Nåt litet med Mandarinkrabbor

#1 - 5 september 2011 15:46
Jupp!!

Har som sagt fått ett jävla lass med grejer.
Bland annat ett "akvarium" med mandarinkrabbor och FULLT med växter.
Akvariet var alldeles för stort (man såg liksom inte krabborna, dom kommer även få problem med att hitta käket)
dessutom var det trasigt och lagat, sen hade lagningen gått sönder:p
Så mumin fick ta mej sej det (hon som ställt upp med sin bil och hjälpt mej med FETlasset), tror hon skulle gå loss med en hammare och få utlopp för sina aggressioner:p
Närå, hon var så snäll att slänga det åt mej:D

Så krabborna små har bott i en hink på spisen, tills nu.
Jag gjorde i ordning ett litet akvarium. sorterade ut växterna och planterade igen.
Sen ner med krabborna i "terrariet"
Då passade jag på att kolla kön och se om det var eventuella äggbärande honor också.
och se! En stor fet hane!
Och två honor med ägg:D:D sen några småttingar som man inte kunde se kön på.

här! bilder!

Den stora honan.
[ATTACH=CONFIG]46837[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]46838[/ATTACH]

Herr muskelberg-hane
[ATTACH=CONFIG]46839[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]46840[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]46841[/ATTACH]

Och en liten pluttefnask, 100% ursöt
[ATTACH=CONFIG]46842[/ATTACH]

Så här ser det ut just nu, ska täcka några rutor med nåt svart.
Det blir lite kalt med alla vita väggar liksom.
[ATTACH=CONFIG]46844[/ATTACH]

Här sitter hanen och mumsar i sej lite maltabletter och yngelfoder.
[ATTACH=CONFIG]46843[/ATTACH]

Ska fixa ett sånt där kalkskal (som man kan köpa i djuraffärn till undulater)
som dom kan knapra på, viktigt för skalet va;)
Ja... sen ska man väl bara följa hur växterna växer och hur honornas ägg utvecklas.
#2 - 5 september 2011 16:07
Häftigt. Jag har precis beställt mandariner. De är ju så coola.
#3 - 5 september 2011 16:14
doktorn skrev:
Häftigt. Jag har precis beställt mandariner. De är ju så coola.

asgrymma!!

Hur många har du beställt?

Hur mkt kostar mandarinkrabbor?? Jag fick ju mina gratis liksom.
Sen har jag inte hittat nån bra sida med skötselråd. nån som vet?
#4 - 5 september 2011 17:26
Jag beställde från Tyskland för 89kr/st. Tog 5st för att blanda med 4st som jag ska köpa av en kompis. Så att det blandas lite blod. :D

Gällande skötsel, så hittade jag en bra sida. Har fel dator nu, men jag ska skicka länken till dig sen.
#5 - 5 september 2011 17:36
De går att köpa hos Zoogiganten i Lomma, men där bor ju inte du.Vet inte vad de kostar, men försökte mig på dem själv för ett tag sedan. Tog inte lång tid innan det bar va en kvar, extremt aggressiva, men å andra sidan så var mitt kar bara mummelmummel liter, och det var "nog" för litet [:o]. Grymt sugen på att försöka igen i ett större kar. Men de behöver mycket gömställen i form av sten och rötter i drösar. Sen behöver de även kunna komma upp på land, men det vet du nog redan. Ett litet tips med, de är extremt bra klättrare. Mina klättrade på sladdarna och sliconet, men då jag hade fixat en glasram i ett stycke, av en snäll glasmästare, så de kunde inte ta sig ut. Då de ändå lyckades så var det inte ovanligt att hitta den flera rum från akvariet.
#6 - 5 september 2011 19:08
85 spänn?? shit!! tänkte typ 40 eller nåt.

Haha! krabbor på rymmen... man får passa sej, vidrigt om dom klättrade upp i typ sängen... brrrr
Men det är klart du ska försöka igen!! dom är ju asgrymma!!!

har sett att folk har dessa krabbor och tror att dom är helt vattenlevande,
krabborna brukar klättra upp på en liten spalt över vattenytan på typ 1 cm och folk undrar varför dom inte är i vattnet.
Så som jag ser det så behöver dom inte nån vattendel överhuvudtaget, jag ser dom mer som landkrabbor, men att miljön måste vara väldigt fuktig.
Rikligt med bottensubstrat, det jag har är en blandning av engelsk sjösten (från sandstorlek till grova gruskorn) och en del torv också.
Går väl lika bra med ett lager av nån ogödslad blomjord (typ ekologisk blomjord) som man lägger över sanden/gruset (inte blanda)
När jag tog dom från deras tidigare hem så var den delen med torv full av grävda gångar, ganska avancerat, så grävmöjligheter ska dom ha!
Eventuellt får dom ett större kar senare, men detta är ju bättre än en hink på spisen:p

Sen om man har så tillslutet och fuktigt så är det nog lätt hänt att det börjar mögla.
Så jag tänker såhär. med till exempel maten, mata på ett ställe.
Jag har ett brunt plastlock som jag tänkte lägga maten på, då sjunker det inte ner i gruset och blir en rutten bakteriehärd.
Dessutom får man chans att se krabborna om dom vänjer sej vid att maten finns på ett ställe, som akvariefisk liksom... matar man i ett hörn så vänjer dom sej snabbt och simmar alltid dit och glor när man kommer in i rummet.
#7 - 5 september 2011 19:39
Det här är alltså inte rödkload mangrovekrabba, Sesarma bidens? De är väldigt lika såna...

Kan de här föröka sig i sötvatten?
#8 - 5 september 2011 19:48
Azur skrev:
Det här är alltså inte rödkload mangrovekrabba, Sesarma bidens? De är väldigt lika såna...

Kan de här föröka sig i sötvatten?

jupp dom liknar, men det är inte dom.
Sesarma bidens har kortare och tjockare ben, så är deras klor lite tjockare, kraftigare liksom.
Dom jag har heter väl Geosesarma notophorum ”mandarin” vanlig mandarinkrabba liksom.
Finns i olika färger, mörkt violetta typ och som mina, lite mera röda.

mandarinkrabba förökar sej sej bra i sötvatten.
Men i deras tidigare hem hade dom inget vatten alls, där fick dom ändå ungar, så dom verkar inte vara speciellt vattenkrävande.
#9 - 5 september 2011 20:24
Jaha, där ser man, det var Sesarma bidens vi hade. Kanske beter sig annorlunda?
#10 - 5 september 2011 22:45
karrokaja skrev:
Dom jag har heter väl Geosesarma notophorum ”mandarin” vanlig mandarinkrabba liksom.

mandarinkrabba förökar sej sej bra i sötvatten.

Det låter ju helt otroligt tufft!

Jag hade S. bidens i ett akvaterrarium, och de tillbringade hela sin tid på land, grävandes gångar i blomkrukor, verkar som att de här beter sig ungefär likadant? Brukar de komma fram så du ser dem, eller är de helt nattaktiva (som mina S. bidens var)?

Inte utan att jag blir lite sugen att bygga ett akvaterrarium åt ett litet gäng...
#11 - 5 september 2011 23:08
Krabbor är häftiga, nu har jag ju bara haft dom i några dagar, men om jag gillar krabblivet så är dessa nästa sort jag ska testa. helt sjukt snygga! ser ut som en skitstor fästing! MED KLOR!! http://fireflyforest.net/firefly/2006/05/28/halloween-crab/

Ja dom verkar bete sej ungefär likadant, iaf grävandet.
vart kommer S. bidens ifrån? G. notophorum lever ganska högt upp vad jag har förstått.
Och i höga berg är det ju ganska ont om saltvatten, vattendrag över huvudtaget, jag tror mer på att dom lever i fuktig djungel liksom.

Dom hänger mest under blad på dagarna, har inte studerat dom på natten ännu (första dagen i lite mer naturlig miljö för dom)
Men jag tror nog att dom "jagar" på nätterna och slaggar på dagarna.
#12 - 6 september 2011 05:52
Tror ni det är möjligt att göra ett akvaterrarium med krabbor och småfisk? Klart några fiskar kommer stryka med (har man guppy eller nåt liknande gör inte det så mycket), men det vore grymt.
#13 - 6 september 2011 07:09
Jag tror några liknande krabbor får följa med hem från mässan i Tyskland, men det blir nog Vampyrkrabban för min del:D...
#14 - 6 september 2011 08:07
Vampyrkrabban, det är denna va?
Jävligt snygg faktiskt...
Jag trodde faktiskt att de var samma art med en annan färg bara:p
Men det är ju lite fel tror jag... Men förutom att färgen skiljer sej, så tror jag dom är rätt lika.
Till och med mönstret på skalet liknar mina
[ATTACH=CONFIG]46860[/ATTACH]
#15 - 6 september 2011 08:10
Fasen vad fräna de där krabborna är! Jag vill härmas lite!:)
#16 - 6 september 2011 08:16
Fasen vad fräna de där krabborna är! Jag vill härmas lite!:)

klart som fan du ska härmas!!
Så har du ju anders som är redigt kär i dessa...
Bilden är tagen på mässan förra året, där stod anders, med tårar i ögonen och tittade på krabborna:p

Undra om dom är så lika att dom kan korsa sej med mendarinkrabban??
#17 - 6 september 2011 08:21
karrokaja skrev:
klart som fan du ska härmas!!

Så har du ju anders som är redigt kär i dessa...

Bilden är tagen på mässan förra året, där stod anders, med tårar i ögonen och tittade på krabborna:p

Undra om dom är så lika att dom kan korsa sej med mendarinkrabban??

När vi var på mässan förra året stod vi som uppslukade och kollade de olika krabbkaren. Jag var väl inte sådär jättesugen på att dra igång just då - jag hade ju skallen full av Stendkerdiscus... Men nu jädrar - det skall bli krabbor i 112-karet - mossor, pinnar och grejer. Jaaaaah, nya projekt minsann!:)
#18 - 6 september 2011 08:22
Risken finns, iaf om man kollar vad de heter: http://www.fraku-aquaristik.de/xanario_pinfo.php?language=de&cPath=44&products_id=215&sessID=6ce997b838198084041730c2f5c50ba5 . Det kan ju även vara olika färger på samma art som gör att de har olika namn, det står ju faktiskt "färgform lila" om just vampyren.
Men isf desto roligare, då kan man ha flera färger och få olika resultat:)!
#19 - 6 september 2011 08:30
ansjo skrev:
Risken finns, iaf om man kollar vad de heter: http://www.fraku-aquaristik.de/xanario_pinfo.php?language=de&cPath=44&products_id=215&sessID=6ce997b838198084041730c2f5c50ba5 . Det kan ju även vara olika färger på samma art som gör att de har olika namn, det står ju faktiskt "färgform lila" om just vampyren.

Men isf desto roligare, då kan man ha flera färger och få olika resultat:)!

Men se där:)
Får du småttingar så kan langa några till mej, så får du några av mina, så startar vi hightech crabbreeding office "all over Sweden" :p
Står det vart dom kommer ifrån??

Mandarinkrabbor ska tydeligen leva runt 1000m över havsnivån.
Och då får jag typ denna bild i huvudet, ang deras miljö.
Nån liten bäck som förser omgivande vegetation med lite fukt. typ.
[ATTACH=CONFIG]46861[/ATTACH]
#20 - 6 september 2011 08:34
När vi var på mässan förra året stod vi som uppslukade och kollade de olika krabbkaren. Jag var väl inte sådär jättesugen på att dra igång just då - jag hade ju skallen full av Stendkerdiscus... Men nu jädrar - det skall bli krabbor i 112-karet - mossor, pinnar och grejer. Jaaaaah, nya projekt minsann!:)

Abbeylainen!

Nåt som är ganska kul är att du kan ha i princip alla akvarieväxter i ett fuktigt terrarium.
Jag slängde i javamossa (den hade vuxit upp över ytan i 900 liters så den var redan "härdad")
Och växterna jag tog från deras tidigare terrarium var bla anubias, javaormbunke och massa andra växter som man stöter på i akvarium.
#21 - 6 september 2011 08:37
Där tror jag du är ganska rätt ute i biotopen, och efter lite Googlande ser de ut att komma från "Pulau Lingga, an island east of Sumatra (Indonesia)". Här står det en hel del matnyttigt:
http://www.panzerwelten.de/forum/thread-1043.html
#22 - 6 september 2011 08:38
karrokaja skrev:
Abbeylainen!

Nåt som är ganska kul är att du kan ha i princip alla akvarieväxter i ett fuktigt terrarium.

Jag slängde i javamossa (den hade vuxit upp över ytan i 900 liters så den var redan "härdad")

Och växterna jag tog från deras tidigare terrarium var bla anubias, javaormbunke och massa andra växter som man stöter på i akvarium.

OK! Då kan man ju skippa pumpgrejer, bara se till att karet hela tiden är fuktigt. Jag har sett att någon javamossa har vuxit en bra bit över vattenytan i mitt minsta Dennerle, mossan kryper upp på bakgrunden och håller sig fuktig av kapilärkraft.
#23 - 6 september 2011 08:42
Om jag inte minns fel är vattnet något de behöver, och läser man den sista länken jag hittade så är det nog inte fel med en liten pöl...:)
#24 - 6 september 2011 08:46
Ja man ska ju inte hindra dom från att blöta ner sej.
dom får nog en liten pöl-möjlighet här också... typ en sån där terrarieskål som ser ut som en sten:p
#25 - 6 september 2011 08:49
Något sådant funderar jag på med, något som är lätt att ta upp och rengöra och även smälter in i burken. Jag funderar på att göra en form och gjuta en "skål" i betong, då kan man klä den på insidan med sand eller liknande...
#26 - 6 september 2011 08:52
ansjo skrev:
Något sådant funderar jag på med, något som är lätt att ta upp och rengöra och även smälter in i burken. Jag funderar på att göra en form och gjuta en "skål" i betong, då kan man klä den på insidan med sand eller liknande...

Avancerat! Men förmodligen snyggt!

Jag kommer nog köra den enkla varianten... köpa;)
#27 - 6 september 2011 08:53
Hohåh, nu är vi redigt igång - jädrar vad kul!:)
#28 - 6 september 2011 08:57
Hohåh, nu är vi redigt igång - jädrar vad kul!:)

Haha! lätt!
lite lustigt att vi samtidigt skaffar liknande saker utan att egentligen ha pratat ihop oss (du o anders har ju det, men du fattar)
#29 - 6 september 2011 08:58
Det kan vara kul att se hur detta ska gå, det är tösen min som ska ha detta i sitt rum och hon kommer även att få inreda karet. Hon är den stora konstnären i familjen, så det blir nog finemang det här. Får nog köra och hämta burken idag och sätta in Slimlinen samt mäta upp hur stor ramp jag får köpa:).
#30 - 6 september 2011 09:03
Får jag fråga lite angående inredning här nu; är det vanlig sand som behövs? Man skapar någon lite pölaktig historia, eller hur? Är det vanliga "fisk"-pinnar man använder - alltså "mangrove" och liknande som bas för inredningen, och sedan klär man dessa med olika mossor?
Har någon av er några tips på vilka mossor som kan passa i den här semitorra miljön?
#31 - 6 september 2011 09:06
Jag tror som karro att du kan köra mycket från akvarieinredningen, men även en hel del från Naturen. Jag kommer nog hellre att använda pinnar och grenar från naturen än en rot från akvarieaffären:).
Jag kan undra hur mossa från skogen skulle fungera i ett kar som är varmt och bara har en årstid...?
#32 - 6 september 2011 09:11
Får jag fråga lite angående inredning här nu; är det vanlig sand som behövs? Man skapar någon lite pölaktig historia, eller hur? Är det vanliga "fisk"-pinnar man använder - alltså "mangrove" och liknande som bas för inredningen, och sedan klär man dessa med olika mossor?

Har någon av er några tips på vilka mossor som kan passa i den här semitorra miljön?

dom flesta akvatiska mossor av lite grövre struktur borde gå... typ javamossa och sånt som liknar denna.

Krabborna gillar att gräva ner sej, speciellt honorna. så fin sand är nog bra att ha som botten, ett ganska tjockt lager.
När jag hämtade mina så var det avancerade gångar utgrävda ur den delen som var torvfylld.
ca 15 cm tjockt lager torv och dom hade grävt ända ner till bottenglaset.

jag tror att mangrove av den hårda bastanta typen är bäst...
trä i terrarium förmultnar ganska snabbt. snabbare än i akvarium, varför vet jag inte.
jag fick med en massa koreksbark, den är härlig tycker jag:)
#33 - 6 september 2011 09:11
ansjo skrev:
Jag tror som karro att du kan köra mycket från akvarieinredningen, men även en hel del från Naturen. Jag kommer nog hellre att använda pinnar och grenar från naturen än en rot från akvarieaffären:).

Jag kan undra hur mossa från skogen skulle fungera i ett kar som är varmt och bara har en årstid...?

Ja, pinnar och grenar från naturen är ju inga problem direkt - här finns ju plenty - och här dräller av "akvarieaffärspinnar" så det räcker och blir över! Nä nu måste jag ut på nätet för att kolla inredningar till krabbor - har ni något länktips?
#34 - 6 september 2011 09:13
karrokaja skrev:
dom flesta akvatiska mossor av lite grövre struktur borde gå... typ javamossa och sånt som liknar denna.

Krabborna gillar att gräva ner sej, speciellt honorna. så fin sand är nog bra att ha som botten, ett ganska tjockt lager.

När jag hämtade mina så var det avancerade gångar utgrävda ur den delen som var torvfylld.

ca 15 cm tjockt lager torv och dom hade grävt ända ner till bottenglaset.

jag tror att mangrove av den hårda bastanta typen är bäst...

trä i terrarium förmultnar ganska snabbt. snabbare än i akvarium, varför vet jag inte.

jag fick med en massa koreksbark, den är härlig tycker jag:)

Aha - torv också... är detta något man köper? Olika delar av sand och torv med andra ord?
#35 - 6 september 2011 09:15
ansjo skrev:

jag tycker nog också att pinnar och löv från naturen skulle bli läckert.
akvarierötter blir så... ensidigt, kan man säga så:p
hur läckert som helst med vackra krokiga grenar från stockholmska urskogarna:p

stjärnmossan är jävligt snygg. dock är den väldigt lång... undra om man kan trimma ner den.
den är praktisk på det viset att den kan torka ihop och lagras torrt väldigt, väldigt länge och sen när den blir blöt igen så tar det inte lång tid innan den är lysande grön!

här flödar idéerna :D:D
#36 - 6 september 2011 09:17
Aha - torv också... är detta något man köper? Olika delar av sand och torv med andra ord?

terrarietorv?? finns det nåt sånt?
inget måste tror jag, den måste man ju hålla efter så att den inte blir helt rutten och äcklig:p
jag har nu lagt ett lager engelsk sjösten i olika storlekar och på detta har jag ett lager torv.
men inte blanda ner torven i gruset.
#37 - 6 september 2011 09:21
karrokaja skrev:
terrarietorv?? finns det nåt sånt?

inget måste tror jag, den måste man ju hålla efter så att den inte blir helt rutten och äcklig:p

jag har nu lagt ett lager engelsk sjösten i olika storlekar och på detta har jag ett lager torv.

men inte blanda ner torven i gruset.

OK - jag skall kolla detta! En annan fråga är temperatur i karet - hur varmt vill de ha? Jag antar att det räcker med att blasta på med en lysrörsramp ovanpå?
#38 - 6 september 2011 09:27
OK - jag skall kolla detta! En annan fråga är temperatur i karet - hur varmt vill de ha? Jag antar att det räcker med att blasta på med en lysrörsramp ovanpå?

