Naturliga fiender åt guppy

#1 - 3 mars 2009 19:19
Jag har ett 35 l kar med endast gyppy i. Problemet är att de ynglar av sig förtjänstfullt och akvariet blir ständigt överbefolkat. Har ni några ideer om någon fisk som lämpar sig för ett så litet akvarium och reducerar antalet guppy-yngel. Det får ändå inte vara någon "terrorist" som förstör lugnet och harmonin i karet.

OK. Jag vet att detta kanske inte är rätt kategori i forumet men frågan berör åtminstone i någon mån levandefödare.
#2 - 4 mars 2009 14:09
Nja, för det första har du ett ganska litet akvarium så det vore kanske på sin plats om de fick åtminstone ett på 50-70 liter så skall du snart se att det inte ser lika överbefolkat ut.:d

Det är inte lätt att rekommendera någon yngelätare som inte samtidigt äter alla yngel, i synnerlighet som ditt akvarium är så pass litet, men en kampfisk kanske skulle funka, fast den kan å andra sidan ge sig på vuxna guppy och bita i deras fenor, och det vill du säkert inte.:p

Annars är ett litet stim (5-10st.) med tetror bra som yngelätare, testa med t.ex. större varianter av kardinaltetra eller neontetra, de äter de minsta ynglen och kanske kommer då "lagom" många klara sig undan så guppytillväxten bromsas ner till lagom nivå.:) Lycka till!
#3 - 4 mars 2009 14:36
i det karet går det inte ha mer fisk. skaffar du större kar så kan du kanske ha någon mindre arter av Tera,Rasbora,Brachydanio.
#4 - 4 mars 2009 15:57
tummen skrev:
Nja, för det första har du ett ganska litet akvarium så det vore kanske på sin plats om de fick åtminstone ett på 50-70 liter så skall du snart se att det inte ser lika överbefolkat ut.:d

Är det bara tillräckligt med växter lär det bli överbefolkat med tiden...
:p
#5 - 4 mars 2009 16:06
En håv kan ju annars vara en bra investering:)
#6 - 4 mars 2009 18:20
Tack för svaren. Det var litet vad jag hade räknat med. Jag har redan ett antal håvar som jag håvar över Guppy med till ett större akvarium men dit ryms inte heller hur mycket som helst. Jag är också medveten om att karet är i minsta laget men ett större skulle också överbefolkas med tiden. Dessutom delar min kära fru inte mitt akvarieintresse så några fler akvarium lär det inte bli. Kampfisken kunde funka men jag är ingen vän av kampfisk och dessutom tror jag att det kunde bli oroligt i karet. Ett stim tetror vill jag definitivt inte ha i det lilla karet för de tar sig betydligt bättre i mycket större kar.

Nu skall ni inte tro att jag är otacksam för svaren utan jag fick egentligen det bekräftat som jag redan visste. Det är bara det att när Guppyn förökar sig så går det undan. När jag startade upp akvariet var det tänkt att ha bara guppy i det men det har gått litet för bra
#7 - 4 mars 2009 19:46
JLi skrev:
Tack för svaren. Det var litet vad jag hade räknat med. Jag har redan ett antal håvar som jag håvar över Guppy med till ett större akvarium men dit ryms inte heller hur mycket som helst. Jag är också medveten om att karet är i minsta laget men ett större skulle också överbefolkas med tiden. Dessutom delar min kära fru inte mitt akvarieintresse så några fler akvarium lär det inte bli. Kampfisken kunde funka men jag är ingen vän av kampfisk och dessutom tror jag att det kunde bli oroligt i karet. Ett stim tetror vill jag definitivt inte ha i det lilla karet för de tar sig betydligt bättre i mycket större kar.

