Har aldrig använt det förut,men av någon anledning har jag satt dit det i det nya karet,men kom att tänka på,är det så bra med dessa näringskulor (till växter),kom på det efter jag fyllt karet :o).
Har nån några erfarenheter av dessa "mäsk" kulor.
Däremot har jag hört att det är viktigt att kulorna stannar i bottenmaterialet för att inte riskera övergödning av vattnet...
Precis som om man tillför för mycket co2 och får en okontrollerbar algtillväxt?
Ursprungligen skickat av defdac
[quote]
Däremot har jag hört att det är viktigt att kulorna stannar i bottenmaterialet för att inte riskera övergödning av vattnet...
Det pågår hela tiden vattencirkulation genom bottnen, sk konvektion. Så det du petar ner kommer upp. Lera är ett okontrollerbart sätt att göda eftersom man inte vet hur mycket och i vilken takt det kommer läcka.
Ursprungligen skickat av plizken
citat:
<hr noshade size="1">
Stoppar man ner den i gruset/sanden tar det längre tid och dessutom får växterna del av den via rötterna.
<hr noshade size="1">
Kemotaxin hos vattenväxter fungerar väl så att tillväxten är störst där näringen finns. Har jag fel?
Är det inte så att vattenväxters rötter är mera ankare än näringssamlare?
Se petnyms inlägg ovan. Det är olika för oilka växter i vilken grad de kan tillgodogöra sig näring på olika sätt.
Citat:
<hr noshade size="1">
Nedbrytningen är ju också viktig eftersom man får en del av kolet därifrån, och utan kol blir det ju inga fina växter.
<hr noshade size="1">
Multnande lerkulor kan omöjigt skapa någon andvändbar mängd kol som växterna kan tillgodogöra sig.
Kulorna petas ju ner under växten där rötterna befinner sig, d.v.s. rötterna har direkt tillgång till näringsämnena via rötterna... det är väl det som är vitsen med bottengödning.
Näringsupptag via rötterna.
Punktgödning handlar ju om att man göder där det behövs och låter bli dom ställen där det inte behövs...
Tilläggas kan att jag har härligt mörkgröna växter, som växer så det knakar,
Jag som trodde att gammal mat o växtdelar o avfall blev till nitrit. Hur kan det bli till kol? Nu börjar den här växt-kemin bli väl komplicerad, tycker jag.
Problemet är att akvatiska växter (inte sumpväxter såsom Echinodorus) föredrar att ta in näringen med sina blad, eftersom det ändå är där dom växer.
Riccia? Javamossa? Monoselenium? Hornsärv?
Punktgöd i vattnet, där gödningen tas upp bäst. Algerna kan du ändå aldrig näringsbegränsa i vattnet.
Bra med kväve i vattnet med andra ord, och du får tydligen in tillräckligt med kväve från fiskarna för att underhålla den tillväxt du har och då har du väldigt väldigt låg tillväxt, pågränsen till ingen alls.
Jag är rätt övertygad om att den största mängden kol i akvarievatten kommer från syreutväxlingen vid ytan.
De två första där har ju inga rötter utan är flytväxter som tar sin näring ur vattnet - växter som är anpassade för detta m.a.o. Hornsärven har inte heller några direkta rötter, även om den kan planteras i gruset. Monoselenium måste jag medge att jag inte har en aning om vad det är för någonting.
Punktgödning i vatten? Det går ju inte...
Vad menar du med att det inte går att näringsbegränsa alger? Har man tillräckligt med växter tar väl de "över" från algerna?
Jag har säkert bra med kväve i vattet (har inte mätt det), men det är troligen inte från fiskarna eftersom jag inte har så där värst många, snarare från fiskmaten skulle jag tro. Men jag har mycket bra tillväxt i mina kar - som sagt säkert inget jämfört med co2-kar, men jag rensar ut växter varje till varannan vecka för att det inte ska bli för "skogigt".
Det är jag också, så där skiljer vi oss inte alls, men det finns även andra kolkällor i ett akvarie, och har man ingen co2-tillförsel så tycker jag gott att man kan använda sig av dessa på ett bra sätt. Många bäckar små...
Exakt. Akvatiska växter har en fenomenal fördel iom att dom står i ett enda stort förnyelsebart substrat som hela tiden fyller på nya näringsnivåer - vattnet. I motsats till en botten med sämre cirkulation där näringen snabbt tar slut.
Exakt. Det går inte riktigt att jämföra. Har växten bara ett par ppm CO2 att tillgå så kommer den bara växa motsvarande de stackars ppm:en oavsett annan näringstillgång.
