Naturliga pH-påverkare?

#1 - 22 oktober 2006 11:40
Jag har ställt den här frågan på zoonen, men har än så länge inte fått något vettigt svar, så jag provar här också:

Om man lägger i något i akvariumet som höjer pH-värdet, kan man då även lägga i någon annan form av inredning som reagerar tvärt om, dvs sänker pH:t, för att värdet ska stabiliseras & mötas någonstans på mitten?

Min situation: Jag har hittat en kanonsnygg gammal ekgren som jag tänkte ha i mitt nya akvarium, men jag har läst att ek innehåller mycket garvsyra som sänker Ph:t. Jag funderar därför på om man även kan lägga i lite snäckskal eller liknande som istället ska höja värdet. Fungerar det, eller blir det totalkatastrof, massdöd & kemiska reaktioner av alltihop?
& några saker till: hur långt tid tar det för grenen att avge syrorna eller vad det nu är? Kommer det fortsätta konstant, eller är det värst i början/slutet? Efter hur långt tid kan man tänka sig att pH-värdet bör vara någorlunda stabilt?

"Bonusfråga": Säg gärna några vanliga inredningsprylar & akvarietillbehör som påverkar pH-värdet på ett eller annat sätt, & berätta hur!
#2 - 22 oktober 2006 19:22
Du måste tillföra lika mycket pH-sänkande som pH-höjande för att du skall få balans. Teoretiskt möjligt men i praktiken omöjligt. Ek och högt pH brukar definitivt inte vara ngn höjdare heller.

MVH Lasse
#3 - 22 oktober 2006 19:25
vad har du för fiskar som absolut inte tål den lilla ph sänkningen under en viss tid?
#4 - 23 oktober 2006 16:16
kalksten Vs rötter typ
#5 - 23 oktober 2006 16:50
vad har du för fiskar som absolut inte tål den lilla ph sänkningen under en viss tid?

Hm jaadu, som sagt vet jag inte hur stor sänkning det handlar om, så det är därför jag är noga med att ställa frågor. Har du någon aning om hur lågt pH:t kan/brukar sjunka? Jag ska endast ha platys där i till att börja med, & de är ju inte sådär jättepetiga...
#6 - 23 oktober 2006 17:28
Ek kan troligtvis släppa andra ämnen också, alternativt så har garvsyran förutom pH sänkande verkan en förgiftande verkan också. Skulle inte själv använda ek i akvarium - det brukar inte vara en hit. På 80 talet förekom blästrad ek som legat i vatten under årtionde eller århundranden och det var ingen hit när de kom ner i akvarium.

MVH Lasse
#7 - 28 oktober 2006 16:56
Lasse skrev:
Ek kan troligtvis släppa andra ämnen också, alternativt så har garvsyran förutom pH sänkande verkan en förgiftande verkan också.

Har du några exempel på vad det kan vara för ämnen? & är det sådana ämnen som man kan upptäcka med hjälp av något slags vattenprov, eller upptäcks de endast genom mysteriska dödsfall? & du har möjligtvis ingen bra länk till en artikel eller liknande om möjliga följder?

Man blir verkligen förvirrad eftersom att ca 50% av de man frågar säger att det fungerar bra & är helt ok, medan andra halvan säger att det blir katastrof, på ett ungefär. Jag blir nog "tvungen" att prova i alla fall, med tanke på att rötterna i affärerna är både svindyra & aldrig riktigt som man har tänkt sig.
#8 - 28 oktober 2006 17:19
Nej det går inte att ta ett prov eftersom du för en sådan analys måste veta vad du letar efter. Du kanske har tur men jag och de som har hållit på länge kan nog räkna upp ett antal fall där fisken mått dåligt och dött och problematiken försvinnet i samma ögonblick som rötterna kommit ur akvariet. Mangroverötter fungerar för det mesta men ek - jag skulle aldrig frivilligt lägga i ek i något av mina akvarier. Jag har gjort det - sjödränkt skottsk ek - fick också betala för det misstaget. I träd finns många olika kolföreningar och framförallt terpener som kan vara väldigt giftiga. Du har aldrig funderat på varför eklöv inte bryts ner i en kompost på flera år och varför man normalt har eklöv för sig självt. Vidare så finns det två trädslag som brukar anses vara utmärkta för att bygga båtar av - ek och lärk - du har aldrig funderat på varför de är så motståndskraftiga mot angrepp som de är?

Du kan hoppas på tur men jag hade nog i det fallet köpt en trisslott (och uttnyttjat turen till att vinna) och köpt riktiga mangroverötter för pengarna.

MVH Lasse
#9 - 28 oktober 2006 18:28
sätt i mycket växter de brukar faktiskt sabilisera PH värdet
#10 - 28 oktober 2006 19:01
Lasse skrev:
Nej det går inte att ta ett prov eftersom du för en sådan analys måste veta vad du letar efter. Du kanske har tur men jag och de som har hållit på länge kan nog räkna upp ett antal fall där fisken mått dåligt och dött och problematiken försvinnet i samma ögonblick som rötterna kommit ur akvariet. Mangroverötter fungerar för det mesta men ek - jag skulle aldrig frivilligt lägga i ek i något av mina akvarier. Jag har gjort det - sjödränkt skottsk ek - fick också betala för det misstaget. I träd finns många olika kolföreningar och framförallt terpener som kan vara väldigt giftiga. Du har aldrig funderat på varför eklöv inte bryts ner i en kompost på flera år och varför man normalt har eklöv för sig självt. Vidare så finns det två trädslag som brukar anses vara utmärkta för att bygga båtar av - ek och lärk - du har aldrig funderat på varför de är så motståndskraftiga mot angrepp som de är?