Nu skall ni inte tro att jag är otacksam för svaren utan jag fick egentligen det bekräftat som jag redan visste. Det är bara det att när Guppyn förökar sig så går det undan. När jag startade upp akvariet var det tänkt att ha bara guppy i det men det har gått litet för bra

Då återstår bara att ge bort överskottet, du kanske kan byta in dem mot lite mat i akvarieaffären?:confused:.....Tänk förresten att fruar och akvarieintresse hos männen så sällan går ihop?????:D
#8 - 4 mars 2009 19:57
tummen skrev:
Tänk förresten att fruar och akvarieintresse hos männen så sällan går ihop?????:D

Ja det är märkligt. Till en viss mån finns det förståelse men den vanliga komentaren är "jag vill inte bo i en fisk butik". Jag har ändå varit gift över 15 år så jag får väl hålla mig i fortsättningen också.
#9 - 4 mars 2009 20:06
JLi skrev:
Ja det är märkligt. Till en viss mån finns det förståelse men den vanliga komentaren är "jag vill inte bo i en fisk butik". Jag har ändå varit gift över 15 år så jag får väl hålla mig i fortsättningen också.

Du har möjligen ingen källare eller garage att inreda till fiskrum då?:D
#10 - 4 mars 2009 20:42
tummen skrev:
Du har möjligen ingen källare eller garage att inreda till fiskrum då?:D

Inte en chans. Har två bilar och endast ett garage (fruns bil står ute). Källaren inrymmer pannrum och vedförråd.
#11 - 5 mars 2009 12:04
Dvärklogrodor äter guppy yngel.
#12 - 5 mars 2009 20:38
JLi skrev:
Jag är också medveten om att karet är i minsta laget men ett större skulle också överbefolkas med tiden.

Nej, för i ett större skulle det finnas plats för någon som tar ynglen också. ;)
#13 - 5 mars 2009 20:40
tummen skrev:
Tänk förresten att fruar och akvarieintresse hos männen så sällan går ihop?????:D

Eller tvärtom... ;) Inte får jag odla kackerlackor till mina leopardgeckos heller, då hotar maken med skilsmässa. Ibland undrar man ju vem som är "kärringen" i detta förhållande... :d
#14 - 6 mars 2009 09:04
Nitra98 skrev:
Eller tvärtom... ;) Inte får jag odla kackerlackor till mina leopardgeckos heller, då hotar maken med skilsmässa. Ibland undrar man ju vem som är "kärringen" i detta förhållande... :d

OK! Vi får väl säga "äkta hälft/sambo" i fortsättningen, men OFTAST är det "frun" eller "flickvännen" som sätter stopp, men visst finns det omvända "problemet" med!:D:D:D

Slutligen och sist handlar det ju faktiskt om att den man delar hushåll med inte delar samma intressen, och om det i fallet "akvaristik" blir så att hela hemmet blir fysiskt "barrikaderat" av en persons intresse så får man ju faktiskt förstå sambons reaktion....[:o]

ÄVEN om man skulle önska att man ändå kunde få skaffa det där "extra" akvariet eller så.....:D
#15 - 6 mars 2009 09:06
JLi skrev:
Inte en chans. Har två bilar och endast ett garage (fruns bil står ute). Källaren inrymmer pannrum och vedförråd.

Bygga en dubbel carport eller sälja en bil då?:D;) Då blir ju "garaget över".:p
#16 - 6 mars 2009 10:16
Jag har en kampfisk med mina guppys, men han är så snäll, så snäll =P Det enda han jagar är maltabletter. Han busar med guppysarna ibland, men biter inte. =)
#17 - 6 mars 2009 10:30
Guppy kan känna av hur många guppyfiskar som finns i ett akvarium och slutar att föröka sig när det blivit för fullt.Sluta med att håva upp fisk och antalet kommar att svänga in sig på en ganska konstant nivå.Hur många guppy har du nu?
<<<(^:>*
Bilagor:
#18 - 6 mars 2009 13:35
Nitra98 skrev:

Ja, tänk vad vissa män kan vara småaktiga.
#19 - 6 mars 2009 13:39
JLi skrev:
Ja, tänk vad vissa män kan vara småaktiga.

