Näringsbrist. Vad fattas?!

#1 - 3 april 2005 10:40
Hej på er!

Nu har haft mitt akvarium i snart 6 månader och allt går bra nu :D
Det enda som inte är helt 100 är mina växter. De växer fint och men jag verkar ha brist på något näringsämne. Frågan är nu vilket.

Jag göder 2 ggr i veckan med fulldos PMDD. Jag tillsätter _inte_ CO2

Bild på bristen: http://thorre.se/zpet/1.jpg

Tacksam för svar
#2 - 3 april 2005 12:31
Jag gissar på K, men det kan även helt enkelt vara ett så gammalt blad att det nått sin livslängd och det börjar återanvändas. Jag tror mer på det senare alternativet med tanke på hur friska de övriga växterna ser ut.

De där små prickarna hade jag personligen aldrig lagt märke till i min egen burk.
#3 - 3 april 2005 14:20
[QUOTE=defdac]Jag gissar på K, men det kan även helt enkelt vara ett så gammalt blad att det nått sin livslängd och det börjar återanvändas. Jag tror mer på det senare alternativet med tanke på hur friska de övriga växterna ser ut.

De där små prickarna hade jag personligen aldrig lagt märke till i min egen burk.[/QUOTE]
Tack för ditt snabba svar. Bladet som är på fotot är i hyfsat skick. Planans blad brukar lossn från stammen och flyta upp till ytan. Även unga blad gör det.

Ska jag tillsätta mer av KNO3 eller KH2PO4?

/thorsten

PS
Prickarna är hål ;)
DS
#4 - 3 april 2005 14:36
jag har samma bristsymptom på nån liknande växt och det är kaliumbrist... (hos mig kan det inte vara att bladen blir så gammla)

kh2po4 göder man så lite av att det kaliumet det innehåller kan man försumma.

kno3 däremot kan du testa att göda mer av.
hur mycket kno3 göder du nu?
#5 - 3 april 2005 14:59
[QUOTE=averater]jag har samma bristsymptom på nån liknande växt och det är kaliumbrist... (hos mig kan det inte vara att bladen blir så gammla)

kh2po4 göder man så lite av att det kaliumet det innehåller kan man försumma.

kno3 däremot kan du testa att göda mer av.
hur mycket kno3 göder du nu?[/QUOTE]

Jag göder efter följande recept (av defdac):
7 tsk KNO3 i en halvliter vatten
4 krm KH2PO4 i en halvliter vatten
7 krm NutriSI i en halvliter vatten

Tillsätter 15ml av vardera blandning 2ggr i veckan sedan 2 veckor tillbaka. Innan dess så tillsatte jag 15ml en gång i veckan.

Edit: Akvariet rymmer ~200 liter
#6 - 4 april 2005 06:03
Du kan ju testa att gå upp till dubbla KNO3-doseringen eller skaffa K2SO4. Jag kan ta med mig några dl till jobbet ;)
#7 - 4 april 2005 06:54
[QUOTE=defdac]Du kan ju testa att gå upp till dubbla KNO3-doseringen eller skaffa K2SO4. Jag kan ta med mig några dl till jobbet ;)[/QUOTE]

Du kan ju slå mig en pling på ECN 868 2539 när det börjar närma sig lunch så kanske vi kan käka tillsammans eller nå't.

/thorre
#8 - 4 april 2005 17:06
[QUOTE=defdac]Du kan ju testa att gå upp till dubbla KNO3-doseringen eller skaffa K2SO4. Jag kan ta med mig några dl till jobbet ;)[/QUOTE]

Som du kanske kommer ihåg så hjälpte du mig med en inköpslista hos granholmarna för ett tag sedan. Där fanns det med ett par påsar K2SO4 ;)

Frågan nu är hur jag ska blanda ut / dosera det?
#9 - 5 april 2005 06:48
En halv tesked K2SO4 i 100 liter ger dig runt 13-14 ppm K.
#10 - 5 april 2005 06:57
hmmm, ska jag tillsätta pulvret direkt i vattnet? Inte blanda ut först?
#11 - 5 april 2005 07:00
En del kryddar faktiskt rakt ner i akvariet varvid en del fiskar gärna smakar på det. En del kryddar ner i insuget på filtret, eller så blandar man ut först. Jag lägger alla pulver jag ska torrdosera i en flaska och skakar ut dom i akvarievatten.

På sista tiden har jag dock försökt separera Calciumdoseringen från de övriga ämnena i största möjliga mån. Direkt efter det stora veckovattenbytet så doserar jag 2-3 tsk CaCO3 varvid hela akvariet är totalvitt i några timmar. Först dagen efter på morgonen innan ljuset tänds så doserar jag de övriga näringsämnena.
#12 - 5 april 2005 08:58
Intressant. Då kanske jag ska ta och tillsätta "allt" vid vattenbytena och kalium mitt i veckan.

Om jag ska dosera samma mängd dvs 20 cl en gång i veckan till 200 liter vatten. Hur mycket K2SO4 ska jag då ha i en 0,5 liters flaska? :D Sorry, e lite dålig på matte.

/thorre
#13 - 5 april 2005 09:01
Då behöver du ca 20 teskedar K2SO4 i en halvliter vatten. Om du doserar den blandningen 10 ml /100 liter så får du ca 10 ppm K.

Men jag kan nästan lova dig att det blir omöjligt att lösa upp den mängden.
#14 - 5 april 2005 09:18
Ok så då är det alltså direktdosering med sked som gäller
kan det vara farligt för firrarna?

har L144, Kardinaler, Zebrafisk och två Guramisar (Gunnar och Gudrun) :)

Om jag tolkade dig rätt så är det en tesked för 200 liter vatten som gäller

Annons