Nåt nytt i köket

#1 - 4 november 2013 12:58
Jahopp. Tråkigt höstväder, vad kan man göra..? Vända blicken inåt och försöka tackla de problem som finns i husdjurens värld, kanske...

Vårt trivsamma köksakvarium (54-liters, 60×30×30) har förfallit under lång tid. Trots försök med mörkläggning och justering av PMDD-doseringen har de svarta tofsalgerna tagit över totalt. De växer på allt och tar livet av alla andra växter. När sedan cyanon började krypa in i karet i somras kändes det som färdigt. Nu gör jag om hela midevitten. Men jag sansade mig. Till nu.

Problemet:
[ATTACH=CONFIG]65047[/ATTACH] [ATTACH]65040[/ATTACH]

Vad jag under helgen skrapat ihop:

Filter, litet ytterfilter från Fluval
[ATTACH]65041[/ATTACH]

Fin blästersand
[ATTACH]65042[/ATTACH]

Back to nature, Basalt/Gneiss, 2 moduler 60B och 60C
[ATTACH]65043[/ATTACH]

Rot #1, redmoore
[ATTACH]65044[/ATTACH] [ATTACH]65045[/ATTACH]

Rot #2, vet ej vad den kallas
[ATTACH]65046[/ATTACH]

Tänkte plantera lite Anubias och Cryptocoryne kring detta och kanske någon snygg mossa på rötterna. Lite eklöv för stämningens skull.

I karet ska gå ett Apistogramma viejita II-par och förhoppningsvis några Corydoras panda + lämplig "störfisk". Men vilken?

Sedan funderar jag på filtreringen... Jag ville ha ett ytterfilter för att få bort det fula Eheim-innerfiltret, men lösningen med ett pumphuvud (har ett lämpligt liggande) och filter bakom 60C-modulen som bl.a. beskrivs på BTNs hemsida lockar samtidigt. Jag har åtminstone tänkt gömma doppvärmare och insug till filtret bakom den modulen, men vet inte hur jag ska hindra fisk (speciellt ev yngel) från att ta sig in där om jag kör med ytterfilter istället för filtervadd och pumphuvud.

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk
#2 - 4 november 2013 18:22
Om jag konkretiserar lite då: Hur ska jag gå tillväga för att bygga som i http://backtonature.se/sv/tips-tricks/slimline-filter/ men med insuget till ett ytterfilter bakom den "vänstra" delen? Hur spärrar jag ingången (där de sätter filtervadden på bilderna) för nyfikna fiskar? Jag tänkte sätta någon form av plastnät, insektsnät eller så... Är det en bra idé, eller vittrar sådant i vatten med tiden? Jag vill ju hålla ute blästersanden och större skräp, men ändå suga in smått skräp i filtret, menar jag.
#3 - 4 november 2013 18:45
Gör exakt som i länken och ha insuget bakom och utblåset i filtermattan, samma som utblåset på bilderna.
Sen har du ett filter som du aldrig behöver rengöra :)
#4 - 4 november 2013 19:42
Sv: Nåt nytt i köket

Gör exakt som i länken och ha insuget bakom och utblåset i filtermattan, samma som utblåset på bilderna.

Sen har du ett filter som du aldrig behöver rengöra :)

Tänkte lite på den varianten, men jag blev lite orolig att böset fastnar i filtermattan och att jag då har samma meck med rengöring som nu, när jag har innerfilter. Idén med ett ytterfilter var ju att få enklare underhåll (och mer plats i akvariet). Men du kanske har rätt i att det blir nästan underhållsfritt, om man nu är duktig med slamsugning i karet vid de veckovisa vattenbytena. Ju fler filter, desto bättre, n'est-ce pas?
#5 - 4 november 2013 19:59

Tar du bara en grov filtermatta så tror jag att det går bra.
Eftersom det är så stor yta på filtermattan så borde det inte heller va några problem om det fastnar en del lite större skräbitar som växtdelar tex.
Då gör du ju bara som du skrev, suger upp det med slangen vid vattenbyte :)
#6 - 4 november 2013 20:58
Tar du bara en grov filtermatta så tror jag att det går bra.

Eftersom det är så stor yta på filtermattan så borde det inte heller va några problem om det fastnar en del lite större skräbitar som växtdelar tex.

Då gör du ju bara som du skrev, suger upp det med slangen vid vattenbyte :)

Sant. Ska försöka skaffa grov matta då. Större skräp fastnar ju utanpå, så där får man ju lätt tag i det.

En annan sak är ju det här med PH. Läser i artbeskrivningen för Ap. viejita att PH 5.5-6.5 är idealiskt. De går just nu i 7.2 och jag har kört på den gamla goda devisen att ett jämnt och något för högt PH är bättre än ett lagom, men svajigt PH. Jag vet inte om jag klarar att hålla det stabilt, så därför har jag kört med kranvattnets PH. Ska jag börja labba med det? Jag har funderingar på att sätta till CO2 i detta lilla kar också, visst sänker det PH litegrand?
#7 - 4 november 2013 21:40
Japp helt rätt, det sänker PH :)
#8 - 5 november 2013 06:58
Tänk på att Cryptocoryner kan vara rejält känsliga vid stora vattenändringar..
Mina Cryptocoryne Parva smälte i princip på hela botten och jag var tvungen att byta ut stora delar, samt andra delar som kom tillbaka av sig självt men efter kanske 2 månader.

Ett tips är att be akvariebutiken som du köper dessa ifrån, att hälla i lite av deras vatten sen när du kommer hem så gör du som med fiskar/räkor, dvs för över lite eget vatten, dock mkt mkt segare, kanske över 1-2 dagar så att Cryptocorynerna blir "vana" vid vattenvärdena.

Om du annars tänkt köra bottentäckare så kan jag av egen erfarenhet tipsa dig om Marsilea Hirsuta. Jättefin som bottentäckare och extremt mkt mer tålig än samtliga Cryptocoryner.
#9 - 5 november 2013 09:18

Jojje_ skrev:
Tänk på att Cryptocoryner kan vara rejält känsliga vid stora vattenändringar..

Mina Cryptocoryne Parva smälte i princip på hela botten och jag var tvungen att byta ut stora delar, samt andra delar som kom tillbaka av sig självt men efter kanske 2 månader.

Ett tips är att be akvariebutiken som du köper dessa ifrån, att hälla i lite av deras vatten sen när du kommer hem så gör du som med fiskar/räkor, dvs för över lite eget vatten, dock mkt mkt segare, kanske över 1-2 dagar så att Cryptocorynerna blir "vana" vid vattenvärdena.

Om du annars tänkt köra bottentäckare så kan jag av egen erfarenhet tipsa dig om Marsilea Hirsuta. Jättefin som bottentäckare och extremt mkt mer tålig än samtliga Cryptocoryner.

Koppa in växter är ju ingen dum idé. Jag har ju hört att Cryptocoryner "smälter" när man flyttar dem, men att de sedan repar sig och tänkt att det nog är något man får leva med. Ditt tips är ju inte alls dumt. Nästa gång, så... :)

Jag är inte säker på att jag vill ha bottentäckare, men vill gärna veta mer. Det är väldigt snyggt med aquascapes med småbladiga bottentäckare...
Minskar behovet av slamsugning om man har växter som täcker bottnen? Kommer pansarmalar att trivas trots att det inte finns så mycket grus "i dagen"?
#10 - 5 november 2013 10:18
Kolla min tråd så får ni se vad som händer när man har ett 660lfullproppat med storvuxna crypto, och alla smälter bort :p
Jag hade lite att göra det dygnet haha :)
#11 - 5 november 2013 10:25

Kolla min tråd så får ni se vad som händer när man har ett 660lfullproppat med storvuxna crypto, och alla smälter bort :p

Jag hade lite att göra det dygnet haha :)

Shit... Nu vill jag inte ha dem längre! :P
#12 - 5 november 2013 10:31
Det ville inte jag heller efter det, men dom är ju så fina växter så bli inte förvånade om mitt akvarie är fullt av dom snart igen :p
#13 - 5 november 2013 11:38
Kolla min signatur på hur det dock kan se ut när det är FINT =D
#14 - 5 november 2013 12:01
Grymmesnyggt. Fluval Edge kanske kan vara något för lilltjejen, som äntligen börjar be om ett eget akvarium. :)
#15 - 5 november 2013 12:12

Knax skrev:
Grymmesnyggt. Fluval Edge kanske kan vara något för lilltjejen, som äntligen börjar be om ett eget akvarium. :)

Visst är det roligt när barnen börjar visa intresse :)
En av mina tre söner har sen ett tag tillbaka ett litet aquaterrarium med ett litet vattenfall som vi byggde tillsammans.
Där bor det två albinoklogrodor som han tar väl hand om fortfarande.
Och igårkväll när jag skulle se på tv så satt jag istället och lyssnade på två kväkande grodor :)

Sorry för att det blev lite OT
#16 - 5 november 2013 12:32
Visst är det roligt när barnen börjar visa intresse :)

En av mina tre söner har sen ett tag tillbaka ett litet aquaterrarium med ett litet vattenfall som vi byggde tillsammans.

Där bor det två albinoklogrodor som han tar väl hand om fortfarande.