CO2-burkar brukar hålla 20-30 ppm dvs ca 10 ggr snabbare tillväxt. Den höga CO2-nivån gör även att ljuskompensationspunkten markant minskar, dvs punkten där växternas respiration och fotosyntes möts, dvs dom klarar sig med mindre ljus.
Från luften får man typ 0.03 ppm CO2 och från fiskar/bakterier osv kommer du upp i blygsamma 2-3 ppm högt räknat - utan växter.
Där man tillför CO2 för att göda och inte för att reglera PH brukar i regel vara rena växtakvarier med en växtmassa som motsvarar kanske 70-90% av vattenvolymen. Om något går fel i ett sådant akvarium så går det fort.
Om jag inte minns fel så förbrukar Defdacs akvarium ca 15 ppm nitrat per dag. Har du någon aning om hur mycket det är och vad som händer om tillförseln skulle upphöra?
Det blir i regel rätt snabbt en algkatastrof som kan ta lång att reda ut.
Olika synsätt.. Det Defdac sägar där är inte en teori, Det är fakta.
Var glad att du har friska och fina växter men förkasta inte decenier av forskning och erfarenhet bara för att dina växter fungerar i ett kar där du göder med lerkulor.
Ja jag läste att du använde även flytande gödning och jag är tämligen övertygad att det är det som gör dig nöjd med din tillväxt..
Jag har en fundering angående lerkulor. hur skulle ett sådant stycke lera kunna innehålla en sådan otrolig koncentration näring att den skulle räcka i ca ett år? Låter som ett mirakel i mina öron.
När det finns en lättillgänglig kolkälla i vattnet (som vid co2-tillförsel) föredrar växter oftast denna.
Det betyder ju inte att växter som inte har tillgång till denna lättillgängliga källa inte har någon möjlighet att ta upp co2 från andra källor.
Näringen i ett bra uppbyggt bottensubstrat kan utan problem hålla i minst 4-5 år (inte särskilt snabbt det tar slut m.a.o.),
Jag eftersträvar en balans som ligger så nära den naturliga som möjligt, för att både fiskar och växter ska må bra.
Med co2-tillförsel skulle jag behöva lägga ner betydligt mer tid på mina växter - klippa och trimma i tid och otid...
Dessutom har jag ju läst om dessa stackare som har fått alginvasioner genom dålig balans i karen - och då är ofta co2 och diverse tillsatser inblandat verkar det som...
Säkert riktigt, för att behålla så mycket co2 som möjligt i akvariet får man därför se till att man inte har alltför stark cirkulation, så att den vädras ut. Bara precis så att fiskarna ska få tillräckligt med syre.
Om man nu har en god tillväxt i sitt akvarium, där fiskar och växter trivs, där det inte förekommer någon sjukdom, där fiskarna förökar sig etc - varför i hela fridens namn skulle jag då vilja snabba på växternas tillväxt och därmed rubba den balans som finns? Jag kan inte riktigt se någon anledning till det.
Mitt mål med min akvariehobby är inte att växterna ska växa snabbare, utan att det ska finnas en biologisk balans. Tillväxt är inte allt, precis som storlek inte är allt [:-30]
Fakta är att växter tar upp näring både via blad och rötter. Det är olika för olika växter i vilken grad, och det är olika för olika näringsämnen.
Då kan du samtidigt fråga varför vanliga krukväxter klarar sig på sin krukjord i ett till två år. Hur kan det komma sig att jord innehåller näringsämnen?
Herrens vägar är i sanning outgrundliga... [:-2]
[quote]
Herrens vägar är i sanning outgrundliga... [:-2]
citat:
Herrens vägar är i sanning outgrundliga...
Ja om man inte vill eller orkar förstå så brukar det vara bekvämt att nöja sig vid att stannar där.
citat:
Då kan du samtidigt fråga varför vanliga krukväxter klarar sig på sin krukjord i ett till två år. Hur kan det komma sig att jord innehåller näringsämnen?
Denna jämförelse haltar. Testa hur länge blomjorden skulle hålla näring om du dygnet runt skulle föra igenom vatten, som akvatiska substrat.
.. och olika beroende på var växten föredrar att ta upp näringen. Jag har för mig att det även är så att det är lite antingen eller. Klarar växten att få in näringen där den är lättast att ta upp och där det hela tiden kommer nya näringsämnen så blir rotupptaget väldigt marginellt.
Jag har för mig att växter måste ställa om maskineriet från att ta upp bikarbonat till att ta upp CO2 så med varierande CO2 kan man sabba mer göra nytta. Återacklimatisering hela tiden.
Med extremt begränsad tillväxt ja, kör du igång en stabil CO2-produktion är bottnen strippad på några månader.
