när släpper hon ynglen?

#1 - 7 juni 2005 07:33
min lilla golden har tuggat i tre veckor i söndags men visar inga tecken på att sluta och släppa ut ynglen. Hon har fortfarande en stor påse under hakan och gör ofta såna tuggande munrörelser men borde hon inte släppa dem nu? Hon har t.o.m börjat äta smått flingfoder och blir helt galen när man matar henne. Jag är lite orolig för hon var så himla liten när hon började tugga och jag tror det är hennes första kull,, om nu några är kvar..
#2 - 7 juni 2005 14:20
hon kan ha dem kvar i längre en 3 vckor hon släpper ut dem när hon käner sig trygg... sen kan hon ha släppt ut dem och har dem i en håla. för ynglerna kan simma in i munnen igen när dom känner sig hotade.
#3 - 7 juni 2005 18:49
jag har provat att höja temperaturen och låtit akvariet vara mörkt under dagen så att fisken ska lugna sig lite. Ändå så har fisken börjat simma som en torped längs med rutorna fram och tillbaka som om hon letar efter en väg ut eller nått. Vad betyder detta frenetiska simmande? Jag har kollat nitrit och ph och det är bra värden.
#4 - 7 juni 2005 19:20
Kan hända att hon inte vill släppa ut dom för hon inte känner sig trygg fånga upp henne å lägg henne i ett yngelkar eller ett annat litet kar då kommer hon nog att spotta ut dom direkt.

Min ena hona tog jag upp i fredags å på lördags morgon hade hon spottat ut 24 st små söta yngel
#5 - 7 juni 2005 20:30
jag tog upp min i lördags och hon går i ett eget 60l kar med vatten från det andra karet, hon blev bara mer och mer stressad ikväll så jag har bytt lite vatten i hennes kar nu så jag hoppas hon är lugnare imorgon.
HazelCR
#6 - 8 juni 2005 02:44
Jag brukar ibland plocka med några guppy som får simma runt i spottakvariet också. Kanske kan det signalera att det inte finns någonting att vara rädd för.
Jag slänger med en fråga också:
Vilken storlek på spottakvarium anser ni vara idealiskt samt hur litet kan det få vara?
#7 - 8 juni 2005 04:58
Minst 50liters tycker jag:D

Annons