när ska dem "Leka"?

#1 - 7 april 2005 17:08
Nån som vet hur man får platy och gupppy att leka och vad är bus och vad är lek är inte de rätt lika på beteenden.. Många av mina fiskar har dött ut. vet inte varför men 2-3 malar fattas.. och så.. fast jag ser inget skelett av dem. ?
#2 - 7 april 2005 19:48
Min erfarenhet säger att platy och guppy inte behöver någon hjälp på traven, men däremot tog det ca. 2 mån. efter inköp innan det kom yngel.... dom kanske behövde aklimatisera sej? Nu kommer det guppiyngel var 4:de vecka och platy var 5:e vecka
#3 - 7 april 2005 20:01
Dem är inte alls nya.. har fött upp alla själv. har 2 hannar inte fullvuxna men på gång man ser iaf att de e hannar.. och en rätt ¨så stor hona. Det sägs nått med tempraturen. att när det är kallt så ska man värma upp de då blir dem på lekhumör och svarta mugglarver är också bra.. hmm
#4 - 7 april 2005 20:11
har du kollat om vattnet är bra eftersom dom dör ?

hur matar du hur byter du vatten och så vidare ?
#5 - 9 april 2005 10:42
Jag matar så ofta jag kommer på det. tänkt göra en almenaka liten så kryssar man för när man har matat efter som jag glömmer ibland av att mata dem.men jag matar dem rätt så ofta. det blir kanske 2-3 dar dem inte fått mat. jag vet inte exakt hur mycket och hur ofta man ska ge mat. mina fiskar är så små efter som jag har fött upp dem själv och typ stannat i växten. och mina malar med.
Jag byter vatten minst en gång i veckan vill ja men pappa säger att man ska göra de typ 2-3 veckors mellanrum och då orka jag inte med pappas tjat. han kan ju sluta säga saker efter som de blri jobbigt så har det blivit rätt sällare men när jag fick akvarium så bytte jag väldigt ofta. och fick rått många yngel ofta. jag byter med slang och hink. tar bort runt 2-3 delar av akvariet.
#6 - 9 april 2005 11:23
[QUOTE=felle]pappa säger att man ska göra de typ 2-3 veckors mellanrum .[/QUOTE]Din far vet tydligen inte så mycket om akvaristik...

Om du håller dej till kontinuiteten i att bytta vatten en gång i veckan så lär det nog inga fiskar dö för dej...MEN om du nu gör så som din far säger att du ska göra det, då är det inte bra att bytta så mycket vatten som om man gjorde det varje vecka ...firrarna vänjer sej till de dåliga vatten förhållandena å kommer med all säkerhet chockas till döds!!!

Annons