Och igårkväll när jag skulle se på tv så satt jag istället och lyssnade på två kväkande grodor :)

Sorry för att det blev lite OT

Det var så charmigt att det inte gör något. :)

Men åter till mina fåniga frågor: Minskar behovet av slamsugning om man har bottentäckare såsom Marsilea Hirsuta? Trivs pansarmalar bland så mycket grönska?

Just nu är jag dessutom inne på att returnera eller sälja vidare mitt Fluval 105 och istället helt enkelt köra på BTN:s idé med ett litet pumphuvud bakom slimlinen. Jag har ett AquaClear 301 pumphuvud liggande, som skulle passa perfekt.
#17 - 5 november 2013 12:58
En annan fråga är var fasen man får tag i svart filtermatta, som man ser i BTN:s förslag till filterlösning (skrev om den ovan)... Inga butiker häromkring har den och jag hittar inget online heller. Fick en idé att använda filtermatta som är till köksfläkt, men den innehåller väl cellulosa och är därmed mindre lämplig (vattenlöslig)?
#18 - 5 november 2013 14:01
Tycker inte att det borde va så svårt att få tag på svart filtermatta, och den enda butiken där jag har köpt sån är hos Kent i Nol.
Märkligt att det inte finns online, hittar ingen jag heller.
Vi får hoppas att någon som vet läser denna tråden :)

Om det är cellulosa i den till köksfläkten så är det ingen bra idé som du du själv skrev
#20 - 5 november 2013 14:30
KJE skrev:

Tack så mycket! Jag satsar nog på så grov filtermatta som möjligt och hoppas att Stoby kan skära till en liten bit. 1 x 1 meter blir lite mycket i den här lilla burken. :D
#21 - 5 november 2013 14:34
Knax skrev:
Minskar behovet av slamsugning om man har bottentäckare såsom Marsilea Hirsuta?

Hör och häpma. Jag slamsuger aldrig. Aldrig!
Sist jag slamsög botten var när jag hade rötter i karet.
Så fort jag bytte roten till sten så försvann allt gegg på botten.

Istället för rötter så får mina snäckor och räkor mandelblad att knapra på lite då och då istället för att gnaga på roten som de gjorde annars.
#22 - 5 november 2013 14:50
Tycker inte att det borde va så svårt att få tag på svart filtermatta, och den enda butiken där jag har köpt sån är hos Kent i Nol.

Märkligt att det inte finns online, hittar ingen jag heller.

Vi får hoppas att någon som vet läser denna tråden :)

Om det är cellulosa i den till köksfläkten så är det ingen bra idé som du du själv skrev

Tror Hornbach har svart..
#23 - 5 november 2013 14:50
Jojje_ skrev:
Hör och häpma. Jag slamsuger aldrig. Aldrig!

Sist jag slamsög botten var när jag hade rötter i karet.

Så fort jag bytte roten till sten så försvann allt gegg på botten.

Istället för rötter så får mina snäckor och räkor mandelblad att knapra på lite då och då istället för att gnaga på roten som de gjorde annars.

Jag finner frågan med "ja" besvarad. :) Plötsligt har det blivit min högsta dröm att "fylla akvariet" med Marsilea Hirsuta. :) Återstår att se om någon akvariebutik här i krokarna har plantor inne. Behöver de någon särskild gödning? Jag har någon form av uppstartsgödning som heter Radix (2-komponent, ska först hjälpa till med rotetablering och därefter med tillväxt) och kommer sedan att köra PMDD.

Om skräcken släpper kan det tänkas bli lite CO2 också. Jesper Broman har kommit med lite tips, men det känns fortfarande läskigt, främst på grund av följande två funderingar:

[LIST]
[*]Jag förstår principen bakom mäskmetoden, men om man nu fixar en lösning med pump eller diffusor för att få ut CO2 i vattnet och kopplar detta till ljusets timer, vilket gör att inget CO2 frigörs i vattnet under natten, vart tar det vägen då? Jäsningen i flaskorna håller ju på hela tiden? Jag är helt säkert dummare än en kork.
[*]Hur gör man när man far på semester mer än en vecka? Om man stoppar CO2-distributionen då, stiger väl PH och man får en massa oönskade effekter?
[/LIST]
#24 - 5 november 2013 16:11
Knax skrev:
Jag finner frågan med "ja" besvarad. :) Plötsligt har det blivit min högsta dröm att "fylla akvariet" med Marsilea Hirsuta. :) Återstår att se om någon akvariebutik här i krokarna har plantor inne. Behöver de någon särskild gödning? Jag har någon form av uppstartsgödning som heter Radix (2-komponent, ska först hjälpa till med rotetablering och därefter med tillväxt) och kommer sedan att köra PMDD.

Om skräcken släpper kan det tänkas bli lite CO2 också. Jesper Broman har kommit med lite tips, men det känns fortfarande läskigt, främst på grund av följande två funderingar:

[LIST]

[*]Jag förstår principen bakom mäskmetoden, men om man nu fixar en lösning med pump eller diffusor för att få ut CO2 i vattnet och kopplar detta till ljusets timer, vilket gör att inget CO2 frigörs i vattnet under natten, vart tar det vägen då? Jäsningen i flaskorna håller ju på hela tiden? Jag är helt säkert dummare än en kork.

[*]Hur gör man när man far på semester mer än en vecka? Om man stoppar CO2-distributionen då, stiger väl PH och man får en massa oönskade effekter?

[/LIST]

Din första punkt har du helt rätt.
När jag började med mäsk så körde jag innerfiltret som jag använder som "reaktor" på timern till ljuset (hade ingen filtermatta i)
Problemet var ju som du sa att jäsningen stannar ju inte bara för att man stänger av filtret. Till slut blev trycket för högt och det slutade med att det släppte i fogarna i korkarna där jag siliconat fast slangarna till gasen.
För att slippa detta problemet igen så kör jag med filtret på dygnet runt. Detta hade nog varit ett stort problem att göra så med ett trycksatt system men jag märker ingen större skillnad. Inga stora svängningar i PH och inga algblomningar heller.
Gör på detta sättet i tre akvarier nu varav i ett akvarie har jag 6 st fjärilciklider och dom mår utmärkt :)

Det med semester beror ju på hur länge du är borta, jag blandar ny mäsk var 10:e dag.

Trycksatt system har jag tyvärr ingen erfarenhet av men jag gissar att det är lättare än om man kör med mäsk. Det var min plånbok som satte gränsen vid ett mäsksystem.
Jag hade stor skräck för co2 innan jag körde igång med samma tankar på olika scenarier som du har, men hade stort stöd av herr Bluewing här på forumet. Och nu efteråt kan jag säga att jag ångrar att jag inte provade på detta för många år sen :p
När man har kommit igång och man ser hur växterna blir grönare, tätare och allmänt mer vackra och dom är fullproppade med syrebubblor så är det bara härligt att se :)
#25 - 5 november 2013 16:54

Din första punkt har du helt rätt.

När jag började med mäsk så körde jag innerfiltret som jag använder som "reaktor" på timern till ljuset (hade ingen filtermatta i)

Problemet var ju som du sa att jäsningen stannar ju inte bara för att man stänger av filtret. Till slut blev trycket för högt och det slutade med att det släppte i fogarna i korkarna där jag siliconat fast slangarna till gasen.

För att slippa detta problemet igen så kör jag med filtret på dygnet runt. Detta hade nog varit ett stort problem att göra så med ett trycksatt system men jag märker ingen större skillnad. Inga stora svängningar i PH och inga algblomningar heller.

Gör på detta sättet i tre akvarier nu varav i ett akvarie har jag 6 st fjärilciklider och dom mår utmärkt :)

Det med semester beror ju på hur länge du är borta, jag blandar ny mäsk var 10:e dag.

Trycksatt system har jag tyvärr ingen erfarenhet av men jag gissar att det är lättare än om man kör med mäsk. Det var min plånbok som satte gränsen vid ett mäsksystem.

Jag hade stor skräck för co2 innan jag körde igång med samma tankar på olika scenarier som du har, men hade stort stöd av herr Bluewing här på forumet. Och nu efteråt kan jag säga att jag ångrar att jag inte provade på detta för många år sen :p

När man har kommit igång och man ser hur växterna blir grönare, tätare och allmänt mer vackra och dom är fullproppade med syrebubblor så är det bara härligt att se :)

Då gäller det bara att få ut bubblorna i akvariet utan att förfula det alltför mycket. Jag tänker ju gömma tekniken bakom min BTN slimline, så där får ju CO2-reaktorn/diffusorn också gärna sitta. Den som ansjo har skrivit om i en annan tråd kanske kan funka, om den nu inte kräver ett trycksatt system? (http://fish.aquaristic.net/tunze-co2-diffuser-707450.html) Fast hur man får fatt i bubblorna och förflyttar dem ut i akvariet vet jag inte, i det fallet.
Eller kan man integrera det hela med det vanliga filtret?

