att låta bli att läsa och svara på hans trådar

Ja, jag vet... [:o] Om jag kunde lyda mina egna goda råd... :D
#29 - 3 maj 2008 10:28
Guy Palm skrev:
Och du måste vara den 1:a som svarar honom. Ett gått råd är kanske att låta bli att läsa och svara på hans trådar

Katharina skrev:
Ja, jag vet... [:o] Om jag kunde lyda mina egna goda råd... :D

Hurra äntligen några vettiga ord!
#30 - 3 maj 2008 12:28
Dysnomia skrev:
;) heter "ironisk" här. Men i grunden betyder smileyn "jag skämtar".

http://sv.wikipedia.org/wiki/Uttryckssymbol

Lite dumt att den går under "ironisk" här, då vi nog är väldigt många som använder den som "jag skämtar", "glimten i ögat" etc efter många år på nätet (chat) och långt innan emoticons kom till.

Vad jag vill ha fram är att inte dra slutsatsen att den används som "ironisk" bara för att den har den benämningen här.

En parantes i det stora hela, men ganska viktigt.

Hehe, ja, jag har också funderat på det ett par gånger, varför den kallas "ironisk" här, när den smileyn väl egentligen betyder skämt, och glimten i ögat. Men roligast är nog ändå att smileyn med solglasögon här kallas "skuggor", förmodligen kallas den "shades" på engelska, som är ett ord för just solglasögon :p En liten översättningsmiss där. Ordet de tänkte på när de översatte smileyn var nog shadows, som ju inte har nå´t med solglasögon att göra. Rätt namn på smileyn borde alltså vara "solglasögon".
#31 - 3 maj 2008 12:50
"Naturligt" betyder inte alltid "bra". Ett "naturligt" och förekommande beteende kan vara fullständigt groteskt och förkastligt ändå...
#32 - 3 maj 2008 13:37
Micke_A skrev:
Hehe, ja, jag har också funderat på det ett par gånger, varför den kallas "ironisk" här, när den smileyn väl egentligen betyder skämt, och glimten i ögat. Men roligast är nog ändå att smileyn med solglasögon här kallas "skuggor", förmodligen kallas den "shades" på engelska, som är ett ord för just solglasögon :p En liten översättningsmiss där. Ordet de tänkte på när de översatte smileyn var nog shadows, som ju inte har nå´t med solglasögon att göra. Rätt namn på smileyn borde alltså vara "solglasögon".

Fast shade betyder ju faktiskt också skugga, således betyder shades skuggor.
#33 - 3 maj 2008 13:55
Wieder skrev:

"Shades" på engelska betyder solglasögon eller i vidare bemärkelse att skydda mot sol ("the tree shades the porch"). Skuggor bör översättas shadows.
Betydelsen av shades-smilien är ungefär "cool".
#34 - 3 maj 2008 14:40
- Bara att sluta använda smileys så förstår alla :)
#35 - 3 maj 2008 15:17
Azur skrev:

Djur har inte moral, och för mänsklig moral är djurs beteende irrelevant. "Naturligt" är, som nån påpekade, inte detsamma som "bra".

Katharina skrev:

tessilago skrev:
"Naturligt" betyder inte alltid "bra". Ett "naturligt" och förekommande beteende kan vara fullständigt groteskt och förkastligt ändå...

Intressant detta...
Jag tycker att det absolut viktigaste i en sådan här diskussion är att man skiljer på naturligt och normalt då det som är naturligt inte alltid behöver vara normalt på samma sätt som det vi anser är normalt inte alltid bör betraktas som naturligt. Jag tycker att vi lämnar begreppet bra utanför då det är ett moraliskt värdeomdöme som är präglat av mänsklig subjektivitet vilket sällan hänger samman med hur naturen (som vi ju alla bara är en del av) fungerar.

Detta blir synliggjort genom fyra frågor: (när det gäller den här trådens uttryck)

1. Är det naturligt att djur våldtar varandra?
2. Är det normalt att djur våldtar varandra?
3. Är det naturligt att människor våldtar varandra?
4. Är det normalt att människor våldtar varandra?

Begrunda frågorna och notera att det nästan blir löjligt att förknippa begreppet bra med frågeställningarna. (likaså när det gäller det vi inte anser är bra)

I vår kultur anser vi nämligen generellt att det inte är bra att människor våldtar varandra ändå får man nog anse att det är relativt normalt om man ser till förekomsten våldtäkter i vårt sammhälle.

På en del exotiska/isolerade öar finns inga gångbara ord för våldtäkt därför finns inte heller några moraliska värderingar angående begreppet. Där kan man alltså dra slutsatsen att våldtäkter inte är normalt förekommande. Detta resonemang kan tyckas luddigt men forskare tycks ha bekräftat att det faktiskt är ett faktum som helt beror på en mer avslappnad attityd till sex och fortplantning. Normalt hänger ju samman med normer.

Tidsbrist hindrar mig att fortsätta för tillfället men begrunda gärna mina fyra frågor så behöver denna tråd inte bli söndertrollad...[:D] En del av er har redan mer eller mindre besvarat frågorna och en del av er har upprepat andras svar (kan ju som bekant pågå hur länge som helst) men lite eftertanke skulle säkert inte skada.
Bilagor:
#36 - 3 maj 2008 17:54
Wieder skrev:

Om jag inte minns fel, så är substantivet shade, som i "I am resting in the shade" är en så kallad uncountable, man kan inte säga "We are resting in the shades", shades kan antingen betyda skuggar, som i Azurs exempel "the tree shades the porch", eller solglasögon. Skuggor däremot heter shadows. Man kan nog säga "different shades of grey", och då betyder shades nyanser.

Hur som helst så heter nog den smileyn "shades" på engelska, och eftersom den har solglasögon, så är det det som avses med "shades" i det här fallet, och inte "skuggor".
#37 - 3 maj 2008 18:47
- Denna tråd har blivit två trådar! En om smileys och en våldtäckter. Hur gick det till. Hm.

För att knyta an till detta med "naturligt". Vi använder ofta detta ordval för att beskriva något positivt. Till exempel "han har ett naturligt leende" eller maten är framställd på "naturlig" väg. Om man då kopplar ihop "naturligt" med något negativt blir det mer komplicerat. Det kan då tolkas som att vi legimiterar det "dåliga" bara för att det finns "naturligt"! Detta utifrån att "naturligt" är något positivt.

Men nu är det så att det naturliga behöver inte vara av godo alla gånger. Det är till exempel naturligt med översvämingar av landområden i vissa länder. Det är definitivt inte positivt för dem som bor på dessa områden. Däremot är det rent historiskt bra för flora och fauna. Nu blev det både bra och dåligt med det "naturliga"!

När en del pratar om homosexuella hänvisar de till att det är "onaturligt"! Refererar de då till naturen? Om så är fallet blir det fel då det bevisligen finns djur (hanar) som kan leva i livslånga äktenskap! Är det då naturligt med homosexualtitet utifrån detta. Naturligvis inte! Eller!

..inser att jag själv inte blir ett dugg klokare av mitt eget inlägg...men förvirring kan även det vara ett naturligt tillstånd..
#38 - 3 maj 2008 19:13

..inser att jag själv inte blir ett dugg klokare av mitt eget inlägg...men förvirring kan även det vara ett naturligt tillstånd..

Welcome to zoopet
:D
#39 - 3 maj 2008 21:04
- Denna tråd har blivit två trådar! En om smileys och en våldtäckter. Hur gick det till. Hm.

Haha, så sant men vilken kategori tillhör dina meningar nedan, smileys eller våldtäkter?
Tycker dock att dina betraktelser är mycket roande och intresseväckande.

För att knyta an till detta med "naturligt". Vi använder ofta detta ordval för att beskriva något positivt. Till exempel "han har ett naturligt leende" eller maten är framställd på "naturlig" väg. Om man då kopplar ihop "naturligt" med något negativt blir det mer komplicerat. Det kan då tolkas som att vi legimiterar det "dåliga" bara för att det finns "naturligt"! Detta utifrån att "naturligt" är något positivt.

Nja, det räcker med att placera bokstaven "o" framför... Dvs "han har ett onaturligt leende"... Naturen bryr sig dock inte om vad vi uppskattar som naturligt/onaturligt, normalt/onormalt eller positivt/negativt. Naturligtvis är alla leenden naturliga i enlighet med naturen...men kan vara normala/onormala beroende på betraktaren/tolkningen.

Men nu är det så att det naturliga behöver inte vara av godo alla gånger. Det är till exempel naturligt med översvämingar av landområden i vissa länder. Det är definitivt inte positivt för dem som bor på dessa områden. Däremot är det rent historiskt bra för flora och fauna. Nu blev det både bra och dåligt med det "naturliga"!

Det är bara naturens naturliga sätt att återställa vätskebalansen på vilket ochså är normalt. Allt annat är subjektiva tolkningar.

När en del pratar om homosexuella hänvisar de till att det är "onaturligt"! Refererar de då till naturen? Om så är fallet blir det fel då det bevisligen finns djur (hanar) som kan leva i livslånga äktenskap! Är det då naturligt med homosexualtitet utifrån detta. Naturligvis inte! Eller!

Hm...Naturligt? De flesta verkar iaf rörande överens om att det är normalt om man skall se till samhällsdebatten och undervisningen i skolan. Det var ett bra tag sedan man ansåg det onormalt (dvs sjukligt) i Sverige. I en del andra länder anses det dock fortfarande onormalt, sjukligt eller kriminellt osv, vilket visar på svårigheterna med den mänskliga tolkningen kontra naturen.

Hoppas att du har överseende med mitt försök att bena ut din text vilket säkerligen kan komma att bidra till ökad förvirring men förrvirring kanske inte bara kan vara ett naturligt tillstånd, utan även ett normalt sådant. Frågan är om vissa tolkningar ger upphov till vissa omständigheter eller om vissa omständigheter ger upphov till vissa tolkningar.
#40 - 3 maj 2008 21:41
Faktum är att den här tråden börjar bli riktigt intressant - av en orsak som inte alls har med ämnet att göra: definitioner. Ska man komma någon vart måste alla vara överens om vad som menas med naturligt, normalt- t o m våldtäkt måste defineras.

Ta bara "normalt beteende" - låt oss säga att alla kan enas om vad beteende är (dvs hur någon, människa eller djur, uppför sig). Sedan kommer det svåra - vad är "normalt"? Ska man ta det statistiska måttet, dvs jobba utifrån t ex +/-3 standardaavikelser? Och vad i beteendet mäter man, under vilken tidsrymd? Kan man t o m hitta vetenskapligt belagda uppgifter? (Förutsatt att man är ense om vad en vetenskapligt belagd uppgift är, givetvis).

Tyvärr brukar det vara så att innan man kommit så långt att man ens försöker hitta ömsesidigt accepterade definitioner så havererar argumentationen, kanske för att det blir för jobbigt, vad det jag. Här verkar det vara på g, få se hur långt ni kommer!

Obs den totala avsaknaden av smileys, alltså har jag inte skämtat ens en gnutta. Eller varit sur, full, ful, ironisk, kär, generad....... Tydligt nokk, hoppas jag.
#41 - 3 maj 2008 22:11
Jo... Nu ska jag vara ironisk.. Nästa diskussion är alltså om det är naturligt med pedofili då?? Det finns ju också i naturen..
Mannen är starkast och kan tvinga sig på alla andra även om de inte inte vill, det är fullt naturligt.

Obs. Det är full avsaknad av smilies här. Jag kan dock inte garantera att jag är fullt nykter.

Mannen som i mina ögon skulle använda sina större muskler för att skydda mig och våran avkomma är alltså den jag ska akta mig för och om han inte fanns så skulle jag och min avkomma vara fullkomligt trygga..

Fram för enorma spermabanker som bara tillåter var 100,000 barn att födas som kille för att lämna nya spermier till banken.. Okey. Inga smilies. Alltså menar jag fullt allvar om jag nu ska resonera vidare på ert resonemang som i mina ögon var fullkomligt absurt. Alltså är mitt vidareresonemang det också. Det blev många ord nu istället för en liten smilies.. Jag kanske tar en sådan nästan gång ist.
#42 - 4 maj 2008 08:37
- Ha! Skrev ett nytt inlägg som bara försvann i cyberrymden!
#43 - 4 maj 2008 08:39
A C-son skrev:

Hoppas att du har överseende med mitt försök att bena ut din text vilket säkerligen kan komma att bidra till ökad förvirring men förrvirring kanske inte bara kan vara ett naturligt tillstånd, utan även ett normalt sådant. Frågan är om vissa tolkningar ger upphov till vissa omständigheter eller om vissa omständigheter ger upphov till vissa tolkningar.

- Du är välkommen att "bena" hur mycket du vill...
#44 - 4 maj 2008 09:00
Katharina skrev:
Jo... Nu ska jag vara ironisk.. Nästa diskussion är alltså om det är naturligt med pedofili då?? Det finns ju också i naturen..

Mannen är starkast och kan tvinga sig på alla andra även om de inte inte vill, det är fullt naturligt.

- öhum! Just nu försöker vi bena ut vad som är "normalt" och vad som är "naturligt". När vi kommer till någon form av insikt i detta kanske vi kan gå vidare med din frågeställning...

Bah! Måste bara skriva detta:

- Vad är det som gör att män förändras i grupp! Nu undrar du säkert vad jag menar(även jag)men ge dig till tåls skall du få höra.

Inte sällan händer det att jag träffar goda vänner. Det kan ske i form av grillträff på altan med efterföljande bastubad. Alla deltagande män kan vara stadgade och välborna familjeförsörjare, köra Volvo, arbeta ,samt ha studsmatta och hallonhäck på tomten.

Dessa välbyggda män, i blomman av sin ålder, börjar nu uppvisa ett märkligt moraliskt förfall som bygger på avståndet till sina hustrur samt intaget av alkohol.

Det som från början var en livlig, men sansad, diskussion om livets nödtorft övergår rask i något annat. Plötsligt skrattas det dånande och hämningslöst åt obscena skämt och snuskiga fantasier. Inte sällan kulminerar det med att någon av dessa män med dregglande mun och stirrig blick får för sig att erövra världen - nåja - åtminstone grannens fru!

