<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>Att man skulle få cancer av ett reptilrör som reflekteras genom vatten OCH en glasruta (glas filtrerar bort allt ljus under 350 nm) är inte bara långsökt utan ren skräckpropaganda.<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>Ehum, vet inte om detta var riktat mot mitt inlägg, men vad jag menade var att om man har UV belysning och ljuset filtreras på detta sätt så är man själv skyddad från UV strålningen eftersom den filtreras bort, ingen cancer risk av sådan exponering alltså...
<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>Gå in i vilket solarie som helst så ligger folk 5 cm ifrån 10 reptilrör i en halvtimme en gång i veckan.<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>Kanske det, men det finns många rapporter om att sådant överdrivet solariesolande kraftigt ökar risken för hudcancer och man får mer rynkor med åldern. Fråga en hudläkare. Dessutom skyddar solariesolarna sina ögon när de solar, vilka annars skulle skadas allvarligt.
<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>Ur fiskarnas synvinkel borde 10 timmars starkt solljus med tillhörande UV-strålning inte vara bra ur cancersynpunkt...<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
Det skiljer sig nog mellan olika arter. Jag skulle tro att t.ex. långlivade synodontis malar med sin typ av hud skulle drabbas hårt om de utsattes för detta, men så brukar de ju gömma sig i grottor under dagen så det är nog inget större problem. Kortlivade ytvattenfiskar som sebrafisk etc tror jag det spelar ännu mindre roll för.
<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>vilken tur att det bara är ett fjuttigt UV-rör som är 100 ggr svagare än solljuset.<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>Jaha, om detta stämmer gällande UV delen av spektrat är det nog inte mycket att orda om.
När det gäller metallhalogen så fick jag solbränna i ansiktet första gången jag hjälpte en kompis att storrengöra ett gäng av hans saltvattensakvarier, vilket gjorde att jag fick UV strålning direkt på mig utan att veta om det när jag hade ansiktet i direkt belysning nästan hela tiden.
När det gäller UV och cancer så har jag en del personliga känslor i ämnet, eftersom min farmor dog av hudcancer, som tog fart efter en solsemester till medelhavet. Detta hände innan jag föddes så hon var fortfarande ganska ung och jag fick aldrig lära känna henne.
~~~ Max Photo ~~~