#26 - 5 november 2013 17:09
Ja det kanske blir lite lurigt. i mitt 660 har jag ju så att gasen går in till impellern där bubblorna slås sönder, och ut i akvariet kommer ett stort gasmoln med mikroskopiska bubblor.
I mina andra där jag kör mäsk har jag slangen till utblåset på pumparna. Det är möjligt att jag förlorar en del gas men tillväxten håller sig på en nivå där jag är nöjd. Mer vill jag inte ha.
Sådana rektorer som du har länkat till har jag inte provat och det är möjligt att man måste ha lite mer tryck på gasen än vad ett mäsksystem ger. Jag hoppas att någon annan kan svara på det.
Men något som löser gasen bakom ditt filter borde ju fungera bra tycker jag :)
#27 - 5 november 2013 19:15
Undrar om en så enkel konstruktion som Tetra CO2 Optimat skulle funka? Kräver inget tryck, efter vad det verkar. Här är prylen:
http://www.pwss.se/product.php?productid=15443&cat=1883&page=1 och så hittade jag en bruksanvisning på Tetras hemsida:
https://www.google.se/url?sa=t&source=web&cd=4&ved=0CEgQFjAD&url=http%3A%2F%2Fwww.tetra.net%2Fassets%2FGebrauchsanweisung%2520TetraPlant%2520CO2%2520Optimat%2520ENG.pdf&ei=ikR5Uvm2OMTa4ASkuoDYAQ&usg=AFQjCNE9KgD1IBFMRj_xL9wVciFJRNYBPw&sig2=gZ4BuEPe890tOTPhaQsJIA

Verkar avigt om man använder den som avsett, men om diffusorn funkar även med mäsk, så...

#28 - 5 november 2013 19:56
Jag har en syresten kopplad direkt under impellern på mitt system som ger extremt fint flöde av gasen. Just denna pump sitter på samma timer som ljuset så på natten så stiger gasen rakt upp till ytan. Detta ger mig en känsla av att det "stängs av" under natten. När jag gjort kontrollmätningar av ph värdet så verkar det hålla sig väldigt stabilt så det ser ut att stämma.

Sent from my GT-I9305 using Tapatalk
#29 - 7 november 2013 20:12
Jag struntar i CO2 just nu. Har fått tag i ful blå matta och ska prova med det först.

Jag har inte bestämt hur utblåset från ytterfiltret ska sitta än. Antingen drar jag utblåsslangen ner i förfilterkammaren, som hamnar till vänster i akvariet och sedan bara rätt ut genom filtermattan som i BTN-exemplet, så att vattnet drar efter bakgrunden och studsar mot högergaveln ut i akvariet, eller så tar jag in slangen på högersidan framifrån sett och sätter strilröret där. Då får jag iofs ut hårdvara i akvariet igen, det jag ville undvika. Ska tömma karet och ta lite bilder, så blir det klarare hur jag menar.

#30 - 7 november 2013 20:15
Jag funderar också på att hämta lite sten ur bäcken här intill. Vad ska man tänka på då? Koka dem?

#31 - 8 november 2013 20:40

D'oh! Hade stoppat ner en nyinköpt rot i akvariet, mest för att ha den nånstans. Och nu är cyanon på väg upp på den, har redan täckt en dm... Hjälper det att koka roten?
#32 - 8 november 2013 20:58
Koka den hjälper inte att få bort cyanon... Enda sättet att få bort cyano är Easy Life Blue Exit eller mörkläggning.... Sedan måste man ju komma på varför man har cyano vilket är betydligt svårare!!!
#33 - 8 november 2013 21:11
Fantastiskt livaktig alg som överlever kokning... Men om jag tar upp roten och lägger den kolmörkt i ett par veckor dör eländet alltså? Jag kommer att tömma och skrubba akvariet ordentligt och byta allt, alltså grus, växter och filter. Mulm och vatten hämtar jag sedan från våra tre andra akvarier där ingen cyano finns.

#34 - 8 november 2013 21:17
Njaeee.. Cyano är ingen alg utan en bakterie... har du enbart cyano på roten så ta upp den, tvätta av den/skrubba den ordentligt så ingen cyano finns kvar och kör i den igen och testa så.
Är ett helvete att bli av med om man fått skiten!!!
#35 - 8 november 2013 21:52

Njaeee.. Cyano är ingen alg utan en bakterie... har du enbart cyano på roten så ta upp den, tvätta av den/skrubba den ordentligt så ingen cyano finns kvar och kör i den igen och testa så.

Är ett helvete att bli av med om man fått skiten!!!

Nej, det sitter på växterna i karet, men hamnade direkt på roten (efter ett par dagar) när jag lagt i den... Det är detta som är upprinnelsen till att jag vill starta om akvariet. Först var det invasion av svarta tofsalger, därefter kom cyanon. Detta är det enda karet där jag har problem. Om jag tar ur all inredning, skurar akvariet ordentligt och lägger i allt nytt, borde det funka.

Jag har en liten idé om var cyanon kan ha kommit ifrån, i ljuset av upplysningen att det habdlar om en bakterie... I början av sommaren fick jag en bit mangroverot av en kompis, möjligen kan det ha funnits på den.
#36 - 8 november 2013 22:06
Nåt nytt i köket

Bakterien som så finns i jorden och i luften. Så finns förutsättningarna får man Cyano även om man steriliserat karet. Men lita på ditt omdöme och testa.
#37 - 8 november 2013 22:18
Bluewing skrev:
Bakterien som så finns i jorden och i luften. Så finns förutsättningarna får man Cyano även om man steriliserat karet. Men lita på ditt omdöme och testa.

Sant.... Men aldrig så jättebra att börja om med allt från början.... Som det blir om man tömmer allt och typ steriliserar...
#38 - 8 november 2013 22:20
Nåt nytt i köket

Håller med. Skulle själv försöka stabilisera det hela så att motståndet mot bakterien i karet kan ta över.
#39 - 9 november 2013 05:32
Precis så ja!
#40 - 9 november 2013 06:57
OK, lär mig nu då... Jag har inte haft cyano i något akvarium tidigare. Om vi förutsätter att jag inte vill ha i en massa kemikalier i karet, hur gör jag för att bli av med detta?

#41 - 9 november 2013 07:14
Nåt nytt i köket

Måste checka bara. Är det redmoore roten som blir grön? Om det är så så kan den få ett grönt skinn som ser ut som Cyano men inte är det. Det kan du skrubba bort i så fall. Den kan bli så i början.
#42 - 9 november 2013 07:38

Bluewing skrev:
Måste checka bara. Är det redmoore roten som blir grön? Om det är så så kan den få ett grönt skinn som ser ut som Cyano men inte är det. Det kan du skrubba bort i så fall. Den kan bli så i början.

Nope, detta är den mörkt bruna roten. Så här:
[ATTACH]65169[/ATTACH]

#43 - 9 november 2013 08:26
Mörklägg karet ordentligt 3 dagar! Och vips så är cyanon borta!
Du måste bara vara väldigt noga med att inget ljus kommer in! Då kommer du att lyckas få bort cyanon men troligtvis inte orsaken till varför du fått skiten.
#44 - 9 november 2013 08:48

Mörklägg karet ordentligt 3 dagar! Och vips så är cyanon borta!

Du måste bara vara väldigt noga med att inget ljus kommer in! Då kommer du att lyckas få bort cyanon men troligtvis inte orsaken till varför du fått skiten.

OK... Jag har ändå beslutat starta om karet, eftersom jag vill byta botten, sätta bakgrund och byta filtrering.

Starten var att växterna förlorat kampen mot svarta tofsalgerna och att akvariet såg allmänt dassigt ut, men det är inte huvudskälet längre. Mest vill jag byta inriktning. Apistogramma och Corydoras ska gå i akvariet plus ev några Endlers.

Men om jag plockar ur allt och lägger det mörkt några dagar, i förrådet under trappan, borde cyanon alltså dö? Jag kan ju låta akvariet stå där också, medan silikonet som fäster bakgrunden härdar. Fiskarna får bo i mitt nanokar så länge.

Redmoor-roten har jag för övrigt haft i mitt 525-liters kar en vecka och nu sjönk den. Yay! Mina ancistrus blir ledsna när den flyttar för de har haft fest hela veckan. Tydligen extra smaskigt med just redmoor.

#45 - 9 november 2013 09:05
Tjaaaa rimligtvis borde cyanon dö ut då ja. Men skrubba bort all cyano innan du lägger undan sakerna.
#46 - 9 november 2013 09:36
Jag vet att jag är lite envis, men akvariet har funkat bra i ett par år innan detta.

Jag ska läsa på om cyano, men det känns som om mörkläggning är ett sätt att ta bort "blomningen"? Jag får inte ihop varför man ska skrubba om man tar upp grejerna, medan det räcker med mörkläggning utan mekanisk bearbetning om de ligger i akvariet? Jag vill förstå detta!

#47 - 9 november 2013 10:34

Knax skrev:
Jag vet att jag är lite envis, men akvariet har funkat bra i ett par år innan detta.

Jag ska läsa på om cyano, men det känns som om mörkläggning är ett sätt att ta bort "blomningen"? Jag får inte ihop varför man ska skrubba om man tar upp grejerna, medan det räcker med mörkläggning utan mekanisk bearbetning om de ligger i akvariet? Jag vill förstå detta!

Har läst på lite... Det är inte bristen på ljus som dödar cyanon. Det är andra bakterier, som inte är beroende av ljus/fotosyntes, som bryter ner cyanon när det blir mörkt.
#48 - 9 november 2013 15:46

Jahopp... När jag skulle börja skära till min BTN-bakgrund kom jag på att akvariet såg för bedrövligt ut. Några repor för mycket. Så...

#49 - 9 november 2013 16:26
Hahaha! Så kan det gå!
#50 - 9 november 2013 16:29
Knax skrev:
Jahopp... När jag skulle börja skära till min BTN-bakgrund kom jag på att akvariet såg för bedrövligt ut. Några repor för mycket. Så...