20-28 grader.

fick denna av anders;)

detta är ju vampyrkrabba (dom som ni skaffar er) men mandariner och vampyrer verkar likna varandra rätt mkt så jag kopierar helt enkelt det jag läser om vampyrer (verkar finnas mer info om denna) och applicerar det på mandarinerna.
det borde funka tycker jag.
#39 - 6 september 2011 09:31
karrokaja skrev:
20-28 grader.

fick denna av anders;)

detta är ju vampyrkrabba (dom som ni skaffar er) men mandariner och vampyrer verkar likna varandra rätt mkt så jag kopierar helt enkelt det jag läser om vampyrer (verkar finnas mer info om denna) och applicerar det på mandarinerna.

det borde funka tycker jag.

Thanx Man!:)
#40 - 6 september 2011 09:40
Thanx Man!:)

nema problema woman! :)
#41 - 6 september 2011 10:10
Den här är lite intressant;

" target="_blank">
#42 - 6 september 2011 10:23
Tur att det är ett Aquaterrarium jag har:D...dela av burken på det viset är kanske inte fel, och köra filtrering på den "våta" delen...sladdar och annat som inte ska kunna ses kan man dra bakom Slimlinen:).
#43 - 6 september 2011 10:26
ansjo skrev:
Tur att det är ett Aquaterrarium jag har:D...dela av burken på det viset är kanske inte fel, och köra filtrering på den "våta" delen...sladdar och annat som inte ska kunna ses kan man dra bakom Slimlinen:).

Jag har ett par goa idéer också... blir uppdateringar här och i min tråd senare!:)
#44 - 6 september 2011 10:36
Härligt!
Tycker det är gött att man kan snacka såhär i tråden:)
Blir helt annan fart än i dom vanliga fiskprojekt-trådarna:)

bra med filmer på olika inredningar. nu fick jag en idé jag med:)
Men det måste knådas lite innan det händer:p och så krävs det lite större kar för det, men jag har ju "plenty"
(som Abbeylainen brukar säga)
#45 - 6 september 2011 11:33
karrokaja skrev:
Härligt!

Tycker det är gött att man kan snacka såhär i tråden:)

Blir helt annan fart än i dom vanliga fiskprojekt-trådarna:)

bra med filmer på olika inredningar. nu fick jag en idé jag med:)

Men det måste knådas lite innan det händer:p och så krävs det lite större kar för det, men jag har ju "plenty"

(som Abbeylainen brukar säga)

Visst är det gôtt att tjôta lite på det här sättet - det blir ju annat än de gamla vanliga tragglet... Jo, det måste knådas en aning på det här innan man kan sätta igång. Jag är inne på att faktiskt dela av en bit av karet och använda som "pöl", lägga en liten pumpskalle i vattnet och låta vattnet sippra ner på bakgrunden. Vattnet kan sedan åka ner i "soilen" och hela tiden hålla denna fuktig - för att sedan rinna, filtrerat och klart, tillbaka ner (under avdelaren) i pölen - ett litet kretslopp med andra ord!:)
#46 - 6 september 2011 11:49
Visst är det gôtt att tjôta lite på det här sättet - det blir ju annat än de gamla vanliga tragglet... Jo, det måste knådas en aning på det här innan man kan sätta igång. Jag är inne på att faktiskt dela av en bit av karet och använda som "pöl", lägga en liten pumpskalle i vattnet och låta vattnet sippra ner på bakgrunden. Vattnet kan sedan åka ner i "soilen" och hela tiden hålla denna fuktig - för att sedan rinna, filtrerat och klart, tillbaka ner (under avdelaren) i pölen - ett litet kretslopp med andra ord!:)

ungefär så har jag också tänkt:p

Fast istället för att vattnet ska åka in bakom, så tänkte jag bygga etapper, som vattnet liksom kan droppa ner från.
Som en trappa typ, fast med snygga naturliga stenar.
Och i nån av etapperna så får det gärna vara en grund pöl som crabsen kan chilla i.

ja... det är vad jag vill, sen hur det blir vet jag inte:p
#47 - 6 september 2011 11:55
karrokaja skrev:

Fast istället för att vattnet ska åka in bakom, så tänkte jag bygga etapper, som vattnet liksom kan droppa ner från.

Och i nån av etapperna så får det gärna vara en grund pöl som crabsen kan chilla i.

Jamen, det där låter väl som en cool plan!:)

Edit; slimlinen i mitt kar sitter redan smäckad rakt på bakrutan, så det blir inget "bakom" för min del heller - bara en avdelad pöl, pumpskalle i denna och upp med vattnet på bakgrunden. Sedan är terassidén frän, om man kan få vattnet att inte bara rinna tvärs igenom - men det går nog att lösa!
#48 - 6 september 2011 11:58
Jamen, det där låter väl som en cool plan!:)

Haha! ascoolt!

fick ju med en massa skiffer och andra roliga stenar, samt en tub svart silikon.
Kan man experimentera lite;)
#49 - 6 september 2011 11:59
karrokaja skrev:
Haha! ascoolt!

fick ju med en massa skiffer och andra roliga stenar, samt en tub svart silikon.

Kan man experimentera lite;)

Ös på! Såg du min edit i förra inlägget?
#50 - 6 september 2011 12:14
Här kan man säkert få lite inspiration;

" target="_blank">

" target="_blank">

" target="_blank">
#51 - 6 september 2011 12:17
Ös på! Såg du min edit i förra inlägget?

jaman!!

jo såg det... trodde du skulle låta vattnet komma upp bakom på nåt vis...
Jaja... lite svårt att förklara sin idé när man bara har den i huvudet...
tror att jag får smälla upp photoshop och spåna lite med ritplattan
#52 - 6 september 2011 12:19
karrokaja skrev:
jaman!!

jo såg det... trodde du skulle låta vattnet komma upp bakom på nåt vis...

Jaja... lite svårt att förklara sin idé när man bara har den i huvudet...

tror att jag får smälla upp photoshop och spåna lite med ritplattan

Gör så!:)
#53 - 6 september 2011 12:26
Ja juste.. kom på en sak.

Varför man ska ge dom möjlighet att gräva är för att dom ska kunna göra sina egna små borgar för att skydda sej från varandra.
Krabborna ömsar ju skal, och direkt efter ömsningen är deras nya skal väldigt mjuka, då kan det hända att dom andra krabborna går på och dödar den nyömsade.
Så dom vill kunna ha en grotta där dom har ryggen skyddad, tänkte på PVC-rören som killen hade i videon, det såg ut som små trånga grottor med endast en ingång.
Och sen ska man inte plocka bort ömsade skal.. dom käkar tydligen upp dessa (samma som med vissa räkor liksom)

Krabbor kan ju vara rätt aggressiva, just dessa, mandariner och vampyrer, verkar vara relativt lugna jämfört med andra krabbor, men det blir ju bråk mellan dessa också
#54 - 6 september 2011 12:31
karrokaja skrev:
Ja juste.. kom på en sak.

Varför man ska ge dom möjlighet att gräva är för att dom ska kunna göra sina egna små borgar för att skydda sej från varandra.

Krabborna ömsar ju skal, och direkt efter ömsningen är deras nya skal väldigt mjuka, då kan det hända att dom andra krabborna går på och dödar den nyömsade.

Så dom vill kunna ha en grotta där dom har ryggen skyddad, tänkte på PVC-rören som killen hade i videon, det såg ut som små trånga grottor med endast en ingång.

Och sen ska man inte plocka bort ömsade skal.. dom käkar tydligen upp dessa (samma som med vissa räkor liksom)

Krabbor kan ju vara rätt aggressiva, just dessa, mandariner och vampyrer, verkar vara relativt lugna jämfört med andra krabbor, men det blir ju bråk mellan dessa också

Bra! Man kan kanske bygga med små låga kokosnötskal där de kan krypa in och under? Nötskalen tror jag kan bli rätt fint överväxta av mossor också - om man nu inte får till ultimat "soil" som de kan gräva ner sig i... bara en tanke.
#55 - 6 september 2011 12:38
tror att kokosnötterna är lite stora... dom vill liksom ha det riktigt trångt.
just när dom har ömsat asså... annars kan det nog bli snyggt med kokosnötskulle...
(tänker på små håriga tuttar som sticker upp i sanden, men det ju jag det:p) som små hobitstugor, som i sagan om ringen;)
aquascaping fast på land!:D
#56 - 6 september 2011 12:41
karrokaja skrev:
tror att kokosnötterna är lite stora... dom vill liksom ha det riktigt trångt.

just när dom har ömsat asså... annars kan det nog bli snyggt med kokosnötskulle...

(tänker på små håriga tuttar som sticker upp i sanden, men det ju jag det:p) som små hobitstugor, som i sagan om ringen;)

aquascaping fast på land!:D

Ja, eller ludna pungkulor... jo, nötterna - kokosnötterna alltså - kanske blir lite väl stora. Men det skall nog gå att bygga trånga utrymmen med lite rötter o.dyl.:)
#57 - 6 september 2011 12:41
karrokaja skrev:

Om man tar grova pvc-rör och delar på längden sen svart silikon och sand med lite stenar/rötter runt. Någon glassburk till pölen kanske funkar? Har haft såna funderingar själv men inte krabbor
#58 - 6 september 2011 12:43
eriahl skrev:
Om man tar grova pvc-rör och delar på längden sen svart silikon och sand med lite stenar/rötter runt. Någon glassburk till pölen kanske funkar? Har haft såna funderingar själv men inte krabbor

ahh! smart! ska tänka mer på det, absolut!!
#59 - 6 september 2011 12:43
eriahl skrev:

PVC-rören är helt klart intressanta - det går nog att fixa till så att de knappt syns. Bra med en massa tips här nu, toppen!:)
#60 - 6 september 2011 15:37
Eller keramikrören som finns på mässan i Tyskland:D?
#61 - 6 september 2011 16:06
ansjo skrev:

Sesådärja! Skall vi kanske hyra ett släp till tysklandsresan - du har dragkrok på bilen, va?;):)
#62 - 6 september 2011 16:16
Eller en saftig takbox...full med pengar:D!
#63 - 6 september 2011 16:20
ansjo skrev:

Jadu, det skulle behövas! Nu skall jag ut i stugan och fånga "brädor" och glödband! Syns senare! :)
#64 - 6 september 2011 16:22
ansjo skrev:

kan inte jag få ligga i takboxen??
Är ju mäkta avundsjuk på er!! haha!!

var ute med hunden nu, i fuktiga, sumpiga skogen..det bara DRYYYYYPER av mossa här. så jag plockade lite.
Ser väldans mysigt hos krabborna nu.
Och lite små insekter från mossan började krypa runt, då blev det sprutt på crabsen! shit vad dom jagar!!!
#65 - 6 september 2011 16:25
karrokaja skrev:
kan inte jag få ligga i takboxen??

Är ju mäkta avundsjuk på er!! haha!!

var ute med hunden nu, i fuktiga, sumpiga skogen..det bara DRYYYYYPER av mossa här. så jag plockade lite.

Ser väldans mysigt hos krabborna nu.

Och lite små insekter från mossan började krypa runt, då blev det sprutt på crabsen! shit vad dom jagar!!!

Det där är en syn jag snart vill se här också!
Du menar talkboxen, va?:p
#66 - 6 september 2011 17:17
Om man grundar med ett tjockt lager engelsk sjösten, typ en decimeter, och sen har ett "uppochnedvänt" avrinningsrör, eller slimline ala Ansjo, borde man inte då kunna pumpa vattnet ut ur sanden, upp till ett vattenfall, och sen skapa sjöar bara genom att gräva i sanden? pumpen lägger man i botten på röret/slimlinen. Sen uppe på detta lägger man rötter, sten, torv m.m.

Ni får filma lite när ni är igång, själv är jag fortfarande i tankarna på 900 liter, och det hade jag nog inte tänkt ha krabbor i [:o]. Ett projekt i taget.
#67 - 6 september 2011 18:34
ansjo skrev:

Funkar till fisk med, eller :D

Sesådärja! Skall vi kanske hyra ett släp till tysklandsresan - du har dragkrok på bilen, va?;):)

ansjo skrev:

Hihi, det kan behövas :D
#68 - 6 september 2011 19:22
MrLogic skrev:
Om man grundar med ett tjockt lager engelsk sjösten, typ en decimeter, och sen har ett "uppochnedvänt" avrinningsrör, eller slimline ala Ansjo, borde man inte då kunna pumpa vattnet ut ur sanden, upp till ett vattenfall, och sen skapa sjöar bara genom att gräva i sanden? pumpen lägger man i botten på röret/slimlinen. Sen uppe på detta lägger man rötter, sten, torv m.m.

Ungefär så går mina funderingar med, det vore ganska trevligt med lite rinnande vatten på bakgrunden. Kruxet blir nog att hitta en pump som ger tillräckligt litet flöde då det bara ska sippra lite...

PiaJo skrev:
Funkar till fisk med, eller :D

Givetvis, jag har sådana till mina Ancistrus:)!
#69 - 6 september 2011 19:26
ansjo skrev:

Givetvis, jag har sådana till mina Ancistrus:)!

Ok, uppskrivna :)
#70 - 6 september 2011 19:31
Lite OT, men du ska se vilka olika keramikgrejer det finns till akvaristiken på mässan. Lekgrottor för både malar och ciklider i alla former och färger så där kan man hitta mycket gottgott:p!
#71 - 6 september 2011 20:05
Man ser inte mkt av krabborna, men dom måste väl vänja sej som alla andra djur man tar sej an.
Men det gör inte så mkt, det är väldigt fint att bara titta in där, mysig belysning och små sköna mossor som man kan, om man har bra fantasi, lägga sej att sova på...typ:p

Bränner på med lite krafs här...

[ATTACH=CONFIG]46866[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]46867[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]46868[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]46869[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]46870[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]46871[/ATTACH]
#72 - 6 september 2011 20:08
mysigt dom fått det :)
#73 - 6 september 2011 20:08
Ser redigt fränt ut det där...snart så;)!
#74 - 6 september 2011 20:09
Wow! Vad mysigt de fått det. Om du bara kunnat gömma kanten på skålen under sanden så hade det nog blivit ännu lite bättre :).
#75 - 6 september 2011 20:17
hult87 skrev:
mysigt dom fått det :)

tackar:)

ansjo skrev:
Ser redigt fränt ut det där...snart så;)!

jadu! snart kommer ni med eran fångst också, ska bli kul att se vad ni får till.
Härligt att alla 3 typ är förstagångsägare på dessa, tycker jagär skönt, då flödar inspirationen på ett annat sätt, än ingångna "akvarieinredningar" om du är med mej

MrLogic skrev:
Wow! Vad mysigt de fått det. Om du bara kunnat gömma kanten på skålen under sanden så hade det nog blivit ännu lite bättre :).

mysigare än en hink iaf :D:D

Skålen är bara tillfälligt.. hela grejen är egentligen tillfällig.
Jag ska fixa större åt dom, men det är denna typ av "fantasy-mull-avatar-macro" stuk jag vill ha fram.
Är inne på lite sipprande vatten också. som typ rinner och droppar ner från stenar från olika etapper typ...
#76 - 6 september 2011 20:20
Undrar vad man ska använda för att få till droppandet. Eheim Compact 300 (minstingen) lär väl snarare skapa en liten bäck än ett sipprande, och luftdrivet filter kan väl inte pumpa över vattennivån.
#77 - 6 september 2011 21:19
MrLogic skrev:
Undrar vad man ska använda för att få till droppandet. Eheim Compact 300 (minstingen) lär väl snarare skapa en liten bäck än ett sipprande, och luftdrivet filter kan väl inte pumpa över vattennivån.

jag vill nog få till ett svagt rinnande mer än droppande faktiskt...
Och nu hittade jag (bland allt pryttel jag fått) en liiiten söt pumpskalle knökade in lite vadd i det stora utblåset (fanns 2, ett för vatten och ett för luft)
Så att vattnet blåste ut ur det lilla utblåset (för luft)där passade en liten tunn slang.
Så fick jag ett svagt flöde, lite för starkt för mej, men pumpen får ju jobba mer när det blir höjdskillnad.
Jag beräknar att den höjden borde bli 20-30 cm, då borde flödet bli perfekt:)
#78 - 6 september 2011 22:12
Wow vilka härliga bilder Karro - nu är man ju så sugen på att dra igång alltså. Jag har några idéer om det där med vattenflödet över bakgrunden - men skall fotografera detta istället när jag installerar grejerna.:)
#79 - 6 september 2011 22:29
Wow vilka härliga bilder Karro - nu är man ju så sugen på att dra igång alltså. Jag har några idéer om det där med vattenflödet över bakgrunden - men skall fotografera detta istället när jag installerar grejerna.:)

Tack så mycket älskling:)

Jag är fortfarande förvånad över att vi sätter igång samtidigt!
Men det är ju skitabra:D

Ser fram emot dina idéer;)
Imorrn efter jobbet tänkte jag gå "wild and crazy" med skiffer och silikon!

tänkte på löv och sånt... typ ek/boklöv som man har i räkakvarium.
Det borde funka fin fint till detta också va?

Nu! pissrunda med "the beast" (hunden)
#80 - 7 september 2011 07:31
Eheim Compact 300 blir nog lite för kraftig, jag funderar på kanske ett litet ytterfilter skulle passa...?:)
#81 - 7 september 2011 18:23
Fast hade det inte varit najs med en ganska kraftig bäck som rinner tvärsöver hela karet (fast i, inte över)?
#82 - 7 september 2011 18:24
MrLogic skrev:
Fast hade det inte varit najs med en ganska kraftig bäck som rinner tvärsöver hela karet (fast i, inte över)?

Visst - det gäller bara att ha utrymme i burken för detta, men det hade ju varit grymt fett!
#83 - 7 september 2011 22:39
#84 - 7 september 2011 22:45
ansjo skrev:

Bra tips där Anders - men vänta nu lite... om vi tänker oss ett lätt sipprande på bakgrund - OCH - kanske en liten bäckfåra i mitten av karet..? En uppdelning av flödet från en modest pumpskalle som t.ex E-compact 300... till två flöden - en på bakgrunden och kanske en till en lite "bäck" i karet... hmmm?;):)
#85 - 7 september 2011 22:53
Det är filtreringsbiten jag funderar över med en pumpskalle bara, att köra flödet genom tex en sandbädd hade inte varit fel men risken att det blir för dåligt med flödet genom sanden finns....
#86 - 7 september 2011 23:02
ansjo skrev:
Det är filtreringsbiten jag funderar över med en pumpskalle bara, att köra flödet genom tex en sandbädd hade inte varit fel men risken att det blir för dåligt med flödet genom sanden finns....

Jag tänker; olika kornstorlek - grövre ju närmare "vattenpölen" vattnet kommer.
#87 - 8 september 2011 06:07
Borde det inte vara grövre ju närmre pumpen (eller utsuget) man kommer, för att underlätta flödet där, sen har man finare sand vid pölen för att lättare kunna gräva en grop.

Om man gör en egen bakgrund, antingen i frigolit, eller om man limmar ihop en massa sten, så kan man få vattnet att rinna i en fåra i bakgrunden, tvärs över hela långsidan, sen ner till substratet på kortsidan, där det sedan får rinna tillbaks genom karet i en bäck till andra kortsidan där det är en liten pöl. Suck, om man bara hade plats, och tillåtelse. Frugan tycker de är äckliga :confused::mad::D
#88 - 8 september 2011 06:10
Om man har två utblås från pumpen så kan man ha ett lite mindre flöde på bakgrunden som sen ansluter till ett lite kraftigare, så man liksom får känslan av att där finns många små flöden utanför karet som man inte kan se.
#89 - 8 september 2011 07:28
MrLogic skrev:
Borde det inte vara grövre ju närmre pumpen (eller utsuget) man kommer, för att underlätta flödet där, sen har man finare sand vid pölen för att lättare kunna gräva en grop.