Ungefär som med fiskodling då? Du ser växter som något statiskt, jag ser det som en hobby.
Men man kan inte räkna med att klara speciellt svåra akvarier i superbottnade akvarier, eftersom kolkällan är så väldigt marginell.
[quote]
Ja om man inte vill eller orkar förstå så brukar det vara bekvämt att nöja sig vid att stannar där.
Det måste vara något fundamentalt som jag har missat här som kan rättfärdiga ett sådant påhopp.
Tillväxt är inte allt, precis som storlek inte är allt [:-30]
Så är jag trög som inte fattar att jag uppenbarligen borde rycka upp alla växterna med rötterna eftersom jag ändå inte har någon tillväxt? Förklara dig!
Vitsen med jämförelsen var att påvisa att allt material som det växer i innehåller näringsämnen, inget annat. Jord urlakas givetvis om man häller vatten på den dygnet runt genom en sil. Även bottensubstrat i ett akvarie urlakas efter en tid, vilket jag har påpekat tidigare. Så vad är din poäng?
Håller med, växter föredrar olika näringsupptag. Men det lättaste sättet att ta upp vissa ämnen för en rotväxt (och då talar jag om såna som sitter fast i botten) är inte alltid via vattnet.
Det finns växter som till och med föredrar att ta upp co2 via rotsystemet, exempelvis Jancus bulbosus. Visst föredrar 9 av 10 växter co2 via vattnet, men det finns undantag.
Samma sak är det med vissa andra näringsämnen, exempelvis fosfor, som för en del växter lättare tas upp via rötterna. Men det kanske är här jag missuppfattar något?
Även många gånger i naturen är co2 en bristvara och framför allt så kan tillgången variera, exempelvis i strömmande vatten, så de olika strategier som växterna har skapat för att ta upp co2 optimalt är många.
Precis vad jag skrev tidigare. Men utan co2-tillförsel håller botten längre.
Är det här skon klämmer?
Helt riktigt, man får anpassa sina växter efter sitt akvarium, istället för att göra tvärtom, vilket jag antar att växtakvarister gör.
Glöm inte att det sedan finns lökväxter, olika bottentäckare, div gräsarter, echinodorusar och en mängd arter som som Tropica faktiskt odlar ovan vatten. Dvs HELT UTAN någon vattenpelare att ta näring ifrån. Att säga att dessa växter bara använder sina rötter som ankare är ju absurt.
Att säga att dessa <övervattensodlade> växter bara använder sina rötter som ankare är ju absurt.
.. vilket inte heller var riktat mot mig utan ett generellt uttalande. Vad säger du? 1-1? ;)
Att akvatiska substrat är urlakade. En lerbotten lakas ur ungefär så snabbt som man får kontroll på trådalgsodlingen.
Jag tycker *inte* att nybörjare ska slåss mot trådalgsodling i ett halvår innan man får ett snyggt växtakvarium - speciellt inte om det är så enkelt som att bara titta sig omkring efter bättre alternativ som har alla lerans egenskaper minus järnhalten och läckaget.
Bygger du upp ett helt växtakvarium för en enda växt så visst. Du kan dra fram hur många extremexempel som helst och det kommer ändå inte hjälpa nybörjare ett smack.
Dessutom fixar du inte CO2-produktion i bottnen med lera.
Varför rikta in sig på en specifik typ av växt som ändå inte är speciellt vanlig? Echinodorus är bara ett enda släkte och som dessutom nästan aldrig används i växtakvarier. Sumpväxter har sin nich och dom är väldigt speciella eftersom dom måste ha tjocka ogenomträngliga blad som även ska klara övervattensväxter.
Vilka växter är det? Jag doserar 2.75 ppm PO4 i vattnet varannan dag och allt växer som det ska.
Återigen är det onödigt att försöka hitta växter som passar in på ett dåligt substrat som lera. Att substratet ensamt dessutom aldrig kan tillgodose växterna kvävebehov gör att man ändå på något sätt måste tillföra det till systemet. Du gör det via fiskar/mat, jag gör det via KNO3 och KH2PO4. Du kan aldrig garantera att fosfatet inte är uppbundet i organiskt material, det kan jag. Det jag stoppar ner går direkt till växterna.
Ja växter har skapat många fiffiga system för att överleva dåliga förhållanden. Varför vill du ge dom dåliga förhållanden?
Nej, urlakningen pågår dygnet runt. Bottnen går mot ekvillibrium med kranvattnet. Det är därför man måste kombinera en botten med någon form av gödning. Walstad gör det med flingfoder, jag gör det med gödning.
Klämmer skon? Du behöver inte gå i försvarsläge. Vi diskuterar.