Bra gjort :) man ångrar sig om man inte "gör rätt" från början :)
#51 - 9 november 2013 16:31
ÅHHHH, älskar spontanköp
#52 - 9 november 2013 16:45
Mitt livs snabbaste akvarieköp. In, handla, ut igen. Allt klart på 5 minuter. :) Behövde ju bara "glaslådan", så det var snabbt gjort.

#53 - 16 november 2013 23:19

Nu är allt på plats. Så här blev det:
[ATTACH]65480[/ATTACH]

Jag har skaffat ECS - Easy Care Substrate, från Akvarieteknik, som ska vara något slags bottengödning och substrat i kombination. Verkar bestå mest av finkornig lera. Tanken är, att det ska fånga upp näringsämnen i vattnet och därigenom minska algtillväxt. Vi får se.
Ovanpå det har jag hällt blästersand, mycket fin. P.g.a. att ECS-substratet är lättare än blästersanden har de redan blandat sig, men det känns bara som om känslan blir mer naturlig på det sättet.

Mitt i akvariet står en redmoor-rot och den flankeras av en bit mangroverot till vänster och ett litet gnejs-röse av stenar från bäcken utanför, under vilket eliten kokosgrotta gömmer sig.

Växterna är en liten bottentäckare som jag redan lyckats glömma namnet på, blandad med en smalbladig och en lite mer högväxt och bredbladig crypto. I hörnen sitter låga anubias.

Vatten tog jag dels från det gamla akvariet, tillsammans med mulm från det filtret, och dels från mitt 525-liters akvarium.

Filtret är byggt à la Back To Nature, bakom en sektion slimline och där bakom sitter också värmaren och ett enkelt CO2-system, typ mäsksystem. Lägger upp bild på detta imorgon.

Totalt sett rätt nöjd och väntar nu bara på att dimman ska lätta. ;)

De första testpiloterna har flyttat in. 4 st black molly. På sikt ska här också bo ett par apistogramma viejita och några mindre pansarmalar, antingen corydoras panda eller pygmaeus. Jag är dock lite orolig för att pygmaeus är för känsliga. Stämmer det?
#54 - 17 november 2013 09:26

CO2-systemet. Det verkar i allt väsentligt vara ett mäskbaserat system, så antagligen kan man ersätta det svindyra påfyllningsmaterialet med socker, vatten och jäst. Någon som har erfarenhet av Nutrafin?

[ATTACH]65482[/ATTACH]
#55 - 17 november 2013 13:02
Skall bli spännande att få se detta när "allt satt sig" men det har en mycket god förutsättning för att bli ett snyggt kar :)
#56 - 17 november 2013 14:12
Knax skrev:
CO2-systemet. Det verkar i allt väsentligt vara ett mäskbaserat system, så antagligen kan man ersätta det svindyra påfyllningsmaterialet med socker, vatten och jäst. Någon som har erfarenhet av Nutrafin?

[ATTACH]65482[/ATTACH]
Jepp, funkar helt ok i ett mindre kar. Men köp inte deras påfyllningspåsar, då de är som du säger bara torrjäst och socker...
#57 - 17 november 2013 14:24

PiaJo skrev:
Skall bli spännande att få se detta när "allt satt sig" men det har en mycket god förutsättning för att bli ett snyggt kar :)

Oerhört roligt att få ett sådant betyg, särskilt av dig! :) Jag vill klä in roten, men blev avrådd från att sätta mossa på den så länge den är "färsk", för mossan skulle då inte kunna fästa och i värsta fall "tyna bort" Vad säger du om det, Pia?

Nu vill jag se hur växterna tar sig, innan jag petar ner mer rötter eller annan inredning. Det enda jag inte är nöjd med, är att den stora roten borde ha stått mer åt vänster, för att skyla skarven där filtret sitter.
#58 - 17 november 2013 14:31

ansjo skrev:
Jepp, funkar helt ok i ett mindre kar. Men köp inte deras påfyllningspåsar, då de är som du säger bara torrjäst och socker...

Jepps. Jag funderar på att bygga till med ytterligare en flaska, för jämnare tillförsel. Annars blir det ju en dipp på något dygn eller så, medan man laddar om.
#59 - 17 november 2013 17:51
Knax skrev:
Oerhört roligt att få ett sådant betyg, särskilt av dig! :) Jag vill klä in roten, men blev avrådd från att sätta mossa på den så länge den är "färsk", för mossan skulle då inte kunna fästa och i värsta fall "tyna bort" Vad säger du om det, Pia?

Nu vill jag se hur växterna tar sig, innan jag petar ner mer rötter eller annan inredning. Det enda jag inte är nöjd med, är att den stora roten borde ha stått mer åt vänster, för att skyla skarven där filtret sitter.

har tyvärr aning om mossinklädningen, förstår inte vad det skulle vara för skillnad?
jag hade gjort tvärt om, petat ner den inredningen jag vill ha och sen låtit växterna få resten av utrymmet, men det är ju jag det ;) varför flyttar du inte roten då, bättre att göra det nu än sen. När allt har börjat växa och sätta sig. :)
#60 - 17 november 2013 18:27

PiaJo skrev:
har tyvärr aning om mossinklädningen, förstår inte vad det skulle vara för skillnad?

jag hade gjort tvärt om, petat ner den inredningen jag vill ha och sen låtit växterna få resten av utrymmet, men det är ju jag det ;) varför flyttar du inte roten då, bättre att göra det nu än sen. När allt har börjat växa och sätta sig. :)

Påstods att roten kladdar utanpå och att det skulle göra att mossan inte kan växa fast och i värsta fall tynar bort.

Kloka synpunkter och förslag! Jag tycker helt enkelt att det ger mest ro åt layouten om roten är där den är. Kanske kan sätta någon svärdplanta därbak istället, tänker jag, för att dölja skarven och filtret. Och mer rötter har jag förresten inte, som passar in. :) Med studentbudget får man ibland anpassa sig, haha. ;) Till sist tycker jag att det räcker som det är, med tanke på att det är ett såpass litet akvarium.
#61 - 17 november 2013 18:49
Det blir säkert mycket bra detta med, så länge du känner dig nöjd så är allting som det skall vara :)
en svärdplanta blir nog mycket bra för att dröja skarven:)
#62 - 17 november 2013 19:18
Knax skrev:
Nu är allt på plats. Så här blev det:

[ATTACH]65480[/ATTACH]

Jag har skaffat ECS - Easy Care Substrate, från Akvarieteknik, som ska vara något slags bottengödning och substrat i kombination. Verkar bestå mest av finkornig lera. Tanken är, att det ska fånga upp näringsämnen i vattnet och därigenom minska algtillväxt. Vi får se.

Ovanpå det har jag hällt blästersand, mycket fin. P.g.a. att ECS-substratet är lättare än blästersanden har de redan blandat sig, men det känns bara som om känslan blir mer naturlig på det sättet.

Mitt i akvariet står en redmoor-rot och den flankeras av en bit mangroverot till vänster och ett litet gnejs-röse av stenar från bäcken utanför, under vilket eliten kokosgrotta gömmer sig.

Växterna är en liten bottentäckare som jag redan lyckats glömma namnet på, blandad med en smalbladig och en lite mer högväxt och bredbladig crypto. I hörnen sitter låga anubias.

Vatten tog jag dels från det gamla akvariet, tillsammans med mulm från det filtret, och dels från mitt 525-liters akvarium.

Filtret är byggt à la Back To Nature, bakom en sektion slimline och där bakom sitter också värmaren och ett enkelt CO2-system, typ mäsksystem. Lägger upp bild på detta imorgon.

Totalt sett rätt nöjd och väntar nu bara på att dimman ska lätta. ;)

De första testpiloterna har flyttat in. 4 st black molly. På sikt ska här också bo ett par apistogramma viejita och några mindre pansarmalar, antingen corydoras panda eller pygmaeus. Jag är dock lite orolig för att pygmaeus är för känsliga. Stämmer det?

Det där blev ju riktigt bra :)

Och jag har också provat det mäsksystemet men jag fick inte "trappan" eller vad den kallas att funka. Men jag tror att det berodde på att akvariet var 55cm högt och ju djupare desto högre tryck behövs för gasen. Satte jag den längre upp så fungerade det bra men då tyckte jag att den var för synlig.
Ditt akvarium är ju inte lika högt och det kommer nog fungera bra tror jag.
Flaskan är det väldigt bra kvalitet på och den är jag väldigt nöjd med. Jag använder min till räkvasen nu men har kopplat slangen på innerfiltret för jag fick inte fast trappan på något bra sätt då vasen är rund :)
#63 - 17 november 2013 22:08

Det där blev ju riktigt bra :)

Och jag har också provat det mäsksystemet men jag fick inte "trappan" eller vad den kallas att funka. Men jag tror att det berodde på att akvariet var 55cm högt och ju djupare desto högre tryck behövs för gasen. Satte jag den längre upp så fungerade det bra men då tyckte jag att den var för synlig.

Ditt akvarium är ju inte lika högt och det kommer nog fungera bra tror jag.