Om man gör en egen bakgrund, antingen i frigolit, eller om man limmar ihop en massa sten, så kan man få vattnet att rinna i en fåra i bakgrunden, tvärs över hela långsidan, sen ner till substratet på kortsidan, där det sedan får rinna tillbaks genom karet i en bäck till andra kortsidan där det är en liten pöl. Suck, om man bara hade plats, och tillåtelse. Frugan tycker de är äckliga :confused::mad::D

Javisst - det kan vara rätt, men jag tänker mig att ha fukt jämnt fördelat - alltså mindre kornstorlek där vattnet sipprar ner för bakgrunden så att vattnet liksom stannar till i "soilet" för att sedan inte slamma igen när det skall ut/in/ner i pölen. Idén är också, som du är inne på här, att dela upp vattenstrån som kommer från pumpskallen - och göra olika grejer.
Ja, det är nog så att vi har så många olika lösningar så att det blir svårt att i text visualisera vad man menar - det blir enklare när vi kan börja sätta in bilder på våra lösningar.
Jag har redan satt igång med att konstruera pölen, men har inte limmat dit den ännu - skall till affären idag och köpa silicon och lite olika slangar till pumpskallen. När det är klart blir det lite bilder. Är det OK att vräka på i den här tråden? Det är ju Karros tråd...
#90 - 8 september 2011 07:33
Jag tycker det är just det som är kul, att vi kör i samma tråd men kanske lite olika lösningar:)!
Själv har jag varit och hämtat min lilla burk jag ska använda, nackdelen är att det är jobbperiod nu så det blir inte så mycket tid till detta projekt som jag önskar.
Mats, se till att du har lite silikon kvar till bänken när jag kommer på tisdag;).
#91 - 8 september 2011 08:02
Jag måste fråga - okunnig som jag är när det gäller krabbor (och en massa annat också förstås), varför just krabbor:confused: (min favoritsmiley). Har dom ett intressanr beteende, eller är det själva inredningsbiten till dom som är kul. Vilket det nu är, så kommer det bli roligt att följa den här tråden - speciellt inredningsdelen...och kanske krabbornas också:).

//Inger
#92 - 8 september 2011 08:12
Jag kan bara svara för mig själv, och det är dels att det är något nytt och lite outforskade marker, och sedan kan det vara kul att hitta snygga/bra lösningar i något annat än ett akvarium:). Har man sett dessa krabbor så är det heller inte så konstigt, med sin ögon på skaft och läckra färger så kan man inte annat än gilla dem:p!
#93 - 8 september 2011 08:23
Ja, jag håller med Anders här - det är nytt, och man kan få skejpa lite annorlunda miljöer. Sedan vet inte jag om krabborna i sig har något särskilt "kul" beteende, men när jag tänker tillbaka på hur vi stod trollbundna vid krabborna på mässan förra året och beundrade inredningarna - och krabborna såklart - så känner åtminstone jag mig enormt sugen på detta nu. Det var ju Karro som med sina bilder i den här tråden triggade igång beslutet.:)
#94 - 8 september 2011 08:23
ansjo skrev:
Jag kan bara svara för mig själv, och det är dels att det är något nytt och lite outforskade marker, och sedan kan det vara kul att hitta snygga/bra lösningar i något annat än ett akvarium:). Har man sett dessa krabbor så är det heller inte så konstigt, med sin ögon på skaft och läckra färger så kan man inte annat än gilla dem:p!

Okey - som jag sa, det ska bli kul att se vad som händer i tråden framöver;).

//Inger
#95 - 8 september 2011 08:58
Jag bar hem aquaterrariet nu och fick mig en liten funderare...det blir en hel del jobb för att få detta iordning som jag vill ha det:(! Vi åker ner till Tyskland på mässa om 3 veckor, och där finns det gott om burkar till bra priser så varför inte vänta tills dess:D? Däremot får jag ordna till ett temporärt hem åt krabborna så länge, men det ska nog inte innebära några problem:)!
#96 - 8 september 2011 08:59
Fyfan vad ni snackar!!
Men det tycker jag bara är roligt! Max älskling! klart som fan du/ni får snacka i tråden... det behöver du inte skilja på om det är karros tråd eller ej!

jag tänkte att jag skulle limma igår, men det blir kanske idag istället.
Jag har hittat en passande glasbit att dela av med så att man får en pöl. men nu måste jag torka ur och torka rent. sen så:D

en av krabbhonorna har små bebiskrabbor på ryggen nu.
Helt sjukt söta!! skulle gissa på 10-15 stycken.
Dom sitter väl på henne i några dagar, sen klarar dom sej själva. måste se till att hålla terrariet tätt. dom där små är typ 2 mm över skalet, så dom passar nog in lite överallt:p

så här får ni lite skitbilder:)

[ATTACH=CONFIG]46930[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]46931[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]46932[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]46933[/ATTACH]
#97 - 8 september 2011 09:16
Wow, sköna bilder! Nä, såhär sugen på att dra igång har jag inte varit på typ 150 år - jävlarns vad jag vill börja skejpa nu!:)
#98 - 8 september 2011 09:41
Härligt Max!
Det är inte alls samma som med akvarium... vet inte vart skillnaden går, men detta känns friare på nåt vis, kanske bara avsaknaden av vattnet... vet inte:p

Har varit ute i skogen och plockat mossor, säkert 5 olika sorter!
En av dom är grymt snygg! lägger in bilder på den..
sen bor jag ju precis vid en sjö/myr eller vad man ska kalla det (Tänk norrland liksom), så här finns det massa härliga sumpväxter att plocka:D:D
Nu har jag fixat mej så mkt att det till och med blivit fullt i terrariet:p Men det kommer bli lagom till det andra.

I det större (som jag håller på och pular med just nu) så kommer jag nog aquaclay som botten.
Håller fukten rätt bra, sen är det så lätt och porös så krabborna kan utan problem gräva ner sej om dom skulle vilja:)

bilder på den där mossan då
[ATTACH=CONFIG]46934[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]46935[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]46936[/ATTACH]

En annan cool mossa:)
[ATTACH=CONFIG]46937[/ATTACH]
#99 - 8 september 2011 10:10
Jädrar vad fint! Som tur är har jag också småsjöar, myrar och sumpmarker en bit upp i skogen bakom huset - så gissa om jag skall ut och kolla läget?
#100 - 8 september 2011 10:17
Jädrar vad fint! Som tur är har jag också småsjöar, myrar och sumpmarker en bit upp i skogen bakom huset - så gissa om jag skall ut och kolla läget?

du orkar väl inte:p
#101 - 9 september 2011 07:15
nu blir jag avundsjuk hehe. detta är ju grymt coolt!
sjukt läckra krabbs!

en sak jag tycker ni glömmt när ni snackar om innredning är korkbark. tänk er ett korkbarksrör som man klyver så det blir två halvor. det är ju perfekta gömmställen och det smälter in super bra i miljön. sen kan man ju klä hela med mossa! :D
korkbark blir riktigt snygg när det är fuktig också. mer naturlig på nåt vis. som en gammal gren i en fuktig skog :)

det blir stor skillnad i "snygghet" på min när jag fuktar den i mitt terrarie som är stäppklimat. dvs ganska så torrt, men monstret som bor där vill ändå ha en liten dusch om dan :)
#102 - 9 september 2011 07:32
freddi36 skrev:
nu blir jag avundsjuk hehe. detta är ju grymt coolt!

sjukt läckra krabbs!

en sak jag tycker ni glömmt när ni snackar om innredning är korkbark. tänk er ett korkbarksrör som man klyver så det blir två halvor. det är ju perfekta gömmställen och det smälter in super bra i miljön. sen kan man ju klä hela med mossa! :D

korkbark blir riktigt snygg när det är fuktig också. mer naturlig på nåt vis. som en gammal gren i en fuktig skog :)

det blir stor skillnad i "snygghet" på min när jag fuktar den i mitt terrarie som är stäppklimat. dvs ganska så torrt, men monstret som bor där vill ändå ha en liten dusch om dan :)

Den här korkbarken - var får du tag i/köper du denna?
#103 - 9 september 2011 08:09
jag har köpt den i zoobutiker som säljer reptiler. eller på mässor.
har inte varit på någon tysklandsmässa men tror det går att köpa där för där finns väl nästa vad som helst :)
vet inte hur ni har det i göteborg med zoobutiker men någon som säljer reptiler finns nog :)
#104 - 9 september 2011 08:29
freddi36 skrev:
jag har köpt den i zoobutiker som säljer reptiler. eller på mässor.

har inte varit på någon tysklandsmässa men tror det går att köpa där för där finns väl nästa vad som helst :)

vet inte hur ni har det i göteborg med zoobutiker men någon som säljer reptiler finns nog :)

OK, Tack! Jag skall kolla upp detta!:)
#105 - 9 september 2011 09:08
hur stora blir dessa krabbor? och hur stort kar behöver dom?

ska jag va helt ärlig blev jag helt såld på dessa så (om det tillåts) jag ska kanske göra något liknande men kanske med landlevande eremiter?
#106 - 9 september 2011 09:13
freddi36 skrev:
hur stora blir dessa krabbor? och hur stort kar behöver dom?

ska jag va helt ärlig blev jag helt såld på dessa så (om det tillåts) jag ska kanske göra något liknande men kanske med landlevande eremiter?

Dom blir väl runt 3-5 cm... tror jag! De kar vi såg dom i var ganska små - men något i storleksordningen (bottenarean då) 50-100 liter kan säkert vara bra. Det kar jag skall ha mina i är ett 112-liters vanligt akvarium.
Nej, du får absolut inte börja med krabbor!!!:D Skojar bara - klart du skall köra igång något liknande, ju fler vi är desto bättre!:)
#107 - 9 september 2011 09:21
haha :D
jag har ett gammalt 54 liters i garaget kanske det skulle funka till typ 3 st? läste på en hemmsida att 40-60 cm var lagom i längd på karet.
(jag bara spekulerar, vet absolut inte om jag kommer att göra det. det verkar ju som att dessa djur inte behöver timmtal av skötsel så kanske :))

morsan kommer väl tro jag är tokig om jag säger att jag vill ha ett kar till fast med krabbor :p
#108 - 9 september 2011 09:27
freddi36 skrev:
haha :D

jag har ett gammalt 54 liters i garaget kanske det skulle funka till typ 3 st? läste på en hemmsida att 40-60 cm var lagom i längd på karet.

(jag bara spekulerar, vet absolut inte om jag kommer att göra det. det verkar ju som att dessa djur inte behöver timmtal av skötsel så kanske :))

morsan kommer väl tro jag är tokig om jag säger att jag vill ha ett kar till fast med krabbor :p

Jag tror att det blir hur bra som helst. Du kan ju helt enkelt bara starta upp med att planera och inreda karet, dona med mossor, pölar kanske någon typ av pumpsystem och se var du hamnar. Du behöver ju inte skaffa eremiterna eller krabborna direkt, utan bara mysa med att dona med karet. Det är själva uppbyggnaden och inredandet jag tycker är mest intressant och givande. Testa dina idéer bara, så ger sig resten senare. Det kan ju vara vackert att bara ha ett kar med lite sköna växter, mossor och ett gott ljus - och addera djuren senare!:)
#109 - 9 september 2011 10:04
ja absolut :)
jag har ju allt, kar, lyse, korkbark ;), pinnar osv.
sist jag var på zoogiganten (vår största affär här nere) så hade dom eremitkrabbor som levde på land. kanske 3-4cm. dom behövde också bara några pölar att svalka sig i.

vi får se vart vi hamnar med det här :D ska helt klar söka vidare.
#110 - 9 september 2011 11:02
Krabborna de har på Zoogiganten är Sesarma Bidens, vet inte om de beter sig på samma sätt som projekten här handlar om. Eller de kanske hade några andra när du var där?
#111 - 9 september 2011 11:21
dom har iallafall haft eremitkrabbor med skal. vet inte om dom har kvar dom. ska jag va ärlig så såg jag bara "terariet" sist jag va där och antog att det var samma djur däri som sist jag kollade på dom. då hade dom eremiter, nu har dom kanske riktiga krabbor :)
#112 - 9 september 2011 12:16
MrLogic skrev:
Krabborna de har på Zoogiganten är Sesarma Bidens, vet inte om de beter sig på samma sätt som projekten här handlar om. Eller de kanske hade några andra när du var där?

Är helt klart släkt, inte bara för att dom är krabbor utan dom har vissa liknande drag.
Problemet med denna är att den vill ha bräckt eller salt, speciellt larverna verkar behöva saltvatten, som amanoräkor.
Med dessa som jag har, så behövs inget saltvatten, knappt vatten överhuvudtaget.
Och nu är det ju en hona med småttingar på ryggen:D
#113 - 9 september 2011 12:20
hur stort kar har du Karro?
#114 - 9 september 2011 12:27
Jag vet inte:p

Det jag har just nu är nog lite för litet.
Men jag håller på med ett som är lite större, tror det ligger på 50 liter typ.
Ganska långsträckt och lågt, med krabborna så vill man, iaf jag, har stor bottenyta och lite höjd.
Visst klättrar dom och så, men dom är nog mer beroende av att gräva i sanden och leta mat där, än att klättra på höjden liksom.
#115 - 9 september 2011 17:44
OK - då börjar jag vräka på med bilder. Jag har börjat så smått att fixa pölen, eller den avdelning som kommer att bli pölen.
Jag vill ha den delen så att man kan filma krabborna när de är i vattnet, därför har jag valt att dela av karet med en bit av den nya Amazonas-slimlinen som jag har skurit lite ojämnt i botten och karvat ur fördjupningar i. Det är här, precis intill avdelaren som jag kommer att lägga singel, så att vattnet fritt kommer att kunna flyta in i pölen. Pumpskallen får med lätthet plats bakom den lucka av slimline som sitter monterad i karet och hamnar helt under vattenytan, och syns inte när man tittar in i karet.
Nu skall bara siliconet härda så skall det experimenteras med olika vattenflöden - mer bilder senare!
Fan, nu har det änna börjat!:)
#116 - 9 september 2011 18:15
kommer bli bra :)
gör det inget om krabborna kommer in till pumpen?
#117 - 9 september 2011 18:31
Yeah!! Max!! är du grym eller, det där ser ut att bli skitabra:D

Jag började också idag... men min silikon-fitt-kuk-spruta la ner... jag vet inte varför, men det kom inget silikon:mad:
Sånt blir jag så jävla irriterad på! fyfan!!

Ang om krabbor råkar ta sej in... jag tänkte göra en liten "bur" runt min lilla pumpskalle, tror nog att små krabbor kan fastna i filtret om dom kommer på villovägar.
#118 - 9 september 2011 18:50
häftigt projekt detta, gillar hela de här konceptet med att bygga upp landskapet å skapa miljön åt djuren. de är ju det som är de roliga.

angående korkbitarna som det talades om så brukar dom finnas hos djuraffärer som har lite mera inriktning på reptiler, vet att DM på vissa ställen här i dalarna har haft sådana bitar. men det går säkert att be affären plocka hem dom, dom är inte direkt ovanliga =)
#119 - 9 september 2011 21:17
freddi36 skrev:
kommer bli bra :)

gör det inget om krabborna kommer in till pumpen?

Jo, det gör det - och därför kommer pumpen att ligga innesluten i ett litet nät från en slaktad håv - som sista försiktighetsåtgärd. Men, det kommer också att bli en liten "vall" av filtermedia innan vattnet sugs in i skallen!:)
#120 - 9 september 2011 21:26
karrokaja skrev:
Yeah!! Max!! är du grym eller, det där ser ut att bli skitabra:D

Jag började också idag... men min silikon-fitt-kuk-spruta la ner... jag vet inte varför, men det kom inget silikon:mad:

Sånt blir jag så jävla irriterad på! fyfan!!

Ang om krabbor råkar ta sej in... jag tänkte göra en liten "bur" runt min lilla pumpskalle, tror nog att små krabbor kan fastna i filtret om dom kommer på villovägar.

Man skall trycka på tuben - då kommer det!
Aaahh, när det gäller såhär små mängder silicon så använder inte jag min silicon-fitt-kuk-spruta alls, den la jag silicon-fitt-kuk ner direkt och körde ett stenhårt silicon-fitt-kuk-sprut direkt ur tuben - på bit som skulle limmas och sedan smetade jag silicon-fitt-kuk-siliconet på grejerna, med silicon-fitt-kuk-fingrarna!
Och... inga småkrabbor kommer i närheten av pumpskallen - det kan jag garantera, vänta bara på fler bilder... längre fram, i S-F-K-tiden!:)
#121 - 9 september 2011 21:28
Jo, det gör det - och därför kommer pumpen att ligga innesluten i ett litet nät från en slaktad håv - som sista försiktighetsåtgärd. Men, det kommer också att bli en liten "vall" av filtermedia innan vattnet sugs in i skallen!:)

ska du ha lite filtermatta i glipan under "poolväggen" eller litar du på att krabborna inte gräver ner sej i sanden där?
Jag tänker att små krabbor kan ta sej under där, från vattensidan och sedan fastna och dö.. men det är bara vad jag tror, är lite nojig:p
#122 - 9 september 2011 21:29
Spara lite sådant till bänken som ska fixas på tisdag, Mats:D!
#123 - 9 september 2011 21:36
karrokaja skrev:
ska du ha lite filtermatta i glipan under "poolväggen" eller litar du på att krabborna inte gräver ner sej i sanden där?

Jag tänker att små krabbor kan ta sej under där, från vattensidan och sedan fastna och dö.. men det är bara vad jag tror, är lite nojig:p

Det är lite lustigt... men, jag har nämnt flera gånger att jag kommer att ha stor kornstorlek just vid "pölstoppet", för vattenrinningen och att det inte skall gå att gräva sig ner där det blir som mest kritiskt - liten kornstorlek vid bakgrunden - stor vid vattenpolen - därav no chance att småttingar kan gräva sig under stoppet till pölen.

Jag har en plan!
:)
#124 - 9 september 2011 21:36

Aaahh, när det gäller såhär små mängder silicon så använder inte jag min silicon-fitt-kuk-spruta alls, den la jag silicon-fitt-kuk ner direkt och körde ett stenhårt silicon-fitt-kuk-sprut direkt ur tuben - på bit som skulle limmas och sedan smetade jag silicon-fitt-kuk-siliconet på grejerna, silicon-fitt-kuk-direkt med sili... fingrarna!

Och... inga småkrabbor kommer i närheten av pumpskallen - det kan jag garantera, vänta bara på fler bilder... längre fram, i S-F-K-tiden!:)

haha! men du tror inte att jag kämpade tills jag fick blodsmak i fingrarna??
nu är det fitt-kuk-silikon på mina kläder, på köksborde, på spisen, på diskbänken, ja överallt förutom där det ska vara.
prövade stå på den där jävla tuben, men det kom inget. och jo den är full och nej det hade inte torkat i tuben, körde ner en liten kuk-pinne i tuben och där var mjuk fräsch ohärdad silikon, men tuben fick liksom inte "utlösning" :p:D:D

Jag blir helt jävla galen när såna här superenkla grejer inte funkar.
gnislar tänder och biter mej i läppen, kastar grejer osv... fyfan!!! åhhhhhh!!!!

Köper en ny, gör om, gör rätt, blir nöjd... hoppas jag
#125 - 9 september 2011 21:37
Det är lite lustigt... men, jag har nämnt flera gånger att jag kommer att ha stor kornstorlek just vid "pölstoppet", för vattenrinningen och att det inte skall gå att gräva sig ner där det blir som mest kritiskt - liten kornstorlek vid bakgrunden - stor vid vattenpolen - därav no chance att småttingar kan gräva sig under stoppet till pölen.

Jag har en plan!

har jag missat det då?
glömt bort det kanske...

Men du... hur ska du göra för att krabborna inte ska ta sej under den där "poolväggen" :p
#126 - 9 september 2011 21:38
ansjo skrev:
Spara lite sådant till bänken som ska fixas på tisdag, Mats:D!

