näringsnivåer etc vid pmdd

#1 - 22 februari 2006 01:50
Hejs!
Efter diverse sökningar här på zoopet så har jag kommit fram till följande:
Rätta mig om jag fattat fel!

Att göra stora vattenbyten ofta (en gång i veckan ca) är inte helt bra för växter, då de inte lär sig leva utan syretillförsel. Alger däremot anpassar sig lättare efter vattenbyte tydligen...

Jag vill nu fortsätta göda med PMDD:s tre viktigaste ämnen, men inte byta mer vatten än absolut nödvändigt, genom att hålla koll på värdena.

KH2PO4 tillsätter man för att inte få brist på fosfat. För att hålla rätt mängd fosfor i akvariet bör man skaffa ett fosfor-test. Man bör ligga på ca 1-2 ppm

KNO3: Bör öka doseringsmängden om växterna lider av Kalium-brist. För att inte fiskarna ska fara illa av för mycket KNO3 mäter man nitrat-värdet. Bör ligga på ca 5-10mg/liter för att växterna ska få det de behöver, men helst inte över 25 mg/l för fiskarnas skull..

Något som inte stämde i det där?

Nu lite följdfrågor:

Bör man inte hålla koll på kalium-värdet också då?
NutriSI är det inget ämne i det man bör hålla koll på?

Tacksam för svar
#2 - 22 februari 2006 06:31
Det är helt okej att byta vatten varje vecka (50%). Då "rensar" man ut NO3, PO4, Fe, Mg, Ca m.m. som blivit över sen senatse fulldospulsen.
Men man behöver inte byt vatten alls, blir då low-tech, men då ska man inte ha i lika mkt gödning+ljus+CO2.
Om man har skitbra koll på sina värden (NO3: 5-10ppm, PO4: 1-2pm, Fe 0,1-0,2ppm, KH, pH, CO2: 20-50ppm är väl lagom) så kan man göra sina vattenbyten efter det istället, men veckovattenbyten är lättast.

Stämmde bra om KNO3 och KH2PO4.

Vi "normala" akvarister mäter inte Kalium, för avacerat ännu...
NutriSi mäter man genom att göra Fe-test, ska ligga på 0,1-0,2ppm (mg/l)
#3 - 22 februari 2006 06:40
[quote=Leonard]Det är helt okej att byta vatten varje vecka (50%).[/quote]
de där är högst personligt.
själv var jag tvungen att sluta pga ja fick alger pga vattenbytena.
nu när ja slutat med de har dom(toffsar) gått tillbka.
#4 - 22 februari 2006 07:53


Att göra stora vattenbyten ofta (en gång i veckan ca) är inte helt bra för växter, då de inte lär sig leva utan syretillförsel. Alger däremot anpassar sig lättare efter vattenbyte tydligen...


Det har inget med syre att göra. Har man CO2 i kranvattnet/vattnet man byter med så kommer växterna aldrig bilda bikarbonatsenzymer (karboanhydras, CA) dvs aldrig anpassa sig till en CO2-fattig miljö.



Jag vill nu fortsätta göda med PMDD:s tre viktigaste ämnen, men inte byta mer vatten än absolut nödvändigt, genom att hålla koll på värdena.


Slutar du med vattenbyten så behöver du inga test. Det kommer behövas en fulldospuls i veckan ungefär.

Får du prickalger har du doserat för lite KH2PO4
Får du cyanobakterier har du för lite KNO3
Blir nya skott ljusbleka har du för lite NutriSi
Får gamla blad små prickhål har du för lite KNO3
Är hela växten blek-gulare har du för lite KNO3

Med hjälp av dom indikationerna kommer du sedan justera upp/ner dosen till max 2 ggr i veckan och minst varannan vecka. Man ökar/minskar alltid alla ämnen samtidigt. Märker du t ex prickhål så doserar du mer av allt, inte bara KNO3.

Men vad du än gör. Lita inte på vattentest. Dom kommer visa höga fina nivåer trots att växterna inte får något. Dvs du måste dosera ändå.
#5 - 22 februari 2006 08:31
[quote=defdac]
Får du prickalger har du doserat för lite KH2PO4
Får du cyanobakterier har du för lite KNO3
Blir nya skott ljusbleka har du för lite NutriSi
Får gamla blad små prickhål har du för lite KNO3
Är hela växten blek-gulare har du för lite KNO3
[/quote]

Den listan printar jag ut...

