När skall man byta vaten?

#1 - 4 juli 2004 18:39
De min första aqvarie och jag har jump startat den de fins inget bakterikultur what so ever och tänkte när skall jag börja med vatten byten de har gåt 2 dagar nu sen den e igång har de e en 63l, fluval 2 plus , 14 kardinaltetror,1 mall,1,kampfisk,4 skalar(unga 3 cm),3 guldfiskar,3 platy,2 svärdbärare,och man skall inte byta vattnet hellt jag har oxo köpt aquatan och nitirvec?
<b>SNÄLA SVARA JAG HAR ÅNGEST,PANIK!!!</b>

UPSKATAR ALL RÅD OCH HJÄLP
#2 - 6 juli 2004 23:56
Du skall byta 30% av vattnet en gång i veckan.

fluval2 plus är en för stor pump för ett så litet akvarium tycker jag.

Jag tycker också att du har MYCKET för många fiskar i det lilla akvariet , Till så många fiskar vore ett 150 liters akvarium bättre.

tänk på att scalarerna behöver HÖGA akvarier för att inte få missbildade fenor när de blir större.
#3 - 6 juli 2004 23:58
med för stor pump menar jag att vattnet blir för strömt så att fiskarna aldrig kan vila utan måste simma helatiden.
#4 - 7 juli 2004 00:18
har du inte redan fått hjälp i frågan???

http://www.zoopet.com/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=28238

är det inte onödigt att göra massa nya trådar när du redan har fått bra hjälp av folk.
#5 - 7 juli 2004 00:20
aha en dublett. på förra tråden. där ser man.
#6 - 7 juli 2004 08:30
Fluval 2+ är en utmärkt pump till ett akvarium i den storleken, jag vet för jag har det själv. Har man den på max kanske det blr lite mycket om man har långa stängelväxter, men fiskarna klarar det bra.

Annons