Jappe-doodely-daisy!:)
#127 - 9 september 2011 21:45
karrokaja skrev:
har jag missat det då?

glömt bort det kanske...

Men du... hur ska du göra för att krabborna inte ska ta sej under den där "poolväggen" :p

Elementary my dear karro-watson - poolväggen är limmad i botten av karet - med en glipa undertill på kanske 2 mm - framför poolväggen kommer ju allt soil att ligga. Det är ju här singlet kommer att ligga, innan/under soilet... det blir en "mark" av mossor ända fram till poolkanten - hur skall de kunna gräva sig ner där? Speciellt när det ligger ett fett lager singel vid båda kanterna av poolväggen..?
Skall vi ta en grogg till?:)
#128 - 9 september 2011 21:52
Elementary my dear karro-watson - poolväggen är limmad i botten av karet - med en glipa undertill på kanske 2 mm - framför poolväggen kommer ju allt soil att ligga. Det är ju här singlet kommer att ligga, innan/under soilet... det blir en "mark" av mossor ända fram till poolkanten - hur skall de kunna gräva sig ner där? Speciellt när det ligger ett fett lager singel vid båda kanterna av poolväggen..?

Skall vi ta en grogg till?:)

Det är så du menar!! Dear Abbeylainen-Holmes:p
vi tar en grogg till tror jag.

Men jag fattade, men samtidigt glömde jag bort det hela. typ, änna, ungefär, whatevah! S-F-K!!
#129 - 9 september 2011 22:14
karrokaja skrev:
Det är så du menar!! Dear Abbeylainen-Holmes:p

vi tar en grogg till tror jag.

Men jag fattade, men samtidigt glömde jag bort det hela. typ, änna, ungefär, whatevah! S-F-K!!

Minns du de gamla fina serieklassikerna? De fanns i slutet av 60- och början av 70-talet? Nä, kanske inte - men det var då papper fanns och man gjorde tecknade serietidningar med rutor där man följde handlingen framåt i form av bild och pratbubblor - jävla fint medium!
Det tog sin tid att "jobba" sig igenom 84 sidor serierutor med svensk text i pratbubblor - man såg en bild och så fick man läsa vad dom sa på bilden i runda "moln" och så gick hjärnan igång med en visuell "film" med hjälp av dessa bilder i kronoligisk ordning och - hör och häpna - rättstavad svensk text utan särskrivningar och korrekt punkt- och kommatering - ååååhhh ljuva tid!

Nå, vad jag vill säga med detta är att på omslaget till Serieklassikerna (som tog de allra mest kända historierna i seriefom - Greven av Monte Christo o.s.v) fanns en devis som löd; " En bild säger mer än tusen ord". Fantastiskt bra, med tanke på att vi 60-talister, som var den sista generationen som fick lära oss att räkna, skriva och stava ordentligt, fick både bild och text i ett alldeles formidabelt "gränssnitt" - ett verktyg att göra oss hörda och förstådda med...
Så, jag kommer att sätta in tydliga bilder på vad jag kommer att göra i karet - så kommer det hela att bli uppenbart!
Nu tar vi en grogg till, va? Karro?:)
#130 - 9 september 2011 22:28

Aaahh, när det gäller såhär små mängder silicon så använder inte jag min silicon-fitt-kuk-spruta alls, den la jag silicon-fitt-kuk ner direkt och körde ett stenhårt silicon-fitt-kuk-sprut direkt ur tuben - på bit som skulle limmas och sedan smetade jag silicon-fitt-kuk-siliconet på grejerna, med silicon-fitt-kuk-fingrarna!

hahahaha XD mycket bra beskrivning!
#131 - 9 september 2011 22:29
Minns du de gamla fina serieklassikerna? De fanns i slutet av 60- och början av 70-talet? Nä, kanske inte - men det var då papper fanns och man gjorde tecknade serietidningar med rutor där man följde handlingen framåt i form av bild och pratbubblor - jävla fint medium!

Det tog sin tid att "jobba" sig igenom 84 sidor serierutor med svensk text i pratbubblor - man såg en bild och så fick man läsa vad dom sa på bilden i runda "moln" och så gick hjärnan igång med en visuell "film" med hjälp av dessa bilder i kronoligisk ordning och - hör och häpna - rättstavad svensk text utan särskrivningar och korrekt punkt- och kommatering - ååååhhh ljuva tid!

Nå, vad jag vill säga med detta är att på omslaget till Serieklassikerna (som tog de allra mest kända historierna i seriefom - Greven av Monte Christo o.s.v) fanns en devis som löd; " En bild säger mer än tusen ord". Fantastiskt bra, med tanke på att vi 60-talister, som var den sista generationen som fick lära oss att räkna, skriva och stava ordentligt, fick både bild och text i ett alldeles formidabelt "gränssnitt" - ett verktyg att göra oss hörda och förstådda med...

Så, jag kommer att sätta in tydliga bilder på vad jag kommer att göra i karet - så kommer det hela att bli uppenbart!

Nu tar vi en grogg till, va? Karro?:)

Jag är Tintin-fan... räknas det??

en bild säger mer än tusen ord... mkt bra, jag väntar på bilder:D
#132 - 10 september 2011 08:24
karrokaja skrev:
Jag är Tintin-fan... räknas det??

en bild säger mer än tusen ord... mkt bra, jag väntar på bilder:D

Det kommer - Dr. Kalkyl fixar!:)
#133 - 10 september 2011 17:51
Ett första litet vattentest idag. Jag köpte en T-koppling också, om man nu vill ha en liten porlande bäck i karet, men slangarna får vara ungefär lika långa för att den grejen skall funka, så i nuläget är det bara sippret på bakgrunden som har testats. :)

" target="_blank">
#134 - 10 september 2011 17:53
Om du inte sätter en strypning på den ena slangen:)...
#135 - 10 september 2011 17:56
ansjo skrev:
Om du inte sätter en strypning på den ena slangen:)...

Japp!:)
#136 - 10 september 2011 18:08
Det ser jäklens bra ut annars Mats!
Ungefär min tänkta lösning med, men med skillnaden att jag tänkte göra en torr ö i mitten och vattnet runt denna för att kunna hålla en lite torrare miljö just där. Det hade varit trevligt ifall man kunde sätta tex orkidéer på bakgrunden, så en lite mindre variant på BTN:s moduler hade varit toppen:).
#137 - 10 september 2011 18:17
fasiken vad fint max!!
#138 - 11 september 2011 10:09
super Matz! :)

[ATTACH=CONFIG]47048[/ATTACH]
jag själv ska inte börja med mitt förrän om ca en månad. såhär har jag tänkt :)
jag tro jag ska sätta en korkbarksskiva på baksidan. det finns i vissa affärer. sen ska jag på den limma halva korkbarksrör och sätta något stopp i ena änden. sen ska jag fylla röret med Exo-Terra Platationsoil: http://www.pwss.se/product.php?productid=8848&cat=760&page=1. billigt och bra.
sen kan plantera lite vad växter jag vill i röret. hittade även en rolig mossa. tror det är sån vit-grå som hänger ner från grenar i tropiska junglar :) :http://www.pwss.se/product.php?productid=8762&cat=760&page=1

soilen ska jag nog även ha på marken men sand längst ner mot bottenglaset. det för att när vattnet rinner genom soilen tar det med sig jorden. då hade jag tänkt filtrera bort det med sand längst ner.

jag ska ha som en "pool" jag med hade jag tänkt :) pumpen ska jag dölja innuti ett korkbarksrör som har någon typ av raster eller liknande för att vattnet ska komma in.
från pumpen går en slang (också innuti röret som går enda vägen upp till karets kant) med ett strilrör som vattnet får sippra genom ner i soilen och sen ut i poolen igen genom ett mindre raster eller så gör jag små små hål i poolkanten med en borrmaskin.

jag vet inte om röret som döljer pumpen ska va löst eller om jag ska dela det i två delar. en lite mindre och en lite större. den större delen limmar jag fast så högt över bottnen som den mindre biten är hög. sen kilar jag fast den mindre deln under den stora så man lätt kan ta bort den ifall man ska kolla till pumpen :)

innredningen ska ju inte se ut såhär. det ska va mycket mer löv, pinnar, grenar, andra växter osv.

tror det va allt. ni ser ju på "bilden" hur jag menar om ni inte förstår hur jag berättar ;):p
#139 - 11 september 2011 10:12
ansjo skrev:
Det ser jäklens bra ut annars Mats!

Ungefär min tänkta lösning med, men med skillnaden att jag tänkte göra en torr ö i mitten och vattnet runt denna för att kunna hålla en lite torrare miljö just där. Det hade varit trevligt ifall man kunde sätta tex orkidéer på bakgrunden, så en lite mindre variant på BTN:s moduler hade varit toppen:).

visste att jag glömmde nåt.
ansjo; du kan ju också göra "korkbarkskrukor" att ha växter i :)
då kan du ju bästämma själv hur stora dom ska va osv :)
#140 - 11 september 2011 10:32
Mycket bra tips Freddi! Man skulle nog behöva ett betydligt större kar för att få plats med alla detaljer - mitt 112-liters känns redan för pluttigt... Men man får ju börja någonstans och det är inget som hindrar att man drar igång ett större kar längre fram.
Just den där vittrådiga exo-terra har jag till orkidéerna här hemma - funkar svinbra och kommer att tryckas ner på en del ställen i mitt kar också. Bra länkar och, som sagt, tips Freddi!:)
#141 - 11 september 2011 10:40
ja, jag tror inte jag får plats med allt men det är ju en bra utgångspunkt och man ger andra tips.
det är inte ofta jag har följt "innredningsplanen" till ett kar helt och hållet. man ändrar alltid på större eller mindre saker.

jag får se hur det blir. pumpen innuti korkröret ska jag ha iallafall. tycker det är en snygg och bra lösning :)
#142 - 11 september 2011 13:47
Ålrajt, då har jag experimenterat lite med att dela av strålen från pumpen så att det blir stril på bakgrunden och en liten stråle som kan avledas till något litet bäckliknande flöde i karet. Nu har jag bara satt en provisorisk rot för att leda ner vattnet - men här finns oändliga lösningar längre fram när skejpandet har dragit igång - det viktigaste i nuläget är att se till att vattnet funkar. Fula slangstumpar o.dyl. går att dölja senare.:)

" target="_blank">
#143 - 11 september 2011 13:52
Avundsjuk! jag är så avundsjuuuu-uuuuk
#144 - 11 september 2011 13:56
karrokaja skrev:
Avundsjuk! jag är så avundsjuuuu-uuuuk

Oh-alieooh-alieooh-ihh-ihh-ihh-iiiiih![:-86]
#145 - 11 september 2011 13:58
Hyland: Tralla- lalla-tralla-tralla-tralla-laaaa
#146 - 11 september 2011 13:59
Mats; ska du ha sand eller soil som bottenmatrial?
jag tänker att om du ska ha soil så blir det kanske lite blött?
bara funderar..
#147 - 11 september 2011 14:04
freddi36 skrev:
Mats; ska du ha sand eller soil som bottenmatrial?

jag tänker att om du ska ha soil så blir det kanske lite blött?

bara funderar..

Jag skall säga ärligt att jag inte riktigt vet men, jag skall sätta singel vid avdelaren, på båda sidorna - alltså med mycket grova korn, nästan småsten. Sedan skall jag fylla på landdelen med sand, upp till typ vattenytan - sedan ovanpå detta skall jag börja bygga upp med någon form av material som kan tjäna som grogrund för mossor och annat. Landdelen blir sålunda högre än vattenytan på pölen.
#148 - 11 september 2011 14:20
jag hade tänkt ha ett lager sand längst ner. typ 3cm eller nåt. sen exo-terras soil på det. det för att jorden inte ska följa med ner i poolen. för att jorden inte ska bli för blöt och sumpig så hade jag tänkt ha slangen/strilröret bara över 2/3 delar av karet så mycket av vattnet åker direkt ner i poolen igen utan att gå genom allt bottenmatrial :)
sen kan man ju leda vattnet med växter eller nåt så det sprids lite mer.
#149 - 11 september 2011 14:34
freddi36 skrev:
jag hade tänkt ha ett lager sand längst ner. typ 3cm eller nåt. sen exo-terras soil på det. det för att jorden inte ska följa med ner i poolen. för att jorden inte ska bli för blöt och sumpig så hade jag tänkt ha slangen/strilröret bara över 2/3 delar av karet så mycket av vattnet åker direkt ner i poolen igen utan att gå genom allt bottenmatrial :)

sen kan man ju leda vattnet med växter eller nåt så det sprids lite mer.

Det låter som en bra plan!
Min sanddel blir ju lite djupare, ungefär som vattendjupet i pölen - en styv decimeter. Jag kommer nog att göra så som du, att lägga exo-terrass fläckvis ovanför sanden och mossor uppe på detta. Just det du säger om att bara strila ner vatten på en liten del av "marken" är det jag har funderat på genom att låta bakgrunden vara "strilområdet". Den lilla bäcken (hur nu den skall utformas) kan man låta rinna över marken och tillbaka ner i pölen, utan att den sugs upp av markmaterialet - så att man får optimal fukt i markdelen.
Ja, jädrar - det här är riktigt kul och det kommer att bli massvis av experimenterande innan det blir "klart" - ungefär så som man höll på med burkarna förr i tiden!:)
#150 - 11 september 2011 15:06
det här var väldigt intressant :
&feature=related" target="_blank">
&feature=related

kolla part 3,4 och 5 med :)
#151 - 11 september 2011 15:45
&feature=related

här ser nu hur snyggt korkbark är :)
#152 - 11 september 2011 18:29
hmm ne nu blire till å skrapa rent det akvarium som står i garderoben, fruktansvärt sugen blev man ju på att göra något liknande.

funderade på det där med liten pump som ni diskuterade tidigare, det finns ju vattenfall man akn köpa i affären å dom drivs ju av väldigt små pumpar. skulle inte en sådan fungera?
eller blir dom kanske för klen om det ska fungera som filtrering också?
nå ja ska minsann hugga igång ett projekt ja också.

damn you people who makes me go project!!!
nu måste ja ju skaffa större lägenhet igen! ;)
#153 - 11 september 2011 21:31
freddi36 skrev:
&feature=related

kolla part 3,4 och 5 med :)

Mmmm, japp, mycket intressant. Fränt att han bygger med sånt där skum. Det här med fuktiga landmiljöer - grodor o.s.v. börjar bli något man gärna skulle kunna tänka sig att pröva. Ja, för min del får det starta med krabborna i ett vanligt kar nu - men man blir ju sugen på det som visas på filmen!:)
#154 - 11 september 2011 21:34
MrH skrev:
hmm ne nu blire till å skrapa rent det akvarium som står i garderoben, fruktansvärt sugen blev man ju på att göra något liknande.

funderade på det där med liten pump som ni diskuterade tidigare, det finns ju vattenfall man akn köpa i affären å dom drivs ju av väldigt små pumpar. skulle inte en sådan fungera?

eller blir dom kanske för klen om det ska fungera som filtrering också?

nå ja ska minsann hugga igång ett projekt ja också.

damn you people who makes me go project!!!

nu måste ja ju skaffa större lägenhet igen! ;)

Ett sånt där vattenfall går säkert bra att använda. Den pumpskallen jag kör i mitt kar är endast för att skapa ett vattenföde på bakgrunden (och en pytteliten bäckfåra), alltså ingen filtrering som sådan. Så, ös på bara!:)
#155 - 11 september 2011 21:38
freddi36 skrev:

här ser nu hur snyggt korkbark är :)

Vrålsnyggt!:)
#156 - 12 september 2011 08:14
Har hållt vampyr och mandarinkrabbor under några år. Har dom i likadana terrarier som jag håller pilgiftsgrodor. Nån större vattendel kan vara snyggt men är inget måste. De är landlevande klarar sig med de dagliga "regnen". Äter, ömsar förökar sig på land. De är inga sociala varelser och blir det för trångt (vilket det blir) slåss dom rejält, vilket kan sluta illa. Svårt att äta utan klor. De är väldigt duktiga på att gräva och klättra. Så ett högt terrarie och förhållandevis tjockt bottensubstrat är bra för dom. Jag använder finkornigt barkkross eller barkmull. De gräver djupa, långa grottsytem med "nödutgångar". De äter det mesta och får olika granulat foder men är också aktiva jägare. Att mata med bananflugor (icke flygande) startar en väldig aktivitet där de jagar runt och flockar klorna fulla. Nykläckta krabbor är väldigt små men har förövrigt samma beteende som de vuxna. Gräver sig en grotta vars öppning blir större alltefter krabbar växer. En varning för att beställa dock. Det finns många olika Geosesarma på Imazoos lista. Flera av dessa som oftast enbart har handelsnamn tillhör inte ens släktet och inte deras krav och beteende. Inte ens vampyrkrabba är säkert. Har fått flera olika arter när jag beställt dessa.
#157 - 12 september 2011 08:18
freddi36 skrev:
&feature=related

kolla part 3,4 och 5 med

Jäklar! Nu blir det definitivt till att lägga 1000l-drömmen på hyllan ett tag och skaffa sig ett nytt kar för det här istället.

Tror ni det är lättare att genomföra i ett terrarium istället? De största fördelarna med ett terrarium är att det är lättare att få helt tätt så det inte springer omkring krabbor på golvet, samt att det borde vara lättare att hålla rätt fuktighet. Nackdelen är ju så klart att man inte får samma möjligheter med vattendelen, men bara man har nån decimeter att jobba med så borde inte det vara ett problem.
#158 - 12 september 2011 08:22
BengtO: Sjysst med ett inlägg från nån som kan något! Hoppas du kommer följa tråden och putta oss på rätt väg när vi håller på att göra nåt stort misstag.
#159 - 12 september 2011 08:28
Mycket bra info där BengtO!
Skulle du avråda att göra en sådan pöl som jag har arrangerat i mitt kar (finns några bilder och filmer här i tråden tidigare) - och istället satsa på att fylla karet med en substratmiljö som de kan gräva runt i och modifiera själva?
Så som jag (helt okunnigt) fixat det nu innebär ju att det blir väldigt fuktigt - eller rent av blött i bottensubstratet - det är kanske bättre att skippa detta med vatten som rinner - i alla fall i ett sådant här krabbkar?
Fler frågor; Skall jag basera substratet med barkkross istället för sand (vi har ju snackat om sand en hel del här)?
Att ha en "fancy" vattendel är bara en idé som jag i all amatörmässighet spånade på - kanske bättre att fylla hela bottenytan med ett substrat de kan gräva och dona i istället?
Det räcker med andra ord att ställa dit någon form av behållare i karet - en "pöl" av något slag, och sedan försöka se till att karet har en någorlunda hög fuktighet.
Funderar jag i rätt banor här?

#160 - 12 september 2011 08:52
Aha, OK! Det var bara att googla lite så hittade jag en massa trådar, bland annat på red bee där BengtO skriver en hel del om mandarin- och vampyrkrabbor.
Så, jag river ut min vattendel och börjar om från början - "kill your darlings" brukar det ju heta så det är vad jag gör nu!
Blir väl uppdateringar här och i min stugtråd!

Bra, BengtO att du skrev en kommentar här - det triggade mig att faktiskt ta reda på lite mer hårdkokta fakta - Toppen!:)
#161 - 12 september 2011 09:43
I de terrarier som jag har en vattendel i (även för grodor) har jag en upphöjd botten som lutar svagt framåt till en liten "ränna" i framkant. Där har jag ett breddavlopp med avrinning. Vattendjupet är ca 2 cm. På detta sätt blir det aldrig något vatten stående i botten. I övriga terrarier (de flesta) har jag under barken några cm av små lecakulor och en genomförning för avrinning som är endast ett par mm hög.
Lite tveksam till sand men har inte provat. Däremot de nyare bottenmaterialen typ aquaclay håller ihop och fungerar bra.
Om ni monterar en del bromelior på olika nivåer i era terrariet så får ni "naturliga" vatten behållare där krabborna gillar att hålla revir i. Desutom mkt dekorativa växter.
#162 - 12 september 2011 09:51
OK! Tack skall du ha BengtO! Det blir att fundera i nya banor här nu märker jag - ett nytt tänk med andra ord!
Jättebra!
#163 - 12 september 2011 11:21
MrLogic skrev:
Jäklar! Nu blir det definitivt till att lägga 1000l-drömmen på hyllan ett tag och skaffa sig ett nytt kar för det här istället.