...Johan...
#6 - 22 februari 2006 09:52
Öh, rätta mig om jag har fel... Men eftersom man alltid ska tillsätta en fulldos PMDD och inte bara en av beståndsdelarna så får jag en känsla av att det handlar om: "har du problem i någon form så är det dags att hälla i en fulldos PMDD". Har jag fattat fel? :)

/P
#7 - 22 februari 2006 09:56
Precis så menade jag =)
#8 - 22 februari 2006 10:00
Hahaha! Då behövs ingen tabell... ;)

/P
#9 - 22 februari 2006 10:06
"Har du problem i någon form" är dock aningens generellt, det kan ju vara bra att ha lite koll på vad växterna visar för tecken och vad det är brist på. Att man sen avhjälper problemet genom att dosera allt är en annan sak 8)
#10 - 22 februari 2006 10:38
Tack så mycket för bra svar!
Det skulle ändå kännas skönt ha lite koll på värdena, för några bra indikatorer för att man har för MYCKET nitrat, fosfor eller järn syns väl inte i akvariet?
#11 - 22 februari 2006 10:40
Trivs växterna så tar dom mycket mer än vad du någonsin kan få från fiskskit och matning, även i low-techs.

Så den enda risk du tar är att dosera för lite om du håller dig till en övre gräns på 2 fulldospulser i veckan.
#12 - 22 februari 2006 11:22
Hej!
Hoppas det är okej att flika in en liten fundering här.

defdac: I en tidigare tråd som var igång i januari (http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=83049) skrev du att en fulldospuls PMDD i veckan med 10% vattenbyte låter som ett ganska extremt upptag när man inte kör CO2. Ditt råd var att dosera lugnare. Du skrev också att med denna gödningshastighet och med 10% vattenbyte i veckan kan man potentiellt ligga på väldigt höga nivåer.

Nu i denna tråden skriver du att det är okej med 1-2 fulldospulser i veckan samt inga vattenbyten. I den andra vääldigt långa tråden som är uppe och igång just nu har du också givit rådet att skippa vattbytena men ändå fortsätta att göda ca en gång i veckan (beroende på när man ser brister).

Jag vill absolut inte hoppa på dig, verkligen inte!! Men undrar om jag missuppfattat något? :p

(Kanske är svaret så enkelt som att man bara ska vara väldigt uppmärksam på hur växterna reagerar på gödningen. Det är kanske när växterna inte tycks ta åt sig och därmed inte verkar trivas som man ska se upp så man inte får för höga nivåer..?)
#13 - 22 februari 2006 11:33
[QUOTE=Jodahl]Den listan printar jag ut...

...Johan...[/QUOTE]
Me too !
#14 - 22 februari 2006 11:43
Ja precis. Det kan max handla om 2 fulldospulser i veckan i ett low-tech om upptaget (dvs växtmassa+ljusmängd) är enormt.

I Batskis fall så doserade han runt 1-2 fulldospulser i veckan utan CO2 och innan växterna eventuellt hunnit etablera bikarbonatsupptag och enzymer, så han ligger precis som jag skrev i tråden i ett gränsfall.

Han har runt 0.28 watt per liter och inte jättemånga växter enligt hans bilder, men överlag tycker jag han körde ungefär som man bör men att han kanske överdrev doseringarna aningens mycket (pga förvirrande tester) och därmed fick lite trådalger.

Man ska aldrig lita till tester.



Jag vill absolut inte hoppa på dig, verkligen inte!! Men undrar om jag missuppfattat något?


Klart du ska hoppa på mig, tråden du hittat är helt klart ett gränsfall. =)
#15 - 22 februari 2006 12:34
Stort tack för svaret! Nu förstår jag bättre!
Allt har sin förklaring :)
#16 - 22 februari 2006 16:11
[quote=defdac]Är hela växten blek-gulare har du för lite KNO3[/quote]

om bara delar av växten är gul ?
tänker då mer specifikt på cabomban ja har som rä blekgul 1-2cm längst nere vid botten.
skyller det för tillfället på dåligt med ljus.
#17 - 22 februari 2006 16:53
Mjo stängselväxters nedersta blad brukar naturligtvis alltid bli fula och därför man med aquascaping alltid försöker dölja nederdelarna med lågväxare osv.

Är hela växten mer blekgrön (kan ibland upplevas som lite gulare när det gröna försvinner) så är det dock oftast KNO3 som behövs (kväve).
#18 - 22 februari 2006 19:35
ok, överdelen av cabomban är grön och fin å rätt tätt också trots att ja kör med glödlampor.
inga tecken på kvävebrist än och är nog 1 månad sen nu ja gödde senast med kno3.











Annons