När ska jag köpa.....

#1 - 29 september 2004 18:03
Hej hej!

Jag undrar hur många malar jag ska köpa till mitt 250-liters?
Jag undrar oxå när jag ska köpa dem om jag startade upp akvariet för 3 dagar sedan?

....en grej till förresten, hur lång tid efter att jag lagt ide första fiskarna ska jag mata dem?

Hoppas på snabba svar!!!!!!!!!

Hej!
#2 - 29 september 2004 19:45
Lite hjälp..........................
#3 - 29 september 2004 19:52
vad är pH-värdet?
Är det grumligt eller klart?
funkar alla filter?
men det beror ju på vilken mal du ska ha.
Men typ ancistrus hade jag släppt ner efter 1½ om allt stämmer, kollat dagligen pH
#4 - 29 september 2004 19:53
Vilka sorters malar menar du?
Om det är pansarmalar, så köp 10-15 st. De är vackra i stim.

Första fiskarna kan du ha i efter en-två dagar. Och detta mest för att se att allt tekniskt fungerar och att du är nöjd med plantering och inredning.

Mata försiktigt efter en dag (eller samma dag, fast efter någon timme). Inte mer än att det är uppätet på en minut. Sedan kan du mata varannan dag i några veckor.

Tänk på att inte ha i för mycket fisk direkt, utan planera först vad du vill ha (ungefär). Sedan delar du upp inköpen i tre-fyra ggr med en veckas mellanrum. Det borde bli en bra start. Rekomendationen brukar vara en cm fullvuxen fisk per liter vatten. Så du borde kunna ha 250 cm fisk i akvariumet när du är klar. Hur stora fiskarna blir, ser du i fiskarkiven som finns här och på akvarieguiden.nu.

Allt detta har du kunna hittat om du sökt i forumet (se "sök" ovanför texten "Hur skriver man ett inlägg i forumet?")

Lycka till.
#5 - 29 september 2004 19:56
Hej!Jag stoppade i en mal efter en vecka (anictrius mal) Ventade någon vecka till innan jag började mata honom, bara någon enstaka ärta i bland (tanken va att han skulle äta alger). Jag har fortfarande en mal och några nyckel håls ciklider. Man kan säkert ha 2-3 stycken malar (anictrius dom blir inte så stora)..
Mitt akvarium är på 160 liter..
MVH/Lasse

Annons