Flaskan är det väldigt bra kvalitet på och den är jag väldigt nöjd med. Jag använder min till räkvasen nu men har kopplat slangen på innerfiltret för jag fick inte fast trappan på något bra sätt då vasen är rund :)

Låter toppen! Jag har dumt nog satt "trappan" bakom bakgrunden och hoppas dels att den funkar och dels att koldioxiden löser sig i vattnet och åker ut med cirkulationspumpen. Vet inte hur jag ska kunna kolla.
#64 - 17 november 2013 23:17

PiaJo skrev:
Det blir säkert mycket bra detta med, så länge du känner dig nöjd så är allting som det skall vara :)

en svärdplanta blir nog mycket bra för att dröja skarven:)

Japp, nu har några ormbunkar och en liten strategiskt placerad svärdplanta kommit i. Ska ta någon bild eller tre med riktig kamera när dimman skingrats. När kan man dra igång med lite växtgödning, tro? Jag fick för mig att lite järn skulle vara bra så här i uppstarten, men man kanske ska ta det lugnt med det?
#65 - 19 november 2013 12:18
Jag är nu lite orolig att koldioxiden inte går ut i karet.
Jag har alltså Nutrafins CO2-system och kan se att bubblor stiger upp i "trappan"/diffusorn och sedan fortsätter upp till ytan, där de spricker. Tyvärr är det inte mycket rotation på vattnet i min filterhörna, så jag tror att CO2:n helt enkelt lämnar karet där.

Så här ser det ut:
[ATTACH=CONFIG]65508[/ATTACH]

Som synes är det mycket mulm som lagt sig i "trappan" och som flyter runt i filterhörnan. Ytvattnet har ingen synlig rörelse, vilket gör att jag tror det jag sade ovan.

En översiktsbild av akvariet som det ser ut just nu.

[ATTACH=CONFIG]65509[/ATTACH]

Jag har stuvat om lite i vänstra hörnet, byggt ett stenröse ovanpå en ny kokosgrotta och arrangerat om ormhasselgrenarna en aning. Någon liten växt ska nog få flytta från vänster till höger, så att det blir lite bättre balans i vyn.
#66 - 19 november 2013 13:29
Var köpte du din ormhassel? Snyggt akvarium :).
#67 - 19 november 2013 13:31
macke_fisk skrev:
Var köpte du din ormhassel? Snyggt akvarium :).

Tack!! Ormhasseln har min käre far klippt från buskar på tomten.
#68 - 19 november 2013 13:33
Sätt in trappan in i karet, även om den syns lite så kan du gömma den bakom en rot eller liknande. Gärna så nära utblåset som möjligt...:)
#69 - 19 november 2013 13:50
ansjo skrev:
Sätt in trappan in i karet, även om den syns lite så kan du gömma den bakom en rot eller liknande. Gärna så nära utblåset som möjligt...:)

Utblåset sitter ju bak och strömmen går längs med bakgrunden från vänster till höger. Enda platsen för trappan blir då längst till höger, bakom stenröset där. Jag får försöka hitta en rot till att dölja den med. Det är mest de fula (svarta!) sugpropparna jag inte vill se...
#70 - 19 november 2013 13:55
Nåt nytt i köket

Och en liten windwlöv på denna så är saken biff :)!
#71 - 19 november 2013 13:56
ansjo skrev:
Och en liten windwlöv på denna så är saken biff :)!

Har du en? ;)
#72 - 19 november 2013 13:56
Nåt nytt i köket

Nä, dessa har jag tyvärr aldrig lyckats något vidare med...
#73 - 19 november 2013 14:05
Windelöv är lätta att få att trivas och sprida sig...
;)
#74 - 19 november 2013 14:16
"GILLA" knappen på det akvariet :). Okej, tack Knax!
#75 - 19 november 2013 14:22

Windelöv är lätta att få att trivas och sprida sig...

;)

Damn! Så snyggt... Du är mannen, Mats!
#76 - 19 november 2013 14:34

Wow! Right up my alley!
#77 - 19 november 2013 14:48
Ah, kul att höra, Folks!:)
Knax-Mats, jag tycker ditt kar är jättesnyggt, snart har du den där lummiga feelingen, när det vuxit till sig en aning. Mycket bra!:)
#78 - 19 november 2013 16:08
Knax-Mats, jag tycker ditt kar är jättesnyggt, snart har du den där lummiga feelingen, när det vuxit till sig en aning. Mycket bra!:)

Tack, det värmer! Hoppas att mina apisto trivs här sedan. Och så några små fina corysar på botten, så är det klart sedan. :) Jag får dra en repa till Falskog på söndag och kolla om han har windelöv inne.
Nu är trappan flyttad. Men jag ser inga bubblor längre... Slangen är hel och inte klämd. Få se om det rättar till sig snart. Kan det vara mäsken som inte gillade att bli omruskad?
#79 - 19 november 2013 16:29

Fast nu bubblar det igen. :)

Trappan skämmer inte så mycket. Ursäkta bildkvaliteten.

[ATTACH]65516[/ATTACH]

[ATTACH]65517[/ATTACH]
#80 - 19 november 2013 17:17

Om du lyfter mynningen på slangen över ytan så tar det ett tag innan trycket arbetas upp igen. Därför tar det en stund innan det börjar bubbla igen :)
#81 - 19 november 2013 18:36

Hmm... Bubblorna flyter upp till ytan och driver bort till ungefär mitt på långsidan innan de spricker. Kommer väl knappast ner något i akvariet då?
#82 - 21 november 2013 16:45
Imorse, när jag var på väg med lillan till skolan, kastade jag en blick in i köksakvariet och såg bara tre black molly. Efter en stunds kikande fann jag den fjärde, stående vid ytan med halva innanmätet utanför analöppningen. Det såg helt enkelt ut som om den höll på att bajsa ut inälvorna. Eftersom den stod still vid ytan, med hopfällda fenor och som sagt med denna obehagliga, rosa korv hängande ut, fångade jag den i håven. Den stod som sagt bara stilla och lät sig bli upphåvad, inte heller riktigt ett beteende likt en frisk fisk, så jag tog den till skärbrädan och gjorde processen kort. Jag hann tyvärr inte ta någon bild, men lägger ändå upp detta som en liten dokumentation av att det första dödsfallet är ett faktum i mitt nya kar.

Nitriten är än så länge försumbar, men jag håller koll på den och är beredd. Första vattenbytet gjordes f.ö. igår, efter 5 dagars drift. Cirka 10 liter (20-25%).
#83 - 21 november 2013 17:56
Jag har aldrig sett det på Blackmolly men däremot på guppys som också är levandefödare. I samband med ynglingen händer ofta det som du beskriver, får de bara vara i fred kryper det in igen och dom piggnar till efter några dagar.
#84 - 21 november 2013 20:50

flygrc skrev:
Jag har aldrig sett det på Blackmolly men däremot på guppys som också är levandefödare. I samband med ynglingen händer ofta det som du beskriver, får de bara vara i fred kryper det in igen och dom piggnar till efter några dagar.

Fast detta var en icke könsmogen fisk, inte stort mer än ett yngel. Hoppas inte att jag avlivade den i onödan...
#85 - 21 november 2013 21:24
Nåt nytt i köket

Du gjorde helt rätt i mina ögon, jag hade gjort detsamma:).
#86 - 21 november 2013 21:58
Jag också :)
#87 - 21 november 2013 22:17

Tack för stödet!

Hoppas att jag snart kan uppdatera med nå't roligare. Tyvärr verkar det fortfarande inte funka med koldioxiden i karet, så bilder på bubblande växter uteblir.
#88 - 21 november 2013 22:43
Nåt nytt i köket

Tror du ska ge det lite tid. En trappa är inte lika effektiv lösare som en reaktor, men om du kollar bubblan längst ner och jämför storleken innan den lämnar trappan så ser du säkert en viss skillnad:). Så visst löses det upp co2 i karet.
#89 - 22 november 2013 07:48

ansjo skrev:
Tror du ska ge det lite tid. En trappa är inte lika effektiv lösare som en reaktor, men om du kollar bubblan längst ner och jämför storleken innan den lämnar trappan så ser du säkert en viss skillnad:). Så visst löses det upp co2 i karet.

Det är verkligen stor skillnad i storlek, uppskattningsvis löses 50-75% av CO2:n ur bubblan på vägen upp i trappan. Så jag tar det lugnt. Karet är ju fortfarande väldigt nytt.
#90 - 22 november 2013 15:55
Prova annars att blanda egen mäsk, jag fick inte något bra resultat med dom påsarna som följer med det "kitet"
Detta receptet använder jag
1L vatten (ca 30 grader)
1dl socker
1krm torrjäst
1krm bakpulver
1/2msk havregryn

Denna blandningen funkar riktigt bra hos mig. Jag brukar blanda mäsken på kvällen när ljuset har släckts i akvariet. Då brukar jäsningen ha kommit igång morgonen efter.

Men jag skulle tippa på att du kanske även behöver större mängd mäsk. Jag kör samma flaska som du har med mäsk efter det receptet i min räkvas. Och det blir lagom för att växterna ska bubbla bra och invånarna mår bra.
Jag tror att en petflaska på 1,5-2L med mäsk skulle bli bra till ditt akvarium, och förhoppningsvis fungera bra med trappan som du nu använder.

Vill du inte böka med att skaffa en annan flaska med mer mäsk så kanske du skulle fixa något annat sätt än trappan för att lösa gasen i vattnet.
:)
#91 - 22 november 2013 16:45

Prova annars att blanda egen mäsk, jag fick inte något bra resultat med dom påsarna som följer med det "kitet"

Detta receptet använder jag

1L vatten (ca 30 grader)

1dl socker

1krm torrjäst

1krm bakpulver

1/2msk havregryn

Denna blandningen funkar riktigt bra hos mig. Jag brukar blanda mäsken på kvällen när ljuset har släckts i akvariet. Då brukar jäsningen ha kommit igång morgonen efter.