Är detta normalt? Eller är det naturligt?
#45 - 4 maj 2008 11:35

Bah! Måste bara skriva detta:

- Vad är det som gör att män förändras i grupp! Nu undrar du säkert vad jag menar(även jag)men ge dig till tåls skall du få höra.

Inte sällan händer det att jag träffar goda vänner. Det kan ske i form av grillträff på altan med efterföljande bastubad. Alla deltagande män kan vara stadgade och välborna familjeförsörjare, köra Volvo, arbeta ,samt ha studsmatta och hallonhäck på tomten.

Dessa välbyggda män, i blomman av sin ålder, börjar nu uppvisa ett märkligt moraliskt förfall som bygger på avståndet till sina hustrur samt intaget av alkohol.

Det som från början var en livlig, men sansad, diskussion om livets nödtorft övergår rask i något annat. Plötsligt skrattas det dånande och hämningslöst åt obscena skämt och snuskiga fantasier. Inte sällan kulminerar det med att någon av dessa män med dregglande mun och stirrig blick får för sig att erövra världen - nåja - åtminstone grannens fru!

Är detta normalt? Eller är det naturligt?

Tja, har en stark känsla av att fler än jag känner igen beskrivningen vilket skulle kunna peka mot att det är ett fullt normalt beteende. Omoraliskt?

Att rätt upp och ner skriva/påstå att det är ett fullt normalt beteende att män hänger sig åt snuskiga fantasier angående grannfrun kan dock anses stötande för en stor del av befolkningen. Moraliskt?

Det är här våra normer gör sig gällande. Låt oss först skilja på rättsliga och sociala normer. Rättsliga normer finns till för att upprätthålla lag och ordning. (de behövs med all säkerhet) Sociala normer är de förväntningar som finns på oss i sociala umgängen och vårt vardagliga liv. Det är i det kapitlet du får söka förklaringen till din beskrivning ovan för det är ju inte olagligt att fantisera om grannfrun...
#46 - 4 maj 2008 13:08
-Hm! Nu glider vi iväg ett steg till. Från naturligt via normalt och landar på moral! Moral kan definieras på flera sätt.

Ett vanligt exempel är att "jag har moral - men inte du"! Omoralisk är den som gör det som jag själv inte vågar göra. Hm.

Är det först när man omsätter sina omoraliska tankar i faktiskt handling som man blir omoralisk.Vete sjuttons.

Då måste gemene man veta vad som ryms inom begreppet moraliskt kontra omoraliskt! Finns det tabeller för det? Listor? Beskrivningar? Handledning?

Kort sagt! Vem bestämmer vår moral! Kungen? Riksdagen? Pappa? Skolan? Är det rent av något som vi har i generna?

Har moral någon koppling till - samvete?

Kan man med en gemensam värdegrund enas om våra moraliska normer? Har de något med varandra att göra?

"Termen moralisk används som sammanfattning av de beteenden som överensstämmer med god sed för en enskild människa, grupp eller kollektiv av människor."
Källa: Wikipedia

Är en god sed detsamma som gemensam värdegrund?

Är god sed normalt eller naturligt?

...nu kokade potatisen över...och det är banne mig normalt när det gäller mig!
#47 - 4 maj 2008 13:34

Själv är jag rätt övertygad om att nyckelordet är alkohol. Under påverkan av alkohol kan folk göra både det ena och det andra, som för en nykter betraktare nog faktiskt skulle ses som onormalt. Att vara nykter i sällskap med ett gäng överförfriskade människor är ofta rätt påfrestande. Det är ju trots allt ett inte särskilt naturligt tillstånd hjärnan och kroppen hamnar i under alkohol(eller annan drog)påverkan. Och det gäller ju inte bara män, kvinnor under tillräcklig påverkan av dylikt ämne får nog också en del beteendestörningar.

Man gör helt enkelt saker man aldrig skulle ha gjort nykter, hur långt ifrån sin fru/man man än är. Ett gäng kompisar som sitter och diskuterar helt nyktra, börjar nog sällan dregla över grannens fru/man, utan håller sig förmodligen oftast till mer acceptabla ämnen, även om kanske ett och annat snuskigt skämt dras, nog inget fel i det, om alla är på samma nivå, och kan nog ske både i killgäng och tjejgäng, däremot så vill både killar och tjejer försöka att undvika att göra bort sig inför det motsatta könet, så är kompisgänget tvåkönat, så börjar nog snuskskämten komma först efter att man börjat dricka alkohol. Se´n finns det ju naturligtvis undantag, de individer som saknar spärrar även utan alkohol, men de är nog tack och lov i minoritet.
#48 - 4 maj 2008 14:02
Moral är ens samhälles konsensus för acceptabelt beteende.

Naturligt/onaturligt har ingenting med moral att göra: djur har inget socialt konsensus för acceptabelt beteende, och människors sociala konsensus för acceptabelt beteende är skilt från naturligt beteende.

Hela diskussionen baseras på att man först felaktigt fört över det mänskliga beteendet "våldtäkt" på ett helt annat sammanhang, nämligen en över-upphetsad säl, dragit slutsatsen att eftersom en säl försöker våldta är våldtäkt naturligt (i betydelsen "förekommer i naturen"), sen importerat tillbaka slutsatsen "våldtäkt är naturligt" till mänskligt sammanhang och med betydelseglidningen "naturligt = bra".

Det är en logisk kullerbytta. Låt mig exemplifiera:
Björnar skiter i skogen. Det är naturligt att skita. Alltså är det naturligt att jag sätter mig och skiter i en fullsatt tunnelbanevagn.
Oops, vad hände? Jo, sammanhanget ändrades och betydelsen av ordet "naturligt" ändrades. Slutsatsen följer egentligen inte av premisserna.
#49 - 4 maj 2008 14:21
Jag tror nog att vi kan utnämna Azur till Zoopets mest allmänutbildade och klartsynta medlem...
Jag tycker om när han kliver in och benar ut en diskussion som vi andra har trasslat in oss i..

Jag tänker precis som Azur även om jag uttrycker mig som en barnslig 5-åring i jämförelse. Exakt det som Azur skriver försökte jag också förmedla med mina löjliga jämförelser med pedofili och att den starkaste tvingar sig på svagare.
Vi har väl utvecklats förbi djurstadiet! Det är väl hela poängen med mänskligheten. Vi kissar och bajsar inte på golvet längre.. utom Gudrun Schyman då... :D

De sjuka värderingar vi har att mannen ska gå runt och grymta som en brunstig tjur och kvinnan ska vara ett undergivet offer är väl någonting som vi borde arbeta för att få bort i vårt samhälle. Jag anser fortfarande att offermentaliteten och mannens överlägsenhet/påtvingade överlägsenhet finns kvar sedan kristendomen kom hit..
Det är jättesynd om er killar som måste springa omkring och brösta er och inte kan föra en djupare dialog med varandra utan bara när ni pratar med oss tjejer.
De gyllene undantagen är de vi tjejer tycker bäst om... [:-174]
#50 - 4 maj 2008 14:36
Azur skrev:

Hela diskussionen baseras på att man först felaktigt fört över det mänskliga beteendet "våldtäkt" på ett helt annat sammanhang,

Av detta följer att det inte finns våldtäkter om det inte finns människor inblandade. Då är väl våldtäkt mer att betrakta som ett moralbegrepp. T ex tillåtet inom äktenskapet i Marocko men inte i Sverige. Vilket faktiskt friade en man i Svensk domstol eftersom han våldtog sin fru i Marocko om man får tro media. Så även våldtäkt blir ett relativt moralbegrepp då. Bara för att krångla till diskussionen en aning.
#51 - 4 maj 2008 14:46
Katharina skrev:
Jag tror nog att vi kan utnämna Azur till Zoopets mest allmänutbildade och klartsynta medlem...

Jag tycker om när han kliver in och benar ut en diskussion som vi andra har trasslat in oss i..

Jag tänker precis som Azur även om jag uttrycker mig som en barnslig 5-åring i jämförelse. Exakt det som Azur skriver försökte jag också förmedla med mina löjliga jämförelser med pedofili och att den starkaste tvingar sig på svagare.

Vi har väl utvecklats förbi djurstadiet! Det är väl hela poängen med mänskligheten. Vi kissar och bajsar inte på golvet längre.. utom Gudrun Schyman då... :D

De sjuka värderingar vi har att mannen ska gå runt och grymta som en brunstig tjur och kvinnan ska vara ett undergivet offer är väl någonting som vi borde arbeta för att få bort i vårt samhälle. Jag anser fortfarande att offermentaliteten och mannens överlägsenhet/påtvingade överlägsenhet finns kvar sedan kristendomen kom hit..

Det är jättesynd om er killar som måste springa omkring och brösta er och inte kan föra en djupare dialog med varandra utan bara när ni pratar med oss tjejer.

Ja, både män och kvinnor har fått tilldelat sig könsroller av samhället, könsroller som vi inte alltid känner oss bekväma i, och som inte så sällan faktiskt är könsförnedrande. Stora bröst, stora muskler, pimpinetta små offer som måste daltas med, och inte kan ta ansvar för sina egna handlingar, grymtande mansgrisar som är roten till allt ont i samhället, och så vidare. Lustigt att du nämner Schyman, för det är nog mest så´na som hon som ser de förnedrande egenskaperna ovan hos män och kvinnor, och står mest i vägen för jämställdheten.
#52 - 4 maj 2008 14:54
Visst är våldtäkt ett moralbegrepp. Det är fel eftersom vi, i vårt samhällsystem, har bestämt att det är fel samtidigt som det, i ett mycket större perspektiv, varken är rätt eller fel.

RFSL hävdade att homosexualitet var naturligt eftersom det finns i naturen därav är det med samma logik lika naturligt med våldtäkt. (ja, med viss ironi)

Jag skulle också vilja påpeka att kvinnan endast har rättigheter eftersom mannen tillåter henne det. Kanske borde Gudrun istället vara tacksam för att männen gick med på beslutet att våldtäkt var fel? (visst, det finns väldigt goda skäl till varför mannen tycker att det är ett bra beslut...)

/J
#53 - 4 maj 2008 15:01
Azur skrev:
Moral är ens samhälles konsensus för acceptabelt beteende.

Naturligt/onaturligt har ingenting med moral att göra: djur har inget socialt konsensus för acceptabelt beteende, och människors sociala konsensus för acceptabelt beteende är skilt från naturligt beteende.

Hela diskussionen baseras på att man först felaktigt fört över det mänskliga beteendet "våldtäkt" på ett helt annat sammanhang, nämligen en över-upphetsad säl, dragit slutsatsen att eftersom en säl försöker våldta är våldtäkt naturligt (i betydelsen "förekommer i naturen"), sen importerat tillbaka slutsatsen "våldtäkt är naturligt" till mänskligt sammanhang och med betydelseglidningen "naturligt = bra".

Det är en logisk kullerbytta. Låt mig exemplifiera:

Björnar skiter i skogen. Det är naturligt att skita. Alltså är det naturligt att jag sätter mig och skiter i en fullsatt tunnelbanevagn.

Oops, vad hände? Jo, sammanhanget ändrades och betydelsen av ordet "naturligt" ändrades. Slutsatsen följer egentligen inte av premisserna.

- Jag gör inga som helst anspråk på att ha rätt - men - inser att genom samtal kan man enas - om vad som är rätt eller fel!
#54 - 4 maj 2008 15:03
Katharina skrev:

- Det är genom att trassla in sig som man får nya insikter och kunskaper.
#55 - 4 maj 2008 15:04
- Oj vad jag har trasslat i mitt liv...
#56 - 4 maj 2008 15:07
- Oj vad jag har trasslat i mitt liv...

:D:D:D
#57 - 4 maj 2008 15:09
I naturen så överlever den starkaste men i flocken börjar den svagare att ha ett skydd. Detta har människan byggt vidare på och det är vad som gör henne stark och utöver djuren.

Om vi ska gå tillbaka till att den starka har rätt att göra vad han vill med de som är svagare, utan att bry sig om vad de vill. Ja, då har man förlorat sina mänskliga egenskaper... Moral är en av mänsklighetens finare sidor. Empati, medkänsla, omtanke, etik och moral. Det är till stor del förfinat av människan. Även om man kan hitta lite av det i djurvärlden också. [:-174]
#58 - 4 maj 2008 15:17
[quote=Gaffel;1136983]Och vad är det som gör dig så säker på att det var en "hon"?
Jag tror knappast en hona våldtar en man. Har hänt någon gång men är ytterst sällsynt. Honor besitter inte den sexuella dragning som mannen har.
#59 - 4 maj 2008 15:34
Katharina skrev:
I naturen så överlever den starkaste men i flocken börjar den svagare att ha ett skydd. Detta har människan byggt vidare på och det är vad som gör henne stark och utöver djuren.

Om vi ska gå tillbaka till att den starka har rätt att göra vad han vill med de som är svagare, utan att bry sig om vad de vill. Ja, då har man förlorat sina mänskliga egenskaper... Moral är en av mänsklighetens finare sidor. Empati, medkänsla, omtanke, etik och moral. Det är till stor del förfinat av människan. Även om man kan hitta lite av det i djurvärlden också. [:-174]

Tja, som sagt, människan är inte mindre djur än andra arter. Vi råkar bara gå på två ben, och ha ett ego större än universum :p Hur ofta som helst blir man påmind om att människan inte är ett dugg bättre än andra djur vad det gäller empati, och förmågan att fatta rätt beslut. Vi har bara så oerhört svårt att kliva ner från våra höga hästar. Vi är dåliga på att inse våra begränsningar, som art, och är bra på att tillskriva oss själva "gudomliga" egenskaper som de "lägre stående djuren" inte har, och det i sig är ett bevis på hur ofullkomliga vi faktiskt är. Att planetens största skadedjur har mage att kalla andra arter för skadedjur, är ett exempel.
#60 - 4 maj 2008 15:34
Katharina skrev:

- Ärligt talat vet jag inte har jag skall komma vidare i denna tråd! Säger: Pass, så länge!
#61 - 4 maj 2008 15:46
XenOn skrev:

Jag tror knappast en hona våldtar en man. Har hänt någon gång men är ytterst sällsynt. Honor besitter inte den sexuella dragning som mannen har.

