Hur länge har du kört med EasyCarbo? På bilderna ser man inga toffsalger någonstans så det kan inte vara speciellt mycket, och dom du har kommer förmodligen försvinna allteftersom. Dom gillar verkligen inte EasyCarbo, däremot så hänger dom gärna kvar långt efter att dom dött.
Att hålla borta prickalger från Anubias är det knappt de främsta växtakvaristerna i världen som klarar. Se det som vacker pigmentering är mitt tips ;) Skämtåsido så är det en bra början att öka med en halvdos och se om det blir lite bättre. Dom som sitter på bladen kommer sannolikt inte försvinna så det är nytillväxten du måste bedöma.
Prickalger brukar gå hand i hand med trådalger har jag märkt. Det är inte omöjligt att det i vissa fall är nedbetade trådalger, isåfall borde dom försvinna allteftersom karet stabiliserar sig. Trådalger brukar komma när man plötsligt förändrar alla parametrar till det bättre för växterna. Trådalgerna, som storleksmässigt liknar växter, är lite snabbare på att reagera på de bättre förhållandena. Har man is i magen och håller sin gödningsregim stenhårt så brukar dom ge med sig och växterna komma ikapp..
Kört EC sen början på juli.
Toffsalger, staghorn, trådalger eller vad det nu är.
Dom sitter mest på dom två javaormbunken, sen lite här och där, det är inga massor som jag skrev förut.
Jag får ha lite is i magen som du skriver så får vi se.
Prickalgerna är till största delen på Anubias och Echinodorus Grandifolius, på dom äldre bladen.
Ytterst lite på dom andra växterna.
Sen har jag två Hygrophila Corymbosa "Siamensis 53B" sen fem veckor tillbaka och dom har inte växt ett dugg, men dom är lika fina nu som när jag köpte dom, vad kan det bero på.
Alla andra växer bra, ja förutom det sorgsna Papegojbladet[:(!] som snart åker ut.
OK då går jag upp en halv dos till med PMDD vid nästa vattenbyte, så får jag se hur det blir.
Citat Gaffel.
Daniel ibland är du så klockren inom alg-scenen att man helt enkelt ställer sig frågan om inte du borde doktorera eller i alla fall skriva en avhandling inom "Algea" eller nått..
Det är bara att hoppas att du tar fram papper och penna och börjar skriva en avhandling:D
Hoppas du inte tröttnar på länge att svara på alla frågor som gäller alger och växter.
Försöker att läser allt du skriver bara att insupa all den kunskapen du sprider.
Zoopets alg och växt Guru number one:D