Men jag skulle tippa på att du kanske även behöver större mängd mäsk. Jag kör samma flaska som du har med mäsk efter det receptet i min räkvas. Och det blir lagom för att växterna ska bubbla bra och invånarna mår bra.

Jag tror att en petflaska på 1,5-2L med mäsk skulle bli bra till ditt akvarium, och förhoppningsvis fungera bra med trappan som du nu använder.

Vill du inte böka med att skaffa en annan flaska med mer mäsk så kanske du skulle fixa något annat sätt än trappan för att lösa gasen i vattnet.

Tack, bra med ett recept! Jag ska låta det bubbla klart här och sedan sätter jag eget. ;)
#92 - 22 november 2013 19:05
Är det bara att mångdubbla receptet för en större dunk?
#93 - 22 november 2013 19:13

HWH skrev:
Är det bara att mångdubbla receptet för en större dunk?

Japp, så gör jag :)
#94 - 28 november 2013 21:01

Under tiden som det nya akvariet cyklas in, har mina apistogramma viejita fått flytta till ett nanokar och därmhar de helt plötsligt fått för sig att leka. Två gånger om. Första gången gick det några små ancistrus i kuben, som stått på tillväxt. Jag trodde att det var de som käkade upp rommen, så dem håvade jag elegant ur till nästa gång. Men rommen försvann igen, så det är väl bara att konstatera att det är apistona själva som äter upp den?

Får väl hoppas på mer lek framöver, honan är iallafall väldigt sugen, svassar runt i knallgul lekdräkt och lockar hanen så gott hon kan. Hanen är emellertid inte mer utfärgad än vanligt, så jag antar att han inte fattat galoppen än.

Får inga bra bilder just nu, men jag ska prova imorgon.
#95 - 28 november 2013 21:08
Fina fiskar det där, och det blir nog fler gånger.
Dom där bilderna är inget att skämmas över. Värre med mina :p Jag kommer aldrig att sluta gnälla på mina bilder, än mindre lära mig hur man hanterar en kamera, haha :)
Kvalitén på dom två bilderna har gott och väl tillräcklig skärpa för att visa upp både akvarie och fisk tycker jag :)
#96 - 28 november 2013 21:08
Förresten, hur går det med mäsken?
#97 - 28 november 2013 21:24

Fina fiskar det där, och det blir nog fler gånger.

Dom där bilderna är inget att skämmas över. Värre med mina :p Jag kommer aldrig att sluta gnälla på mina bilder, än mindre lära mig hur man hanterar en kamera, haha :)

Kvalitén på dom två bilderna har gott och väl tillräcklig skärpa för att visa upp både akvarie och fisk tycker jag :)

Vad snäll du är. Lilla gula tjejen fastnade inte, däremot. :(

Förresten, hur går det med mäsken?

Det bubblar på som fasen. Förut var det en bubbla i minuten, men nu kommer de med 20 sekunders mellanrum. Ingen effekt på växterna, men det beror nog på för klen belysning. 15W AquaGlo är ju inte det fetaste, men jag vågar inte sätta kraftigare, då smälter väl rampen.
#98 - 28 november 2013 21:47
Har du ökat på literantalet eller kör du med flaskan som du fick med "trappan"?
Tycker ändå att du borde få lite bubbel på växterna med den belysningen så du kanske ska prova med lite mer mäsk framöver :)
#99 - 28 november 2013 21:57

Har du ökat på literantalet eller kör du med flaskan som du fick med "trappan"?

Tycker ändå att du borde få lite bubbel på växterna med den belysningen så du kanske ska prova med lite mer mäsk framöver :)

Kör med flaskan jag fick med. Och jag är skitsur för att jag missade ett likadant kit på auktionen förra helgen. Jag vet inte om jag vågar bubbla mer egentligen, i ett 54-liters. Men jag får väl koppla på en flaska till och testa. Jag vill ha tag i ett CO2-test och Kjell tipsade om ett som Dogman har och som inte kostar jättepengar, typ en eller två hundralappar, men ingen butik här omkring har dem och jag hittar inte på nätet, annat än svindyra grejer.

PH har sänkts från 7,5 till 7,0 cirka sedan jag började med CO2, om jag läser färgskalan rätt.
#100 - 28 november 2013 22:05
En flaska till är nog inga problem tror jag.
Annars kan du ju ta en 0,5L petflaska och limma dit en slang i locket. Så ökar du ju lite smått och ser hur det blir. Se till att det blir tätt bara.
Sen märkte jag när jag köpte samma "kit" som dig att man får mycket bättre mäsk om man blandar den själv. Men det kanske du gör redan, om inte så prova det innan du ökar på med fler flaskor.

En annan fördel med fler flaskor är att jag tycker det är enklare att hålla det på en jämn nivå med co2 så det inte svänger för mycket :)
#101 - 28 november 2013 22:24

En flaska till är nog inga problem tror jag.

Annars kan du ju ta en 0,5L petflaska och limma dit en slang i locket. Så ökar du ju lite smått och ser hur det blir. Se till att det blir tätt bara.

Sen märkte jag när jag köpte samma "kit" som dig att man får mycket bättre mäsk om man blandar den själv. Men det kanske du gör redan, om inte så prova det innan du ökar på med fler flaskor.

En annan fördel med fler flaskor är att jag tycker det är enklare att hålla det på en jämn nivå med co2 så det inte svänger för mycket :)

Jag ska försöka göra så. Jag har inte hunnit göra slut på det som följde med än, men sedan ska jag testa ditt recept. Eller så testar jag det nu, när jag kopplar på en andra flaska.

0,5 liters PET, ja... Då får jag ta en grogg imorgon då. ;)
#102 - 28 november 2013 22:28
Haha, det gör du rätt i. En grogg på fredagskvällen är aldrig fel :)
#103 - 29 november 2013 12:32

En liten film för att visa nuläget i köket.

Funderar på att trots allt koppla in mitt Fluval 105 ytterfilter, mest eftersom det inte verkar gå att sälja. Lite osäker fortfarande på hur jag ska lösa utloppet i så fall.

&feature=youtube_gdata_player" target="_blank">
&feature=youtube_gdata_player
#104 - 29 november 2013 13:42
Ibland älskar jag att ha fel. Under tiden jag håller på och cyklar in det nya akvariet har ju mina apistogramma viejita flyttat till min Zolux-kub på 30 liter. Där lekte de för någon vecka sedan, men innan det hann bli något av rommen hade ancistrusarna ätit upp den (åtminstone gissade jag det). Jag fiskade upp dem och snart gjorde dvärgcikliderna ett nytt försök. Men så försvann rommen igen. Nu var cikliderna ensamma i karet, så denna gång måste de ha ätit upp rommen själva, tänkte jag (och skrev för några inlägg sedan).

Men nu när jag gick förbi såg det ut så här i det lilla karet:

" target="_blank">

" target="_blank">

" target="_blank">

" target="_blank">

Våra första apistogramma-yngel! Jag blev så glad att jag inte kunde få till någon skärpa. :) Så nu blir det till att åka iväg och handla nauplier.
#105 - 29 november 2013 13:54
Vad roligt med bebislycka.
#106 - 29 november 2013 14:02
Härligt, Mats, med yngel i baljan!:)
#107 - 29 november 2013 16:00
Kul, alltid härligt med yngel :)
#108 - 29 november 2013 16:05

Det är kul! Och nu hoppas jag ju att några ska kunna överleva, men hur snabbt måste man börja mata? Enda "lilla" fodret jag har är cyclops.
#109 - 29 november 2013 16:09
Du kan börja mata så snart de är frisimmande, så typ nu :)
cyklops är nog lite stort men har du vägarna förbli nån dag så kan jag hjälpa dig, jag har lite olika smått foder ;) idag kan du smula flingfoder ytterst fint, det funkar det med :)
#110 - 29 november 2013 16:31

PiaJo skrev:
Du kan börja mata så snart de är frisimmande, så typ nu :)

cyklops är nog lite stort men har du vägarna förbli nån dag så kan jag hjälpa dig, jag har lite olika smått foder ;) idag kan du smula flingfoder ytterst fint, det funkar det med :)

Done deal! Jag vet inte hur mycket mat som hamnade hos ynglen, men smulat har jag. Det var längesen jag hade smått i karen, så jag har inget yngelfoder hemma. Tack för erbjudandet, men inte ska du behöva föda upp mina småttingar.
Få se om jag orkar åka till Falskog ikväll. :)
#111 - 29 november 2013 23:28

Visst är det sött när den ömma modern simmar iväg och hämtar rymlingar i munnen och sedan spottar ut dem med syskonen, men borde jag flytta de vuxna cikliderna nu, för att maximera överlevnaden bland ynglen? Sannolikt börjar pappa gnafsa i sig dem snart?
#112 - 29 november 2013 23:31
Så länge de inte påbörjar en ny lek, så rör de nog inte ynglen. Men när de vill leka igen, kan de nog se de äldre ynglen som hot mot de nya, vilket de förmodligen också är.
#113 - 29 november 2013 23:46
Härligt med yngel, sådana överraskningar är alltid roliga :)
#114 - 2 december 2013 16:48

Upp som en sol... Ynglen är praktiskt taget utraderade. Ingen aning, men jag antar att det är pappa som har ätit upp dem. Det är stundtals slagsmål makarna emellan. Lilla honan är så söt, där hon far runt efter de tre-fyra yngel som är kvar och samlar ihop dem. Jag får hoppas på ny lek.