Defdac wrote: Men man kan inte räkna med att klara speciellt svåra akvarier i superbottnade akvarier, eftersom kolkällan är så väldigt marginell.
Lenita wrote: Helt riktigt, man får anpassa sina växter efter sitt akvarium, istället för att göra tvärtom, vilket jag antar att växtakvarister gör. Vissa växter kräver höga halter av co2, något som jag inte kan tillgodose. Därför har jag för vana att först läsa på lite om växterna och sedan köpa dem. Visst har det hänt att jag blivit lite väl ivrig ibland, men i huvudsak så har jag inga "avancerade" växter.
Defdac wrote: Inte "man får anpassa", vem är "man"? Menar du dig själv? Anledningen att jag nyper här är för att reda ut en gång för alla att det primära för dig är fiskar och köper växter som passar din fiskburk. Jag kan köpa vilka växter jag vill och få allt att växa i min växtburk.
Lerkulor har jag dock, och de avger förvisso ett överflöd av järn som min pistia tar hand om på ett effektivt sätt.
Flora depot kan jag tänka mig håller i ca 1-2 år, jord i minst 4-5 år.
Men satsar man på ett växtakvarium av den typen som du själv har, så är väl co2-tillförsel en förutsättning?
Så det faller lite utanför ramen.
En enda växt handlar det inte om, men jag tror visst att nybörjare kommer ha nytta av denna diskussion, framför allt genom att de inser att det kanske finns andra vägar till snygga växter utan att behöva köpa en co2-anläggning.
"I naturen finns de flesta akvatiska växter i relativt oförorenade vatten. Här är ofta botten en mer koncentrerad källa för näringsämnen än det överliggande vattnet, och blir därför den primära källan för näring för rotväxande plantor. Detta gäller särskilt för fosfor, järn och andra spårelement. Som kontrast märker man att näringsämnen som ofta associeras med vattnets hårdhet - kalium, magnesium, klorid och sulfater... - ofta tar upp genom vattnet" (fritt översatt från Walstad, 2003, s104)
Inte dåliga förhållanden - naturliga förhållanden. Det är en viss skillnad. Att efterlikna den naturliga miljön ser jag inget fel i.
Men tillför jag co2 i burken, stimulerar jag tillväxten och växterna förbrukar/har behov av mer näring i andra former - alltså urlakas botten snabbare med co2-tillförsel än utan.
En av de bästa växtakvaristerna i värden (Jeff Senske) gör lerkulor, men trycker även in Osmocote och kör dom sparsamt. Plötsligt är leran inte mest järn längre utan har även ansenligt med NPK, som ju är det växterna behöver i störst mängd.
Med det vill jag säga att jag kan se applikationer för lera, men inte som det används nu och absolut inte som de råd nya växtakvarister brukar få i zoohandel etc: Riven lera i botten och extra Ferrogan ovanpå det.
Håller för vad? För en igenväxt djungelburk enbart med glupska rotätande Echinododorus och hyffsat med ljus? Aldrig. Några veckor skulle jag säga.
Ja men här du missar en stooooor poäng - i naturen exponeras inte växterna för samma vatten om och om igen som i ett akvarium och när det kommer nytt vatten så är det inte näringsfritt kranvatten - då är det oerhört näringsrikt vatten från bifloder.
Dessutom har växterna anpassat sig för stabila, men låga, näringsnivåer som alltid finns där. I ett akvarium susar vattnet runt ett par gånger och sedan är det fullkomligt strippat på allt nödvändigt. Högst onaturligt.
Tja. Om man nu vill göda i bottnen vilket är högst instabilt och ger långt ifrån så bra tillväxt som att göda i vattnet.
Jag kan inte heller påstå att jag använder speciellt många lerkulor åt gången. Har tre stycken i mitt 400-liters. Enbart till växter som jag vet tar upp näring genom rötterna,
Kranvatten innehåller många spårämnen, så det är inte helt näringsstrippat, det är bara att ta kontakt med vattenverket så får man reda på vad det egna vattnet innehåller.
"Dock innehåller "moget" akvarievatten betydligt högre koncentrationer av näringsämnen än naturliga vatten. I akvarievatten kan man därför förvänta sig att vattnet blir den primära källan för näringsupptag".
Alltså är det högst onaturligt med den jämna och höga tillförsel av näring vi håller på med.
Jovisst, men det är helt otroligt låga nivåer. Inget växterna kommer överleva på - jo kanske med konstant vattenbyte dygnet runt hmm.. Det var ju en tanke förstås 8)
Det är nog det här vi egentligen ska diskutera och det jag som växtakvaristisk nybörjare hade svåra problem med: När kommer man upp i så stor växtmassa att växterna står och är hungriga trots fisklast?