Nåt är fel - snäckorna dör

#1 - 1 september 2008 17:16
a) startade mina första 3 akvarium lite efter varandra, började för 2 månader sen

b) varje kar har "körts in" med hjälp av ett par neontetror. Gick bra. Skaffade sen snäckor. Och lyckades naturligtvis övermata ...

c) I akvarium 1 hade t o m neontetrorna problem och snäckorna tvärdog. Fick ett tips om att lägga lite salt i vattnet, tog inte mer salt än jag skulle lägga på köttet i stekpannan ungefär. Detta kar ska bli en snäckburk och är bara 12 liter. Flyttade de stackars vid det här laget färglösa tetrorna till kar nr 2 som var några dar gammalt då.

d) Det första akvariet fick vara med bottenfiltret igång, nitriten försvann efter många vattenbyten, Nitrivec m m

e) Flyttade tetrorna till nya kar nr 3, i med räkor i kar nr 2.
Eftersom det var yngel med (av misstag antar jag) vid leveransen, la jag i nåt pulverfoder som jag fått med just för yngel. Det blev nitrit 0,8 dagen efter. Lite salt i vattnet, VB o Nitrivec, nitriten har legat under 0,3 sedan dess, mitt dåvarande Tetratest visar inte mindre än <0,3.

f) I med andra räkor i kar nr 3. Flyttade tetrorna till kar 1 i väntan på att lämna tillbaks dom till affären. Ingen övermatning, ingen nitrit.

Skaffade nya snäckor. Dom lever och mår jättebra i kar nr 3 som aldrig haft nitritspik och inget salt.

Snäckorna kroknar omedelbart i kar 1 och 2. Lämnar man dom där så dör dom bara. Lägger man tillbaks dom i kar 3 inom nån timme så ploppar dom upp och klättrar runt igen.

Försökte idag helt tömma kar 1. Sköljde genom gruset och sanden i en 20 minuter, tog bort alla växter. La i samma bottenfilter som jag hade från början. Fyllde karet enbart med vatten från kar 3 där snäckorna trivs.
Prövade med att lägga 2 snäckor i detta kar, fortfarande utan växter, rensköljt kar, genomsköljd sand, allt vatten från snäckornas eget kar.

Och snäckorna kroknar direkt. Dom åkte tillbaks till sitt vanliga kar.

Har jag fortfarande saltrester i karet via sand o grus?
Eller är det nåt annat som kan vara fel?

Nu är det ju tomt så jag kan enkelt börja om, med nytt grus, nya växter m m.

Ska jag förresten slänga växterna också eller kan jag låta dom "laka ur" i några dar i en hink med många vattenbyten?

/Sussi
#2 - 1 september 2008 17:35
Mjah saltet borde var borta med frågan är om du inte har för rått vatten i det karet snäckorna kroknar i eller något annat med inredning eller likanade. Här en bra länk om salt.
http://www.kramforskoi.com/salt.htm
och om du söker i Lasses inlägg hittar du hans metod för att få bra vatten med bra bakterier. Snodde från en annan tråd som Lasse svarat i
"Slamma upp en näve jord från en skogsbacke i en liter vatten (mängden av både jord och vatten är inte så viktigt men detta brukar vara bra proportioner), skall vara det övre lagret, myllan, som Janne skriver. I denna finns de bakterier du vill åt. Jag har alltid filtrerat direkt och inte låtit det stå eftersom man får tillräckligt med bakterier ändå, det är en smaksak. Du kan inte överdosera så Jannes matsked (15 ml) och mina 40 - 50 ml direktfiltrerad är jämnbördiga. Du använder det filtrerade vattnet och slänger bort jorden.
1 - Ta en näve jord i en skogsbacke
2 - släng den i en liten hink
3 - häll i 1 liter vatten
4 - skaka och rör om ordentligt - om du vill så låt det stå över natten
5 - Ta en tratt och lägg i ett kaffefilter
6 - häll över ditt jordblandade vatten försiktigt
7 - glöm inte att du skall ha en flaska under tratten som rymmer samma mängd som du häller i.
8 - häll mellan 15 och 50 ml av det filtrerade vattnet i karet varje dag. Förvara flaskan i kylskåp
9 - var i akvariet spelar ingen roll bara det blir i vattnet

Mata väldigt lite under tiden och se din nitrit gå ner.

MVH Lasse"
Lycka till

Annons