Nej det går inte att ta ett prov eftersom du för en sådan analys måste veta vad du letar efter. Du kanske har tur men jag och de som har hållit på länge kan nog räkna upp ett antal fall där fisken mått dåligt och dött och problematiken försvinnet i samma ögonblick som rötterna kommit ur akvariet. Mangroverötter fungerar för det mesta men ek - jag skulle aldrig frivilligt lägga i ek i något av mina akvarier. Jag har gjort det - sjödränkt skottsk ek - fick också betala för det misstaget. I träd finns många olika kolföreningar och framförallt terpener som kan vara väldigt giftiga. Du har aldrig funderat på varför eklöv inte bryts ner i en kompost på flera år och varför man normalt har eklöv för sig självt. Vidare så finns det två trädslag som brukar anses vara utmärkta för att bygga båtar av - ek och lärk - du har aldrig funderat på varför de är så motståndskraftiga mot angrepp som de är?
Du kan hoppas på tur men jag hade nog i det fallet köpt en trisslott (och uttnyttjat turen till att vinna) och köpt riktiga mangroverötter för pengarna.
MVH Lasse
För det första: tack för att du tog dig tid att skriva ett så långt svar. Komposter & båtar är inte direkt mitt område om man säger så, så det har jag aldrig funderat på, nej... Jag trodde mer att ek var bra i & med att det var hållbart, & inte ruttnade lika fort som andra svenska träslag. För en snabb förruttnelseprocess är ju inte direkt något man vill ha i akvariumet.
Men om det nu är så hemskt som du påstår, hur kommer det sig då att det ändå finns ett flertal källor som säger att det går bra att ha ek i akvariumet? Är det bara vissa ekträd som innehåller giftiga ämnen..?
Som jag skrev tidigare så tänker jag nog ge det en chans i alla fall. Har ingen brådska att lägga i fiskarna, så karet får stå till sig i några veckor till först. Sen om vattnet verkar vara ok så får man väl lägga i ett litet "försöksyngel", hur grymt det än låter..
Just eftersom att olika källor säger såpass olika saker så är det svårt att veta vad man ska tro. Om det inte funkar så får jag väl ta ett "vad var det jag sa" om ett par månader, men som man brukar säga: man lär av sina misstag.
Hur som helst vill jag fortfarande gärna höra fler åsikter om ämnet!