Tror ni det är lättare att genomföra i ett terrarium istället? De största fördelarna med ett terrarium är att det är lättare att få helt tätt så det inte springer omkring krabbor på golvet, samt att det borde vara lättare att hålla rätt fuktighet. Nackdelen är ju så klart att man inte får samma möjligheter med vattendelen, men bara man har nån decimeter att jobba med så borde inte det vara ett problem.

funderade faktiskt på om det inte skulle vara lättare med ett terrarium.
och att modifiera det så att det går att ha vatten är ju inga problem, om ventilationen sitter högt upp så är det ju bara framkanten som måste fixas, den biten som skjutglasen står på, gör man den 20cm hög så finns det ju gott om utrymme att göra vattendelar i akvariet, eller göra en myr/mossa/träsk eller vad man ska kalla det. plus att de är antagligen enklare att komma åt och greja om man kan öppna framifrån istället för ovanifrån, och om nu krabborna gillar att klättra så kan man ju utnyttja hela bakre väggen att göra nån form av bergsvägg på som är klättervänlig. för ett terrarium är ju ganska rymningssäkert så länge skjutglasen sluter tätt med varandra så att säga.
tror faktiskt jag har ett sådant terrarium stående hos min Far. ska ner det i kika å ta en bild så ser man ju ganska tydligt hur man kan göra.

fantastiskt vilken härlig tråd det här blev :D
#164 - 12 september 2011 11:41
ja nu fick man mycket att tänka på. vet inte om jag skippar min vattendel dock, gör den nog bara mindre eller så. får helt enkelt se vad som får plats osv när det är dax :)
#165 - 12 september 2011 11:49
Behöver man värmelampa eller matta? Tittar på blocket, och det följer alltid med en massa sånt när terrarier säljes. Synd att man letar efter så specifika mått. Vill ha ett som är ca 120 långt, och gärna runt 100 högt.

Kan inte hitta nån specifik guide, men det har väl med att göra att det finns så många olika krabbor. Hade gärna haft orkidéer, men det är nog lite fel miljö. Hittade en ganska häftig bild, http://www.frognet.org/gallery/BillZ/033_G, och det hade varit kul att göra en variant på det, fast med krabbor.
#166 - 12 september 2011 11:58
nej, dom ska bara ha 22-28 grader :)
#167 - 12 september 2011 12:20
de går ju att dra en värmekabel i bottensubstratet. på så vis så för man väl upp fuktigheten också?
och då håller det ju temperaturen konstant också. blir väl lite väl klent om man bara kör med belysning eller?
#168 - 12 september 2011 13:25
Råkade visst bryta nån regel nyss. Gör ett nytt försök. Vill bara upplysa om att det finns många olika Geosesarma-arter. De flesta ej beskrivna. Imazoo brukar ha en hel del med diverse fantasifulla handelsnamn. Tyvärr så handlar ibland om arter tom ur andra släkten. Köpte en som kallas Geosesarma Vit-arm, var i själva verket en art som heter Lepidothelphusa cognetti. Ställer andra krav och dessutom rödlistad. Har upplyst Imazoo men de ändrar inte sin lista. Även Geosesarma spec Vampyr visar sig vara olika arter, vilket ställer till det när man beställer därifrån.
#169 - 12 september 2011 14:44
MrH skrev:
de går ju att dra en värmekabel i bottensubstratet. på så vis så för man väl upp fuktigheten också?

och då håller det ju temperaturen konstant också. blir väl lite väl klent om man bara kör med belysning eller?

det beror ju på hur man har det hemma :) har man det lite svalare så skadar det ju inte med extra värme, men har man som jag, ett terrarium med värmelampa i samma rum så har jag redan 24 grader på dagen i rummet.
#170 - 12 september 2011 15:06
Aha, OK! Det var bara att googla lite så hittade jag en massa trådar, bland annat på red bee där BengtO skriver en hel del om mandarin- och vampyrkrabbor.

Så, jag river ut min vattendel och börjar om från början - "kill your darlings" brukar det ju heta så det är vad jag gör nu!

Blir väl uppdateringar här och i min stugtråd!

Bra, BengtO att du skrev en kommentar här - det triggade mig att faktiskt ta reda på lite mer hårdkokta fakta - Toppen!:)

har du någon av dom länkarna? skulle gärna läsa lite mer själv :)
#171 - 12 september 2011 15:53
freddi36 skrev:
har du någon av dom länkarna? skulle gärna läsa lite mer själv :)

Jag skall se om jag kan hitta dom igen - det var ett jädrans googlande ett tag. Men prova att googla "vampyrkrabba" så kommer redbee-trådarna högt upp!:)
#172 - 12 september 2011 15:57
just det! du ska ju ha vampyrer, jag ska ha mandariner därför sökte jag på mandarinkrabba och det gör ju stor skillnad när man googlar :p
#173 - 12 september 2011 16:00
freddi36 skrev:
just det! du ska ju ha vampyrer, jag ska ha mandariner därför sökte jag på mandarinkrabba och det gör ju stor skillnad när man googlar :p

Jag kollade runt på båda - sen får vi ju se vad vi hittar i tyskland!:)
#174 - 13 september 2011 14:35
har funderat lite och jag kommer nog också ta bort min vattendel. bottenmatrialet (exo-terra plantation soil och coco husk) ska ju hålla fukt väldigt bra så det ska nog räcka.

hittade ett annat bottenmatrial från exo-terra. coco husk http://www.exo-terra.com/en/products/coco_husk.php
som är som "bark" fast av kokosfibrer istället.

exo-terras hemsida, mycket bra för där finns alla deras produkter http://www.exo-terra.com/en/

en cool sak som man kunde haft är en "fogger". en liten maskin som skapar dimma, dagg och molnliknande effekter :)

men om jag hade köpt en sån hade jag först och främst haft den i mitt stora terrarie för att simmulera morgondagg :)
#175 - 13 september 2011 18:29
Halloj Boys and Girls! Jag har gjort en makeover i mitt krabbkar - men det blir så mycket bilder och filmer här så jag kör uppdateringarna i min stugtråd istället. Har ni lust att kolla utvecklingen på karet så kolla stugtråden;
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=141971

Vi kan fortsätta att diskutera allmänt här ändå!:)
#176 - 13 september 2011 18:32
Du får länka in i stugtråden när du gör uppdateringar precis som du gjorde nu. Lätt att missa en uppdatering där med hastigheten den tråden håller. F.ö. Håller verkligen Slim-Line tätt så att du verkligen separerar landdelen från vattnet?
#177 - 13 september 2011 18:36
Du får länka in i stugtråden när du gör uppdateringar precis som du gjorde nu. Lätt att missa en uppdatering där med hastigheten den tråden håller. F.ö. Håller verkligen Slim-Line tätt så att du verkligen separerar landdelen från vattnet?

Kolla på bilderna - det är siliconat helt tätt runt slimlinen mot alla ytor.:)
#178 - 14 september 2011 08:04
Jo, men slimlinens knt är ju knappast "silikonvänlig", har mycket svårt att tro att det kommer sluta helt tätt, men å andra sidan kanske det inte gör något. Men kan nästa garantera dig, att efter ett litet tag kommer du inte ha soil, utan gegga, i landdelen. Om inte för att det läcker, så definitivt för att det skvätter. När du dessutom då har landdelen i ett odränerat 'hål' på det sättet så kommer du inte ha nån möjlighet att få bort vattnet ur materialet.

Men hur som helst, det ser snyggt ut iaf :p.

(Lite info till intresseklubben, jag har bytt namn från Mrlogic till mitt riktiga namn, om ni inte kände igen avataren.)
#179 - 14 september 2011 10:02
Jo, men slimlinens knt är ju knappast "silikonvänlig", har mycket svårt att tro att det kommer sluta helt tätt, men å andra sidan kanske det inte gör något. Men kan nästa garantera dig, att efter ett litet tag kommer du inte ha soil, utan gegga, i landdelen. Om inte för att det läcker, så definitivt för att det skvätter. När du dessutom då har landdelen i ett odränerat 'hål' på det sättet så kommer du inte ha nån möjlighet att få bort vattnet ur materialet.

Men hur som helst, det ser snyggt ut iaf :p.

(Lite info till intresseklubben, jag har bytt namn från Mrlogic till mitt riktiga namn, om ni inte kände igen avataren.)

Nja, det återstår att se hur det blir med det, täthet, skvätt, gegga o.s.v.
Om man exempelvis har något leca-kulaktigt längst ner i landdelen ser jag inga direkta problem att sticka ner en tunn slang och eventuellt suga ur vatten som skulle samlas där - nej, det tror jag löser sig finfint!
Skit samma - jag kör på ändå, och som sagt, lägger uppdateringar i min tråd!
#180 - 14 september 2011 11:46
Skummat lite snabbt nu bara. Men har haft rätt bra med lecakulor i botten och jord ovanpå. Sen ett rakt hårt rör till något filter med en luftslang i om det blivit väl mycket vatten på fel sida. Vickat ner röret nästan till botten och sugit igång luftslangen som hävert.
#181 - 14 september 2011 15:03
eriahl skrev:
Skummat lite snabbt nu bara. Men har haft rätt bra med lecakulor i botten och jord ovanpå. Sen ett rakt hårt rör till något filter med en luftslang i om det blivit väl mycket vatten på fel sida. Vickat ner röret nästan till botten och sugit igång luftslangen som hävert.

Jamen... precis så som jag sett det framför mig! Inga problem med andra ord! Sedan skall ju miljön vara redigt fuktig så detta blir nog inga problem. Om det skulle bli ett "vattenstånd" i bottnen på landdelen så kör jag manuell utsugning medelst småskalig slang! Hoho - easy pucks!:)
#182 - 15 september 2011 15:16
Nu är det gjort, ett 250l terrarium är införskaffat för att ha krabbor i. Hade nog egentligen velat ha en djupare vattendel, kanten är 7.5cm på det här, vilket ger en möjlig vattenvolym på 37.5l, men man ska nog kunna få till det riktigt snyggt iaf.

[ATTACH=CONFIG]47218[/ATTACH]
#183 - 15 september 2011 16:04
Härligt!!

Fan vad många det är som skaffar krabbor nu! :D
Riktigt bra tycker jag, kan man ta del av allas egna erfarenheter (hittade inte så mkt på nätet)
Och så får man inspiration av varandra.
#184 - 15 september 2011 16:19
Titta vad jag hittade efter lite sökning på Zoopet, http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=92655
#185 - 15 september 2011 17:00
Nu är det gjort, ett 250l terrarium är införskaffat för att ha krabbor i. Hade nog egentligen velat ha en djupare vattendel, kanten är 7.5cm på det här, vilket ger en möjlig vattenvolym på 37.5l, men man ska nog kunna få till det riktigt snyggt iaf.

[ATTACH=CONFIG]47218[/ATTACH]

Det där ser riktigt gôtt ut - rejält med utrymme. Det kommer att bli toppen!:)
#186 - 16 september 2011 09:17
Hittade den här tråden, http://www.panzerwelten.de/forum/thread-2744.html, många svar på raken lite längre ner i tråden.

Tror jag för egen det kommer bygga upp en kant till vattendelen med skiffer (varvat med sphagnum som "kitt"). På botten i vattnet lägger jag antagligen bark om jag kan få det att sjunka. Landdelen grundas med lecakulor, och över det kommer ett tjockt lager med Sphagnum, kanske blandat med bark. Utmed bakgrunden kommer en ganska kraftig bäck att rinna ner till vattnet, förmodligen i en ränna skapad av barkbiten som ni kan se i terrariet på bilden ovan. Bakgrund blir Epiweb, vilken ska fyllas med mossa, ormbunke, orkidé m.m. Kommer förmodligen införskaffa ett regnsystem för att hålla luftfuktigheten och för att vattna växterna. Blir förmodligen även till att använda RO-vatten eftersom orkidéerna verkar föredra det. Det här är iaf min bild av vad jag vill just nu. Den tenderar att ändras konstant, men nästa steg blir att beställa Epiweb, så långt har jag bestämt mig.

Edit: Nästa steg blir att fixa bänk.
#187 - 16 september 2011 09:21
Härligt! Ja, ett rejält terrarium är verkligen något man blir sugen på, så att man kan göra verklighet av de idéer som ploppar upp i skallen. Du får uppdatera hur du gör med ditt projekt, Fredrik!
Själv tänker jag testköra med det lilla karet jag har har, till en början. Senare kan det nog bli ett större terrarium! Kul detta!:)
#188 - 16 september 2011 12:14
Blev lite besviken på att krabborna gick och gömde sej.
Men jag har gjort som max brukar göra - skita i dom:p
I början inredde jag hela burken, sen har jag bara slängt ner lite mat ibland.
Men nu idag så fick jag se en hel massa krabbor krypa runt på mossan:D
den stora honan och stora hanen var framme och muckade med varandra - coolt som fan!

Om det är att dom känner sej hemmastadda, eller om det är att honan släppt sina ungar och således är redo för ny parning, ja, det vet jag inte, men dom verkar iaf mer aktiva nu vilket är jävligt skoj!

Växterna som jag planterat har också börjat visa livstecken, dom skjuter (var det rätt stavat max?) nya skott.
Mossorna som jag plockat ute har sträckt upp sej lite mot lampan och fått lite skarpare färger.

Ja... sååå, det händer lite saker, det går åt rätt håll iaf.

Den lilla "avdelarglasbiten" som jag skulle limma ner i det lite större karet gick sönder...
Jag blev arg för att det inte kom ut nåt silikon ur tuben. Så jag måste ragga silikon och ny glasbit:p

och bilen går bra?
#189 - 16 september 2011 20:24
Du får lägga in nån bild, eller ännu bättre en liten film, karro.

Är det nån mer än jag som gått och ärat ner mig i den lila vampyr varianten? För om jag förstått det rätt så är vampyr bara en variant på mandarinkrabban. Idag har det införskaffats sphagnum och leca, kanske lite fel ordning då jag fortfarande inte har en bänk, men jag var ändå iväg och kulle fixa torkarblad till bilen, och Plantagen låg ju så nära till hands då [:o].
#190 - 16 september 2011 21:52

Är det nån mer än jag som gått och ärat ner mig i den lila vampyr varianten? För om jag förstått det rätt så är vampyr bara en variant på mandarinkrabban. Idag har det införskaffats sphagnum och leca, kanske lite fel ordning då jag fortfarande inte har en bänk, men jag var ändå iväg och kulle fixa torkarblad till bilen, och Plantagen låg ju så nära till hands då [:o].

Vampyr och mandarin verkar nämnas som olika sorter.
men jag tror att det är i stort sett samma, om inte så gör det inte så mkt, då dom förmodligen har snarlik miljö.

Jag fick inte till nån film, men en bild fick jag på en av det små minikrabborna:) (är det bebiskrabbor som kalla för krabater?:p)

Bebiskrabba, mindre än ett tändstickshuvud.
[ATTACH=CONFIG]47267[/ATTACH]
En hona med ägg på "värmning"
Kommer snart en kull till då :D
[ATTACH=CONFIG]47268[/ATTACH]
#191 - 17 september 2011 14:46
så söt! du kommer ju få riktigt många om det är en ny kull på gång :)

själv har jag varit och kollat lite vad som finns. jag har bestämmt mig för att det blir: korkbark som jag ska ha som bakgrund, exo-terras plantation soil och forrestbark som bottenmatrial, korkbark och träbitar som innredning, lite olika vattentåliga växter, antingen så blir det en liten hörna med vatten och en pump i det för att få lite rörelse eller så köper jag en stor vattenskål från exo-terra för dom är så "naturligt" snygga.

när jag endå var i zooaffären så kollade jag ju så klart på fiskarna också ;)
dom hade albino ancistrus, helt krit vita! dom brukar väl va lite gula? så nu funderar jag på att sälja den jag har nu som börjar bli lite stor och köpa den vita istället.
#192 - 17 september 2011 14:59
karrokaja skrev:
Vampyr och mandarin verkar nämnas som olika sorter.

men jag tror att det är i stort sett samma, om inte så gör det inte så mkt, då dom förmodligen har snarlik miljö.

Jag fick inte till nån film, men en bild fick jag på en av det små minikrabborna:) (är det bebiskrabbor som kalla för krabater?:p)

Bebiskrabba, mindre än ett tändstickshuvud.

[ATTACH=CONFIG]47267[/ATTACH]

En hona med ägg på "värmning"

Kommer snart en kull till då :D

[ATTACH=CONFIG]47268[/ATTACH]

Härligt med lite bilder Karro! Den lille där är ju för söt alltså!:)
#193 - 17 september 2011 16:11
ja den är skitgullig den där lille. Han heter "Nöken" snyggt namn va? kom på det nu:p
Den har inte flyttat sej från det där bladet sen jag "upptäckte" honom igår morse.
Skitbra! för då kan man hälla mat på honom så att han äter och blir stor och stark, precis som sin far - han heter Mufasa:D:p:D:p

korkbark är väldigt fint, har ju en massa bitar här som jag ska experimentera med, när "storkaret" kommer igång.
#194 - 17 september 2011 16:14
det var allt en söt liten krabat :p
#195 - 17 september 2011 16:17
Jag tror det är en tjej ;):)
#196 - 17 september 2011 16:38
PiaJo skrev:
Jag tror det är en tjej ;):)

ja om det är en tjej så får den väl heta Pia:p
#197 - 17 september 2011 16:40
karrokaja skrev:
Och är den lik sin bror kan den heta Ko-Pia kanske:p?
#198 - 17 september 2011 16:44
Och är den lik sin bror kan den heta Ko-Pia kanske[:P]?

hahaha.

bästa skämtet jag har hört på länge;):D
#199 - 17 september 2011 17:00
karrokaja skrev:

Vet inte hur jag skall tolka det....:) lika söt kanske :p

ansjo skrev:

hehehe... :D

rexi skrev:
hahaha.

bästa skämtet jag har hört på länge;):D

Har jag ALDRIG hört för.... ;):)
#200 - 17 september 2011 17:15
PiaJo skrev:
Vet inte hur jag skall tolka det....:) lika söt kanske :p

Lika långt mellan ögonen :p:D:D
nää vad tasigt!!
#201 - 17 september 2011 17:15
ansjo skrev:

Hahaha!!
Enkelt, men jävligt bra:D:D
#202 - 19 september 2011 06:49

Mandarinkrabba, Geosesarma notopophorum och G.spec Vampyr är två olika arter. Värt att veta är också att de senaste gånger jag köpt (beställt) Vampyr har jag fårr en snarlik krabba som heter G.bicolor. Lila ben, gul rygg och gula ögon. Sp. Vampyr har orangegul rygg och röda ögon. (Kolla gärna bildsidan på panzerwelten så kan ni se ett antal olika Geosesarma). Sp.Vampyr är en grövre och tuffare krabba än Mandarinerna. Gjorde misstaget att blanda en gång med en smärre massaker som resultat.
#203 - 19 september 2011 08:09
Hmm, så Mandarin är Geosesarma Notopophorum, Vampyr är Geosesarma Spec, och den sista är Geosesarma Bicolour? Hittade en lång lista och börjar tro att det är så få som har koll så att nästa all information på nätet går att strunta i. Tyvärr så fanns inte Spec i den listan, och då det finns många som ser ut som Vampyrkrabban med lila ben, så tror jag att det blir väldigt svårt att få tag på en specifik sort. Vad gäller i handeln, är det lättast att få rätt sort (dvs det man beställer) om man beställer Mandarin?
#204 - 19 september 2011 08:14
Är de olika sorterna olika svårt att hålla? Varierar det mycket mellan hur många man kan ha, storlek på dem, vad de äter, hur boytan ser ut, temperatur m.m.?
#205 - 19 september 2011 08:48
De som brukar finns hos grossisterna har nästan alltid enbart handelsnamn. Många av dom är förmodligen ännu inte artbestämnda. Har set tex G."Choklad", G."Vit Vampyr", G."rödbrun Borneo" och G."Red devil". Av dessa skulle jag tro att "Vit Vampyr" är den med vita ögon på pantzerweltens hemsida. Där finns också bl.a G.bicolor och "Vampyren" med röda ögon.
Förutsatt att det är en Geosesarma art (vilket man tyvärr inte kan vara säker på) tror jag inte att de skiljer sig så mycket vad gäller skötsel. Hade egentligen tänkt skaffa fler arter men har just nu mycket grodor som tar plats.
#206 - 19 september 2011 08:52
Har du provat att ha grodor tillsammans med krabborna? Lövgrodor borde väl fungera?

