a) startade mina första 3 akvarium lite efter varandra, började för 2 månader sen
b) varje kar har "körts in" med hjälp av ett par neontetror. Gick bra. Skaffade sen snäckor. Och lyckades naturligtvis övermata ...
c) I akvarium 1 hade t o m neontetrorna problem och snäckorna tvärdog. Fick ett tips om att lägga lite salt i vattnet, tog inte mer salt än jag skulle lägga på köttet i stekpannan ungefär. Detta kar ska bli en snäckburk och är bara 12 liter. Flyttade de stackars vid det här laget färglösa tetrorna till kar nr 2 som var några dar gammalt då.
d) Det första akvariet fick vara med bottenfiltret igång, nitriten försvann efter många vattenbyten, Nitrivec m m
e) Flyttade tetrorna till nya kar nr 3, i med räkor i kar nr 2.
Eftersom det var yngel med (av misstag antar jag) vid leveransen, la jag i nåt pulverfoder som jag fått med just för yngel. Det blev nitrit 0,8 dagen efter. Lite salt i vattnet, VB o Nitrivec, nitriten har legat under 0,3 sedan dess, mitt dåvarande Tetratest visar inte mindre än <0,3.
f) I med andra räkor i kar nr 3. Flyttade tetrorna till kar 1 i väntan på att lämna tillbaks dom till affären. Ingen övermatning, ingen nitrit.
Skaffade nya snäckor. Dom lever och mår jättebra i kar nr 3 som aldrig haft nitritspik och inget salt.
Snäckorna kroknar omedelbart i kar 1 och 2. Lämnar man dom där så dör dom bara. Lägger man tillbaks dom i kar 3 inom nån timme så ploppar dom upp och klättrar runt igen.
Försökte idag helt tömma kar 1. Sköljde genom gruset och sanden i en 20 minuter, tog bort alla växter. La i samma bottenfilter som jag hade från början. Fyllde karet enbart med vatten från kar 3 där snäckorna trivs.
Prövade med att lägga 2 snäckor i detta kar, fortfarande utan växter, rensköljt kar, genomsköljd sand, allt vatten från snäckornas eget kar.
Och snäckorna kroknar direkt. Dom åkte tillbaks till sitt vanliga kar.
Har jag fortfarande saltrester i karet via sand o grus?
Eller är det nåt annat som kan vara fel?
Nu är det ju tomt så jag kan enkelt börja om, med nytt grus, nya växter m m.
Ska jag förresten slänga växterna också eller kan jag låta dom "laka ur" i några dar i en hink med många vattenbyten?
/Sussi