Min fråga handlade mer om vad som gjorde dig så säker på att pingvinen var en hon, varför du sen anser att honor inte besitter lika stark sexuell dragningskraft som mannen får mig att ställa två nya frågor, varför tror du inte det samt vad menar du i ditt inlägg med honor och mannen? :D
#62 - 4 maj 2008 16:05
Gaffel skrev:
Min fråga handlade mer om vad som gjorde dig så säker på att pingvinen var en hon, varför du sen anser att honor inte besitter lika stark sexuell dragningskraft som mannen får mig att ställa två nya frågor, varför tror du inte det samt vad menar du i ditt inlägg med honor och mannen? :D

Jag vet inte, antingen har du läsvårigheter eller så är du allmännt trög. Det jag menar är att honor ytterst sällan våldtar hanar. Ser du ofta det står skrivet i tidningen kvinna våldtog man? Angående den sexuella dragningskraften hos mannen respektive kvinnan orkar jag inte förklara...är för trött
#63 - 4 maj 2008 16:09
XenOn skrev:

Det kanske man kan tro - men en svartsjuk kvinna är kapabel till en hel del.
Tro mej...
#64 - 4 maj 2008 16:16
Och man kanske bör tillägga att våldtäkt oftast inte har mycket med sex att göra utan mer makt. Lotti Helström (som är öl på våldtäktsmottagningen på södersjukhuset) sa en gång i en radiointervju att våldtäktsmän ofta fejkar sin orgasm - ingen sperma vid gyn-undersökningen!
#65 - 4 maj 2008 16:53
erikthur skrev:
Och man kanske bör tillägga att våldtäkt oftast inte har mycket med sex att göra utan mer makt.

Delar den uppfattningen! Har försökt påtala detta faktum även i andra trådar där framförallt kvinnor tycks tro att alla sexuella övergrepp begås av män.
Bortsett från att gärningsMANNEN iofs oftast är en man så är jag återigen övertygad om att samhällets normer påverkar vår uppfattning/tolkning av händelser.

Exempel:

En manlig bekant vaknade upp avklädd efter en blöt fest av att hans 35 år äldre kvinnliga chef förgrep sig på honom. När mannen berättade om det inträffade för sina arbetskamrater (även kvinnliga) skrattade de ut honom och menade på att han bara borde vara tacksam...Han mår fortfarande dåligt då han ständigt påminns om händelsen flera år senare.

Alltså framförallt en fråga om just makt och inte det praktiska tillvägagångsättet.
Undersökningar tyder på att utövandet av våld i största allmänhet verkar öka bland kvinnor. Om det hänger samman med ökad jämlikhet låter jag dock vara osagt.
#66 - 4 maj 2008 17:03
Katharina skrev:
Moral är en av mänsklighetens finare sidor.

Nja, eller...

"Det finns en enda sann moral för varje människa men den enda sanna moralen är inte likadan för alla människor". - George Bernard Shaw
#67 - 4 maj 2008 17:58
A C-son skrev:
Delar den uppfattningen! Har försökt påtala detta faktum även i andra trådar där framförallt kvinnor tycks tro att alla sexuella övergrepp begås av män.

Exempel:

En manlig bekant vaknade upp avklädd efter en blöt fest av att hans 35 år äldre kvinnliga chef förgrep sig på honom. När mannen berättade om det inträffade för sina arbetskamrater (även kvinnliga) skrattade de ut honom och menade på att han bara borde vara tacksam...Han mår fortfarande dåligt då han ständigt påminns om händelsen flera år senare.

Alltså framförallt en fråga om just makt och inte det praktiska tillvägagångsättet.

Undersökningar tyder på att utövandet av våld i största allmänhet verkar öka bland kvinnor. Om det hänger samman med ökad jämlikhet låter jag dock vara osagt.

Nej, men allvarligt. Hur vanligt är det med en kvinnlig våldtäktsman/kvinna??? Hur många procent gissar vi på då???
0,000000000001% eller vad tänker vi oss??? Nu pratar vi alltså inte om incest eller pedofili utan om våldtäkt.
#68 - 4 maj 2008 18:04
Däremot kan jag vilja angripa kvinnor när det gäller pedofili. Jag såg ett program om kvinnor i västvärlden (alltså inte svältområden) som ammade sina barn upp i skolålder. Det tycker jag är incest. Jag var så arg att jag fick stänga av. Skillnad i Afrika om barnet dör ifall mamman slutar att amma barnet eller där traditionerna är annorlunda.
Dessutom stimuleras faktiskt samma hormoner vid amning som vid sexuell upphetsning. Detta pratas det inte om i sammanhanget. Det är därför mjölk kan rinna från en gravid eller ammande mamma vid samlag...
När min 9 månaders dotter kom springade, drog upp t-shirten och ville ammas så förlorade jag mjölken för att jag tyckte att det kändes obekvämt att amma ett så stort barn. Hade jag varit mer bestämd så hade jag slutat att amma henne vid 6 månader, det är givetvis individuellt men rekommendationen är 1 år.

Det ska vara lika när det gäller båda könen och jämlikt på alla områden utom att vi är smartare och ni är starkare... Där måste det ju naturligtvis skilja sig åt. Det är ju naturligt.. :D :D :D
#69 - 4 maj 2008 18:18
Katharina skrev:
Nej, men allvarligt. Hur vanligt är det med en kvinnlig våldtäktsman/kvinna??? Hur många procent gissar vi på då???

0,000000000001% eller vad tänker vi oss??? Nu pratar vi alltså inte om incest eller pedofili utan om våldtäkt.

Det är väl inte frågan om hur vanligt det är men din vilja att friskriva kvinnor i den här debatten är troligen patetisk. Jag tänker inte spekulera i könsfördelningen vad gäller gärningsmän (det heter ju så även om kvinnor av någon anledning). En än gång - svartsjuka kvinnor är kapabla till en hel del. vilket mot Arbogahistorien inte är ssk kontroversiellt påstående.
#70 - 4 maj 2008 18:26
Mörkertalet när det gäller kvinnliga våldtäkts"män" är nog stort. Man behöver nog inte vara fysiskt starkare för att begå en dylik handling, man kan rent psykiskt intala sitt offer att han/hon minsann är en klen liten skit. Är dessutom alkohol inblandat (som det nog ofta är), och offret ligger utslaget av alkohol, så spelar det ju ingen roll hur stor och stark han är rent fysiskt, många kvinnor kan nog (förmodligen inte heller helt nyktra) få en kick av att dra nytta av en så´n situation, där ligger den stora starka mannen helt försvarslös. Ett lite långsökt exempel kanske, men kompisens förra Rottweilers, en hane, och en några år äldre tik, hanen vägde 60 kg, och tiken 45, men vem var dominant över den andra? Jo, tiken, för hon var äldst, hon behövde bara morra lite, så släppte den stora starka hanen sin egenhändigt hittade pinne.

Som sagt tror jag mörkertalet är stort, på grund av det som A C-son beskriver, berättar en man att han har blivit sexuellt utnyttjad av en kvinna, så blir han utskrattad, så många håller nog tyst. Alla "vet" ju dessutom att män alltid vill ha sex :rolleyes: Så som A C-son skrev, han skulle ha varit tacksam, ungefär.

Den där artikeln som var i tidningen häromdagen är ju rätt talande. En 15-årig kille hade tvingats ha sex med sin lärarinna, för att få högre betyg. Men fallet lades ner, och en psykolog sa, att hade det varit en 15-årig tjej, och en manlig lärare, hade fallet aldrig lagts ner. Först blir man utnyttjad, se´n blir man inte tagen på allvar när man vågar berätta. Klart de flesta män håller tyst då. Det är könsrollernas och samhällets fel, och att människor av nå´n anledning alltid sätts i fack, kvinnor är oskyldiga offer som inte är intresserade av sex och makt, och män är stora stygga mansgrisar, som tar alla tillfällen i akt att visa att de är starkare. Men det funkar nog inte riktigt så i verkligheten. Som jag sa förut, alkohol är nog en rätt stor bov i dramat, oavsett vem som är offer/förövare.
#71 - 4 maj 2008 18:47
Katharina skrev:

kan du definerer vad är en VÅLDTÄKT. är det "bara" <en seksuel handling ,ell[:o]
mvh janne
#72 - 4 maj 2008 18:49
Micke_A skrev:
Mörkertalet när det gäller kvinnliga våldtäkts"män" är nog stort. Man behöver nog inte vara fysiskt starkare för att begå en dylik handling, man kan rent psykiskt intala sitt offer att han/hon minsann är en klen liten skit. Är dessutom alkohol inblandat (som det nog ofta är), och offret ligger utslaget av alkohol, så spelar det ju ingen roll hur stor och stark han är rent fysiskt, många kvinnor kan nog (förmodligen inte heller helt nyktra) få en kick av att dra nytta av en så´n situation, där ligger den stora starka mannen helt försvarslös.

Den där artikeln som var i tidningen häromdagen är ju rätt talande. En 15-årig kille hade tvingats ha sex med sin lärarinna, för att få högre betyg.

Jag tror inte att mörkertalet är stort. För det första lär den inte resa sig om karln är utslagen och för det andra finns det säkerligen en massa andra killar som gärna följer med tjejen istället.. Hon behöver nog inte ta någon som bara ligger där stilla... Låter inte särskilt spännande.

Alkohol är en stor bov till allt möjligt, absolut.

Men den lärarinnan är ju en pedofil då, inte våldtäktsman.. [xx(]
#73 - 4 maj 2008 19:14
Katharina skrev:
Jag tror inte att mörkertalet är stort. För det första lär den inte resa sig om karln är utslagen och för det andra finns det säkerligen en massa andra killar som gärna följer med tjejen istället.. Hon behöver nog inte ta någon som bara ligger där stilla... Låter inte särskilt spännande.

Alkohol är en stor bov till allt möjligt, absolut.

Men den lärarinnan är ju en pedofil då, inte våldtäktsman.. [xx(]

Tja, det spännande kan ju vara att han ligger där, och inte kan göra nå´t, alltså att hon genom att göra det, känner makt över honom, och makt är spännande, enligt en del. Hon kanske t.o.m resonerar så att ta hem en man som följer med frivilligt inte är tillräckligt spännande.

Nej, det var kanske ingen regelrätt våldtäkt, hon drog väl inte in honom i lärarrummet och han skrek och kämpade emot, men helt klart hade hon ju makt över honom, i egenskap av högre ålder, och högre ställning, och lovade honom högre betyg om han gick med på det. Vilket var lögn, om jag fattade rätt, hon hade inget inflytande över betygen.
#74 - 4 maj 2008 19:20
Micke_A skrev:
Tja, det spännande kan ju vara att han ligger där, och inte kan göra nå´t, alltså att hon genom att göra det, känner makt över honom, och makt är spännande, enligt en del. Hon kanske t.o.m resonerar så att ta hem en man som följer med frivilligt inte är tillräckligt spännande.

Nej, det var kanske ingen regelrätt våldtäkt, hon drog väl inte in honom i lärarrummet och han skrek och kämpade emot, men helt klart hade hon ju makt över honom, i egenskap av högre ålder, och högre ställning, och lovade honom högre betyg om han gick med på det. Vilket var lögn, om jag fattade rätt, hon hade inget inflytande över betygen.

Jag tror inte att det är så vanligt med sådana tjejer.. Jag tror att det är ett försvarstal att säga att tjejer minsann också gör det..

Nej, pojken var ju inte myndig. Sedan är det våldtäkt om det är ett tvång även om det inte är skrik och bråk men i fallet med lärarinnan så handlar det om sex med minderårig och det är ju alltid en våldtäkt eftersom en pedofil kan hitta en massa olika hot eller saker för att få barnet att inte göra motstånd.

Men som sagt, i debatten måste vi ju skilja på sexuell mognad var min tanke. Alltså att gå på barn är ju alltid våldtäkt men då klassas det ju också som pedofili och det skulle vi ju inte debattera om eftersom ämnet redan var så trassligt.. :D
#75 - 4 maj 2008 19:34
Katharina skrev:

0,000000000001% eller vad tänker vi oss???

Inte en aning faktiskt! Förmodligen fler än 0,000000000001%... I mitt inlägg som du citerade resonerade jag kring sexuella övergrepp!

Micke_A skrev:

Som sagt tror jag mörkertalet är stort, på grund av det som A C-son beskriver, berättar en man att han har blivit sexuellt utnyttjad av en kvinna, så blir han utskrattad, så många håller nog tyst. Alla "vet" ju dessutom att män alltid vill ha sex :rolleyes: Så som A C-son skrev, han skulle ha varit tacksam, ungefär.

Mörkertalet är säkerligen stort när det gäller både kvinnliga och manliga offer.
Statistiken bör dessutom bygga på fällande domar och då kan man ju undra hur sannolikt det är för en man att få ett övergrepp bevisat i domstol. Om det förefaller svårt för kvinnor att få sina versioner styrkta med bindande bevis så handlar det då istället ofta om att ord står mot ord och hur svårt är det då inte när det gäller en man som "alla" vet är större och starkare att övertyga en jury om sin utsatthet?
#76 - 4 maj 2008 19:43
Katharina skrev:
För det första lär den inte resa sig om karln är utslagen och för det andra finns det säkerligen en massa andra killar som gärna följer med tjejen istället..

Men "den" behöver ju inte "resa sig" för att hon skall göra sig skyldig till ett sexuellt övegrepp! Det finns dessutom andra sätt män kan bli våldtagna på.
En del män blir våldtagna av andra män...Tänk efter lite nu!
#77 - 4 maj 2008 19:47
Katharina tror en massa i alla fall.....
Inte mycket till argument men ändå...
Tror gör hon bara...
Att det är 100 000 000 000 ggr vanligare att det är en man än en kvinna som är "våldtäktsman" (om jag räknat rätt - svårt med så många nollor).
Och eftersom det bara finns cirka 3 000 000 000 män så borde det bara finnas - ja egentligen ingen kvinna alls (0.03 ung totalt i världen).
Dessa feminister...
#78 - 4 maj 2008 19:49
Katharina skrev:
Jag tror inte att det är så vanligt med sådana tjejer.. Jag tror att det är ett försvarstal att säga att tjejer minsann också gör det..

Nej, pojken var ju inte myndig. Sedan är det våldtäkt om det är ett tvång även om det inte är skrik och bråk men i fallet med lärarinnan så handlar det om sex med minderårig och det är ju alltid en våldtäkt eftersom en pedofil kan hitta en massa olika hot eller saker för att få barnet att inte göra motstånd.