I kökskaret, som tråden egentligen handlar om, råder förstämning. Nitriten ligger på 0,9 mg/l och vägrar sjunka, trots 2 kapslar av TetraAqua Bactozym. Tre pansarmalar (kom igen och håna mig för att jag satte in dem så tidigt) har strukit med och jag har fått fatt i en fjärde, som tacklade av mycket hastigt och slängde den i nanokaret med apistogrammorna. Har inget större hopp om att den ska klara sig. :(

Jag har bytt incyklingsfisk, eftersom dottern ville ha guppy. 5 av 6 beter sig normalt, men en hona, som ynglade för några dagar sedan, ligger nu gömd på botten och vägrar låta sig fångas. Hon har stått vid ytan i ett drygt dygn och jag borde kanske ha håvat över henne till ett karantän-akvarium då, men jag hoppades på bättring. Dumt.

Läget är förtvivlat. Kommer att försöka med ett 25% vattenbyte nu, så får vi se.
#115 - 2 december 2013 17:14

Och där dog guppyhonan... :( Nytt vatten till övriga, så får vi hoppas att det hjälper något.
#116 - 2 december 2013 17:34
Det där låter ju inget bra alls.. Hoppas det vänder snart, tillsätt ingen mer fisk än utan se att det stabiliserar sig först.
Aporna kommer att leka igen och det är lätt hänt första gången och sen går de rätt trångt så honan har ingenstans att ta vägen riktigt med ynglen.
#117 - 2 december 2013 17:52
Nåt nytt i köket

Och på tal om co2-test. Har du kollat eBay?
#118 - 2 december 2013 19:24
Knax skrev:
Och där dog guppyhonan... :( Nytt vatten till övriga, så får vi hoppas att det hjälper något.

Fy vad tråkigt :(. Hoppas att det löser sig!

//Inger
#119 - 2 december 2013 22:27

PiaJo skrev:
Det där låter ju inget bra alls.. Hoppas det vänder snart, tillsätt ingen mer fisk än utan se att det stabiliserar sig först.

Aporna kommer att leka igen och det är lätt hänt första gången och sen går de rätt trångt så honan har ingenstans att ta vägen riktigt med ynglen.

Jag kommer inte att sätta i mer fisk. Om det inte vore så sabla svårt att håva i det här akvariet, skulle jag rädda livet på pansarmalarna åtminstone. Men dagliga vattenbyten och mycket tätare kontroller av pH och NO2 får det bli, tills jag får ordning på det. Jag har startat större akvarier än så här utan problem. Nedbrytande.

Ja, det är nog lugnt med aporna. Det finns inte mycket till gömställen för yngel i nanot. I köket är det ju två grottor, med trånga ingångar och en del bottenväxtlighet, så där ska det väl gå bättre.

Tack för stödet! Det är lite mycket som inte vill sig just nu, på många fronter, så jag behöver lite uppmuntran. :)
#120 - 2 december 2013 22:28

ansjo skrev:
Och på tal om co2-test. Har du kollat eBay?

Nope... Det verkar som om många billigare tester egentligen är pH-tester?
#121 - 2 december 2013 22:29

Inger H skrev:
Fy vad tråkigt :(. Hoppas att det löser sig!

//Inger

Tack för värmande tanke. Det ordnar sig. :)
#122 - 2 december 2013 22:54

Hoppas oturen vänder snart för dig!
#123 - 3 december 2013 09:31
Me too. Ska slänga upp en bild när ljuset tänds igen. Nu är nitriten nere på < 0,3 mg/l igen, men vill inte riktigt gå ner till 0. Jag använder Tropicals dropptest och sanningen att säga har den aldrig visat 0 nitrit i något av mina kar, oavsett hur väl inkörda. Kanske dags att byta leverantör av test?
#124 - 3 december 2013 09:57
Knax skrev:
Me too. Ska slänga upp en bild när ljuset tänds igen. Nu är nitriten nere på < 0,3 mg/l igen, men vill inte riktigt gå ner till 0. Jag använder Tropicals dropptest och sanningen att säga har den aldrig visat 0 nitrit i något av mina kar, oavsett hur väl inkörda. Kanske dags att byta leverantör av test?

Ja, du kan nästan hiva det i soporna. Jag har muckat lite med det där under en kurs som heter global och hållbar utveckling, då hade vi tillgång till fin-labbet på universitetet. Det som funkade bäst och visade rätt i så hög grad som möjligt var testerna från JBL. Det var fantastiskt stora skillnader i uppmätta resultat faktiskt.
#125 - 3 december 2013 10:08
Ja, du kan nästan hiva det i soporna. Jag har muckat lite med det där under en kurs som heter global och hållbar utveckling, då hade vi tillgång till fin-labbet på universitetet. Det som funkade bäst och visade rätt i så hög grad som möjligt var testerna från JBL. Det var fantastiskt stora skillnader i uppmätta resultat faktiskt.

Det är ju rôva att man (jag) har handlat kanske 4-5 sådana test, bara för att det är det som finns på hyllan hos hovleverantören. Lägger en webborder på riktigt test på en gång. Tack för tips!
#126 - 3 december 2013 10:35
Panda-pansarmal nummer 4 är nu fallen. :( Flytt till nanoakvarium med fina vattenvärden hjälpte inte, tydligen var hen alltför skadad för att klara sig. Håller tummarna för att de två sista överlever nu, så får jag komplettera stimmet när akvariet har satt sig.
#127 - 6 december 2013 20:57
Och nu är värdena stabila. Fiskarna harmoniska. Men nu har jag börjat få lite alger. Både någon sorts bruna alger som växer i min christmas-mossa och gröna alger på redmoor-roten. Jag funderade på otocinclus, men så sladdade jag in på räkor. Vad skulle funka? Jag har tänkt släppa i mina apisto nästa vecka och skaffa 4 st pandapansarmalar till, så det känns som om det räcker med fisk.

Totalt kommer det att vara:
* 6 st corydoras panda
* 5 st guppy
* 1 st envis jävla black Molly
* 2 st apistogramma viejita

Låter det som om det skulle funka med en skock ottosar? Eller är det smartare med 10 räkor? Är barnsligt förtjust i röda körsbär.

#128 - 7 december 2013 08:46
Vilka räkor klarar 26-27 grader? Jag vet att mina Amano trivs ganska bra, men hittar inga att köpa. Skulle vilja ha mer färg dessutom.

#129 - 7 december 2013 08:57
Knax skrev:
Vilka räkor klarar 26-27 grader? Jag vet att mina Amano trivs ganska bra, men hittar inga att köpa. Skulle vilja ha mer färg dessutom.

Sulawesiräkor :p.

//Inger
#130 - 7 december 2013 08:58
Nåt nytt i köket

Har körsbär i 29-30 grader och det går utmärkt. De blir extra röda och pigga ;)
#131 - 7 december 2013 09:20
Låter ju bra! Då blir det nog nogge räg, som de säger i Kungshamn. :)

#132 - 9 december 2013 06:54

Igår fick apistogramma-paret flytta in i köket. Hannen hade börjat jaga honan rätt hårt i den lilla kuben, så det var dags.

Idag på morgonen saknar en av guppyhannarna ett stort sjok av sin vackra stjärtfena och hänger uppe i ytan. En av damerna har å sin sida tryckt ut lite inälvor på samma sätt som en av mina molly gjorde tidigare. Här en hemsk bild på guppyhannen:

Borde jag håva ur guppyerna och sätta in någon annan störfisk?

#133 - 9 december 2013 16:24

Och nu är stjärtfenan än värre... Visst tusan måste det vara apistohannen som bits?
#134 - 9 december 2013 17:00
Det ser inte så väldans farligt ut tycker jag... Då skall du se mina laetacara hona hon har knappt några fenor kvar förutom stjärtfenan, den är lite bättre men det är hon själv som åsamkar sig det själv med att vara för "het på gröten" :)
#135 - 10 december 2013 10:07
Imorse låg guppyhannen död på botten. :( Håller koll på övriga i akvariet. Borde jag misstänka apistogramma-paret eller söka andra orsaker?

#136 - 13 december 2013 22:07
Två guppyhonor packade ihop och reste inatt. En av dem har hängt uppe vid ytan ett par dagar, men ätit som vanligt och verkat pigg. Den andra har jag inte sett något konstigt med. Nu är 2 guppy kvar, apistogramma-paret, 1 molly och 2 corydoras panda. Förfäras ej, du lilla hop...

Har satt ny mäsk ikväll, eftersom bubblandet upphörde idag. Fortfarande bara 1 flaska mäsk, men det ska jag råda bot på om 2 veckor. Tänker sedan gå omlott med de båda flaskorna. Tack Jesper för receptet på mäsk.

#137 - 13 december 2013 23:34
Inget att tacka för :)
Hoppas du slipper förlora fler fiskar nu.
#138 - 13 december 2013 23:38
Inget att tacka för :)

Hoppas du slipper förlora fler fiskar nu.

