[QUOTE=PatrikMalmo][QUOTE=apisto_vf]tastyfish har rätt angående det där med växter. I naturen där det finns svartvatten så växer inga rena vattenväxter. Jag tror att det beror på att det är alldeles för mörkt i vattnet. Det är troligen inte relaterat till pHvärdet.[/QUOTE]
Mjo. Det är nog relaterat en hel del till pH-värdet. Räcker fint med att kolla några av de moderna växtböckerna för att se att så är fallet. pH påverkar en himla massa faktorer, och som hyfsat erfaren växtakvarist samt efter att ha odlat en del fisk (inklusive i låga pH) så är jag övertygad om att så är fallet. Jag svarade därför att det kan vara svårt att hitta växter som trivs i låga pH, men det finns exempel på sådana växter också. De är dock otroligt svåra att hitta, eftersom de sällan klarar sig i normala kar. Flytväxter är jag annars enig i är ett bra alternativ, men tom där kan det vara svårt att få dem att funka i väldigt låga pH. Jepp, jag har testat en del.
Trist nog vågar jag lova att du kommer att få problem med Svärdsplantorna, både i tillväxt samt att få dem att fästa i nätet. Det är rätt bra flytkraft i dem OM de växer, men de gör de sannolikt inte. I mitt torvkar hade jag grusbotten underst just för att fästa växter. E. bleheri funkade, men ingen annan växt. Jag låg dock kring pH 6 - pH under det lär ge en del problem avseende växterna.
Vattenbytena rekommenderar jag att du förbereder i annat kärl om du vill hålla pH stabilt. Vare sig firrar eller växter gillar kraftiga pH-svängningar alltför regelbundet. Det är helt enkelt en utmaning att hålla svartvattenskar med pH kring fem eller under, som jag ser det. De som lyckas med det på allvar är bara att gratulera. Har någon rott det iland under längre tid är jag MYCKET intresserad av hur ni ordnat det.
Hilsen,
P[/QUOTE]
Äger inga moderna akvarieväxtböcker men har en rykande färsk DATZ publikation "Südamerikanische Zwergcikliden". I denna står det ungefär så här; det är en begränsad mängd växter som växer i pH 4.5-5.0 och runt 10 dGH, men dessa fungerar javamossa, javaormbunke, Macaya spp., de flesta Echinodorus och Cryptocoryne arter, Ammanenia senegalensis, Bacopa carolina, Limnophila aquatica, Limnophila sessiflora, Anubias och Macaya. Då har man ju hur många växter som helst att välja på, det är ju inga ovanliga arter heller.
Har man svartvattenbiotop eller annan biotop med mycket lågt pH värde så är det ju inte jämförbart med ett rent växtakvarium. Jag tror också bestämt att växterna växer ännu bättre i mer normala pH värden och med tillsatt gödning.
Jag håller nog på min tankegång att det är för mörkt i verkliga svartvattenbiotoper i naturen. Men måste lägga till att dessa också är mycket näringsfattiga. Dvs mörkt och näringsfattigt ger noll undervattensväxtlighet.