Men som sagt, i debatten måste vi ju skilja på sexuell mognad var min tanke. Alltså att gå på barn är ju alltid våldtäkt men då klassas det ju också som pedofili och det skulle vi ju inte debattera om eftersom ämnet redan var så trassligt.. :D

Jag behöver inte hålla några så´na försvarstal, jag har inget att försvara. Jag tror snarare att det är dags att samhället börjar inse att även tjejer kan vara mindre trevliga, och att killar kan vara offer, ska vi uppnå jämlikhet, så får man ju fokusera mer på killars och tjejers likheter, än på de få olikheterna, och då inte sådana som samhället tvingar på oss. Så länge killar alltid utmålas som onda monster, och tjejer som oskyldiga änglar, så blir det nog aldrig jämlikt, både killar och tjejer ska ju ta ansvar för sina handlingar. Det var nå´n tjej som skrev i en tidning för några år se´n, att på 2000-talet kan tjejer fortfarande bete sig som om de inte vet var deras armar och ben tar vägen, alltså, de gör dumheter, och så i efterhand så skyller de ifrån sig på nå´n kille, och verkar inte vilja förstå konsekvenserna av sina handlingar.

Nej, myndig var han inte, men han var väl byxmyndig, som det heter. Men visst, hon var nog en aning äldre än han.
#79 - 4 maj 2008 20:16
- Kom på en sak! Angående rimligheten eller sannolikheten för en man att våldta en kvinna. Det finns ett gammalt ordstäv som lyder:

En man med byxorna nere,
springer inte lika fort,
som en kvinna med
kjolarna uppe!

....så det så! Men det kanske gällde förr i tiden. I dagens könsjämlika samhälle kan även män bära kjol!
#80 - 4 maj 2008 20:21
erikthur skrev:
Katharina tror en massa i alla fall.....

Inte mycket till argument men ändå...

Tror gör hon bara...

Att det är 100 000 000 000 ggr vanligare att det är en man än en kvinna som är "våldtäktsman" (om jag räknat rätt - svårt med så många nollor).

Och eftersom det bara finns cirka 3 000 000 000 män så borde det bara finnas - ja egentligen ingen kvinna alls (0.03 ung totalt i världen).

Dessa feminister...

SHIT - glömde sista meningen...
0.03 kvinnor ung totalt i världen om nu alla män vore våldtäktsmän
Dessa feminister...
Sorry guys...
[:o]
#81 - 4 maj 2008 20:23
XenOn skrev:
Jag vet inte, antingen har du läsvårigheter eller så är du allmännt trög. Det jag menar är att honor ytterst sällan våldtar hanar. Ser du ofta det står skrivet i tidningen kvinna våldtog man? Angående den sexuella dragningskraften hos mannen respektive kvinnan orkar jag inte förklara...är för trött

Härligt med nån som litar blint på löpsedlarna, nja inga svårigheter med varken tal eller skrift, min stavning är exempelvis över snittet vilket är mer än man kan säga om tex din och jo lite trög i magen är jag allt..

Du kanske menar sexualdrift när du skriver sexuell dragningskraft, vore enklare att argumentera mot ditt resonemang om du dels tänkte igenom det du vill få sagt samt korrar det du sen skriver INNAN du sätter det på pränt..

Men åter till min fråga, menar du att pingvinen garanterat var en hona eftersom ingen våldtagande sälhanne med självaktning skulle välja en pingvinhanne?
#82 - 4 maj 2008 20:35
Hmm, nu när vi pratar om djur och hanar och honor, och hur de beter sig, så kom jag att tänka på min kompis med rottisarna. När han var yngre, och bodde med sin mamma, så hade de en långhårig taxtik, och hon, om jag inte minns helt fel, kunde få för sig att jucka mot ens ben, som den värsta hanhund :p
#83 - 4 maj 2008 20:35
Jag tror herr Gaffel skulle få mer gjort om han slutat kommentera allas inlägg. Angående ditt uttal rörande min stavning blir mitt svar : HAHAHA! Hoppas herr Gaffel får sig en kniv snart.
#84 - 4 maj 2008 20:49
-Appropå hundar. Vi har tre tikar. Den äldsta "rider" en av de yngre honorna. Det har ingen som helst sexuell betydelse. Det handlar endast om dominans.
#85 - 4 maj 2008 20:53
Micke_A skrev:
Jag behöver inte hålla några så´na försvarstal, jag har inget att försvara. Jag tror snarare att det är dags att samhället börjar inse att även tjejer kan vara mindre trevliga, och att killar kan vara offer, ska vi uppnå jämlikhet, så får man ju fokusera mer på killars och tjejers likheter, än på de få olikheterna, och då inte sådana som samhället tvingar på oss. Så länge killar alltid utmålas som onda monster, och tjejer som oskyldiga änglar, så blir det nog aldrig jämlikt, både killar och tjejer ska ju ta ansvar för sina handlingar.

Nej, jag tror inte att just du har något du behöver försvara utan att du försvarar alla män. :D

Visst har du rätt i att det är ojämlikt åt det hållet också men vad sjutton, ska ni ha vågskålen åt ert håll i allt och vi ska bara förlora på ojämlikheten hela tiden. Någonting kan väl vi få tjäna på det också. :D
Vi får mer uppmärksamhet inför att vi ska bli mammor också än vad ni får när ni ska bli pappor och er livskris i det sammanhanget blir oftast bortglömd.
Vi får prata känslor och vara djupa.. Ni måste vinna kampen och inte gråta eller vara blödiga..

Men återigen. Allvarligt nu, hur många procent kvinnliga våldtäktsmän finns det nu?
Vi pratar inte om pedofiler eller sexuella kränkningar, vi pratar om våldtäktsmän/kvinnor.
Jag tror fortfarande inte att det är så många. [:-174]
#86 - 4 maj 2008 21:08
Katharina skrev:
Nej, jag tror inte att just du har något du behöver försvara utan att du försvarar alla män. :D

Visst har du rätt i att det är ojämlikt åt det hållet också men vad sjutton, ska ni ha vågskålen åt ert håll i allt och vi ska bara förlora på ojämlikheten hela tiden. Någonting kan väl vi få tjäna på det också. :D

Vi får mer uppmärksamhet inför att vi ska bli mammor också än vad ni får när ni ska bli pappor och er livskris i det sammanhanget blir oftast bortglömd.

Vi får prata känslor och vara djupa.. Ni måste vinna kampen och inte gråta eller vara blödiga..

Men återigen. Allvarligt nu, hur många procent kvinnliga våldtäktsmän finns det nu?

Vi pratar inte om pedofiler eller sexuella kränkningar, vi pratar om våldtäktsmän/kvinnor.

Jag tror fortfarande inte att det är så många. [:-174]

Jag försvarar inte alla män, tycker bara att könsrollerna, och samhällets bild av män och kvinnor är snedvriden och förlegad, att män generellt anses som mycket hemskare än kvinnor, som i sin tur sällan misstänks för några ogärningar. Vi är alla individer, och i första hand är vi människor, och i andra hand män/kvinnor.

Det handlar inte om nå´n tävling, vilket kön som är det "snällaste", och att vågskålen ska väga åt ena eller andra hållet, utan om att ska vi få ett jämlikt samhälle för både män och kvinnor, så måste vi börja inse att vi är mer lika än olika, vi är ju faktiskt samma art, Homo sapiens, allihop, och vi måste mötas på halva vägen.
#87 - 4 maj 2008 21:10
Micke_A skrev:
Jag försvarar inte alla män, tycker bara att samhällets bild av män och kvinnor är snedvriden och förlegad, att män generellt anses som mycket hemskare än kvinnor, som i sin tur sällan misstänks för några ogärningar. Vi är alla individer, och i första hand är vi människor, och i andra hand män/kvinnor.

Det handlar inte om nå´n tävling, vilket kön som är det "snällaste", och att vågskålen ska väga åt ena eller andra hållet, utan om att ska vi få ett jämlikt samhälle för både män och kvinnor, så måste vi börja inse att vi är mer lika än olika, vi är ju faktiskt samma art, Homo sapiens, allihop, och vi måste mötas på halva vägen.

Ja, men Micke. Återigen, hur många procent tror du att det faktiskt är?

Bilden är inte snedvriden och förlegad. Titta i våra fängelser och på vår statistik. Män står för mycket mer brottslighet än kvinnor och då i synnerhet våldtäkt. Lr har jag fel??

Sen ska man inte dra alla över en kam, det håller jag med om.. Individer finns alltid.
#88 - 4 maj 2008 21:16
Katharina skrev:

Sen ska man inte dra alla över en kam, det håller jag med om.. Individer finns alltid.

- Jag har inte ens kam!
#89 - 4 maj 2008 21:19
Katharina skrev:
Ja, men Micke. Återigen, hur många procent tror du att det faktiskt är?

Bilden är inte snedvriden och förlegad. Titta i våra fängelser och på vår statistik. Män står för mycket mer brottslighet än kvinnor och då i synnerhet våldtäkt. Lr har jag fel??

Hur många procent det är vet jag inte, och egentligen är det inte särskilt intressant, eftersom det troligaste är att det alltid överväger åt ena eller andra hållet, det är nog sällan det är 50/50. Och jag är inget större fan av statistik, statistik kan ljuga, genom mörkertal, eller att för få tillfrågats.

Visst, män begår kanske fler brott än kvinnor. Men om man intalar nå´n tillräckligt mycket att han är hård, tuff, och känslokall, och så vidare (som är det fack där samhället har placerat killar/män), så tröttnar man till slut, och orkar inte säga emot längre, utan bestämmer sig för att ge dem rätt, de som berättar för en hur man är, eller rättare sagt, de som tror att man är på ett visst sätt bara för att man är man. Kanske tror de t.o.m själva på det efter ett tag, att de faktiskt ska vara så´na för att vara normala, man blir vad man förväntas bli. Kvinnor å sin sida får lära sig se´n de är små att de ska gilla rosa, vara snälla och kramiga, och gråta när de ser en romantisk film, vilket förmodligen långt ifrån alla tjejer känner igen sig i, och mår dåligt över att inte passa in i samhällets normer. Män å andra sidan "får" inte göra det, för det är inte "manligt". Som man matas man med helt andra bilder för hur man ska vara. Hade det varit tvärtom, att kvinnor får lära sig av samhälle, föräldrar, skolor, media, och så vidare, att de ska vara hårda och tuffa, och inte visa känslor, hade det nog varit tvärtom.
#90 - 4 maj 2008 21:26
Micke_A skrev:
Hur många procent det är vet jag inte, och egentligen är det inte särskilt intressant, eftersom det troligaste är att det alltid överväger åt ena eller andra hållet, det är nog sällan det är 50/50.

Visst, män begår kanske fler brott än kvinnor. Men om man intalar nå´n tillräckligt mycket att han är hemsk, och otäck, och så vidare tillräckligt mycket (som samhället gör med killar), så tröttnar man till slut, och orkar inte säga emot längre, utan bestämmer sig för att ge dem rätt, de som berättar för en hur man är, eller rättare sagt, de som tror att man är på ett visst sätt bara för att man är man. Kanske tror de t.o.m själva på det efter ett tag, att de faktiskt ska vara så´na för att vara normala. Kvinnor å sin sida får lära sig se´n de är små att de ska gilla rosa, vara snälla och kramiga, och gråta när de ser en romantisk film. Män å andra sidan "får" inte göra det, för det är inte "manligt". Som man matas man med helt andra bilder för hur man ska vara. Hade det varit tvärtom, att kvinnor får lära sig av samhälle, föräldrar, skolor, media, och så vidare, att de ska vara hårda och tuffa, och inte visa känslor, hade det nog varit tvärtom.

Ja, men verkligheten ser fortfarande ut som den gör och därför kan man inte skrika att kvinnor faktiskt också gör dumheter.
Män våldtar mycket mer än kvinnor, våldtäktskvinnor måste vara försvinnande få.
Jag tror att kvinnor får ut mer av att var småjäkliga på jobbet t ex och känna makten sådär. Jag tror rent av att makemisshandel är vanligare isf.. Jag vet inte hur det ser ut i homosexuella förhållanden mellan kvinnor. Kanske är det vanligare där, där en "i kläder" mannens roll???
Sexuellt våld från kvinna mot man tror jag är mycket, mycket ovanligt. Men det är min tro, sen får ni tro vad ni vill.

Vi har inte ens börjat att prata om hormonernas inverkan... [:o] Vi lipar och ni slåss.. Ja ja... hej o hå...:D

Nu ropar kudden på mig.. Godnatt Micke..[:-174]
#91 - 4 maj 2008 21:39
erikthur skrev:
Av detta följer att det inte finns våldtäkter om det inte finns människor inblandade. Då är väl våldtäkt mer att betrakta som ett moralbegrepp.

Så kan man nog säga, men det är då på samma sätt som t.ex. mord är ett moralbegrepp.

T ex tillåtet inom äktenskapet i Marocko men inte i Sverige. Vilket faktiskt friade en man i Svensk domstol eftersom han våldtog sin fru i Marocko om man får tro media. Så även våldtäkt blir ett relativt moralbegrepp då. Bara för att krångla till diskussionen en aning.

Våldtäkt inom äktenskapet kriminaliserades i sverige inte förrän 1962 (enligt wikipedia) så det förvånar mig inte att det fortfarande finns länder, särskilt starkt patriarkaliska länder, som inte riktigt är i kapp än.

Nu känner jag inte till det fall du refererar till, och jag vet inte säkert, men jag tror det är så att det är lokal lag som gäller när brott begås. Dvs är våldtäkt inom äktenskapet inte kriminellt i Marocko, och brottet begås i Marocko, så kan man inte straffas för det i Sverige.
Det är väl på sätt och vis tur - annars skulle jag kunna dömas till spöstraff i Saudi Arabien för att jag just nu sitter och dricker vin här i Täby - men ibland kan det förstås få olyckliga konsekvenser. Som det tydligen blev här.
#92 - 4 maj 2008 21:40
Katharina skrev:
Ja, men verkligheten ser fortfarande ut som den gör och därför kan man inte skrika att kvinnor faktiskt också gör dumheter.

Män våldtar mycket mer än kvinnor, våldtäktskvinnor måste vara försvinnande få.

