Hej,
Jag har läst mycket om artemia här men ännu inte sett svar på mina frågor. Jag kanske letar dåligt, men i alla fall är min situation denna:
Min mor´s slöjstjärtar lekte i tisdags. Jag flyttade över en av stockarna med tillhörande växt till ett annat akvarium (tidigare tomt). Jag observerade några ägg men trodde inte att det skulle bli några yngel eftersom de bara blev mer och mer vita. Uppenbarligen tittade jag på fel ägg, för när jag stack ner handen i fredags såg jag att det rörde på sig. Där fanns mellan tummen och pekfingret 20 yngel! Jag kan inte säga om de kläcktes i fredags eller tidigare...
Jag har läst lite olika om hur länge de lever på sin äggulesäck, mellan 2 och 4 dagar, och att de börjar bli frisimmande efter det och leta efter mat. Jag observerade att några stycken började simma omkring lite sporadiskt i går kväll, och i morse gjorde majoriteten det.
I går kväll startade jag en artemiakläckningsanordning, och om jag lyckats så finns det alltså nykläckt artemia i kväll.
Jag har nu lite frågor, bäst att jag numrerar dem:
1. Kan de börja äta artemia redan i kväll, eller ska de ha någon annan mat innan dess? Jag har aldrig sett nykläckt artemia, men jag har svårt att föreställa mig något så litet som ynglens munnar... Kan ynglen verkligen få i sig artemian?
2. Kan man se när de äter artemian? Jagar de den? Suger de på dem? Tar de små tuggor av dem?
3. Om det nu finns 20 yngel ungefär, hur mycket artemia ska jag ge dem första gången?
4. Ska jag göra något med artemian som de inte äter upp? Dör de och förorenar vattnet? Eller växer de vidare?
Du får gärna dela med dig av dina erfarenheter. Även om sådant jag glömt fråga =).
För övrigt så är pappan ett cyklopöga och mamman en red cap oranda... Det ska bli spännande att de var det här bär hän!