Jaha...så vaknade man i morse av ett skumt ljud och där ligger den senaste kamikaaze-piloten, en stänktetra på golvet. Jag sprang upp ur sängen i tron om att den har legat där hela natten, den såg helt torr ut, stackarn...men när jag försökte pilla ner den i håven så började den sprattla, så jag kastade ner den i akvariet. Ett bra tag såg det ut som att den skulle dö, vände sig uppochner i vattnet och såg allmänt dålig ut. Jag satt ett bra tag och iakttog den och vips, som ett mirakel var den nästan helt bra igen...Vi får väl se om den klarar sig.
Min protegé, pansarmalen Stumpen verkar må bra iallafall, tror verkligen att jag räddade honom från en säker död... det känns riktigt bra att han lever!
Hoppas bara att skäggtömmarna och fenorna växer ut snart, han simmar lite konstigt.
Appropå tetran som hoppade ur...Man har väl varit med och fiskat ett antal gånger och ibland känns det som att man misshandlar fisken, när kroken sitter fast i gälarna och det knakar när man bänder loss den och så....eller ännu värre....sen när man släpper tillbaka fisken i vattnet tycks den simma iväg som att ingen har hänt...(?) Varför är det inte så med akvariefiskar? De kan ligga på golvet i några sekunder och sen när man försöker rädda dem så dör de...sjunker till botten som en sten..
Idag hade jag visserligen tur, med tetran som återhämtade sig, men jag har varit med om bland annat en siamesisk algätare som typ dog direkt och då hade han verkligen bara legat på golvet i 2 sekunder....hmmm skumt...
På lektionen i tisdags fick vi lära oss att alla "moderna" fiskar, som t.ex abborrar, gösar, sillar osv. har simblåsa, medans gamla modeller t.ex hajar, rockor, nejonöga, kvastfeningen och lungfisken (det hörs ju såklart på namnet) osv. har lungor istället....det visste inte jag..ganska tufft...
Jag trodde att lungor var nåt modernt och att det var simblåsan som var "Old-school"....men men...man lär sig nåt nytt varje dag....