Du kan hoppas på tur men jag hade nog i det fallet köpt en trisslott (och uttnyttjat turen till att vinna) och köpt riktiga mangroverötter för pengarna.

MVH Lasse

För det första: tack för att du tog dig tid att skriva ett så långt svar. Komposter & båtar är inte direkt mitt område om man säger så, så det har jag aldrig funderat på, nej... Jag trodde mer att ek var bra i & med att det var hållbart, & inte ruttnade lika fort som andra svenska träslag. För en snabb förruttnelseprocess är ju inte direkt något man vill ha i akvariumet.

Men om det nu är så hemskt som du påstår, hur kommer det sig då att det ändå finns ett flertal källor som säger att det går bra att ha ek i akvariumet? Är det bara vissa ekträd som innehåller giftiga ämnen..?

Som jag skrev tidigare så tänker jag nog ge det en chans i alla fall. Har ingen brådska att lägga i fiskarna, så karet får stå till sig i några veckor till först. Sen om vattnet verkar vara ok så får man väl lägga i ett litet "försöksyngel", hur grymt det än låter..

Just eftersom att olika källor säger såpass olika saker så är det svårt att veta vad man ska tro. Om det inte funkar så får jag väl ta ett "vad var det jag sa" om ett par månader, men som man brukar säga: man lär av sina misstag.

Hur som helst vill jag fortfarande gärna höra fler åsikter om ämnet!
#11 - 28 oktober 2006 21:39
Jo jag tog mig den tiden för att försöka övertyga dig om att inte riskera ditt akvarium. Vad andra säger får stå för dem - jag står för vad jag säger. Jag tror nog också att jag både har den erfarenhet och den kunskap som räcker till för att så kategoriskt säga att det inte är någon bra idée. Man skall inte slå andra i huvudet med sin egen förträfflighet men sedan jag i vuxen ålder 1974 startade med akvarium i den mer allvarliga skalan har jag samlat på mig lite erfarenhet och kunskap. Det finns inte ett misstag du kommer att göra de närmsta 10 åren som jag inte redan har gjort - tro mig.

Både ek och lärk påverkar bakterienedbrytningen (det du kallar förrutelseprocessen) genom utsöndring av ämnen som förgiftar bakterierna. Det är därför de är så hållbara i vatten. Varför mangrover är så hållbart är att det är ett så kompakt träslag att bakterier och mikrober har svårt att bryta ner det och inte pga gifter i det (däremot händer det då och då att man får förgiftningar även med det som kallas mangrove men om det är lokala skillnader eller andra träslag vet jag inte).

Påverkan du kommer få på fiskarna är artberoende men generellt kommer det att bli ospecifika tecken som nedsatt immunförsvar, frätskador konstigt beteende och andra trevliga överraskningar.

Men som sagt var - du gör som du vill och för min del är diskussionen avslutad.

MVH Lasse
#12 - 30 oktober 2006 09:34
gojan skrev:
sätt i mycket växter de brukar faktiskt sabilisera PH värdet

Om du ger dig på att mäta ph variationerna över dygnet kommer du att upptäcka att detta påståendet är felaktigt. Kar med lite eller få växter har avsevärt mer stabilt ph än kar med mycket växter. Detta beror på att fotosyntesen alltid påverkar ph uppåt och att det återställer sig under natten. I extrema fall kan ph variera mellan 7 och 9 på ett dygn.
MVH
Magnus
#13 - 31 oktober 2006 15:38
Som en ren reflektion, bestämmer du dig i alla fall för att testa med din ekbit, hade jag rekomenderat att du kjedjar den i en å, nere i en hamn, nånstans med rent rinnande vatten över vintern. Ju längre desto bättre, det lakar i alla fall ur det värsta av vad för hemskheter som än kan tänkas komma från trät.

B!
#14 - 17 november 2006 12:59
Tänkte uppdatera lite nu om hur det går, ifall att någon undrar:

Efter att akvariet fått stå till sig i en månad med såväl ekgren som vatten i, så bestämde jag mig igår - eftersom att allt såg bra ut - för att lägga i ett litet yngel på prov. Idag simmar ynglet runt som vanligt, men möjligtvis är det lite överdrivet runt om magen (vet dock inte om det har med mat eller något eventuellt gift att göra). Man tycker allt lite synd om den lilla stackaren som får vara där alldeles ensam, & självklart känner man sig rätt hemsk då man i princip utövar djurförsök här hemma.

Vi får se om jag fullföljer det här, eller om jag helt enkelt fegar ur & plockar bort grenen (vilket jag starkt funderar på). Lär återkomma senare med vad som händer...
#15 - 17 november 2006 13:17
Lasse skrev:
I träd finns många olika kolföreningar och framförallt terpener som kan vara väldigt giftiga. Du har aldrig funderat på varför eklöv inte bryts ner i en kompost på flera år och varför man normalt har eklöv för sig självt.

Terpener finns väl främst i barrträd. Men är eklöven också farliga att ha i akvarier? Det är ju en del här som har det, har själv funderat på det faktiskt.

Annons