nåt är fel, men vet inte vad. hjälp!

#1 - 16 september 2006 08:13
Hej
häromdagen gjorde jag först 30% vattenbyte i mitt 450l. Därefter såg jag att fiskarna flämtade och satt på rutorna högt uppe. Jag panikbytte 50% igen men förbättringen var inte stor. Fortfarande idag flämtar malarna snabbt nere på bottnen.
Nitriten är 0.1 mg/l. Ytrörelsen är bra, och jag har t.o.m satt in en extrapump vid bottnen för att öka rörelsen där. I akvariet går några guramis och 100-150 ancistrusyngel ca 5 cm med föräldrar. Har ett stort ytterfilter som räcker för 600l, det gjorde jag visserligen rent förra veckan men nitriten är ju bra.

Vad kan vara fel?
#2 - 16 september 2006 08:22
Att du har nitrit alls är inte bra, och du kan tänkas ha massor av ammoniak i akvariet (som är ännu giftigare). Troligen höjde du pH't vid vattenbytet, vilket omvandlar svagt giftigt ammonium till dödligt giftig ammoniak. "Syrebrist" är typiskt symptom för just nitrit/ammoniak förgiftning, eftersom det förstör de röda blodkropparnas förmåga att ta upp syre.

I alla fall, vad du kan göra är att göra ytterligare ett vattenbyte, så stort som du bara kan, för att bli av med så mycket nitrit/ammoniak som möjligt. Tillsätt sen salt till akvariet, det minskar nitrit/ammoniaks giftighet.
#3 - 16 september 2006 08:27
nitriten är den minsta på graderingsskalar, då borde det väl inte vara nån fara?

är inte helt 100 på vattenkemi, hur kan jag ha höjt på pht vid vattenbytet?

Jag ska göra 50-75% vattenbyte idag, och tillsätta förslagsvis 2 dl salt? Jag har corys i akvariet och de tål väl inte salt.
Vågar jag verkligen göra 75% vattenbyte?

TACK för ditt svar :)

edit: kan tillägga att jag för några veckor sen medicinerade med en medicin som skulle läka sår. minns tyvärr inte namnet..kan det vara den som förstört balansen? Jag har fått för mig att balansen är ok om nitriten är det..
#4 - 16 september 2006 08:37
Tyvärr stör nästan all medicinering biobalansen i ett akvarium :(

Annons