Jag tror att kvinnor får ut mer av att var småjäkliga på jobbet t ex och känna makten sådär. Jag tror rent av att makemisshandel är vanligare isf.. Jag vet inte hur det ser ut i homosexuella förhållanden mellan kvinnor. Kanske är det vanligare där, där en "i kläder" mannens roll???

Sexuellt våld från kvinna mot man tror jag är mycket, mycket ovanligt. Men det är min tro, sen får ni tro vad ni vill.

Vi har inte ens börjat att prata om hormonernas inverkan... [:o] Vi lipar och ni slåss.. Ja ja... hej o hå...:D

Nu ropar kudden på mig.. Godnatt Micke..[:-174]

Jag säger inte emot att män begår flest brott, det måste ju överväga åt nå´t håll, det är samhällets bild på män och kvinnor, och hur ska bete sig, och faktiskt beter sig, och hur de skulle bete sig om de inte matades med könsroller, som jag tycker är lite omodern. Det har inget med att försvara alla män, och snacka ner kvinnor att göra, är det nå´n som är för jämställdhet, så är det jag, det är det som är problemet, jag vill att både män och kvinnor ska ses med samma ögon, och tyvärr görs det inte alltid, ibland till männens nackdel, och ibland till kvinnornas nackdel. Vi är alla människor. Kanske är det lite som du säger, att män och kvinnor försöker visa sin makt på olika sätt ibland, men på det hela taget funkar vi nog likadant.

Men frågan är om det är verkligheten vi ser, jag tror att om alla mörkertalen kom ut i ljuset så skulle siffrorna helt plötsligt se lite annorlunda ut, kanske inte så att fler kvinnor än män begår brott, men att betydligt fler kvinnor begår brott än som det ser ut nu. Vem som misshandlar och blir misshandlad handlar som sagt inte bara om fysisk styrka, utan även om vem som får det psykiska övertaget, och hur många män som blir attackerade av sina fruar, skulle säga att de blir det, när de vet att de förmodligen skulle bli förlöjligade, och inte trodda? En av de värsta grejer jag har sett när det gäller misshandel, var ett ett fall i USA, där ca 30 tjejer hoppade på en ensam tjej och sparkade ihjäl henne.

Vissa feminister skulle nog gilla inslaget på Animal Planet nyss, en marulkshona, som är 10 gånger så stor som hanen. Hanen biter sig fast på honan, och smälter se´n ihop med henne, och delar blodomlopp med henne, och förser henne med sperma.

God natt Katharina.
#93 - 5 maj 2008 09:38
XenOn skrev:
Jag tror herr Gaffel skulle få mer gjort om han slutat kommentera allas inlägg. Angående ditt uttal rörande min stavning blir mitt svar : HAHAHA! Hoppas herr Gaffel får sig en kniv snart.

Vad jag gör och när jag gör det är ingenting som du ska bry ditt lilla huvud om, och bara för att du har problem med att stava så finns det ingen anledning att jag ska behöva lida av din dyslexi, att du sen inte fixar att försvara dina uttalande i inlägget säger ungefär lika mycket om dig som person som ditt påpekande att jag skulle behöva en kniv ditt lilla caudofoveata..
#94 - 5 maj 2008 13:49
Gaffel skrev:
Vad jag gör och när jag gör det är ingenting som du ska bry ditt lilla huvud om, och bara för att du har problem med att stava så finns det ingen anledning att jag ska behöva lida av din dyslexi, att du sen inte fixar att försvara dina uttalande i inlägget säger ungefär lika mycket om dig som person som ditt påpekande att jag skulle behöva en kniv ditt lilla caudofoveata..

Jag tror du ska akta dig från att kalla mig dyslektiker. Min svensklärare måste då också ha dyslexi då hon gav mig MVG i Svenska A, B och C. Din signatur och ditt ordspråk Christiania verkar ju en aning ålderdomligt, det existerar trots allt inte längre. Tycker du ska sluta kommentera allas inlägg så grundligt som du gör då det annars blir så tråkigt att läsa. Härmed ber jag om ursäkt för att jag kladdat ner den här tråden med en massa inlägg slösat på en gaffel. Jag hoppas du också ber om ursäkt för annars är det något som är fel på dig.
#95 - 5 maj 2008 13:56
Lugn och fin nu...

Micke A: I with you all the way, grabben. Jag (kvinna) är lika (in)kompetent som vilken annan generic kvällstidningsinsnöad man som helst på att städa (en typiskt kvinnlig kunskap i mångas ögon) men är bra på att laga mat. Min sambo (man) är lika duktig på att laga mat som jag är på att städa, men är lika duktig på att städa som jag är på att laga mat. Hence.. jag lagar maten, han städar. I förlängningen lär han mig att städa, jag lär honom att laga mat. Vi är lika kassa på motorer båda två, han är en jäkel på golf men jag slår honom på tassarna när det gäller trädgårdsskötsel :) Equiliqrium ftw! ;) (med glimt i ögat, inte ett dugg ironisk)

Jag skulle, och sambon också, pga diverse kampsportsutövningsår, förmodligen, rent tekniskt, kunna ta livet av en människa med mina bara händer. Skulle jag/han göra det? Nej, självklart inte! Den som brukar våld utanför en ring/dojo har förlorat imho.

Min fars numera exsambo (må hon ruttna innifrån i all evighet.. eller ja.. det gör hon ju redan) har i mars blivit villkorligt dömd för "misshandel i två fall, ej att räkna som ringa" för att bl a ha pucklat på min sovande far med ett tillhygge. Han SLOG ALDRIG TILLBAKA. Fan vet om jag hade haft den sinnesnärvaron. _Hennes_ försvarsadvokat sa t o m att han nog hade slagit tillbaka om en i storlek mindre och svagare kvinna hade slagit honom. T o m i domstolväsendet är det alltså uppseendeväckande att en man inte slår när han blir slagen! Frågar man en kvinna sånt? Nej, aldrig!

Hade han ens petat på henne en enda gång hade han blivit dömd för misshandel alldeles oavsett hur framprovocerat detta hade varit. Hon hånade, skällde, slog och kringskar hans frihet i 8 _år_ av verbal och fysisk misshandel innan pappa äntligen fick nog och polisanmälde henne. Hade könsrollerna varit omvända hade pappa sannolikt satts i fängelse.

Det är bara att inse: Först när en kvinna lika självklart är förövare som offer i lagens mening kommer vi bli jämlika. För kvinnliga förövare och manliga offer finns runtom oss, de syns bara inte så väl pga våra kulturellt snedslipade glasögon.

Sen Xenon: Du vännen, du har gått på myten om den asexuella kvinnan är jag rädd.. Kvinnor är lika kåta som män, men vi har inte blivit primade(ge mig ett bättre svenskt ord) för att ge utlopp för vår sexualitet sen barnsben, tyvärr!

Eftersom "Vi kvinnor" inte anses ha aktiv sexuell makt misshandlar och våldtar våra älskade på mer subtila sätt, t ex hånande ord och örfilar som inte syns och inte lämnar märken annat än i själen.

Män behöver ju inte heller alltid behöver vara sexuellt upphetsade för att vara sexuellt fungerande, erektion är ju inte en helt medveten reaktion, så om man ville hade det ju inte varit svårt att utnyttja ett sådant tillfälle om man som kvinna ville våldta en man genom att själv bli penetrerad. Sexuella övergrepp kräver ju inte ens erektion men kan ge lika stora och djupa sår som en våldtäkt... Våldtäkt är bara ett maktredskap, inte sexuellt.

Sen slog det mig, appropå att vissa kulturer inte har ord för våldtäkt, att i västvärlden så ser vi sexualitet som något (moraliskt) begränsat och kontrollervärt och därmed en maktfaktor man kan nyttja eller utnyttja. I de kulturer där sex inte är begränsat som hos oss eller sett som kontrollervärt och då inte heller en maktfaktor, är det så konstigt om våldtäkt då inte finns som begrepp? Jag vet inte, vad tror ni?

Just rambling..
#96 - 5 maj 2008 14:42
- Jag har inte ens kam!

Nej, du verkar ju allmänt rufsig och tufsig.. Tilltrasslad eller vad sa du förrut?!:D :D :D "Nu får du ta och kamma dig".. sa man väl förr??!!! :D
Skämt o sido..

Jaha.. Då är vi tillbaka till könsrollerna. Det är där våldtäktsdebatten handlar, precis som alla diskussioner om brottsliga aktiviteter. Killar är helt oskyldiga, de är skapade av samhället och har ingen egen vilja utan följer strömmen som robotar och om samhället hade fostrat kvinnor likadant så hade vi varit våldtäktsmän i lika stor skala... ;) Lr inte..

Jag kan inte köpa det där resonemanget om att sudda ut könens olikheter. Jag tror att det är det absolut största hotet mot jämlikhet. Det är när vi kan få vara lite olika och bejaka det som vi kan bli jämlika. :)
Man får inte glömma östrogen och testosteron.
(Däremot tror jag att en kvinna nog kan vara mer mordisk än en man. Undersökningar har visat att kvinnor rent känslomässigt blir bättre soldater för att de har mindre ångest efter att de har dödat om de har bestämt sig för att döda.)

Därmed inte sagt att dagens könsroller är optimala och därmed inte sagt att individer inte finns och att individuella skillnader finns. Min karl är kock och lagar mat, jag hatar att laga mat men han kan inte göra god potatisgratäng, så det gör jag, det kan jag faktiskt.. Jag är mycket stolt.. Däremot bakar jag och det gör inte han... Vi kompletterar varandra.. Jag är stark ibland och han ibland.. Men jag får vara tjej och han får vara kille.. [:-174]
#97 - 5 maj 2008 14:46
Bra skrivet och beskrivet Ize :)

Vi matas med könsroller och sätts i fack, och många av oss blir därför som vi anses och antas vara. Och det som du beskriver, och som jag skrev angående den där lärarinnan och hennes 15-åriga elev, om det hade varit tvärtom, likhet inför lagen, vad är det? Såg ett inslag på TV för ett antal år se´n, en man och en kvinna fångades inne i en juvelerarbutik av en bevakningskamera, när de var i full färd med att länsa diskarna på smycken. Båda var lika aktiva, faktiskt kvinnan mer än mannen, om jag minns rätt. Och vad får man se se´n? Jo, en studiointervju med kvinnan, som satt och bölade över hur hemsk mannen hade varit. Visst, hon KAN ju ha blivit tvingad, men hon kan precis lika gärna ha suttit och bölat krokodiltårar, för hon visste kanske, att som kvinna så är sannolikheten väldigt stor att hon blir trodd, och mannen blir misstrodd.

Det andra som du beskriver, att din pappa förmodligen hade blivit anklagad för kvinnomisshandel om han hade FÖRSVARAT sig, är nog också rätt vanligt, som man vågar man inte försvara sig mot en kvinna för då blir anklagade för kvinnomisshandel, vilket en del kvinnor säkert inte är sena att utnyttja.

Ordet kvinnomisshandel är ju också ett ord, är inte all misshandel lika illa, oavsett vem som misshandlar, och vem som blir misshandlad?

För övrigt kan ju sägas, att om man ska gå efter alla generaliseringar om hur könen är/inte är, så är jag tjej. Jag är urusel på matte, men är språkligt lagd. Jag är förvisso rätt teknikintresserad, men har tummen mitt i handen, och kan i stort sett bara kolla/fylla på olja, och fylla på spolarvätska i en bil. Jag älskar tecknat, som Disney, men även sci-fi och action. Mitt största intresse är djur och natur, därav mitt medlemsskap på denna sida.

Nej som sagt, könsrollerna, och synen på män och kvinnor är ytterst förlegad. T.ex en så´n sak som sex, som du skriver Ize, kvinnor är inga asexuella varelser som antingen måste tvingas, eller övertalas att ha sex, lika lite som män alltid vill ha och tänker på sex, och inte kan känna sig sexuellt utnyttjade. Men det är de könsroller och fack vi som kvinnor och män har blivit tilldelade av samhället, media, och så, men det är nog många som inte känner att de passar in i dessa roller och fack, och blir förvirrade och mår dåligt av att känna sig som misfits.

Se´n det där med att hålla upp dörrar för "damer", och annat gentlemannatjafs, såklart håller man upp dörren för den tjej som kommer bakom en, men inte för att hon är tjej, utan för att man har folkvett, och jag håller upp dörren för en man också, och förväntar mig att en tjej inte släpper dörren rakt i ansiktet på mig när jag går bakom henne. Så länge det daltas med tjejer mer än med killar, och tjejer verkar vilja bli daltade med, så blir det nog aldrig jämlikt, tyvärr.
#98 - 5 maj 2008 14:58
En jättebra könsroll är att killar bjuder, tycker jag.. ;)
#99 - 5 maj 2008 21:06
- Men håller ni på ännu! Göta Petter...

(såg en notis i lokaltidningen om en man som dömts för sexuella övergrepp mot minderårig. Tingsrätten beslöt att ej tilldöma frihetsberövande straff då mannen ansågs för gammal)
#100 - 5 maj 2008 22:03
Katharina skrev:
Jaha.. Då är vi tillbaka till könsrollerna. Det är där våldtäktsdebatten handlar, precis som alla diskussioner om brottsliga aktiviteter. Killar är helt oskyldiga, de är skapade av samhället och har ingen egen vilja utan följer strömmen som robotar och om samhället hade fostrat kvinnor likadant så hade vi varit våldtäktsmän i lika stor skala... ;) Lr inte..

Jag kan inte köpa det där resonemanget om att sudda ut könens olikheter. Jag tror att det är det absolut största hotet mot jämlikhet. Det är när vi kan få vara lite olika och bejaka det som vi kan bli jämlika. :)

Man får inte glömma östrogen och testosteron.

(Däremot tror jag att en kvinna nog kan vara mer mordisk än en man. Undersökningar har visat att kvinnor rent känslomässigt blir bättre soldater för att de har mindre ångest efter att de har dödat om de har bestämt sig för att döda.)