Är det säkrare att beställa från Deutschland om man vill ha en specifik sort?
#207 - 19 september 2011 08:55
BengtO skrev:
De som brukar finns hos grossisterna har nästan alltid enbart handelsnamn. Många av dom är förmodligen ännu inte artbestämnda. Har set tex G."Choklad", G."Vit Vampyr", G."rödbrun Borneo" och G."Red devil". Av dessa skulle jag tro att "Vit Vampyr" är den med vita ögon på pantzerweltens hemsida. Där finns också bl.a G.bicolor och "Vampyren" med röda ögon.

Förutsatt att det är en Geosesarma art (vilket man tyvärr inte kan vara säker på) tror jag inte att de skiljer sig så mycket vad gäller skötsel. Hade egentligen tänkt skaffa fler arter men har just nu mycket grodor som tar plats.

härligt att veta.
Vet du ifall det är nån skillnad på mandarinens fortplantningsförmåga gentemot vampyrens?
Är det nån skillnad där, typ svårighet, eller är dom lika typ?

den enda skillnad jag ser på dessa är färgerna på kroppen. själva formen tycker jag inte se nån skillnad på alls.
#208 - 19 september 2011 09:00
Tror inte det är säkrare att beställa från T-land. Just Mandariner verkar de klara av bra, det är de andra med div fantasifulla namn som dessutom dyker upp ganska sporadiskt som man kan vara tveksam om. Vampyr är också ett problem då det finns flera väldigt lika arter. Min stora "hobby" är egentligen pilgiftsgrodor. Men jag skulle inte sätta ihop några med krabborna. Grodor har mjuk ömtålig hud och risken är stor att krabborna skulle ge sig på dom om inte annat för att försvara sina revir. Krabborna vill vara ifred, även gentemot sina artfränder.
#209 - 19 september 2011 09:04
karrokaja skrev:
härligt att veta.

Vet du ifall det är nån skillnad på mandarinens fortplantningsförmåga gentemot vampyrens?

Är det nån skillnad där, typ svårighet, eller är dom lika typ?

den enda skillnad jag ser på dessa är färgerna på kroppen. själva formen tycker jag inte se nån skillnad på alls.

Tror inte det är nån skillnad direkt, mina förökade sig i alla fall. Vampyrerna blir något större och grövre än Mandarinerna.
#210 - 19 september 2011 09:24
Jag bryr mig inte riktigt om vilken sort jag får tag på, men jag hade gärna haft en lila. Men det viktigaste för mig är att jag kan beställa samma sort igen om jag känner ett behov av nya gener, så det kanske får bli Mandarin trotts allt.
#211 - 22 september 2011 07:44
Nu har jag letat som en galning efter en möbel som passar terrariet. Det finns tydligen inga möbler över en meter höga som är djupare än 40cm, och att ha ett överhäng på 10cm är nog inget jag vill ha ens på ett terrarium. Lutar åt att sätta dit en kort bit med köksskåp, även om jag inte är helt förtjust i lösningen så ser jag inte mycket alternativ. Visst, man kan bygga en möbel för en billig slant, men det förutsätter att man har någonstans att arbeta, och det har man inte i en trea när man har både katt och barn.
#212 - 23 september 2011 22:35
Kikade på akvarietekniks lista, Där hade de en Geosesarma som de kallade carneval. På bilden såg den ut som spec. Vampyr. Beställde hem några på test,,,, och det var faktiskt spec. Vampyr. Så nu har jag hanar igen.
#213 - 24 september 2011 06:47
BengtO skrev:
Kikade på akvarietekniks lista, Där hade de en Geosesarma som de kallade carneval. På bilden såg den ut som spec. Vampyr. Beställde hem några på test,,,, och det var faktiskt spec. Vampyr. Så nu har jag hanar igen.

på t.ex youtube så kallar dom vampyrerna för vampire/carnival crab.
#214 - 3 oktober 2011 16:47
Oj vad tyst det har varit här nu. Jag har beställt RO filter samt EpiWeb. När EpiWebben väl är monterat ska jag börja möblera i karet. Målet är som sagt att ha ett kar fullt av mossa, ormbunkar, orkidéer och annat tropiskt. Men till att börja med så får man vara nöjd med ett träsk. Får se om jag har råd med både bevattning och belysning nästa månad.

Jag vill gärna höra lite uppdateringar från er andra, det var ju rätt många som drog igång.
#215 - 3 oktober 2011 17:01
det är tyst här eftersom nästan alla i denna tråden inte är hemma utan i Tyskland :)

får jag fråga vad du ska ha osmosen till? (RO:n)

själv ska jag börja inhandla saker så jag kan dra igång mitt projekt snart. väntar fortfarande på svar från PWSS angående deras "korkbarksplattor".
#216 - 3 oktober 2011 17:05
Eftersom jag vill ha orkidéer så "behöver" jag ett regnsystem för att vattna dem, och även om det är så att både orkidéer och bromelior inte är så förtjusta i salterna som vi har i vårt kranvatten, så är det framförallt för att slippa salt och kalk på glaset (regnsystem skvätter lite).
#217 - 7 oktober 2011 15:40
jag har fått tag i några glasskivor med lite konstiga mått. glasskivorna har suttit som hyllor i ett kylskåp tidigare men eftersom kylskåpet gått sönder tog jag skivorna. dom är starka eftersom dom har varit hyllor i kylskåpet.

sen har jag redan några skivor som har varit ett kar.

måtten på skivorna från kylen är:
6 st med måtten 49*33 cm.

skivorna jag hade har måtten
1st 50*27
2st 27*32
2st 50*32

om jag får ihop det, kan jag då bygga ett lite större akvarium/terrarium till krabborna genom att blanda skivorna?
isåfall kommer det att bli skarvar mitt på bakrutan och sen kan jag ha en kant framme med skutdörrar så det blir som ett terrarium. skarvarna på baksidan kan jag sen täcka med korkbark eller slimline.
det ska inte va något vatten däri så skarvarna kommer nog inte bli ett problem, bara att det ser fult ut om man inte täcker det. eller har jag fel??

måtten på karet jag vill bygga är 70-80 cm långt, 30 cm djupt och 40 cm högt.
#218 - 8 oktober 2011 09:53
Det låter om mycket jobb för liten förtjänst i pengar, ska du ändå bygga är det väl lika bra att beställa glas som är i rätt storlek.
#219 - 11 oktober 2011 10:28
Jaha, det här gick ju inte så bra :(

Har haft en så himla klar bild av hur det ska se ut i terrariet, och när jag väl köpt det jag ska ha och haft i allt, så visar det sig att vattnet inte flödar tillbaks till pumpen tillräckligt snabbt för att den inte ska börja dra luft. Det blir till att gräva upp allt, blöt torv, rensa myggnätet som använts för att inte torven ska falla ner i dräneringen som består av biobollar, och tänka om. Men först och främst en bild av vad jag hade hoppats skulle fungera.

[ATTACH=CONFIG]48046[/ATTACH]

Det jag tror jag behöver gör är helt enkelt att höja hela bottnen för att få det mer dränering, samt att koppla filtrests insug till ett bottenfilter.
#220 - 22 oktober 2011 12:11
har varit och hämtat lite skogsmossa i skogen idag :)
jädrar vilka snygga mossor det fanns! tar några bilder senare :)
#221 - 22 oktober 2011 15:34
[ATTACH=CONFIG]48485[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]48486[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]48487[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]48488[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]48489[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]48490[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]48491[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]48492[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]48493[/ATTACH]

rätt snygga mossor :)
tror inte jag kan ha i allt. jag har iallafall inte brist på mossa ;)
#222 - 31 oktober 2011 22:25
Najsiga mossor!

Var också och plockade för nån månad sen!
Dessa har sträckt sej mot ljuset, upp, upp och UPP!
Ganska coolt faktiskt:D

Vår hund käkade upp yngelmaten, så nu "mortlar" jag vanligt flingfoder, så att småkrabborna får i sej nånting.
Dom yrar runt i hela lilla karet och smaskar i sej, men dom är fortfarande små som tändstickshuvuden.

När jag fick krabborna så var det 2 honor med rom.
Den större honan fick ungar rätt fort (kanske 2 veckor efter att jag fick dom)
Hon har för övrigt ömsat.
Trodde skalet skulle vara vitt - spökliknande,
men det hade samma färg som krabban, var tvungen att leta upp henne, ville inte hitta henne död liksom.
Den andra (lite mindre, har inte färgat ut än) bär fortfarande på sina rom:O
Vet inte riktigt hur länge dom gör detta - nån som vet?? (Anders vet allt;))

Matade även med zophobaslarver men dom största larverna kryper än.
Verkar som att krabborna inte ens vill försöka att äta dom.
Nästa gång jag köper så ska jag garanterat ta tunna (mjölmasktunna) och ljusa (nästan vita, nyömsade)
Det blir nog lite lättare för dom.
Dessutom ligger dom stora larverna och blir dåliga, krabborna äter inte så mkt inom loppet av 3 dagar.
(då larverna blir dåliga, mögliga i mitt kar)

En liten update;)

Hur går för resten av krabbgänget???
#223 - 1 november 2011 08:59
karrokaja skrev:

Hur går för resten av krabbgänget???

Halloj Karro!
Mina är ganska skygga! Vampyrerna ser jag inte till så ofta men däremot så är Red Devilkrabborna ganska synliga. Jag har också upplevt att de äter "lite" och jag får ofta ta bort mat som jag lagt för mycket av - så nu lägger jag endast i pyttesmå doser av lite riven morot, fiskmat o.dyl. De vampyrkrabblingar som jag fick med mig i en av burkarna - kan ha varit 10-15 stycken - ser jag ytterst sällan och de är pyttesmå, men de lever och tycks trivas (tror jag). Mossorna som jag plockade ute växer på - sträcker sig uppåt precis som du beskriver. Och den ena orkidéen som jag satte ner har en fin blomranka just nu.
Det här är verkligen ett projekt som "tar tid", man får liksom bara låta det puttra på!
#224 - 3 november 2011 07:27
Jag har förstått att runt tre år tar det för ett Akvaterrarium att nå sin höjdpunkt, så lite längre än vad det tar för ett växtkar. För min del så har det stått rätt still, första upplägget med pump funkade inte, pumpen var för stark för vattenmängden. Så fick gräva upp allt och har nu skaffat en svagare pump, ska få igång det i veckan. På lördag är det Tropikmässa i Malmö, ska se om jag får tag på lite roliga tropiska växter där. Bilder kommer upp efter helgen.

Kan ni inte slänga upp lite bilder på era mossor som växt sig upp upp mot ljuset?
#225 - 3 november 2011 10:51
Halloj Karro!

Mina är ganska skygga! Vampyrerna ser jag inte till så ofta men däremot så är Red Devilkrabborna ganska synliga. Jag har också upplevt att de äter "lite" och jag får ofta ta bort mat som jag lagt för mycket av - så nu lägger jag endast i pyttesmå doser av lite riven morot, fiskmat o.dyl. De vampyrkrabblingar som jag fick med mig i en av burkarna - kan ha varit 10-15 stycken - ser jag ytterst sällan och de är pyttesmå, men de lever och tycks trivas (tror jag). Mossorna som jag plockade ute växer på - sträcker sig uppåt precis som du beskriver. Och den ena orkidéen som jag satte ner har en fin blomranka just nu.

Det här är verkligen ett projekt som "tar tid", man får liksom bara låta det puttra på!

jag matar med en knivsudd av "morteldamm" :p
strör över hela karet... en speciellt matplats (som jag hade hoppats på) verkar dom inte vänja sej vid.
Sen flyger där en massa bananflugor, som går mer än dom flyger, som krabborna sätter klorna
(och en salamander som delar paradiset med krabbsen)

tycker det är skönt att det går långsamt...
Fördelen med detta, jämfört med akvarium, är att det ser snyggt ut typ hela tiden,
ett akvarium kan se lite stelt o naket ut i början, när det inte gonat in sej.
Men dessa små mosskullar ser lika mysigt ut som Fylke, fattas bara små hobbits:p
#226 - 3 november 2011 11:14
karrokaja skrev:
jag matar med en knivsudd av "morteldamm" :p

strör över hela karet... en speciellt matplats (som jag hade hoppats på) verkar dom inte vänja sej vid.

Sen flyger där en massa bananflugor, som går mer än dom flyger, som krabborna sätter klorna

(och en salamander som delar paradiset med krabbsen)

tycker det är skönt att det går långsamt...

Fördelen med detta, jämfört med akvarium, är att det ser snyggt ut typ hela tiden,

ett akvarium kan se lite stelt o naket ut i början, när det inte gonat in sej.

Men dessa små mosskullar ser lika mysigt ut som Fylke, fattas bara små hobbits:p

Japp, jag håller med dig!:)
Jag har också märkt att en speciell matplats inte är någon direkt hit. Jag har vid några tillfällen "strösslat" morteldamm och det är nog en bra strategi.
#227 - 3 november 2011 12:03
Här är det precis tvärtom, jag matar med min räkmix som funkar klockrent, de vet var de ska hämta maten som de sedan tar med till sin grotta. En höjdare var när jag släppte ner en skalbagge till dem, den blev inte långlivad:D....
#228 - 3 november 2011 12:07
mina pengar har varit otroligt slut så får hoppas att jag kan komma igång snart!
ska beställa "soil" och sånt i nästa vecka tror jag, ska på tropikmässan i övermorgon så får se vad dom har där. kanske lite växter och korkbark.
#229 - 3 november 2011 12:09
Anders, kan vi inte få se lite bilder på ditt "krabbkar"?
(eller har du lagt upp några men jag har missat det ?)
#230 - 3 november 2011 12:24
ansjo skrev:
Här är det precis tvärtom, jag matar med min räkmix som funkar klockrent, de vet var de ska hämta maten som de sedan tar med till sin grotta. En höjdare var när jag släppte ner en skalbagge till dem, den blev inte långlivad:D....

Hur stor nypa räkmix lägger du i? Fan, jag tycker man får hålla på att plocka bort mat varje dag (trots att jag lägger i väldigt lite).
#231 - 3 november 2011 13:03
En bit på ca 2x2 cm kanske, och den får ligga ett par dagar så brukar det mesta vara borta. Det verkar som de inte tvekar på att ta maten då jag personligen helst vill slänga den...:p
Det är inte så mycket att ta bilder på, jag ska göra iordning terrariet efter resan tänkte jag. Nu är där bara barkmull, mossa och lite krukväxter...
#232 - 3 november 2011 15:45
Lite bilder...

Pratade om en salamander förut.
Den har blivit mat:p så nu behöver jag inte mata på ett par veckor:p
[ATTACH=CONFIG]48847[/ATTACH]
Sen är det massa mossor som sträcker sej åt olika håll, fast mest uppåt.
Såklart inte en enda krabba syns:p

[ATTACH=CONFIG]48841[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]48842[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]48843[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]48844[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]48845[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]48846[/ATTACH]

Så jag tog en bild på den snyggaste;)
[ATTACH=CONFIG]48848[/ATTACH]
#233 - 3 november 2011 17:43
Wow! Fina bilder karro! Du har flera olika mossor där, jättesnygga. Jag har bara två sorter, tror jag.:)
#234 - 3 november 2011 18:05
Wow! Fina bilder karro! Du har flera olika mossor där, jättesnygga. Jag har bara två sorter, tror jag.:)

Tack :)

Det finns fortfarande lite tid att samla, innan snön kommer.
Har du ingen fräsch bild på ditt krabbparadis? en film kanske?;)

Gick ut och samlade ett fett gäng mossor, planerade inte att alla skulle överleva,
skulle bara kolla vilka som höll sej fräschast (stavas det så?) och sen samla mer av dessa, men allting växer på skitbra:D

Sen såg (har film på det också, den ska upp snart) att under mossorna så kryper det en hel massa mikroskopiskt
(ungefär som din lilla filmsnutt på din "damm" max, om du är med mej)
Så krabborna behöver verkligen inte matas ofta, dom har käk där, dom behöver inte ens komma ut från sina hålor...
#235 - 3 november 2011 18:24
Lite film

" target="_blank">
#236 - 4 november 2011 08:20
Jo, jag kan ta några nya kort eller filma karet en snutt! Fredrik Metcalf ville ju se mossorna som sträcker på sig - så det är väl läge.
De där små vita "lopporna" har jag plenty av i mitt krabbkar också - det är kanske dessa krabborna "lever av"?
#237 - 4 november 2011 16:19
Mossor som sträcker sig uppåt och en orkidé som blommar (sorry för kondensen på rutan - men man kan kanske ana hur det ser ut?).:)
#238 - 4 november 2011 16:24
Fett nice Abbeylainen!

Mossan där i bakgrunden i slimline-skrevan har ju vuxit som satan ju!
Riktigt coolt!
#239 - 4 november 2011 16:26
fint som vanligt :) stänker det så mycket eller är det så varmt att det blir så fuktigt?

var själv och köpte en orkidé idag att ha hos mina krabbor. karet är nu på plats och det är tropikmässa imorgon. kan det bli bättre ? :D
#240 - 4 november 2011 16:35
karrokaja skrev:
Fett nice Abbeylainen!

Mossan där i bakgrunden i slimline-skrevan har ju vuxit som satan ju!

Riktigt coolt!

freddi36 skrev:
fint som vanligt :) stänker det så mycket eller är det så varmt att det blir så fuktigt?

var själv och köpte en orkidé idag att ha hos mina krabbor. karet är nu på plats och det är tropikmässa imorgon. kan det bli bättre ? :D

Japp, det är vanlig Erect-moss som tycks vara gjord för att bita sig fast och växa i blöt fuktighet, den växer fort kan jag säga!
Nej, freddi, det är inget stänk utan ren kondens i karet - det är duktigt fuktigt i burken! Det snurrar runt vatten i systemet hela tiden. Krabblingarna gillar att sitta i Erect-mossan, där har jag sett flera stycken sitta och mysa!:)
#241 - 4 november 2011 16:39
erect-moss växer fort i fuktig miljö :D:D:p:p
#242 - 4 november 2011 16:43
karrokaja skrev:
erect-moss växer fort i fuktig miljö :D:D:p:p

Ja, det är ju ganska blött där man brukar ha den vanligtvis - under vatten...:p
#243 - 4 november 2011 16:49
vilket torrt skämt, hahaha :p ;)
#244 - 5 november 2011 08:37
Vi ska snart iväg till mässan, kanske ses där Freddi? Karet är äntligen igång, och den lilla bäcken porlar på nu, måste hålla helt rent från torv i vattendelen, annars sätter den igen med en gång. Fixar upp bilder sen efter mässan, kanske hittar något mumsigt där. Imorgon kanske det blir en vända till parken för se om det kan finnas lite tungmetallsmättad mossa att hitta i "stan". Annars kommer jag köpa lite javamossa, den blir jäkligt snygg när den växer på land. Har ni förresten någon värmare till era kar? Har själv bara ca 24º, men då har det bara varit igång i mindre än ett dygn.
#245 - 5 november 2011 08:50
kanske det? jag ska dock inte åka förrän vid 12:30 så jag är väl där vid 13.
#246 - 6 november 2011 08:58
Det blev ett par ormbunkar och ett par orkidéer från mässan, blev lite besviken då 50% av allt som såldes var ormar, kul fast enformigt. Något som däremot var häftigt att se var pilgiftsgrodorna, jag visste sen tidigare att de ska ha samma förhållande som krabborna, men jäkla vad snygga de var, och min fru som inte riktigt hajat poängen med krabborna blev helt såld, så för hemfridens skull kommer jag att överge krabblingstankarna den här gången och istället införskaffa grodor. Men eftersom inredning och luftvärdena är desamma så kommer jag hålla mig kvar i tråden då det kanske kan ge tips åt de som vill hålla krabbor.