Hear! Hear!! Jag vet inte var felet är nu. Inga konstiga värden, bortsett från att pH *kan* ha stigit lite nu när jäsningen bromsade in. Syns dock inte på mitt test.

#139 - 14 december 2013 00:04
Ja det verkar va lite märkligt.
Men jag kan ju säga att jag har provat på guppy i alla olika former många gånger, och det har alltid slutat med att dom har dött undan för undan.
De enda guppy som jag har lyckats få att överleva är endlers.
Så att några guppy har dött för dig är nog inget du behöver oroa dig för.
Man köper dom, tittar på dom ett par dagar för att sen se dom dö. Så har det alltid varit för mig och jag kommer aldrig köpa guppy igen, möjligen nån endlersvariant i så fall :)
#140 - 14 december 2013 14:56
Köpte lite räkor för att trösta mig, men fick höra att röda körsbär behöver växa till sig i ett eget akvarium för att ha en chans att överleva i konkurrensen. De jag köpte var förvisso röda, men inte så starkt färgade. Vad säger experterna?

#141 - 14 december 2013 15:07
Dom skiftar i nyans beroende på humör så du får nog några knallröda om ett tag.
Hanarna hos mig har också mindre färg än honorna.
Honorna brukar ha en gul äggfläck bakom huvudet och det är ett bra sätt att se skillnad.
#142 - 14 december 2013 15:17
Men ligger det nåt i att de är för små för att klara sig i konkurrensen?

#143 - 14 december 2013 15:37
Det kan nog va så men är dom inte allt för små så borde det kunna fungera tycker jag..
Men när du väl släpper i dom så kan du ha dom i en håv och släppa ut dom i en växt så borde dom klara sig.
Om jag släpper i räkor ifrån ytan till mina fjärilciklider så uppfattas dom som mat och blir uppätna direkt, men räkorna som finns i akvariet kan simma omkring fritt i akvariet utan att fiskarna bryr sig det minsta.
Därför har jag släppt i räkor med håv nära botten i en växt, och då har ingen räka blivit mat :)
#144 - 16 december 2013 06:52
Räkorna fick bo i mitt lilla nano så länge, tillsammans med några kolglödstetra (äntligen!) och drottningrasbora.

Åter till köket: Har konstaterat att guppy nuförtiden nog inte är en fisk man bör fästa sig vid, då de har kort livslängd och är sköra. Det får bli en annan störfisk på sikt. Just nu ser det ut så, att listan från förra veckan är lite ändrad. Dessa bor i lilla 54-liters akvariet:
2 guppy. 1+1.
1 envis jävla molly (som får simma för glatta livet)
4 corydoras panda
2 apistogramma viejita

Låter det som om 5 otocinclus får plats?

#145 - 16 december 2013 09:37
Njae det är väl kanske lite väl och du får byta en massa vatten. Men har du ett stort ytterfilter så fungerar det nog:D

Jag har 4 fjärilar, 1 dvärggurami, 3 små zebrafiskar och en handfull amano i mitt och det känns fullt.
#146 - 2 januari 2014 22:41
Uppdatering av läget i köket. Det är dystert. Det enda som lever i akvariet utöver fina växter är 2 apistogramma viejita, den envisa black mollyn och en guppyhanne. Minst 7 corydoras panda har gått åt, en efter en. Ofta med ganska långt mellanrum. 5 guppy dog under loppet av två-tre veckor.

Jag antog först att det var nitrit-skador, men det konstiga är dels att nitriten aldrig var särskilt hög och dels att 2 corydoras panda, som nu dött, introducerades efter att nitriten hade gått ner. Jag är handfallen.

#147 - 2 januari 2014 22:48
Knax skrev:
Uppdatering av läget i köket. Det är dystert. Det enda som lever i akvariet utöver fina växter är 2 apistogramma viejita, den envisa black mollyn och en guppyhanne. Minst 7 corydoras panda har gått åt, en efter en. Ofta med ganska långt mellanrum. 5 guppy dog under loppet av två-tre veckor.

Jag antog först att det var nitrit-skador, men det konstiga är dels att nitriten aldrig var särskilt hög och dels att 2 corydoras panda, som nu dött, introducerades efter att nitriten hade gått ner. Jag är handfallen.

Har haft exakt samma problem med corydoras panda! Mina stimmade jättefint, åt och såg ut att trivas. Dog en efter en med olika långa mellanrum.
Någon som kan förklara?
#148 - 3 januari 2014 05:54
Knax skrev:

Så tråkigt att höra, hoppas att det löser sig.
#149 - 3 januari 2014 10:08
En orsak varför jag inte har vare sig C.panda eller Fjärilsciklider är just detta...
#150 - 6 januari 2014 12:53
Jag får väl också ge upp. Cikliderna trivs, liksom mollyn och den sista guppy jag har. Antagligen inte något större fel i karet, men det finns fler värden att kolla än pH, NO2 och KH. Har inte ekonomi till fler tester eller fler fiskar just nu. :(

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
#151 - 6 januari 2014 13:03
Knax skrev:
Jag får väl också ge upp. Cikliderna trivs, liksom mollyn och den sista guppy jag har. Antagligen inte något större fel i karet, men det finns fler värden att kolla än pH, NO2 och KH. Har inte ekonomi till fler tester eller fler fiskar just nu. :(

Fy vad tråkigt :(.

//Inger
#152 - 6 januari 2014 15:06
Ja, verkligen tråkigt när det blir så. Men istället för att deppa får man ta nya tag och plötsligt så funkar allt.
#153 - 6 januari 2014 15:12
Tack för uppmuntran och medkännande ord. Jag vet inte vad jag ska göra. Allt såg bra ut, pandorna trivdes och stimmade som de skulle, ciklidhonan kråmade sig och boade något alldeles vilt och växterna frodades. Och så detta. :(

En bild kanske piggar upp.

#154 - 6 januari 2014 15:40
Tråkigt att det blev så men karet ser fint ut :)
#155 - 6 januari 2014 17:00
Knax skrev:
Tack för uppmuntran och medkännande ord. Jag vet inte vad jag ska göra. Allt såg bra ut, pandorna trivdes och stimmade som de skulle, ciklidhonan kråmade sig och boade något alldeles vilt och växterna frodades. Och så detta. :(

En bild kanske piggar upp.

Riktigt fint! Är det orm/trollhassel dom där spädare grenarna?
#156 - 6 januari 2014 17:05
KJE skrev:
Riktigt fint! Är det orm/trollhassel dom där spädare grenarna?

Japp, det är ormhassel. I mitten står en redmoor-rot och så slingrar sig ormhassel runt den. :)

#157 - 6 januari 2014 17:18
Knax skrev:
Japp, det är ormhassel. I mitten står en redmoor-rot och så slingrar sig ormhassel runt den. :)

Okej, tror det får bli till att jaga rätt på lite ormhassel för mig med, det ser som sagt riktigt bra ut:)
#158 - 12 januari 2014 09:03
För att muntra upp mig köpte jag 3 ottosar (Otocinclus hoppei) och nu är det kul igen. Men samtidigt har jag trassel med CO2. När jag skulle sätta ny mäsk blev slangen en hävert som drog ut vatten ur akvariet. Stoppade flödet genom att höja nedre änden över vattenytan och blåsa tillbaka luft i slangen. Sedan skar jag av den och satte dit en Zolux backventil innan jag satte ny mäsk. Denna backventil verkar dock för trög. Ingen CO2 verkar komma ut i karet. Jag fattar inte vart den tar vägen?

[ATTACH]66662[/ATTACH]

#159 - 12 januari 2014 09:35
Jag har också krångel med tröga backventiler just nu. Och jag håller med dig, det måste va trolleri för jag fattar inte heller vart gasen tar vägen.
Helt klart funkar det bättre utan backventil men det känns inte så säkert. Just nu kör jag utan i mitt 660L :p
#160 - 12 januari 2014 09:40
Antagligen pyser den ut i kopplingarna, men det verkar ju skumt. Ska skaffa en ny ventil idag, men först byter jag till en hel slang utan den.

#161 - 19 februari 2015 18:09
Den här tråden har jag inte jobbat med på länge. Det är beroende på att det numera ser ut så här i karet ifråga.

Ganska mycket cyano, med andra ord.

Usch.

En som ändå inte lider.

Jag kör CO2, dubbel dos KNO3 när jag har i PMDD och det händer inte mycket med cyanon. Hur länge ska man behöva hålla på innan det blir någon effekt?
#162 - 19 februari 2015 18:18
Se till att störa den vid vattenbyten och minska något på belysningstiden så kommer den ge med sig. Var tålmodig bara.
#163 - 19 februari 2015 18:23
Hur länge har du tänt?
#164 - 19 februari 2015 18:28
Har tänt nästan 8 timmar. Jag har försökt suga bort den vid vattenbytena, men det är likadant på en vecka igen...

#165 - 19 februari 2015 18:28
Eller så mörklägger du helt ett par dagar..
#166 - 20 februari 2015 06:01
Min favoritmetod mot Cyano är Easy Life Blue Exit, det har aldrig kommit tillbaka igen i dom två kar där jag haft det förra gången jag hade akvarier. Enligt Easy Life påverkar det inte dom bakterier som lever i biologiska filter. Vet dock inte om det stämmer men märkte i alla fall inga andra effekter än att cyanot gav upp, inga fiskar blev sjuka eller betedde sig konstigt :)

Annons