Den springande punkten i mitt resonemang är att varken män eller kvinnor som grupp kan generaliseras ner till att vara automagiskt oskyldig/skyldig, bara en individ är skyldig/oskyldig till det den företar sig. Vilka maktmedel vi väljer att använda mot våra medmänniskor är dock en social konstruktion imho, kanske t o m könsrollsstyrd? , och därför är det betydligt vanligare att gliringar och fysiskt våld i form av t ex örfilar accepteras om det är en tjej som utför dem än om en kille hade gjort det. En man väljer kanske oftare våldtäkt som maktmedel eftersom att vara aktivt sexuell, i vårt samhälle, är en typiskt "manlig" aktivitet och därmed "godkänt" som en extrem maktutövning.

Visst har vi testosteron och östrogen som i viss mån styr oss som individer men jag anser att jag är "Homo sapiens" först, "tänkande individ" sen och först efter det "kvinna i ett västerländskt samhälle" (och därmed östrogenpåverkad lite då och då, när inte testosteronet sparkar in).

Nog får jag vara "kvinna", och sambon "man" om jag/vi vill, men jag får lika gärna vara "manlig" och han lika gärna "kvinnlig" utan att någon av oss tycker att det är obekvämt. Det är ju det som är grejjen! Han är betydligt mer detaljfokuserad känslomänniska (och mer fåfäng) medan jag ser till helheten och är nog mer känsloavskalat rationell i mitt tänkande(och kan fullkomligt skita i hur jag ser ut, till min älskades stora frustration :D).

För övrigt är det stort slöseri med den automatiska uteslutningen av kvinnor för den "allmänna" värnplikten. Självklart ska alla kvinnor mönstra och lika självklart ska de som befinns lämpliga göra lumpen oavsett kön. Sen kan man filosofera över om dagens uttagningsmetoder verkligen plockar ut de bäst lämpade men det är väl en helt egen tråd, kantänka :)

Micke_A skrev:
Bra skrivet och beskrivet Ize :)
Tack tack :D Detsamma till dig!

Micke_A skrev:
Visst, hon KAN ju ha blivit tvingad, men hon kan precis lika gärna ha suttit och bölat krokodiltårar, för hon visste kanske, att som kvinna så är sannolikheten väldigt stor att hon blir trodd, och mannen blir misstrodd.

Det andra som du beskriver, att din pappa förmodligen hade blivit anklagad för kvinnomisshandel om han hade FÖRSVARAT sig, är nog också rätt vanligt, som man vågar man inte försvara sig mot en kvinna för då blir anklagade för kvinnomisshandel, vilket en del kvinnor säkert inte är sena att utnyttja.

Heh.. jo, exsambon började sitt anförande med att, imponerande realistiskt, snyftande berätta hur hemsk pappa hade varit och att hon var en stackars försvarslös kvinna som dessutom var svårt sjuk. Jag satt bara och gapade. Det intressanta var att tårarna snart sinade och hon plockade fram sitt mer hätska ordförråd som snabbt visade på hennes fullständiga hyckleri. Hon, om någon, bevisade där och då att kvinnor inte är några oskuldsfulla, väna små offer utan förmåga till beräknande ränksmiderier. Bara tur att hon inte lyckades hålla sin fasad uppe en längre tid, hade hon gjort det hade hon gått fri..

Micke_A skrev:

Ordet kvinnomisshandel är ju också ett ord, är inte all misshandel lika illa, oavsett vem som misshandlar, och vem som blir misshandlad?
Exakt!

Micke_A skrev:
För övrigt kan ju sägas, att om man ska gå efter alla generaliseringar om hur könen är/inte är, så är jag tjej. Jag är urusel på matte, men är språkligt lagd. Jag är förvisso rätt teknikintresserad, men har tummen mitt i handen, och kan i stort sett bara kolla/fylla på olja, och fylla på spolarvätska i en bil. Jag älskar tecknat, som Disney, men även sci-fi och action. Mitt största intresse är djur och natur, därav mitt medlemsskap på denna sida.

Och jag skulle isf vara man om man följer våra könsroller. Rak, verbal och framåt, lyfter hellre skrot och tränar kampsporter än går på aerobicsklasser (undantaget dansklasser och pilates/yoga). Min muskulatur visar att jag sannolikt har rätt mycket testosteron i kroppen då jag utan större problem bygger muskler som en kille (och blir bukfet om jag inte gör det.. vilket är allt som oftast). Jag tycker teknik är kul och kan löda med hyfsat resultat och är den som bygger (om) alla möblerna hemma. Byter hellre däck än syr gardiner.. Föredrar action och sci-fi framför (romantiska) komedier

Micke_A skrev:
[..]många som inte känner att de passar in i dessa roller och fack, och blir förvirrade och mår dåligt av att känna sig som misfits.
Amen!

Micke_A skrev:
Så länge det daltas med tjejer mer än med killar, och tjejer verkar vilja bli daltade med, så blir det nog aldrig jämlikt, tyvärr.

Nä.. det är förbannat lätt att anse att man ska ha samma rättigheter men slippa skyldigheterna och dessutom inte dela med sig av sina traditionella rättigheter...

Katharina skrev:
En jättebra könsroll är att killar bjuder, tycker jag.. ;)
Självklart!... Så länge du bjuder tillbaka, gärna lika mycket och ofta;)
#101 - 5 maj 2008 22:08
- Men håller ni på ännu! Göta Petter...

(såg en notis i lokaltidningen om en man som dömts för sexuella övergrepp mot minderårig. Tingsrätten beslöt att ej tilldöma frihetsberövande straff då mannen ansågs för gammal)

Såklart! Sånna här diskussioner är ju livets salt ;)

Hrrmpf! Kvinnor och gamla gubbar är för skröpliga för att ta sitt straff.. är det så vi ska tänka enligt domstolsväsendet? Är hans brott mindre straffbart bara för att han kommit på en sån puckad idé sent i livet?
#102 - 5 maj 2008 22:46
XenOn skrev:
Jag tror du ska akta dig från att kalla mig dyslektiker. Min svensklärare måste då också ha dyslexi då hon gav mig MVG i Svenska A, B och C. Din signatur och ditt ordspråk Christiania verkar ju en aning ålderdomligt, det existerar trots allt inte längre. Tycker du ska sluta kommentera allas inlägg så grundligt som du gör då det annars blir så tråkigt att läsa. Härmed ber jag om ursäkt för att jag kladdat ner den här tråden med en massa inlägg slösat på en gaffel. Jag hoppas du också ber om ursäkt för annars är det något som är fel på dig.

Jasså, Christiania existerar inte längre säger du, nehe.. och med dessa ord tagna rakt ur det blå får jag nog anse dig varandes lika beläst som den din påstådda lärarinna i svenska som du hävdar har givit dig inte ett utan hela trenne "MVG", våldförde hon sig på dig i utbyte mot höga betyg månne, vad vet väl jag..

Men Knalla du istället in på http://www.christiania.org/ och ta del av det som du uppenbarligen nu inte känner till..

Men du har fortfarande inte svarat på varför du med en dåres envishet hävdar att pingvinen var en hon, fast du vet väl inte ens att xenon kommer från grekiskans &#958;&#941;&#957;&#959;&#962; vilkens betydelse kan översättas till annorlunda..
#103 - 6 maj 2008 15:22
Ett exempel på hur det kan vara ur det verkliga livet:

"Det var i mitten av april som 23-åringen dömdes av Västmanlands tingsrätt för att vid 10tillfällen misshandlat och hotat sin sambo under de fem månader som de varit tillsammans.

Han slog och hotade kvinnan inför familj och bekanta. Mannen hotade henne flera gånger med kniv och använde vid ett tillfälle en elsladd som piska. När den misshandeln ägde rum var kvinnan gravid i tredje månaden med mannens barn.

Mannen dömdes också för att under brutala former våldtagit kvinnan i parets lägenhet i Hallstahammar i januari i år.

Paret träffades på en av invandrarverkets anläggningar. De kom från skilda religösa bakgrunder. Trots att 23-åringen redan då visat våldstendenser och att han hade fru och barn i sitt förra hemland flyttade de ihop i en lägehet i Hallstahammar i december förra året.

Rätten ser speciellt allvarligt på att mannen hotat kvinnan med kniv och misshandlat henne i syfte att framkalla missfall. Man anser att han agerat beräknande och kallt målmedvetet.

Förutom fängelset på 2,5 år ska mannen också betala kvinnan ett skadestånd på 140 000kronor anser tingsrätten. Åklagaren hade också yrkat att 23-åringen ska utvisas ur landet, men eftersom han har beviljats uppehållstillstånd som skyddsbehövande är inte detta möjligt enligt rätten.

Det blir nu Svea Hovrätt som får avgöra om tingsrätten fattat rätt domslut."

Från dagens lokaltidning....

--------------------

För att bena ut ovanstående exempel får vi lägga till några fler variabler i vårt resonerande.

Vi har: normalt - naturligt - moral - empati

Vi lägger till: religion - kultur - tradition - tillhörighet

Vad blir det då?
#104 - 6 maj 2008 15:39
Låt oss börja med mitt namn Xenon. Om du inte visste så är xenon en ev de få ädelgaser som existerar på jorden och då borde den ju också vara annorlunda ellerhur? Nå, nog om mitt namn. Christiania var det förra namnet på Oslo (Norges huvudstad om du inte visste det redan), så nej det existerar inte längre.

Jag påstår att kungspingvinen är en hona för att jag inte tror en kvinnlig säl hade hoppat på en manlig kungspingvin bara sådär. Låt detta vara det sista vi skriver i denna diskussion.
Bilagor:
#106 - 6 maj 2008 18:01
ize skrev:
Den springande punkten i mitt resonemang är att varken män eller kvinnor som grupp kan generaliseras ner till att vara automagiskt oskyldig/skyldig, bara en individ är skyldig/oskyldig till det den företar sig.

Visst har vi testosteron och östrogen som i viss mån styr oss som individer men jag anser att jag är "Homo sapiens" först, "tänkande individ" sen och först efter det "kvinna i ett västerländskt samhälle" (och därmed östrogenpåverkad lite då och då, när inte testosteronet sparkar in).

För övrigt är det stort slöseri med den automatiska uteslutningen av kvinnor för den "allmänna" värnplikten.

Och jag skulle isf vara man om man följer våra könsroller. Rak, verbal och framåt, lyfter hellre skrot och tränar kampsporter än går på aerobicsklasser (undantaget dansklasser och pilates/yoga). Min muskulatur visar att jag sannolikt har rätt mycket testosteron i kroppen då jag utan större problem bygger muskler som en kille (och blir bukfet om jag inte gör det.. vilket är allt som oftast).

Jag anser att män är så överrepresenterade att det får fortsätta att heta våldtäktsmän för mig. Pga den fysiska styrkan och olikheter i vår anatomi, så tror jag inte att det kommer att bli så vanligt med kvinnliga våldtäktsmän heller.

Jo, Ize. Har du barn?
För det förändrar oftast en kvinna mycket att få barn. De gånger det inte förändrar henne tror jag personligen att hon arbetar aktivt mot förändringen.
Jag var också "pojkflicka" som sagt, vi har debatterat om det här förrut.. Klättrade högre än killarna, gillade höga farter, Gröna Lund, lattjade bara med grabbar, spelade fotboll, brottade ner grabbarna långt upp i tonåren och var svårövermannad än idag. Jag är smal och bygger också snabbt upp muskelmassa och lägger också på mig bukfett om jag går upp i vikt.

Men jag förändrades jättemycket när jag blev gravid. Jag blev känslig för dofter, höga ljud, höga hastigheter, höga höjder, starka smaker, elaka människor och en riktig kärring helt enkelt i jämförelse med innan.. Även om jag fortfarande är kaxig och går kärringen mot strömmen.

Men jag anser att det är en jättestor skillnad mellan att vara jämlik och sig själv, bejaka sina mjuka och hårda sidor utan att bry sig om gängsle könsroller och att förneka sina mjukare sidor och försöka att vara en man. Jag säger inte att du gör det, alla är vi individer, men jag har sett många tjejer som gör det och så gott som alla tjejer har en massa åsikter om jämlikhet och förhållanden som försvinner efter graviditeten... :D :D :D

Sen ska man givetvis behålla intressen och motion även om man får familj.. om tiden räcker till för indiviualism såklart.. [:o] ;)
#107 - 6 maj 2008 18:32
Katharina skrev:
Jag anser att män är så överrepresenterade att det får fortsätta att heta våldtäktsmän för mig. Pga den fysiska styrkan och olikheter i vår anatomi, så tror jag inte att det kommer att bli så vanligt med kvinnliga våldtäktsmän heller.

Jag tror också att det är fler män än kvinnliga våldtäktsmän.
Och det heter ju gärningsman även om det är en kvinna liksom att en kvinna kan vara ombudsman (ett av Sveriges bidrag till världsspråket förresten).

Men en sak har du inte alls snappat. Det finns även en psykologiska styrka.
Och det finns en hel del av den varan hos en svartsjuk kvinna, ssk om hon inte är helt psykiskt frisk.

Eftersom våldtäkt inte alltid har med sex att göra så kan du glömma dina anatomiska argument...
#108 - 6 maj 2008 19:31
Jag håller fullt ut med Katharina.
#109 - 6 maj 2008 19:38
Katharina skrev:

Jo, Ize. Har du barn?

För det förändrar oftast en kvinna mycket att få barn. De gånger det inte förändrar henne tror jag personligen att hon arbetar aktivt mot förändringen.

Jag var också "pojkflicka" som sagt, vi har debatterat om det här förrut.. Klättrade högre än killarna, gillade höga farter, Gröna Lund, lattjade bara med grabbar, spelade fotboll, brottade ner grabbarna långt upp i tonåren och var svårövermannad än idag. Jag är smal och bygger också snabbt upp muskelmassa och lägger också på mig bukfett om jag går upp i vikt.

Men jag förändrades jättemycket när jag blev gravid. Jag blev känslig för dofter, höga ljud, höga hastigheter, höga höjder, starka smaker, elaka människor och en riktig kärring helt enkelt i jämförelse med innan.. Även om jag fortfarande är kaxig och går kärringen mot strömmen.