Efter mässan drog vi vidare till ytterligare en mässa som tråkigt nog lagts samma helg, nämligen MAFs utställning i Folketspark (som har öppet idag med för er som är intresserade), och wow vilka kar! Framförallt tyckte jag att det vinnande bidraget i biotopkategorin var riktigt häftigt, hoppas man kan få tag på en bild. Det var ett långsmalt kar, fast man kunde bara se in genom ena kortsidan, sen var det mycket utstickande bakgrund utmed långsidorna, vilket bara lämnade en lång trång gång i mitten, som dessutom var krokig, vilket gjorde att man inte kunde se hela vägen bak, som att titta in i en grotta.

Back to terrariet, lite bilder på hur det ser ut nu.

[ATTACH=CONFIG]48894[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]48895[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]48896[/ATTACH]
#247 - 6 november 2011 09:21
kul med pilgift! :)
det blev ju riktigt bra med växterna!

själv köpte jag också en ormbunke och en bromelia, tyckte dom var fina och väldigt billiga. 30 och 60 spänn!
jag har också funderat på om jag inte ska ha grodor istället. igår blev man ju kär i dom där små mjölkgrodorna och "PacMan" grodorna.
#248 - 6 november 2011 10:38
Väldigt fint Fredrik! Det där kommer att bli hur häftigt som helst!:)
#249 - 7 november 2011 19:03
Äntligen kommit igång!!

[ATTACH=CONFIG]48960[/ATTACH]

såhär kommer mitt "terrarie" att se ut ungefär. växterna ska nog inte stå exakt såhär. bakgrunden ska även flyttas in i terrariet ;)
nu står den bara lutad mot utsidan för att man ska få en uppfattning om hur det kommer att se ut :)
ska skära till den imorgon.

bakgrunden är av kork. jag köpte den på hornbach malmö. inte så dyr, 159 kr. helt ok tycker jag med tanke på att kork kostar 130-170 kr/kg. lägg till lite kostnader för "hantvärket" att sätta ihop den. (den är gjord av många mindre bitar. ca 10*10 cm stora som är limmade på en skiva av ihoplimmat korkflis.)

växterna är, från höger, en ormbunke "bunny", skogsmossa, en liten tropisk växt Asplenium nidus, Bromelia, en annan typ av ormbunke som jag köpte på tropikmässan, och en orkidé Dendrobium.

sen har jag en till växt som inte är med på bild. en "trumpetväxt". den här långsmala blad och längst ut på bladen en liten stjälk med en "trumpet" på. den lockar ner insekter där och äter upp dom, hehe :p
#250 - 7 november 2011 21:26
Ser snyggt ut. Om jag får komma med lite synpunkter så ser orkidén väldigt stor ut, terrariet kan inte vara öppet om du ska ha krabbor i, sen så är nackdelen med en korkbakgrund att den förmultnar med tiden, vilket är väldigt synd då du förmodligen får riva ut den då den är som snyggast. Men en köttätande växt skulle man ha, men den får inte vara stor nog att ta grodorna/krabborna.
#251 - 8 november 2011 14:24
ja orkidén är lite stor. får inte hela plats så får den stora vara ute i rummet och dom små plantorna vara i terrariet.
tror det tar rätt lång tid innan bakgrunden multnar. många andra har det ju i terrarium och som bakgrund.
#252 - 8 november 2011 14:30
BTW, tror ni jag kan fästa bakgrunden med dubbelhäftande tejp? den är riktigt stark.
bakgrunden ska ju inte va under vatten så det borde väl funka? min BTN slimline i mitt stora terrarium har jag fäst med den tejpen.
om jag vill ta ut bakgrunden någon gång så blir det ju enklare med tejp än sillicon.
#253 - 9 november 2011 07:32
Ska du ha pilgiftsgrodor i ditt terrarie tycker jag inte att du ska limma fast bakgrunden, utan bara luta den mot bakrutan. Grodorna gillar att kunna gömma sig och blir faktiskt mer oskygga om det finns bra med gömställen. Använder själv den metoden i mina + 25 st grodterrarier. Och,,,, det tar väldigt lång tid för korkbark att förmultna. Vi pratar minst 20 år.
#254 - 9 november 2011 07:38
25 st!!! Att det tar 20 år är ju bra att veta, hade fått för mig att det med den här fukten bara handlade om några få år. Ska själv få igång med ordentligt med växtlighet innan jag köper några grodor, kanske blir nån gång i januari om det sätter fart.

@BengtO: Kan inte du lägga upp några bilder på dina grodburkar? Eller kanske länka till nåt forum där du redan har det.
#255 - 9 november 2011 10:43
Är inte så flitig med att fotografera numera. Har ett gammalt zoonenkonto där jag heter giftgrodan, finns lite grodbilder. Annars kan jag rekommendera pilgift.se
#256 - 9 november 2011 15:16
bakgrunden sitter på plats sen i gårkväll. satte dit den med några bitar dubbelhäftande tejp.

pilgift har jag funderat på men jag vet inte..

@BengtO, du kan nog en del så jag har några frågor.
är grodorna svåra att sköta?
vilka är bra sorter för nybörjaren? så jag kan börja läsa någonstans.
något speciellt man ska tänka på?
är dom dödligt giftiga? har läst att i fångenskap förlorar dom sitt gift.
#257 - 9 november 2011 15:26
freddi36 skrev:

är dom dödligt giftiga? har läst att i fångenskap förlorar dom sitt gift.

Det är väl maten dom äter i det vilda som får giftet av?
Så i fångenskap matar man dom med annan mat vilket genererar ogiftiga grodor.

Samma som den japanska delikatessen Fugu, i det vilda är den giftig pga en speciell föda, i fångenskap kan man mata den med annat som gör den ogiftig.
Dock så är den ogiftiga varianten inte så poppis, man vill ju ha lite spänning när man käkar den - det är ju halva grejen.
Spänning som: Jag kan dö inom loppet av en halvtimme och det kommer göra ont som fan;):p
#258 - 9 november 2011 16:34
jaha, så gick det med pilgiften :( regeringen här hemma tänker inte släppa in någon pilgiftsgroda i detta huset trots övertygande argument om att dom inte är giftiga i fångenskap.

så, ny fråga. finns det några andra grodor i samma storlek som kan passa i mitt kar?

tänkte att jag kanske kunde få i lite jord ikväll. ska man dränera med typ grus underst??
#259 - 9 november 2011 17:32
byt regering? :D

annars har ja tyvärr inga fler tipps :p
#260 - 9 november 2011 18:52
freddi36 skrev:
jaha, så gick det med pilgiften :( regeringen här hemma tänker inte släppa in någon pilgiftsgroda i detta huset trots övertygande argument om att dom inte är giftiga i fångenskap.

så, ny fråga. finns det några andra grodor i samma storlek som kan passa i mitt kar?

tänkte att jag kanske kunde få i lite jord ikväll. ska man dränera med typ grus underst??

Jag dränerade mitt med biobollar underst, ett lager med skiffer för att få det platt, sedan myggnät för att inte torven skulle falla ner. Och efter det kom jag, mitt dumma nöt, på att jag hade ju bara kunnat ta vanliga golvplattor i plast som man har till balkongen/uteplatsen. Men iaf, dränering är bra, tror jag.
#261 - 9 november 2011 19:06
MrH skrev:
byt regering? :D

annars har ja tyvärr inga fler tipps :p

lite svårt att slänga ut morsan ;):p

Jag dränerade mitt med biobollar underst, ett lager med skiffer för att få det platt, sedan myggnät för att inte torven skulle falla ner. Och efter det kom jag, mitt dumma nöt, på att jag hade ju bara kunnat ta vanliga golvplattor i plast som man har till balkongen/uteplatsen. Men iaf, dränering är bra, tror jag.

då borde lecakulor eller akvariegrus (4-6mm) funka bra? jag har ju inte så mycket höjd att bygga på så biobollar blir nog lite högt. plattorna du menar är dom där gröna eller blåa med ett mönster i va? såna som man klickar ihop.
#262 - 9 november 2011 19:08
Yup
#263 - 9 november 2011 20:40
freddi36 skrev:
lite svårt att slänga ut morsan ;):p

Du måste vara taktisk!
Gå in på ALLA djurforum du kan hitta! och fråga om detta med pelgiftsgordans giftighet i fångenskap...
Sortera ut dom svaren du vill ha och visa för henne.
Ladda sedan hem vackra bilder på pilgiftsgrodor, hur söta dom är osv...
Sen ska du dra på fett mkt, säg att just den sorten som du vill ha är utrotningshotad, att den bara finns på ett ställe i det asiatiska bergen, eller nåt. och att om skaffar dej ett par, så bidrar du till att en djurart inte kommer att utrotas;)

Jag har hållit på så med min morsa.
Men du måste vara övertygande!
#264 - 9 november 2011 21:17
karrokaja skrev:
du måste vara taktisk!

Gå in på alla djurforum du kan hitta! Och fråga om detta med pelgiftsgordans giftighet i fångenskap...

Sortera ut dom svaren du vill ha och visa för henne.

Ladda sedan hem vackra bilder på pilgiftsgrodor, hur söta dom är osv...

Sen ska du dra på fett mkt, säg att just den sorten som du vill ha är utrotningshotad, att den bara finns på ett ställe i det asiatiska bergen, eller nåt. Och att om skaffar dej ett par, så bidrar du till att en djurart inte kommer att utrotas;)

jag har hållit på så med min morsa.

Men du måste vara övertygande!

:d
#265 - 9 november 2011 21:59
Säg inte ordet "pillgift" framför groda;):p...
#266 - 9 november 2011 22:01
ansjo skrev:
Säg inte ordet "pillgift" framför groda;):p...

juste ja... Mkt bra! bara groda helt enkellt, mkt färgglad och mkt liten, vacker och söt... INTE giftig;)
#267 - 10 november 2011 09:24
Jäkla vad sakta det växer, jag vill ha mossa överallt nu!
#268 - 10 november 2011 09:34
Det finns en liten grej som börjar på T och slutar på ålamod!;):p
#269 - 10 november 2011 12:53
Vart hittar man det? Ebay? Hjälper det mot långsamtväxande mossa?
#270 - 10 november 2011 13:02
Vart hittar man det? Ebay? Hjälper det mot långsamtväxande mossa?

T-ålamod har ju nåt med tid att göra... jag brukar buda på gamla trasiga klockor och göra smycken av dom.
Där behöver man också T-ålamod, typ när limmet ska torka, eller när man inte hittar den där perfekta, mikroskopiska skruven.

Klockorna kostar mellan 1-500kr så det är väl där nånstans T-ålamod ligger på också;)
#271 - 10 november 2011 16:50
vi får se vilka djur det blir. är ju inte riktigt där ännu.

nu har jag blandat ett paket plantatinssoil. ren magi! du lägger i ett paket som max rymmer 0,75 liter + 3 liter vatten. sen får du 8,5 liter jord! riktigt coolt när "tegelstenen" av komprimerad jord börjar suga åt sig vattnet och bli större och större och större..

nu ska jag gå och börja inreda. grus som därnering och jord och växter ska i och plateras idag :)
#272 - 10 november 2011 19:19
så, då var nästan alla växter planterade. alla utom den köttätande växten och några mindre orkidéér. den stora orkidén fick inte plats så jag byte den mot en paraplyväxt (?) med mamma.

bilder kommer imorgon när växterna har blivit lite mer uppåt. nu är dom ganska hängiga.
#273 - 12 november 2011 12:07
Växterna fortfarande hängiga?

Väntar med längtan på nästa lön då lite EpiWeb-lianer och -grenar samt mossmix ska införskaffas. Ska även se till att fixa fläkt innan det börjar mögla.
#274 - 12 november 2011 16:12
[ATTACH=CONFIG]49157[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]49158[/ATTACH]
några mindre bra bilder på hur det ser ut. lite kondens på glaset för jag sprayade för någon timme sedan.
paraplyväxterna ser fortfarande lite hängiga ut men bättre än igår.
tempen ligger på 25 dagtid och 23 natt. hydrometern visar 80-90% luftfuktighet.
jag tror att grenen som går upp mot glaset ska bytas ut mot några mindre "lianer" och så ska det in en vattenskål där någonstans också.

vilket djur som ska bo där bestämmt. det blir 1 eller 2 tomatgrodor.
#275 - 12 november 2011 18:09
Ser riktigt snyggt ut!! "paraplyväxterna" heter paraplyaralia :)
#276 - 13 november 2011 06:51
Riktigt snyggt, har du någon värmare i eller blir det så varmt av sig själv? Jag har fortfarande bara ett lysrör, men det är tre till på väg från PWSS, hopas jag får upp tempen några grader då, ligger nu runt 22º dagtid. Annars får jag nog installera en värmelampa med temperaturkontroller.

PS. Paraplyaralia blir flera meter hög, du kommer få hålla efter den ordentligt, fast det kanske det är värt, för snygg är den.
#277 - 13 november 2011 06:52
Ormbunken du har längst till vänster och höger är riktigt snygg, fick du tag på den på mässan?
#278 - 13 november 2011 09:41
jo den kan bli stor men den har stått på fönsterbänken länge utan att ha växt så mycket. blir den för stor så får jag ta några sticklingar och plantera istället.
jag har ingen värmare. men ett terrarium med värmelampa 1meter bort så det hjälper nog tempen en hel del.

ormbunkarna köpte jag på hornbach. det var en som jag delade till 3 (har en lika stor bit i fönstret). den kostade bara 25 kr!

såg att det hade kommit lite mögel på en rot idag. vad ska man göra åt det?
ska även plantera den köttätande växten idag eller imorgon. sen ska det på med lite mer jord runt några växter för det har sjunkit ihop en del nu när man vattnat.
#279 - 13 november 2011 09:44
Du bör sätta in en fläkt (datorfläkt funkar) för att inte få mögel har jag förstått.
#280 - 13 november 2011 10:04
Har nu beställt lite mer EpiWeb till lianer och en gren. Även beställt lite växter, mossmix, en fläkt och ett regnsystem. (Tjuvar lite på nästa månads lön, hoppas jag har pengar kvar till julklappar sen :p).

Här är en bild på hur det ser ut för tillfället.
[ATTACH=CONFIG]49172[/ATTACH]
#281 - 13 november 2011 10:19
det kommer bli kanon när det växt till sig lite :)

ok, en datorfläk. kan du berätta hur man kopplar en sån till väggutatget? jag är inte så inne på sånt :) jag behöver väl en adapter?
#282 - 13 november 2011 11:12
skulle detta funka? http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx?item=44367&path= + http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx?item=98008&path=97000000,119000000,131500000,132500000 ?

eller kan jag ta en vanlig mobilladdare på 4,9V? men då kommer den inte snurra så fort utan bara på halvfart?
#283 - 13 november 2011 11:37
hittade precis denna: http://www.jula.se/chassiflakt-med-temperatursensor-924649
skitbilligt ju! jag tror jag köper en sån och kör den på en mobilladdare tills jag har hittat en transformator.
#284 - 13 november 2011 12:12
18-31 dB är mycket, de tystaste jag hittat ligger på 11dB. En vanlig datorfläkt drivs med 12V, men med 5V får du nog ett bättre flöde, samt en tystare fläkt. Temperatursensorn i den är nog ganska meningslös då den inte är inställningsbar, däremot så finns det digitala temperatursensorer som du kan koppla fläkten till. Men hitta en fläkt på 11dB och kör med en mobilladdare på 5-6V så bör det bli bra. Annars kan du göra som jag, vara slö och köpa allt från Dusk.
#285 - 13 november 2011 14:30
jag köper den från Jula och testar. hittade en adapter på 12V också här hemma.

enligt Wikipedia så är 20db som en tyst viskning. 10db är det minsta ett mänskligt öra kan höra.
inte förrän vid 50db vaknar en normal person.
så jag testar. funkar det inte köper jag en annan :)
#286 - 13 november 2011 16:22
freddi36 skrev:

såg att det hade kommit lite mögel på en rot idag. vad ska man göra åt det?

som det är skrivet tidigare, en fläkt löser problemet med mögel, alternativt öppna upp fler ventilationshål. cirkulationen på luften är för dålig och då blir det lätt mögel.
här finns det en fin fläkt, http://www.dusk.se/Tillbehor.htm
#287 - 13 november 2011 18:09
freddi36 skrev:
jag köper den från Jula och testar. hittade en adapter på 12V också här hemma.

enligt Wikipedia så är 20db som en tyst viskning. 10db är det minsta ett mänskligt öra kan höra.

inte förrän vid 50db vaknar en normal person.

så jag testar. funkar det inte köper jag en annan :)

Jag vill inte höra mitt terrarium, bortsett från ett trevligt porlande, som till och med det har försvunnit pga mossa i vattenfallet. Men om 10dB är gränsen för vad vi hör, då vill inte jag ha mer än 10 dB. Så 11dB och sen inte fullt blås så bör allt ljud försvinna. Däremot julafläkten på 12V ger 31dB, plus lite vibrationer i akvariet, då har du nog passerat gränsen för där det stör och är ganska nära gränsen för vart det håller folk vakna. Jag hade inte kört på den. Men å andra sidan så är det ju väldigt billigt att byta den sen om den stör.
#288 - 13 november 2011 18:27
Men å andra sidan så är det ju väldigt billigt att byta den sen om den stör.

det är så jag resonerar. om den stör så kan jag lätt byta ut den. 35 kr är inte mycket pengar.
men om den funkar så har jag gjort ett jädra klipp! :)

har ju inga djur ännu så tills jag skaffat en fläkt har jag inte locket på.
#289 - 13 november 2011 18:38
kom precis på att bredvid min "lokala" jula affär ligger mediamarkt. dom bör väl ha datorfläktar? tar en titt där också ifall dom har något bättre.
#290 - 13 november 2011 18:41
I Lund så har MediaMarkt plockat bort fläktar ur sortimentet, var tydligen inte lönsamt, var själv där och letade efter fläkt till terrariet.
#291 - 13 november 2011 18:44
får se om dom har kvar det i malmö då...
#292 - 14 november 2011 19:13
det blev den från Jula. har inte hunnit testa den ännu för jag har haft annat att göra. bla läxor och VB.

fläkten styrs av temperaturen. jag borde väl lätt kunna koppla förbi tempsensorn? det är en sladd med en liten svart klup längst ut. två små trådar går in i klumpen. klumpen är förmodligen en termistor. ett motstånd som styrs av värmen. när tempen blir över en viss grad så tillåter den strömmen att passera genom klupen. jag borde då kunna klippa bort klumpen och koppla ihop trådarna så strömmen kan gå igenom oavsett temp.

ska testa imorgon när jag slutar skolan tidigt och har tid på eftermiddagen :)
#293 - 15 november 2011 15:30
Mossor som sträcker sig uppåt och en orkidé som blommar (sorry för kondensen på rutan - men man kan kanske ana hur det ser ut?).:)

Om du fortfarande har problem med kondens kanske du också skulle fundera på fläkt, ska tydligen göra susen att blåsa runt luften lite.
#294 - 15 november 2011 15:38
Det har nu börjat dyka upp lite skott som jag inte har någon aning om vad det är för något, måste följt med från mossan. Ska bli spännande att se vad det blir av det. Håller även tummarna för att leveransen från Dusk dyker ner imorgon, och PWSS skulle tydligen skicka lysrören imorgon, de fick rören från leverantören idag.
#295 - 20 november 2011 09:35
[ATTACH=CONFIG]49383[/ATTACH]
Lite mer EpiWeb. Men en enkel liten sträng lindad runt EpiWebben som är runt slangen blev den transformerad till en lian. Där är även nu en hel del växter i som även de är köpta från Dusk.

