När tror ni man vågar ha i fiskar?

#1 - 11 juli 2006 06:26
Jag känner mig sugen på att köpa lite fisk till min 135L burk men den har stått utan fiskar i ungefär 1 år och filtret har varit avstängt under tiden. Jag har inte gjort några vattenbyten då jag inte har haft fiskar och inte heller matat något. Jag tänkte nu göra rent burken och köpa lite fisk till den men hur mkt vatten tror ni att man behöver byta och hur lång tid tror ni att man bör vänta innan man köper fisk till den?

Tacksam för svar! :)
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 11 juli 2006 06:30
Töm hela akvariet, gör rent allt och börja om från noll igen.
Dom första få fiskarna kan släppas i efter 2-3 dagar - det viktiga är sedan att inte lägga i fler fiskar innan akvariet har börjat komma igång vilket tar minst en månad
#3 - 11 juli 2006 06:34
Okej då kör jag på som om det vore ett helt nytt kar då :)

Är det något mer som jag behöver tänka på?
Typ inte vart här inne på forumet på år och dar så nästan glömmt allt som har med akvarium att göra :rolleyes:
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 11 juli 2006 06:37
#5 - 11 juli 2006 07:16
Ja men det där blir perfekt. Tack så mkt för dem snabba svaren :)

La dock märke till en sak nu, pappa har lagt beslag på min slang och vi har inga hinkar hemma[:(]:(
#6 - 11 juli 2006 07:21
[quote=Glenn]Ja men det där blir perfekt. Tack så mkt för dem snabba svaren :)
La dock märke till en sak nu, pappa har lagt beslag på min slang och vi har inga hinkar hemma[:(]:([/quote]

Du får köpa nya hinkar och ny slang!!! :p
#7 - 11 juli 2006 07:32
[QUOTE=Birgitta W]Du får köpa nya hinkar och ny slang!!! :p[/QUOTE]

Näe det behövs inte. Jag ringde och skällde på honom för att han hade snott min slang och sa till honom att han fick åka hem och lämna den och så sa jag att om vi hade haft hinkar hemma så kunde jag ha använt dem. Han kom på att vi hade hinkar i källaren så ja gick ner och kolla och hittade 2st 10L hinkar så nu skall jag gå och bära vatten i massor :)
#8 - 11 juli 2006 07:45
Tvätta hinkarna ordentligt först! Jag köpte nya hinkar när jag skaffade akvarium, så jag var säker på att dom inte använts med något farligt medel i... Tvättade förståss ur dom ordentligt först ändå.

Hinkar kostar bara runt tian! Jag tycker det är en billig försäkring. Men dina hinkar kanske är dom du haft tidigare till akvarier?
Kjell Fohrman
Administrator
#9 - 11 juli 2006 08:14
Instämmer helt med Birgittas inlägg.

Slängde själv häromdagen slangar för några hundralappar eftersom jag inte var bombis på att de använts till annat än akvarier
#10 - 11 juli 2006 09:09
Jo men hinkarna tvättade jag ur nogaaaaaaa :) By the way så har jag förut använt våran skurhink bla till akvariet och det har inte vart något problem alls :)

Skönt att man äntligen är klar med allt nu och det blev så fiiiiiiiiiiint :D
#11 - 15 juli 2006 20:36
Har haft mitt avkavrium igång i ca 9 år och har fortfarqnde inte vågat ha i någon fisk, inte efter att ha läst på på dett forum i alla fall men någon gång kanske när någon ger klartecknet.

Annars trivs de i påsarna sina.
#12 - 15 juli 2006 21:02
[quote=Tri-X 400]Har haft mitt avkavrium igång i ca 9 år och har fortfarqnde inte vågat ha i någon fisk, inte efter att ha läst på på dett forum i alla fall men någon gång kanske när någon ger klartecknet.

Annars trivs de i påsarna sina.[/quote]

:confused: :confused: :confused: Jag förstår inte alltid vad du menar... :confused: :confused: :confused:
#13 - 15 juli 2006 21:20
[quote=Glenn]Näe det behövs inte. Jag ringde och skällde på honom för att han hade snott min slang och sa till honom att han fick åka hem och lämna den och så sa jag att om vi hade haft hinkar hemma så kunde jag ha använt dem. Han kom på att vi hade hinkar i källaren så ja gick ner och kolla och hittade 2st 10L hinkar så nu skall jag gå och bära vatten i massor :)[/quote]

Kommer ihåg när jag köpte mitt 540 liters. Hade 2 st hinkar som jag sprang med. Kan ju lugnt säga att man kände sig ganska slut när man var klar.

Önskar dig lycka till. :)
#14 - 15 juli 2006 21:32
[QUOTE=Tenkare]Kommer ihåg när jag köpte mitt 540 liters. Hade 2 st hinkar som jag sprang med. Kan ju lugnt säga att man kände sig ganska slut när man var klar.

Önskar dig lycka till. :)[/QUOTE]

Jorå det går super. Jag hade i ett par fjärilar i förrgår och dem har redan lekt och lagt rom men tyvärr så käka dem upp den men dem leker säkert fler gånger =)

Annons