[QUOTE=crille290]Hej jag undrar när det är dags att tillsätta nitrivec,jag vet att man ska göra det när akvariet är nystartat o det har jag också gjort.Så nu till frågan ska jag tillsätta nitrivec när jag har gjort ett delvatten byte(jag gör delvatten byte 3 gr veckan men jag tillsätter bara nitrivec ett av dom) ,eller ska jag göra det när jag rengör mitt filter,jag har ett inner filter så jag får rengöra det var 7till 10 dag det beror lite på eller behöver jag inte tillsätta nåt alls,när akvariet är inkört.....
Tack på förhand....
MvH Crille....[/QUOTE]
Varför ska du rengöra filtret så vansinnigt ofta? Filtret ska man inte röra förän genomströmningen börjat avta, vilket inte brukar ske förrän efter några månader. Om du håller på och rengör filtret så ofta kommer det att ta lååååång tid innan akvariet är färdigcyklat.
Vad är det för fiskar som bor i ditt akvarium? Även vattenbyten 3 ggr/veckan tycker jag låter mycket. Enligt instruktionerna på flaskan ska man väl tillsätta Nitrivec varje dag under ett visst antal veckor va (minns inte riktigt)?
När akvriet är färdigcyklat behöver man inte tillsätta Nitrivec alls.