[ATTACH=CONFIG]49384[/ATTACH]
Var hos en blomsterhandlare och köpte en Orkidé och en Bromelia.

[ATTACH=CONFIG]49385[/ATTACH]
Bromelian.

[ATTACH=CONFIG]49386[/ATTACH]
Orkidén.

[ATTACH=CONFIG]49387[/ATTACH]
Bild på fläkten för intresseklubben.

[ATTACH=CONFIG]49388[/ATTACH]
Nu har även mossblandningen smetats på.

[ATTACH=CONFIG]49390[/ATTACH]
Första gången jag fått undan tekniken ordentligt. Till höger sitter kompressorn till regnsystemet som ska fixas färdigt idag (om jag får tid till det).

[ATTACH=CONFIG]49389[/ATTACH]
Helbild på terrariet, synd bara att jag inte tog undan borrsatsen innan, men men, det kommer fler bilder.
#296 - 20 november 2011 15:11
snyggt!
vad är det för "mossblandning"? växer det ut mossa ur smeten sen?
hur går det med att ha vattnet rinnande på korken? rinner det inte igenom?

fick upp min fläkt idag. kör den på en mobilladdare på 5V. den är nästan helt tyst. tror inte den hörs mer än en 11-12 db :)
#297 - 20 november 2011 16:30
Mossblandningen är från Dusk och växer som på bilden nedan. Det är en blandning av olika torkade mossor som sätter fart när de får ljus och vatten.

[ATTACH=CONFIG]49425[/ATTACH]

Vattnen rinner i en barkbit och inte på kork, kanske så att något rinner igenom, men inget som märks av. Se inlägg 182 för bild på barkbiten.
#298 - 25 november 2011 07:04
Hur går det för er andra? Har varit lite mycket Freddie och jag som skrivit, och vi har ju gett upp krabborna. Skulle vara kul att se hur det går för er som faktiskt redan har krabbor.
#299 - 25 november 2011 07:52
Hur går det för er andra? Har varit lite mycket Freddie och jag som skrivit, och vi har ju gett upp krabborna. Skulle vara kul att se hur det går för er som faktiskt redan har krabbor.

Först vill jag bara säga, Fredrik, att det var jäkeln vad snyggt och fint du har ordnat i "burken". Jag har inte varit inne i tråden på ett tag, men, åter igen, jösses vad fint det blir! Toppen!:)
Dina grejer här skall jag kolla in noga om/när det blir grodor framöver - något jag är jätteugen på, men inte riktigt har inplanerat i nuläget.

I mitt krabbkar har det ömsats skal och där är ett ganska bra gäng med vampyrkrabblingar nu. Mossorna växer och Orkidéerna blommar!
#300 - 25 november 2011 08:52
Tackar för komplimangen, men burken är inte specifik för grodor, hela inredningen är med samma temp och luftfuktighet som det ska var för krabborna. Tempen måste jag dock arbeta med, den går mellan 21 på natten och 27-28 på dagen.
#301 - 25 november 2011 16:25
Först vill jag bara säga, Fredrik, att det var jäkeln vad snyggt och fint du har ordnat i "burken". Jag har inte varit inne i tråden på ett tag, men, åter igen, jösses vad fint det blir! Toppen!:)

Dina grejer här skall jag kolla in noga om/när det blir grodor framöver - något jag är jätteugen på, men inte riktigt har inplanerat i nuläget.

I mitt krabbkar har det ömsats skal och där är ett ganska bra gäng med vampyrkrabblingar nu. Mossorna växer och Orkidéerna blommar!

kul med småttingar!
du har inte märkt något alls av mögel? jag fick det efter 3 dagar så jag fick köpa en fläkt.

Tackar för komplimangen, men burken är inte specifik för grodor, hela inredningen är med samma temp och luftfuktighet som det ska var för krabborna. Tempen måste jag dock arbeta med, den går mellan 21 på natten och 27-28 på dagen.

det gör inget om tempen sjunker på natten. bara naturligt. dock kanske lite lågt i ditt fall..
om du har 28 på dagen och 24 på natten blir det nog perfekt!

ska också säga att tankarna på att skaffa tomatgrodor har försvunnit pga att dom gillar att gräva och kommer då gräva upp växterna.
ska nog istället skaffa någon groda som lever högre upp, bland löven.
så nu blir det till att ominreda så det blir mer "klättervänligt"
#302 - 27 november 2011 12:52
Grodor som klättrar bland löven, lövgroda kanske? Har förstått att de kan vara lite tråkiga/stillasittande, och sen vet jag inte om ditt är för lågt för dem, men skulle kunna vara ett alternativ.
#303 - 2 december 2011 16:24
mitt projekt har aksellererat bra mycket nu. tror jag ska köpa ett nytt riktigt terrarium "Exo-Terra 45*45*60" eller bygga ett eget :)
det blir "rödögda lövgrodor" eller "guldstänkt daggeckos" Phelsuma Laticauda som jag ska bo där :)

ska starta en ny tråd om detta projekt senare för jag tycker det är för OT för denna tråden.
#304 - 10 december 2011 18:37
hej allihopa!
skriver här i denna tråden för att vi blivit mer eller mindre hänvisade hit efter att vi skapat en egen tråd för några veckor sedan. har läst väldigt mycket av det ni har skrivit och kollat mycket på era bilder, men det överensstämmer inte alls med den info vi fick när vi köpte krabborna.
vi hade från början tre stycken Geosesarma sp. , (är det samma som mandarin?) . märkte dock tidigare idag att en av dem dött :( vilket var väldigt förvånande, för våra vattenvärden är helt perfekta och en av dem har till och med lyckats ömsa skal!
vi har ett stort akvarium på 180 liter, med en tredjedels vatten (24 grader) och resten land och två växter som båda mår bra, men vi har inte alls någon jord utan stenar och sandstrand. Då krabborna nästan alltid har hållt sig i skuggan och i vattnet så har vi själva lyckas lista ut att det förmodligen är för varmt i luften, att ljusrören är för starka. så vi har försökt skapa mer skuggiga platser sedan dess och funderar på att skaffa rikiga rötter/mossa men kan inte riktigt få det att passa in i vår nuvarande miljö.

Vi vet inte riktigt om våra är av samma art som era men det känns nästan som om att vi har fått fel info om hur de vill ha det tidigare. alla säger att krabbor är allätare men det äter ingenting av det vi lägger ner till dem. Vi vet inte om vår ena krabba dog av svält eller av skada eller nånting annat. Vi har ibland låtit mat ligga kvar ett tag, mest för att ge dem en chans att äta nåt. Vi har hört att vattnet kan förgiftas av övergödning men då hade väl värderna inte varit så tip-top som våra remsor visar?

vi vill verkligen inte att de två sista krabborna ska gå samma öde till mötes :-( men vi blir oroliga då vi knappt ser dem. skulle behöva tips på hur man kan ta reda på vad som är fel i detta läget. ha lysrören på mindre timmar om dynget? sänka vattennivån? ändra klimatet helt? de gillar ju inte förändring och vi blev avrådda från att ändra för mycket i omgivningen... det borde väl gå att ha krabbor utan sumpmark?
#305 - 11 december 2011 12:51
dom är ganska tillbakadragna djur. inga som springer omkring så det är nog bara normalt att dom är skygga.
testa att låta maten ligga kvar en längre tid över natten eller så.
testa att lägga maten undangömmt, så dom inte kan bli sedda när dom äter.

lägg i några korkbitar som dom kan gömma sig under och få skugga om det nu skulle vara för varmt. vad är tempen på landdelen?
#306 - 11 december 2011 16:12
vi vet inte vad det är för temp i luften tyvärr... men det är nog inte varmare än vad det är i de jag sett här i denna tråden, ni verkar ha väldigt hög fuktighet i luften dock, det kanske är det dem saknar?

joda vi har låtit maten ligga kvar längre än så utan resultat. vi vet att de är djur som gillar att gömma sig, men det har blivit värre och värre, förrut brukade vi åtmistone kunna se en som var ute och utforskade lite då och då.

korkbitar? är det inte bättre med flytväxter isåfall?
#307 - 21 december 2011 13:38
hur går det med ditt terrarium Fredrik? börjat växa något i mossmeten?

har en fråga om EphiWeb: om man köper grenar i EW hur fäster man dom på EW plattorna sen? hade tänkt köra med plattor på baksidan + en kortsida. sen några grenar ner från det men jag vill att dom ska sitta fast bra så att dom håller lite tyngd från växter och djur.
#308 - 4 januari 2012 20:10
Ja... här segar det rejält.

Den kub som jag skulle använt till krabborna har under en längre tid varit sjukkar för diskus.
Knappt har jag medicinerat dom och fått tillbaks dom i 900 så är dom sjuka igen och måste upp för att medicineras i denna kub.
(Lite väl ostabilt att hälla ner meddy i 900 o förstöra balansen där liksom)
Nu verkar det dock så att diskusarna föredrar denna kala kub istället för ett inrett 900 så jag kanske får behålla dom här.

Och då sprack ju planen med krabborna.

But HEY!!
Jag har ju en ANNAN kub som bara står och ser sorglig ut.
Dock fattas det ställning till den och att ställa skiten direkt på golvet är inte så snyggt.
Om jag får tummen ur munnen så kommer jag bygga en ställning till den.
Det behövs inte så mkt precision i detta då det endast ska innehålla 30-40 liter vatten.
MEEEEN som allt annat jag ska göra så blir det väl av dagen innan jag ska dö eller nåt:p

Hur går det för resten av er - då inte alla håller på med krabbor, men har sett jävligt snygga små terrarium här.
posta bilder och visa :D

Tänkte fota loss lite, men mitt ser ut som det alltid har gjort, massa mossa och krabbor som lyser med sin frånvaro;)
#309 - 6 januari 2012 10:40
karrokaja skrev:
Ja... här segar det rejält.

Den kub som jag skulle använt till krabborna har under en längre tid varit sjukkar för diskus.

Knappt har jag medicinerat dom och fått tillbaks dom i 900 så är dom sjuka igen och måste upp för att medicineras i denna kub.

(Lite väl ostabilt att hälla ner meddy i 900 o förstöra balansen där liksom)

Nu verkar det dock så att diskusarna föredrar denna kala kub istället för ett inrett 900 så jag kanske får behålla dom här.

för att inte tala om vad medicinen skulle kosta! ;)

jag ska ju inte ha krabbor längre utan daggeckos. köpte ett exo-terra 45*45*60 i jul som jag håller på att göra en bakgrund till.
min tråd heter "projekt: regnskog".
[ATTACH=CONFIG]50556[/ATTACH] såhär blev den delen av bakgrunden som ska sitta på ena kortsidan.

hur går det med majsormen? :)
#310 - 9 januari 2012 18:45
freddi36 skrev:
hur går det med ditt terrarium Fredrik? börjat växa något i mossmeten?

har en fråga om EphiWeb: om man köper grenar i EW hur fäster man dom på EW plattorna sen? hade tänkt köra med plattor på baksidan + en kortsida. sen några grenar ner från det men jag vill att dom ska sitta fast bra så att dom håller lite tyngd från växter och djur.

Nu har jag nog varit lite väl frånvarande, knappt varit inne sen mitten på december. EpiWeb grenar fäster du med limpistol alt silicon, de är ganska styva och tål en helt del tyngd, men de är ju klart inte lika styva som trä eller kork. Med lite lim, varmluftspistol och/eller fön så kan man forma och skapa egna grenar/lianer från de plattorna man beställer.

Ska ta och lägga upp lite bilder nu, kommer dock dröja några minuter, men jäklar var det växt!
#311 - 9 januari 2012 19:09
Tänkte jag lägger upp lite äldre bilder från november med så får ni se hur stor skillnad det blivit på två månader. Även om ni inte har EpiWeb så kan jag helt klart rekommendera Dusks mossmix, väldigt snygg mossa.

2011-11-13, I princip bara EpiWeb
[ATTACH=CONFIG]50660[/ATTACH]

2011-11-20, Med mossmix
[ATTACH=CONFIG]50661[/ATTACH]

Idag
[ATTACH=CONFIG]50662[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]50664[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]50666[/ATTACH]

Jag har inte skaffat några grodor än då jag förfarande har mycket att lära mig. Jag har dessutom väntat på att det ska växa till sig ordentligt innan det kommer i några invånare. På den sista bilden kan ni se nån form av treklöver som bara dykt upp av sig själv. Jag är rätt säker på att det inte är den klassiska treklövern vi har i Sverige, utan nån tropisk variant.
#312 - 9 januari 2012 19:13
freddi36 skrev:
för att inte tala om vad medicinen skulle kosta! ;)

jag ska ju inte ha krabbor längre utan daggeckos. köpte ett exo-terra 45*45*60 i jul som jag håller på att göra en bakgrund till.

min tråd heter "projekt: regnskog".

[ATTACH=CONFIG]50556[/ATTACH] såhär blev den delen av bakgrunden som ska sitta på ena kortsidan.

hur går det med majsormen? :)

Härligt:D
Den ser väldigt nice ut! kommer det kunna sätta sej växter i den? typ mossa eller nåt klättrar upp och bildar en "mossmatta"?
Hade varit snyggt iaf;)

Jodå, majssormen mår bra, men jag ska ge bort henne.
Ormar är superfina och gulliga på alla sett och vis, men jag har inte det engagemanget för orm just nu.
Så förhoppningsvis så är det en snubbe som tar hand om henne:)
Han verkar väldigt inne i reptiler och är lite sugen på att skaffa orm och då vet man ju att hon får det bra liksom:)
#313 - 9 januari 2012 19:15
Tänkte jag lägger upp lite äldre bilder från november med så får ni se hur stor skillnad det blivit på två månader. Även om ni inte har EpiWeb så kan jag helt klart rekommendera Dusks mossmix, väldigt snygg mossa.

2011-11-20, Med mossmix

Idag

[ATTACH=CONFIG]50662[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]50664[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]50666[/ATTACH]

Jag har inte skaffat några grodor än då jag förfarande har mycket att lära mig. Jag har dessutom väntat på att det ska växa till sig ordentligt innan det kommer i några invånare. På den sista bilden kan ni se nån form av treklöver som bara dykt upp av sig själv. Jag är rätt säker på att det inte är den klassiska treklövern vi har i Sverige, utan nån tropisk variant.

WOOOOOWWW!! Fan va snyggt!!
#314 - 9 januari 2012 19:50

2011-11-20, Med mossmix

Idag

snyggt!!! tror det blir perfekt till grodor :)

är ormbunkarna på epiwebben från dusk? dom på långsidan i mitten.
har funderat på att köpa men vet inte riktigt..

karrokaja skrev:
Härligt:D

Den ser väldigt nice ut! kommer det kunna sätta sej växter i den? typ mossa eller nåt klättrar upp och bildar en "mossmatta"?

Hade varit snyggt iaf;)

Jodå, majssormen mår bra, men jag ska ge bort henne.

Ormar är superfina och gulliga på alla sett och vis, men jag har inte det engagemanget för orm just nu.

Så förhoppningsvis så är det en snubbe som tar hand om henne:)

Han verkar väldigt inne i reptiler och är lite sugen på att skaffa orm och då vet man ju att hon får det bra liksom:)

jodå, det kommer kunna klättra växter på den. har gjort små hål som jag kan plantera i, sen kan klätterväxterna fästa sig i jorden på bakgrunden :)

kul att det gått bra med ormen. hon får det säkert jättebra hos den nya ägaren :)
#315 - 9 januari 2012 21:06
karrokaja skrev:
WOOOOOWWW!! Fan va snyggt!!

Tackar :)

freddi36 skrev:
snyggt!!! tror det blir perfekt till grodor :)

är ormbunkarna på epiwebben från dusk? dom på långsidan i mitten.

har funderat på att köpa men vet inte riktigt..

Ormbunkarna är från Hornbach, de hade rea på lite växter, fix de för 14kr st. Finns faktisk rätt mycket tropiska växter i "vanliga" butiker.
#316 - 8 oktober 2012 17:58
WOW!
Det var INTE igår man skrev i denna tråden.
Men men.
Jag har ett problem med mina krabbor (ja, dom är kvar) Och folk som spanat i tråden kanske kan hjälpa mej.
Jag häller i en nypa fiskmat var 3:e dag ungefär. Sen har jag tagit både mossa och pinnar ute i naturen vilket har gjort att jag har en hel massa coola småkryp i terrariet - mat till krabborna alltså.
Problemet är att småkrabborna inte växer. Dom kommer upp till storleken av en lillfingernagel ungefär, sen stannar dom där.
Jag röjde upp lite i det igengrodda terrariet igår.
Och i gruset, jorden, och mossan hittade jag säkert 40 småkrabbor, men bara 2 i vuxen storlek.
Varav den ena är samma hane som finns på bild på första sidan.

Varför blir inte mina crabs större? nån som vet?
#317 - 8 oktober 2012 18:00
Matbrist i kombination av trångboddhet? Bara spånar lite....
#318 - 8 oktober 2012 18:37
ansjo skrev:
Matbrist i kombination av trångboddhet? Bara spånar lite....

Fast... tjaa...
Dom har ju en 110 liters kub att röjja i, men det kanske är för litet?
För 40 fullvuxna krabbor är det klart för litet, men alla överlever ju inte, naturens gång liksom.
Och jag tycker inte att jag ger dom för lite mat.
Ger jag oftare än var 3:e dag så kommer det en unken doft från terrariet och det vill jag gärna undvika:p
Jag fin smular käket så att det ligger som damm över det fuktiga gruset, så nån typ av revirslagsmål över käket (eftersom det ligger överallt) Förekommer inte heller.
Annat är det om jag lägger i en skinkbit eller lite svarta mygglarver i en hög, då är det fet-hanen som står där med klorna i högsta hugg.
Sen finns det allt från daggmask till hoppstjärtar där i så dom borde ju ha mat tänker man.

Det slog mej att dom kanske behöver nåt extra kalktillskott, typ sepia skal... men det kanske inte behövs?
#319 - 8 oktober 2012 19:20
finns kalk man kan köpa på burk och strö över maten. brukar använda det till en del ödlor :)
du kan ju alltid pröva me det.
#320 - 8 oktober 2012 19:44
Ja, dom behöver nog lite mineraler till att bygga skal av. En burk multivitamin eller kalk till ödlor borde fungera bra som MrH säger :)
#321 - 8 oktober 2012 20:16
Ok, tack för det:)
Ska pröva.

Nån som vet om dom käkar varandra?
#322 - 8 oktober 2012 20:17
Nej det var inte igår man skrev här :). Lägger upp ett par bilder på mitt terrarium (som fortfarande inte har några invånare) som jag precis tog med mobilen. Det är inte mycket som blommar där i än, men snyggt har det blivit.

Är tyvärr inte guldmedlem längre, så får bli länkar

http://i900.photobucket.com/albums/ac210/MortalOnlineDevPics/Terrarium/2012-10-08215903.jpg

http://i900.photobucket.com/albums/ac210/MortalOnlineDevPics/Terrarium/2012-10-08215857.jpg

Annons