Nattbelysning - bra eller anus?

#1 - 2 januari 2020 18:00
Jag skulle vilja ha kvälls/nattbelysning i mitt sötvattensakvarium. Mest för att det ska se snyggt ut i vardagsrummet när den riktiga belysningen släckts.

störs fiskar och växter av blått nattljus? Risk för alger?

[:-128]:)[:-128]

#2 - 2 januari 2020 18:47
Ja blått ljus framkallar alger men du kan göra som jag som bara har blått ljus nån timme eller två.
#3 - 3 januari 2020 12:31
Ok, alltså risk för mer alger... Men störs fiskarna av kvällsbelysning?
#4 - 3 januari 2020 14:58
[QUOTE=BigLake;n2412035]Ok, alltså risk för mer alger... Men störs fiskarna av kvällsbelysning?[/QUOTE]
Kvällsbelysning borde ALLA använda! Det ger en mjuk övergång istället för fullt ljus och pang bäcksvart (iallafall vintertid). Men sen tycker jag att dem kan ha helt mörkt!
#5 - 5 februari 2020 22:08
Har införskaffat en vattentät ledbelysning där man kan välja olika färger och ljusstyrka. Blev riktigt trevligt!!

Har den tänd 2 timmar efter att den riktiga belysningen släckts sedan är det natti natti för fiskarna [:D]

Nattbelysning får tummen upp av mig
#6 - 9 mars 2020 08:20
[QUOTE=åheim;n2412046]
Kvällsbelysning borde ALLA använda! Det ger en mjuk övergång istället för fullt ljus och pang bäcksvart (iallafall vintertid). Men sen tycker jag att dem kan ha helt mörkt![/QUOTE]

Har du något bra förslag på en relativt billig men effektiv kvällsbelysning?
#7 - 10 mars 2020 19:56
[QUOTE=KarlHelmer;n2414480]

Har du något bra förslag på en relativt billig men effektiv kvällsbelysning?[/QUOTE]Tja.. Jag länkar till en liknande liten blå belysning jag hade, jag bara la den på glaslisten på akvariet men går ju att sätta fast under en ramp med lite dubbelhäftande tejp. https://www.cyberzoo.se/akvaristik/b...io-40-bla.html

Jag hade den på timer så den tändes en stund innan den andra belysningen slocknade.
Nu mer har jag akvastabil lumax som har soluppgång och nedgång.

Annons