Natriumbikarbonat

#1 - 29 april 2003 00:41
Läste i en gammal akvarietidning att det går bra att höja Ph-värdet med hjälp av bikarbonat. 1tsk/100liter vatten höjer en enhet.
Vad menas då med en enhet ?
Ph6 till Ph7
eller Ph6,0 till Ph6,1 ?
Kanske någon som provat !!!
Vore ql om det går att reda ut begreppen.

Mvh
/Stig
#2 - 29 april 2003 04:26
Samma. http://www.backtonature.org/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=9989

I Kramfors är det ljust och vackert
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 29 april 2003 06:35
"Läste i en gammal akvarietidning att det går bra att höja Ph-värdet med hjälp av bikarbonat. 1tsk/100liter vatten höjer en enhet."
Oavsett vad som avses med en enhet så är det fel. Lägger man i en tesked (5 ml) med bikarbonat i vatten som har ett pH på 7 så höjer detta pH-värdet oerhört mycket mer än vad 5 ml i pH8 höjer pH.
Man skall därför ALLTID mäta sig fram till hur mycket som behövs.
Akvaristiska hälsningar
Kjell
#4 - 29 april 2003 07:10
Är det nån som vet vad jämvikts-pH för karbonatbuffring ligger på i sötvatten? I saltvatten är det 8.3, dvs hur mycket bikarbonat man än tillsätter så blir automagiskt pH 8.3 när akvariet ställt in jämvikten mot atmosfärens koldioxid.

Jag tillbringade ett par timmar igår med att försöka hitta svar på det här, men kunde inte hitta något klart svar på om det var samma jämviktspunkt i söt- som i saltvatten.
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 29 april 2003 07:26
Nej jag vet inte exakt var denna gräns går, men det är nog någonstans runt 8.5 som man måste hälla i säckvis (istället för teskedsvis) för att höja pH.
Akvaristiska hälsningar
Kjell
#6 - 29 april 2003 07:34
8,3 är den uppgift jag hittat när jag skrev om pH för vår klubbsida,
alla ställen jag läste uppgiften uppgav 8,3.

I Kramfors är det ljust och vackert
#7 - 29 april 2003 07:58
Jag har 8,5 i kranen, när jag tillsatte bikarbonat så sjönk det till 8,4. Jag använde tunzes nykalibrerade mätare. Inte vidare vetenskapligt sätt att testa i ett litet glas en gång, men det är i allafall något att ta till sig. Jag tror att den jämvikt du talar om ligger på 8,4.
MVH
Magnus

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=72523
#8 - 29 april 2003 10:13
OK, det verkar som om konsensus är att jämviktsläget för bikarbonat ligger nånstans mellan 8 och 9. Det är i så fall helt enligt planerna.

Anledningen till att jag frågar är att jag tillsätter kalciumhydroxid till vattnet. I ett karbonatbuffrat öppet system (som mitt akvarium) kommer pH när jämvikt uppnåtts att vara detsamma som jämvikts-pH för bikarbonat, så jag ville bara kolla så inte mitt akvarium var på väg mot kalciumhydroxid-lösningens pH (11 nånting).

Annons