Men jag anser att det är en jättestor skillnad mellan att vara jämlik och sig själv, bejaka sina mjuka och hårda sidor utan att bry sig om gängsle könsroller och att förneka sina mjukare sidor och försöka att vara en man. Jag säger inte att du gör det, alla är vi individer, men jag har sett många tjejer som gör det och så gott som alla tjejer har en massa åsikter om jämlikhet och förhållanden som försvinner efter graviditeten... :D :D :D

Sen ska man givetvis behålla intressen och motion även om man får familj.. om tiden räcker till för indiviualism såklart.. [:o] ;)

Jag har inte _bara_ hårda sidor utan gör och uppskattar en hel del väldigt feminina saker också (t ex håller jag på och startar ett eget företag inom hudvård och make-up). Det är bara det att majoriteten av det jag råkar gilla tillhör den mer maskulina könsrollen än den feminina. Jag plockar russinen ur kakan helt enkelt :P

Visst förändras ens åsikter av att få barn, men det är inte en absolut regel att mamman alltid tar hand om barn och hem när de väl har kommit. Själv är jag uppfostrad till största delen av min pappa så jag _vet_ att män är lika kapabla föräldrar som kvinnor.

Nej, jag har inte barn även om jag har upplevt en försmak av vad du beskriver under en kort graviditet. Säger bara en sak, delade frukostar och grillat kött som borde dofta ljuvligt men som stinker så kväljningarna sitter i halsgropen!

Jag förstår att kvinnor i hormonruschen efter födseln totalfokuserar på barnet. Så ska det vara för ett tag, det är en stark instinkt som man inte ska pilla med till en början. Dock, anser jag, måste man efter en tid faktiskt låta den andra föräldern (oavsett kön) få samma chans till anknytning. Det gör man inte genom att ta hela föräldraledigheten och ta på sig full projektledningsansvar för hus och hem. Då _måste_ kvinnan ta sig i hampan, bli en tänkande varelse före mamma och släppa taget en smula. Vidrigt svårt? Japp, alldeles sannolikt, men varför ska du/jag som mamma ha företräde till barnets småbarnsår? Behöver barnet inte sin andra förälder lika mycket? Och behöver inte du/jag en partner som tar halva bördan som en självklarhet?

Visst måste barnen komma i första hand, det är alldeles givet, och därmed kommer också individualistiska intressen att få stryka på foten. Solklart. Vad jag inte förstår är hur så många män kan fortsätta att jobba sina 40+ timmar i veckan och dessutom träna trots att de har småbarn? Det måste ju isf innebära att deras partner drar det tunga lasset och därmed inte får någon egentid alls? Hur schysst är det på en skala? (Eller så kan man ha barnflicka.. men det är ju också en annan tråd)

Vad är det då som krävs? Jo, att kvinnan backar en smula från sitt kontrollbehov och att mannen går fram och tar sitt ansvar. Rätt enkelt i teorin men uppenbarligen lurigare i praktiken, av någon anledning.

Jag förstår också att ekonomin kan göra att familjen tjänar på att den med lägst lön tar ut längst ledighet, men det kan inte appliceras på min situation då jag och sambon tjänar lika mycket, på en tusenlapp när.

För att återknyta till trådens egentliga ämne så är det inte så konstigt att det heter våldtäkts_män_ eftersom vår sociala historia under rätt många generationer har godkänt det som en högst manlig maktdisplay. (Aktiv+öppen =manligt). Då tar det sannolikt ett gäng generationer innan det har blivit så neutralt att man kan förknippa det med en kvinna utan att se det som ett specialfall, och vi är uppenbarligen inte där än.

Eftersom våldtäkt är så starkt förknippat med manlig makt väljer, tror jag, mycket färre kvinnor det sättet att visa sin makt på. Vi har gott om andra sätt att visa makt, att arbeta i det fördolda är (tyvärr) en av signumen för den kvinnliga könsrollen.

Att därifrån dra alla män över en kam och se dem som potentiella våldtäktsförövare är, imho, en helt annan historia och rätt magstarkt. För mig är inte anatomin det som gör skillnaden mellan sexuellt övergrepp och våldtäkt, vilket gör att jag anser att kvinnor är lika potentiella våldtäktsförövare som män.
Guest
#110 - 6 maj 2008 19:42
Slänger mig in i diskussionen.

Jag har dock inte hittat någon statistik på hur många kvinnor som våldtar men jag är dock rätt säker på att det rör sig om några få fjuttiga procent, men sen har vi ju som sagt ett stort mörkertal.

Vanligtvis beskrivs mannen (även i denna tråden) som stora, starka och farliga och kvinnor små, svaga och försvarslösa. Det låter ungefär som när man lyssnade på sagor när man var liten om troll.
Det skulle inte vara lätt om man var en tanig man som var lite på lyset och på väg vem från krogen och mötte en stor och brunstig baboska:D

Läste för ett tag sedan i metro om hur många brott som begås av kvinnor och den var riktigt hög, högre än jag trodde, tror det var 4 av 10 som begår brott är kvinnor.
Kvinnor idag har en högre makt i dagens samhälle och många sitter på höga stolar i regeringen och man kan även se att ökningen bland brott stiger hos kvinnor allt mer. Den moderna kvinnan blir helt enkelt mera våghalsigare.

En sak jag vill påpeka i denna diskussionen är att man inte skall blanda ihop pedofili och våldtäkt, var 10:e våldtäktsoffer är minderårig alltså under 15år.
#111 - 6 maj 2008 19:48
Lutt skrev:
Slänger mig in i diskussionen.

Jag har dock inte hittat någon statistik på hur många kvinnor som våldtar men jag är dock rätt säker på att det rör sig om några få fjuttiga procent, men sen har vi ju som sagt ett stort mörkertal.

Vanligtvis beskrivs mannen (även i denna tråden) som stora, starka och farliga och kvinnor små, svaga och försvarslösa. Det låter ungefär som när man lyssnade på sagor när man var liten om troll.

Det skulle inte vara lätt om man var en tanig man som var lite på lyset och på väg vem från krogen och mötte en stor och brunstig baboska:D

Läste för ett tag sedan i metro om hur många brott som begås av kvinnor och den var riktigt hög, högre än jag trodde, tror det var 4 av 10 som begår brott är kvinnor.

Kvinnor idag har en högre makt i dagens samhälle och många sitter på höga stolar i regeringen och man kan även se att ökningen bland brott stiger hos kvinnor allt mer. Den moderna kvinnan blir helt enkelt mera våghalsigare.

En sak jag vill påpeka i denna diskussionen är att man inte skall blanda ihop pedofili och våldtäkt, var 10:e våldtäktsoffer är minderårig alltså under 15år.

HAHAHAHHAA kunde inte ens läsa färdigt så roligt det var :)
#112 - 6 maj 2008 20:10
Som sagt... En del normer ändras och dess påverkan är mycket stark.
Ni minns väl herr Bobbitts öde?

http://www.sv.wikipedia.org/wiki/John_och_Lorena_Bobbitt

Dramat blev väldigt uppmärksammat och dylika brott (utförda av kvinnor) ansågs tidigare oerhört sällsynta. Inte mindre än fem liknande attacker utfördes dock av kvinnor bara den närmaste tiden kring Bobbitts öde runt om i världen...Vilket förstås är anmärkningsvärt.
#113 - 6 maj 2008 20:20
A C-son skrev:
Som sagt... En del normer ändras och dess påverkan är mycket stark.

Ni minns väl herr Bobbitts öde?

http://www.sv.wikipedia.org/wiki/John_och_Lorena_Bobbitt

Dramat blev väldigt uppmärksammat och dylika brott (utförda av kvinnor) ansågs tidigare oerhört sällsynta. Inte mindre än fem liknande attacker utfördes dock av kvinnor bara den närmaste tiden kring Bobbitts öde runt om i världen...Vilket förstås är anmärkningsvärt.

- Men Jösses! Var det inte då polisen åkte och letade efter organet som var slängt i en dikesren. Absurt!
#114 - 7 maj 2008 07:02
XenOn skrev:
Låt oss börja med mitt namn Xenon. Om du inte visste så är xenon en ev de få ädelgaser som existerar på jorden och då borde den ju också vara annorlunda ellerhur? Nå, nog om mitt namn.

Tja jag undrade just varför du valt en gas som nick, men visst den är
ju färglös..

XenOn skrev:
Christiania var det förra namnet på Oslo (Norges huvudstad om du inte visste det redan), så nej det existerar inte längre.

Den knep Guy!

XenOn skrev:
Jag påstår att kungspingvinen är en hona för att jag inte tror en kvinnlig säl hade hoppat på en manlig kungspingvin bara sådär. Låt detta vara det sista vi skriver i denna diskussion.

Men att en sälhanne hoppar på en pingvinhanne(anal som anal) slog
dig så klart inte..
#115 - 7 maj 2008 12:31
ja men ursprungligen var christiania oslo så man kan faktiskt misstolka ellerhur?

Analsex? Hmm inte så troligt va?
#116 - 7 maj 2008 12:53
Du vet inte mycket om fågelanatomi förstår jag...

Det dräller av djurhanar som har sex med varandra...

Personligen anser jag att vi normalt inte ska använda ordet våldtäckt om andra djur än människan åtminstone inte om vi talar om biologi/evolution. Man använder helre uttryck som "forced copulation", "parasitic spawning", "sneaking", "sperm competiton" och liknande när man beskriver detta. En "riktig" våldtäckt blir lätt trivialiserad om vi skriver att en guppyhane våldtar en hona. En biolog skulle kalla det "sneaking" och "forced copulation" med efterföljande "sperm cometition".
#117 - 7 maj 2008 13:50
Vad Ola även antyder att du kan glömma det där urinrör, anus, och vagina när det gäller fåglar. Bägge könen har istället en enda öppning som kallas kloak.
#118 - 7 maj 2008 16:43
Till Ize. Ha ha.. jag tappade bort citatet och orkar inte skriva om :D

Du misstolkade mitt inlägg totalt. Jag pratade inte om vem som var mest förälder och att ens åsikter ändras. Jag talar om att naturen smäller till kvinnan med hormoner när hon väntar barn, som förbereder henne för att ta hand om och skydda ett helt nytt litet liv.
Hon kan gå ifrån att vara kaxig, frammåt, sportig till att inte ens kunna köra bil utan att krocka under graviditeten.
Doftsinnet blir känsligare för att skydda bebisen som har en helt ny liten näsa, smaken blir känsligare för att upptäcka dålig mat, höga ljud för att skydda de små öronen. osv..
Man ska alltså inte underskatta vad våra hormoner gör med oss och visst ska man som sagt, bejaka alla sina sidor tycker jag men jag anser inte alls att könsskillnaderna ska raderas ut.. Jag anser att vi kan få vara lite olika som våra hormoner skapar oss. Komplettera varandra ist för konkurrera med varandra..

När en pappa väntar barn så vaknar hans behov av att skydda sin familj och då är det jättevanligt att han börjar att jobba en massa för att dra in en massa pengar till familjen, medan hon går hemma och sliter håret av sig för att hon måste ta barnet hela tiden.[:o] :D
Min personliga åsikt är att båda föräldrarna behövs lika mycket under uppväxten för att komplettera varandra och båda behöver få vara i fred en stund varje dag så en ensam förälder blir inte lika bra som 2 och båda är oersättliga på sitt sätt.
Sen är det tyvärr så att ingen har oftast tid och ork att träna utöver att sköta jobb, hem och barn när man har småbarn.
Ojämlik frihet i förhållandet är uselt, tycker jag.

Kvinnans kontrollbehov som du skriver om är skapat av naturen. Om jag försöker beskriva: När barnet föds känner du det som att det är ditt hjärta som har kommit ut ur kroppen. Precis så.. Att amma är inte svårare än att lägga sin egen hand på bröstet, för det är en bit av dig som ligger där. Det handlar inte om kontrollbehov, det handlar om att lämna en kroppsdel från sig.
Att nervärdera kvinnans modersinstinkter till kontrollbehov är inte snyggt, tycker jag, känns som mansgrisar skapat det uttrycket.
Sen är det klart att det finns individer som går till överdrift och där kommer vi in på maktutövande,
kanske för att hämnas på en man som inte gav upp tränandet utan lät henne vara hemma och ta hand om allt medan han fortsatte med sitt liv, sen gnäller han när hon hämnas och alla hatar henne utan att se vad han gjorde. Det är bara sååå synd om honom. Alla mynt har 2 sidor, man är 2 om att träta.. och det är barnen som kommer i kläm...
"Gå en mil i mina skor innan du dömer mig", har jag citerat indianordspråket förrut.. Det är så sant, tycker jag. ;)
(Jag kan tillägga att jag aldrig har lagt beslag på barnen). :D Det lät nästan så.. :D

Jag anser inte att kvinnor är lika potentiella våldtäktsmän, men det är min åsikt som jag får ha. Du får ha din. [:-174][:-174][:-174]
#119 - 7 maj 2008 20:07
Fin beskrivning det där "att hjärtat kommit ut ur kroppen" :D Jag förstår känslan (tror jag)

Jag dömer inte dig, tror vi menar samma sak men pratar lite om varandra :D Visst har vi könsskillnader, fr a fysiska men jag är inte helt övertygad om att t ex intressen är könsstyrda utan att de är en social konstruktion som vi mycket långsamt och subtilt lär oss från första andetaget.

Väl medveten är jag om hormonernas fruktansvärda kraft, men tankens kraft är jäkligt stark den med. Jag håller bara inte med dig om att det är "naturligt" att mannen FÅR försvinna iväg (för jag tror att det rätt ofta är en flykt, inte alltid hormonstyrt).

Modersinstinkter ÄR kraftfulla, det ska de vara men de får inte vara allenarådande i "all" evighet. Det är ju då problematiken med flykt/hämnd kommer som du själv tar upp .. och barnen hamnar i kläm.

Jag försvarar inte flyende/bekväma män, men jag försvarar inte heller kvinnor med modersinstinkter som fått gå över i kontrollmani. Orsaken till trätorna kan ju lika gärna vara kvinnans ovilja att släppa in partnern som partnerns flykt/bekvämlighet. Eller en blandning av båda, vilket väl är mest sannolikt kantänka.. Förr eller senare ger endera parten upp att försöka och ojämlikheten cementeras.. Tror du inte det?

Ärligt talat tror jag att fler ifrågasätter mannens agerande idag än kvinnans om en sådan sak kommer upp. Det är nog rätt få, iaf i min bekantskapskrets, som skulle hata henne utan att se hans del i det hela..

