Näringsdosering

#1 - 5 september 2004 11:45
Hej på er! Jag är ny på detta med växtakvarium men undrar lite om hur jag räknar ut hur mycket jag skall nyttja. Har hört att det skulle finnas ett nytt "kalkuleringsprogram" som jag kunde hitta om jag sökte på pmdd här, men fick tyvärr inga träffar där.
ytterligare en undran är om jag inte kan ersätta TMG med andra ämnen för att hålla nere kostnaderna lite?
Vet att det frågas massor om detta, men hoppas att någon eller några orkar hjälpa ytterliagre en nybörjare..

Tack på förhand / Anna
#2 - 5 september 2004 12:12
Hej på er! Jag är ny på detta med växtakvarium men undrar lite om hur jag räknar ut hur mycket jag skall nyttja. Har hört att det skulle finnas ett nytt "kalkuleringsprogram" som jag kunde hitta om jag sökte på pmdd här, men fick tyvärr inga träffar där.

Kalkylatorn beställs från Thomas Elfström, användarnamn Thomas här på zoopet.

ytterligare en undran är om jag inte kan ersätta TMG med andra ämnen för att hålla nere kostnaderna lite?

Vad jag vet så kan du inte använda kalktylatorn till tmg, kanske funkiar det i den nya. Men med tmg har du redan givna doceringar på flaskan. Om du söker på pmdd här på zoopet så finns all information om billigare lösningar.

MVH
Magnus

#3 - 5 september 2004 13:47
Hej, tack för ditt svar, vet inte om jag gör något fel, men när jag söker på pmdd får jag inga träffar alls tyvärr.
Får man även fråga vilken gödning du nyttjar, jag mistänker att du inte kär med TMG...

Tack igen / Anna
#4 - 5 september 2004 13:49
Defdac har varit vänlig och lagt upp den senaste officiella versionen: http://194.236.255.117/files/PMDD-kalkylator1.1.xls

Finessen med att beställa den genom mig (thomaselfstrom@hotmail.com) är att man då får uppdateringar mailade till sig. Jag tror inte att det finns några skriande uppdateringsbehov av kalkylatorn, men lite smågrejer tillkommer. Kalkylatorn har diskuterats i följande tråd och det går bra att fortsätta diskutera den i den tråden:
www.zoopet.com/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=29787&SearchTerms=kalkylator,beta

Kalkylatorn klarar TMG också. Man anger flytande mikronäring (L) och anger järnhalten (Fe) till 0,728 g/l.

Notera att kalkylatorn bara är ett verktyg, en hjälp att beräkna gödningsdoser och blandningar. Den ger dig inte sanningen om hur du ska göda i just ditt akvarium.
#5 - 5 september 2004 13:50
Oj, nu insåg jag hur jag skulle göra, hade bara klickat på SÖK! högst upp på sidan innan, men hittade den andra sökvägen nu. Känner mig nu visare...
#6 - 5 september 2004 14:04
Jag har ingen statistik över vilken den vanligaste mikrogödningen är bland PMDD-blaskare i Sverige. Jag använder micro+ från det numera nedlagda Hjortgatans zoo. Jag har använt TMG (dyrt), men kommer att använda NutriSI när min mikrogödning är slut.

En källa för växtgödning sägs vara:
http://194.236.255.117/akvarienet/controllersvt?action=forumthread&topic_id=7&thread=578

Själv fick jag inget svar när jag ville köpa KH2PO4, så jag hittade en billigare källa.

Annons