Jag hoppas du förstår att jag skojar lite? ;)
#20 - 6 mars 2009 14:21
harbard skrev:
Guppy kan känna av hur många guppyfiskar som finns i ett akvarium och slutar att föröka sig när det blivit för fullt.Sluta med att håva upp fisk och antalet kommar att svänga in sig på en ganska konstant nivå.Hur många guppy har du nu?

Är det inte så att de fortsätter para sej och föda yngel varav en del blir uppätna och till slut uppstår en jämvikt?
:confused:
#21 - 6 mars 2009 14:55
erikthur skrev:
Är det inte så att de fortsätter para sej och föda yngel varav en del blir uppätna och till slut uppstår en jämvikt?

Parning och befruktning är inte samma sak!De kommer förvisso att fortsätta att para sig men det finns ett hormon (eller möjligen ett hormonkomplex) som bromsar befruktningen så att färre yngel föds.Guppy kan alltså reglera antalet individer i en population.
#22 - 6 mars 2009 15:02
harbard skrev:
Parning och befruktning är inte samma sak!De kommer förvisso att fortsätta att para sig men det finns ett hormon (eller möjligen ett hormonkomplex) som bromsar befruktningen så att färre yngel föds.Guppy kan alltså reglera antalet individer i en population.

Det finns alltså någon studie på detta någonstans?
Men vad händer då om man gör t ex 100%-iga vattenbyten?
Då borde väl jämviktsscenariot gälla - innebär det mer guppies isf?
#23 - 6 mars 2009 15:13
skaffa praktbotier dom äter yngler under 2cm tror jag(i zooaffären säger dom det iallafall)
ge bara inte botierna mat på 2-4 dagar så blir det buffè
#24 - 6 mars 2009 15:19
lili.n skrev:
skaffa praktbotier dom äter yngler under 2cm tror jag(i zooaffären säger dom det iallafall)

Praktbotior ska ha minst 200-300L och 100-150cm som minst på akvarierlängd. och dom ska vara i stim av minst 5st.

mina äter inte yngel, men mina får ju också mat så dom inte svälter, exempel kan en praktbotia äta alger/växter om den svälter.
#25 - 6 mars 2009 15:20
Håv + guppies + akvarium med crenicichlor == klada mätta fiskar.
#26 - 6 mars 2009 17:03
Nitra98 skrev:
Jag hoppas du förstår att jag skojar lite? ;)

Vad vet jag. Har ingen aning om vad leopardgeckos äter. det ända jag kan gissa mig till är att det eventuellt är fråga om någon ödla
#27 - 6 mars 2009 17:05
lili.n skrev:

Det är fråga om 35 liter så praktbotia är inte aktuell. Fin fisk fö.
#28 - 6 mars 2009 17:09
harbard skrev:

Intressant påstående. Hoppas du har rätt men jag är inte helt övertygad. För tillfället går det bara ~20-25 mindre fiskar i akvariet så för tilfället är läget under kontroll men det var inte längesedan jag använde håven.

PS. Kan någon beskriva hur man svarar på flera citat med samma inlägg.
#29 - 6 mars 2009 17:10
Håv + guppies + akvarium med crenicichlor == klada mätta fiskar.

crenicichlor???
#30 - 8 mars 2009 12:14
erikthur skrev:
Det finns alltså någon studie på detta någonstans?

Men vad händer då om man gör t ex 100%-iga vattenbyten?

Då borde väl jämviktsscenariot gälla - innebär det mer guppies isf?