Lite mer OT: Ett annat fenomen som hormonerna är upphov till är den där glömskan som kvinnor drabbas av efter födseln. Min biologilärare, själv nybliven mamma, (i samband med att vi gick igenom hormonsystemen) förklarade detta med ett "Om vi inte hade detta glömskehormon hade ingen kvinna i världen fått mer än ett barn. Ingen kvinna vid sina sinnens fulla bruk skulle utsätta sig frivilligt för en sådan smärta upprepade gånger!" :P

Bra att vi kan enas om att vi får ha våra åsikter, men visst är det kul att omvärdera/stöta och blöta dem ibland? Jag får återkommer när/om jag får barn så får vi se om jag håller med dig mer :D

Nu ska jag gå hem från jobbet. Ha det.
Guest
#120 - 7 maj 2008 20:20
Katharina skrev:

Sen är det klart att det finns individer som går till överdrift och där kommer vi in på maktutövande, kanske för att hämnas på en man som inte gav upp tränandet utan lät henne vara hemma och ta hand om allt medan han fortsatte med sitt liv, sen gnäller han när hon hämnas och alla hatar henne utan att se vad han gjorde. Det är bara sååå synd om honom. Alla mynt har 2 sidor, man är 2 om att träta.. och det är barnen som kommer i kläm...

Så enligt dig är det mannens fel om kvinnan gör fel och om mannen gör fel så är det bara hans fel...

Då skriver jag för att göra det mer jämnställt;)....
Sen gnäller hon när han hämnas och alla hatar honom utan att se vad hon gjorde:D

Det är iofs sant som du skriver att det krävs två för att bråka men bara en för att börja ett bråk.
#121 - 7 maj 2008 23:23
- Läser och noterar att tråden lever å det allra mesta...själv känner jag inte som om jag kan tillföra något mer då jag i stort sett tappade bort mig efter det 15:e inlägget i denna tråd! Koncentrerar istället på att hålla schack på mina horomoner och testoroner och feromer. Här skall inte ske överlöpningar eller fås hjärtsnörp i onödan.
#122 - 8 maj 2008 20:26
ize skrev:

Jag dömer inte dig, tror vi menar samma sak men pratar lite om varandra :D

Väl medveten är jag om hormonernas fruktansvärda kraft, men tankens kraft är jäkligt stark den med. Jag håller bara inte med dig om att det är "naturligt" att mannen FÅR försvinna iväg (för jag tror att det rätt ofta är en flykt, inte alltid hormonstyrt).

Jag försvarar inte flyende/bekväma män, men jag försvarar inte heller kvinnor med modersinstinkter som fått gå över i kontrollmani.

Ärligt talat tror jag att fler ifrågasätter mannens agerande idag än kvinnans om en sådan sak kommer upp. Det är nog rätt få, iaf i min bekantskapskrets, som skulle hata henne utan att se hans del i det hela..

Bra att vi kan enas om att vi får ha våra åsikter, men visst är det kul att omvärdera/stöta och blöta dem ibland? Jag får återkommer när/om jag får barn så får vi se om jag håller med dig mer :D

Ja, jag i stort menar vi samma sak. Över hormonerna styr inte viljan men viljan kan ju givetvis kämpa emot... De vet ju alla tjejer 1 gång i månaden.. :D Men det skulle vara intressant med mer forskning i området. Det mest tragiska är ju undervärderingen av puberteten. Då alla hormoner ska komma till kroppen. Vilken stor grej, mycket större än klimakterie när de ska ur kroppen. Och under puberteten ska hela din framtid avgöras i högstadiet och gymnasiet.. När du är som en stinn hormonbomb... :D ;)

Nej, det är inte naturligt med flyende män men om det pratades mer om det så skulle han inte känna sig så udda/usel och om han kunde ventilera sin panik så skulle den inte bli så stor. Det är synd om alla blivande pappor som inte har någon polare som redan har gått igenom det och som de kan prata med. Män kan ju också behöva prata, var min mening.

Jag säger återigen att jag inte anser att det handlar om någon moderlig kontrollmani. Jag tycker att uttrycket visar på stor kvinnoförnedring eller nedvärdering.
Jag tycker att det är en knäpp individ vi talar om, inte en kvinna med modersinstinkter. Antingen en sjuk eller mer troligt en försmådd och överväldigad med sårade känslor människa. Ingen sund förälder låter barnen lida, vare sig kvinna eller man. Det har inte med fader eller modersinstinkter att göra. Hemskt att det är så myntat i samhället detta... :(
Det låter som att du har fått i dig din beskärda del av könsroller och könsindelning.. :D

Ja, jag vet inte vad omgivningen säger. De brukar hålla på den de är vän med i första hand. Men jag brukar försöka hålla mig neutral, man måste inte ta ställning i andras bråk, tycker jag. Det är deras grej. Men generellt i samhället så tycker jag att mannen så ofta ses som så gullig och kommer undan med det mesta. Kraven är inte lika stora på honom, än. Det kommer nog mer och mer.
Ja, det är kul att få och ge intryck... [:-174][:-174][:-174]
#123 - 8 maj 2008 20:31
Lutt skrev:
Så enligt dig är det mannens fel om kvinnan gör fel och om mannen gör fel så är det bara hans fel...

Då skriver jag för att göra det mer jämnställt;)....

Sen gnäller hon när han hämnas och alla hatar honom utan att se vad hon gjorde:D

Det är iofs sant som du skriver att det krävs två för att bråka men bara en för att börja ett bråk.

Jag tror att jag svarade dig med i inlägget till Ize.. Lr ?! [:-174]Min poäng är att det inte är modersinstinkter det handlar om utan om olyckliga, omogna människor. Det är fult att kalla detta modersinstinkter. Då kan man ju även säga det om alla pappor som bråkar med mammorna på barnens bekostnad, då ska vi även kalla detta bråk för kontrollbehov som kommer ur fadersinstinkter?! Förstår du vad jag menar?
Det är knäppt beteende, punkt. Ingenting annat.. :)

- Läser och noterar att tråden lever å det allra mesta...själv känner jag inte som om jag kan tillföra något mer då jag i stort sett tappade bort mig efter det 15:e inlägget i denna tråd! Koncentrerar istället på att hålla schack på mina horomoner och testoroner och feromer. Här skall inte ske överlöpningar eller fås hjärtsnörp i onödan.

Är du säker på att du inte har östrogener på rymmen då??? [:o] ;) :D[:-174]
Guest
#124 - 8 maj 2008 21:41
Nu är jag precis som olof dvs helt bortkommen.

Men jag kan inte kalla dig neutral katharina som du själv kallar dig.
#125 - 9 maj 2008 09:56
Dessutom blir jag lite ställd av resonemanget att om det är kvinnor som förgriper sig så är dom egentligen inte kvinnor utan små sjuka vilsna individer som i ett tidigare liv blivit utsatta för övergrepp av sin far eller bror eller någon annan man och abnormiteter som inträffar så sällan att de inte bör räknas till statistiken medans fall där män förgripit sig snabbt sorteras efter yrke, hårfärg, kroppsfysik, ålder, sexuell tillhörighet osv allt medans aftonbladet intervjuvar brevbäraren i området.. ..och det är samma visa vad det än gäller, media styr människor.

Innan Juha Valjakkala och Marita Routalammi ställde till det i Åmsele den där kvällen för hundra år sedan kunde man utan problem lifta kors och tvärs genom Sverige, faktum är att jag som liftande tonåring strax innan den här händelsen både blivit skjutsad ett par mil extra i rätt riktning och erbjuden mat och husrum.

Sverige må vara till bredden fylld av skattesmitande, hembrännande, hustrumisshandlande, fortkörande, bankrånande och stadsministermördande pederaster, men bara i kvällspressen..

Dagens barn riskerar faktiskt mer problem med kvällstidningsläsande föräldrar som låser in sina barn i en skyddande bubbla än av dom häxor och troll som lurar i skogsbrynet om natten..
#126 - 9 maj 2008 17:10
Katharina skrev:

Är du säker på att du inte har östrogener på rymmen då??? [:o] ;) :D[:-174]

- I denna tråd är jag inte säker på något alls längre. Börjar se mig själv som en presumtiv gärningsman. Snart kanske jag förgriper mig på närmsta föremål i ångesten över insikten av min förlorade ungdom. Minns med fasa min första punktering sommaren 1977. Ett traumatiskt ögonblick som jag blockerat sedan dess men som nu smygande börjat påverka min vardag.

Tycker mig se domkrafter och höra ljudet av fälgkors bakom varje stängd dörr. Vad gömmer sig i det fördolda. Vilka mörskens krafter ruvar i mitt inre. Kanske jag får ett utbrott som Vesuvius och dränker min omgivning med svavel och doften av inskränkthet. Vad vet jag. (ryser)
#127 - 9 maj 2008 17:14
Vad är det för tjafs om östrogener egentligen - både kvinnor och män har östrogener. OK - jag orkar oftast inte läsa längre inlägg så om någon påpekat detta biologiska faktum tidigare ber jag om ursäkt.
#128 - 9 maj 2008 18:30
erikthur skrev:
Vad är det för tjafs om östrogener egentligen - både kvinnor och män har östrogener. OK - jag orkar oftast inte läsa längre inlägg så om någon påpekat detta biologiska faktum tidigare ber jag om ursäkt.

- Ärligt talat! Inte en aning - men - det låter spännande!
#129 - 10 maj 2008 08:09
- Ärligt talat! Inte en aning - men - det låter spännande!

Självklart har kvinnor och män både testosteroner(som konstaterats i ett av de låånga inläggen :p) OCH östrogener.
Lite OT men nog så intressant om hormoner (fast det kanske alla vet.. aja, när jag blir för messerschmidt får ni sluta läsa ;)) :
Faktum är att en kvinna förlorar förmågan att producera östrogen när hon blir för smal/mager. Fett är en bra sak i dessa sammanhang för såväl unga som gamla, men en baksida med överviktiga ungar är att fettet kan starta en (för) tidig pubertet. En faktor i östrogenproduktion är nämligen fettprocenten.

Å andra sidan är denna överproduktion av östrogen stoppbar som man kan se hos kvinnor som är/har varit anorektiska eller (för) vältränade. Hos dem blir då testosteronet blir dominerande och diverse fysiska små finesser förändras/stoppas. T ex ökar kroppsbehåringen och kvinnan förlorar menstruationen

Visst är människan fantastisk! :D
#130 - 10 maj 2008 08:58
ize skrev:
Självklart har kvinnor och män både testosteroner..

- Om inte annat får jag i alla fall lära mig en hel del i denna tråd.
#131 - 12 maj 2008 20:48
Lutt skrev:
Nu är jag precis som olof dvs helt bortkommen.

Men jag kan inte kalla dig neutral katharina som du själv kallar dig.

:confused: Lost...

- I denna tråd är jag inte säker på något alls längre. Börjar se mig själv som en presumtiv gärningsman. Snart kanske jag förgriper mig på närmsta föremål i ångesten över insikten av min förlorade ungdom. Minns med fasa min första punktering sommaren 1977. Ett traumatiskt ögonblick som jag blockerat sedan dess men som nu smygande börjat påverka min vardag.

Om vi hör om en mördare med domkraft som vapen så kan vi ju tipsa polisen då :D
Själv har jag ett traumatiskt minne av när vi var uppe i de stora grabbarnas superhäftiga träkoja i ett träd med flera tjocka stammar och med olika platåer och lianer som taget ur Peter Pan.. och hur grabbarna kom och vi fick hoppa ner på baksidan och i shorts och t-shirt vada genom meterhöga nässlor..
Jag får så konstig klåda om någon säger att jag inte får göra något... lr vara någonstans.. då måste jag kika in där.. lite bara...

ize skrev:
T ex ökar kroppsbehåringen och kvinnan förlorar menstruationen

Shit... Vilken tur att jag inte är tjock... Man kanske ska banta lite mer och skaffa klippkort på hårborttagning.. ;)
#132 - 12 maj 2008 21:15
Katharina skrev:
Shit... Vilken tur att jag inte är tjock... Man kanske ska banta lite mer och skaffa klippkort på hårborttagning.. ;)

.. om man nu är masochistiskt lagd :D...

Nu är det inte kroppsbehåring som i de grova hårstrån kvinnor får när de börjar ta "kosttillskott" utan mjukt fjun som blir rätt så tätt och därför mer synligt. Det håret kan komma när kroppen har varit utsatt för svält en längre tid funkar bl a som värme"sköld" när fettprocenten inte längre räcker till att isolera under huden...
#133 - 13 maj 2008 14:37
Intressanta diskussioner ni för i denna tråden.

Angående människokroppens anpassningsförmåga vill jag tillägga att män också kan amma. :)

Men detta ska helst tystas ner. Man ser och hör det man vill se och höra. Att vara objektiv är svårt. Och något som talar emot ens egen föreställningsvärld det är visst väldigt svårt att ta till sig. För vissa är ett "ufo" en kvinna som förtrycker och misshandlar sin man. För andra är ett "ufo" att ett nej betyder nej. För det tredje finns det dom som tror på ufon. :)

Andra exempel på könsbestämda yrkestitlar:
sjuksköterska
barnmorska
barnflicka
#134 - 13 maj 2008 19:33
qaoz skrev:
Intressanta diskussioner ni för i denna tråden.

Angående människokroppens anpassningsförmåga vill jag tillägga att män också kan amma. :)

Men detta ska helst tystas ner. Man ser och hör det man vill se och höra. Att vara objektiv är svårt. Och något som talar emot ens egen föreställningsvärld det är visst väldigt svårt att ta till sig. För vissa är ett "ufo" en kvinna som förtrycker och misshandlar sin man. För andra är ett "ufo" att ett nej betyder nej. För det tredje finns det dom som tror på ufon. :)

Andra exempel på könsbestämda yrkestitlar:

sjuksköterska

barnmorska

barnflicka

Det skulle vara intressant att veta om en man kan åstadkomma rätt mjölk för olika åldrar??? Mamman gör ju olika mjölk beroende på bebisens ålder.. :D

Jag tror på UFON... Det är ju bara att titta ut... fullt med UFON här ute... ;)

PS. Hej sjuksköterskorna!!! Död åt Florence Nightingal... För ett halvt sekel sedan låste man in sjuksköterskorna på sjukhuset och de fick inte lämna området utan särskilt lov. De hade inte familj utan bodde på sjukhusen.. Hua, som nunnor..
Som sagt, död åt Florence... ;)

Annons