Näring

#1 - 19 juli 2004 08:52
Hej.

1. Jag undrar hur man kan se om det behöver tillsättas näring i akvariet?

2. Skall ett väl fungerande akvarium förse sig själv med den erfoderliga näringen som krävs för att växterna skall bli starka o fina??

3. Mina växter bleknar alltid efter ett tag sedan jag har köpt dem är detta ett tecken på näringsbrist??

4.Finns det någon tester man kan köpa som mäter upp näringsvärdet i akvariet?

Mvh
Tobbe
#2 - 19 juli 2004 09:09

1. Jag undrar hur man kan se om det behöver tillsättas näring i akvariet?

Ett enkelt sätt är att kolla på växterna:
http://www.hjortgatanszoo.se/main/default/default.cfm?navID=193

2. Skall ett väl fungerande akvarium förse sig själv med den erfoderliga näringen som krävs för att växterna skall bli starka o fina??

Nja. Det går att göra sådana burkar (Diana Walstad har skrivit en bra bok om dessa som heter Ecology of the Planted Aquarium), men då måste du använda ganska lite ljus och därmed blir du väldigt begränsad av växtval.

3. Mina växter bleknar alltid efter ett tag sedan jag har köpt dem är detta ett tecken på näringsbrist??

Ja. Beroende på var växten bleknar kan man dra ganska intressanta slutsatser. Dessutom är det vissa näringsämnen som alltid går åt i mycket större mängd än andra (makroämnena N,P,K) och dessa brister visar sig först på äldre blad.

Blir de äldre bladen ljusbleka är det med stor sannolikhet för lite kväve (nitrat) i akvariet.

4.Finns det någon tester man kan köpa som mäter upp näringsvärdet i akvariet?

Ja de vanligaste är pH/KH för CO2-nivån. Man mäter dessa värden och går sedan in i CO2-tabellen:
http://www.tropica.com/catalog/images/articles/akvaristik/co2table.gif

Sedan i nedstigande vikthet kan man mäta:
*) Kväve (nitrat) via ett NO3-test.
*) Järn via ett Fe-test
*) Fosfor (fosfat) via ett PO4-test.

Med dessa fyra test kan man få en ganska bra bild på näringsnivåerna även om jag själv hellre garanterar att näringen finns än att mäta om den gör det.
#3 - 19 juli 2004 09:50
Tackar för infon..

Då verkar det som jag kan ha nitratbrist i mitt akvarium, det börjar med att växterna bleknar efter jag har köpt dem, sedan fäller de av bladen eller får "skelettblad".. Detta drabbar iof, inte alla växterna, jag har några "ormbunksväxter" som ser gröna o fina ut, ett annat problem jag har är att på vissa växter T.ex. vattenpest tror jag det är så får jag bruna alger på bladen o växten dör..

1. Något bra näringstillskott jag kan köpa??

2. Finns det risker med vissa näringstillskott, typ algblomning m.m??

Mvh
Tobbe

#4 - 19 juli 2004 09:55

1. Något bra näringstillskott jag kan köpa??

Om det är kvävebrist så hjälper bara KNO3 finns här:
http://194.236.255.117/akvarienet/controllersvt?action=forumthread&topic_id=7&thread=578

2. Finns det risker med vissa näringstillskott, typ algblomning m.m??

Sålänge växterna är begränsade av det du trycker ner och du gör det i lagom mängd så egentligen inte. Det luriga med icke-CO2-berikade burkar är att hitta en lagom gödningsnivå som systemet klarar av utan att ge övergödning.

Det enda riktigt algaggressiva du kan ha ner är Ammonium/Aurea, dvs krukväxtgödning.
#5 - 19 juli 2004 10:04
OK så det är det man använder CO2 till..

Jag har alltid undrat vad man använder detta till men inte engagerat mig i att ta reda på det för det har låtit avancerat.

Det är alltså växt gödning??
#6 - 19 juli 2004 12:02

Det är alltså växt gödning??

Japp. Fotosyntesen du vet. Växterna omvandlar koldioxid till syre (Tar bort C:et från CO2 och bygger upp sig själva med).
#7 - 20 juli 2004 07:48
1.hur använder man C02 är det någon pump man behöver och ifall hur mycket kostad sådant ? eller är det bara ett väska som man blandar med vatten ?

Jag har alltid undat, men vågar ställa frågan först nu, när jag märker att jag är inte ensam som har inte hunnit läsa allt som stå skrivet i forumet

2.när man har redan hält i massa anrda medel...
måste man vänta att starta med C02

3. Är loka vatten bra att häla i engång i veckan 0,5 l till 200 liters och ifall varför ..

4. Är det brist för något när mina växter inte bubblar av sig för något?
#8 - 20 juli 2004 08:28

1.hur använder man C02 är det någon pump man behöver och ifall hur mycket kostad sådant ? eller är det bara ett väska som man blandar med vatten ?

De två vanligaste sättet att antingen blanda en mäsk i en flaska med vanlig degjäst, socker och vatten som jäser och på så sätt bildar CO2. Man leder ner gasen i akvariet och löser upp den med en diffusor eller reaktor.

Eller så köper man en brandtub, regulator och nålventil och får på så sätt ett smidigt sätt att leda ner gas till en diffusor eller reaktor.

Nej tvärtom. Du ska helst börja med CO2 först. Då går näringsupptaget hos växterna snabbare och du är säker mot övergödning.

3. Är loka vatten bra att häla i engång i veckan 0,5 l till 200 liters och ifall varför ..

Det går med de flesta mineralvatten, men då blir det viktigt med ett stort vattenbyte i veckan eftersom salthalterna kommer byggas upp. Dessutom vädras den lilla CO2 som man får från vattnet snabbt ut ur akvariet, så det är dyrt och ger inte växterna speciellt mycket C.

Nej, det är i princip bara när man har felfri CO2- och vattengödning man ser att växterna bubblar.
#9 - 20 juli 2004 08:35
Ursprungligen skickat av sirkku

1.hur använder man C02 är det någon pump man behöver och ifall hur mycket kostad sådant ?

Sök på forumet.

eller är det bara ett väska som man blandar med vatten ?

Nej, det är en gas.

Så snart du har växter och ljus kan du tillsätta koldioxid (om det inte står något annat i anvisningarna på de medel du tillsatt!)

Om du tänkt göra det för att tillsätta koldioxid så är det på tok för lite för att göra någon nytta. Möjligen om du gör det varje dag men det blir nog dyrt i längden.

Nej, växterna kan växa (och trivas) utan att de bubblar. Bubblar gör det när vattnet är mättat på syre. Det blir det när man har en relativt stor växtmassa som växer.

Peter

Annons