Det finns ett gammalt försök som visar att det i ett akvarium med 5,5 liter vatten ryms i genomsnitt 9 guppyer (då det är ett laboratorieexperiment är det nog en vildform av guppy som använts).Om sambandet är linjärt vet jag inte,om så vore skulle det i en nettovolym på ca 30 liter finnas plats för drygt 50 guppyer.
Till erikthur:Varför inte göra ett eget expriment när det gäller vattenbyten?Tag två mindre akvarier,förslagsvis på 10 - 15 liter.Häll i några av dina Endlers och kör med filter och täta,stora vattenbyten i det ena karet och utan filter samt med minimala vattenbyten i det andra.Låt akvarierna för övrigt vara identiska med växter och ljus.Meddela oss resultatet!
(För fullständighetens skull skall nämnas att det även finns hormon som stimulerar befruktningen.Det är nog snarast balansen mellan dessa hormonsystem som bestämmer antalet yngel.)
#31 - 8 mars 2009 13:30
JLi: jag menade att jag skojade om att min man är en "kärring", trodde du hakade upp dig på det... Men vad OT det blev nu, jag ska lämna tråden ifred hädanefter.. Sorry! :(

Jag följer i alla fall diskussionen med intresse.
#32 - 8 mars 2009 13:37
Nitra98 skrev:
JLi: jag menade att jag skojade om att min man är en "kärring", trodde du hakade upp dig på det... Men vad OT det blev nu, jag ska lämna tråden ifred hädanefter.. Sorry! :(

Jag följer i alla fall diskussionen med intresse.

Du har totalt missförstått mig. Jag har inte hakat upp mig på någonting, tvärtom.
#33 - 8 mars 2009 13:43
harbard skrev:
Det finns ett gammalt försök som visar att det i ett akvarium med 5,5 liter vatten ryms i genomsnitt 9 guppyer (då det är ett laboratorieexperiment är det nog en vildform av guppy som använts).Om sambandet är linjärt vet jag inte,om så vore skulle det i en nettovolym på ca 30 liter finnas plats för drygt 50 guppyer.

Till erikthur:Varför inte göra ett eget expriment när det gäller vattenbyten?Tag två mindre akvarier,förslagsvis på 10 - 15 liter.Häll i några av dina Endlers och kör med filter och täta,stora vattenbyten i det ena karet och utan filter samt med minimala vattenbyten i det andra.Låt akvarierna för övrigt vara identiska med växter och ljus.Meddela oss resultatet!

(För fullständighetens skull skall nämnas att det även finns hormon som stimulerar befruktningen.Det är nog snarast balansen mellan dessa hormonsystem som bestämmer antalet yngel.)

Vore onekligen intressant om man hade ork att göra detta.
(Har för många akvarier att byta vatten på just nu)
Ett verkligen bra förslag till något specialarbete är det onekligen.
För någon ung akvarist.
#34 - 8 mars 2009 19:54
JLi skrev:
crenicichlor???

=sydamerikanska gäddciklider, ryms inte ens i ditt akvarium även om du viker dem på mitten, så det är inte heller ett alternativ.:p
#35 - 17 juli 2009 16:36
Det var ett teg sedan jag startade tråden och jag trodde att jag skulle få stora bekymmer med guppy beståndet. Det fanns då sådana som påstod att de reglerar beståndet själva efter utrymmet som finns att tillgå. Nu verkar det faktiskt hå gått på det viset. Några (ca 5) fiskar har dött av ålderdom. I övrigt ligger antalet vid ca. 35 fiskar (varierande storlek) vilket i och för sig är litet i överkant men mängden verkar vara rätt så konstant. Nu vill jag inte påstå att det verkligen är så att de reglerar sin tillökning själva på något sätt men i mitt fall är åtminstone överbefolkningsproblemet löst för tillfället.
#36 - 17 juli 2009 17:04
Nitra98 skrev:

Vi ska flytta till en trea. och det där tredje rummet är till mina kvarier=)
min kille har inte ett enda prblem, han är inte intresserad men han fattar att jag mår dåligt utan så ett till rum blir lösningen;)

hur många har det så?

Annons