När sjunker torven?

#1 - 20 oktober 2005 09:31
Hej

Jag har bestämmt mig för att fixa en sydamerikansk svartvattensbiotop i mitt 240-literskar. Jag har tänkt mig att inreda med massvis av rötter och torv som bottensubstrat. Jag började med att ställa i rötterna, sedan kokade jagtorven och knådade ur den ordentligt, därefter lade jag i den i karet och fyllde på vatten. Problemet är nu bara att torven inte vill sjunka, fast den luggit i vatten hela natten. Jag vet att den sjönk i kastrullen när jag hade kokat den. Är det någon som har lite tips, kanske t o m egna erfarenheter?
#2 - 20 oktober 2005 09:46
Har lärt mig att tålamod är den bästa lösningen på många problem i akvarievärlden... :)
#3 - 20 oktober 2005 10:02
Ja, nog har jag tålamod alltid... men torven har inte sjunkit för det. Det kannske krävs ännu mer tålamod... Hur kan man föresten plantera växterna i torven? De behöver väl ankras fast i något?
#4 - 20 oktober 2005 10:26
Det tar normalt flera dagar upp till en vecka innan all torven sjunkit till botten.
Tålamod som redan sagts ovan.

Ja, inte är det lätt att plantera i torven.
Sett ett förslag där man förordar glas-stavar att lägga på rötterna.
#5 - 20 oktober 2005 10:37
Glasstavar, på vilket sätt då? Har själv funderat på om man kan lägga något nät på botten, under torven så att man t ex kan låta en svärsplanta eller liknande växa fast i, eventuellt också tynga ned nätet med sten eller grus. Vad tror ni om detta?
#6 - 21 oktober 2005 10:45
Hade du tänkt att ha enbart torv, dvs inget grus/sand.

Vet tyvärr inte hur lång tid det tar innan den sjunker.

Är det torv köpt på nån handelsträdgård eller liknande ställe? Hur påverkar torven vattnet och hur hade tänkte du göra vattenbytena, för att undvika kraftiga svängningar i vattenvärden.

Schysst med svartvattenbiotop, posta gärna bilder när du fått ordning.
#7 - 22 oktober 2005 17:19
Ja, jag hade tänkt mig enbart torv. Torven är köpt på en handelsträdgård och ska vara utan tillsatser, så jag hoppas den är ok. Lite av torven har sjunkit, men fortfarande envisas resten med att flyta. Det verkar också bli problem att få den att ligga still. Eftersom den knappt sjunker kommer den ju att röras upp så fort man rör runt i vattnet, t ex vid rengöring och vatenbyten. Man får väl vara försiktig... Torven har nu luggit i vatten i snart 3 dygn och pH-värdet har sjunkit rejält, men detta kanske blir bättre efter ett tag när torven blir mera urlakad? Torven är från ett s k torvblock, där jag har brutit av bitar. Är det någon som vet om denna torv ska fungera? Börjar bli lite skeptisk på om det här ska funka, men bara den sjunker så är allt ok.
#8 - 31 oktober 2005 19:20
Äntligen

Nu har jag äntligen kunnat starta upp akvariet. Torven sjönk mycket riktigt efter ca 1 vecka. Alltihopa ser rätt skapligt ut, det blev i alla fall som jag hade tänkt mig med torven. Jag har en hemgjord bakgrund av tallbark bakom akvariet och detta smälter bra ihop med torven. Problemet är bara att vattnet blir väldigt surt, när jag kollar med dropptest så hamnar pH på 5 och detta är ju minsta mätbara, så jag vet inte om det är ännu surare. Hur kan man ta reda på det? Någon som vet om torven kommer att inverka mindre om det får gå ett tag? Eller kanske om man filtrera genom aktivt kol?
#9 - 31 oktober 2005 19:28
för att höjja pH't så kan du tippa i bikarbonat (om jag minns rätt? inte helt säker) eller ha i någon kalk källa..
PatrikMalmo
#10 - 31 oktober 2005 21:52
Du har troligen rejält surt vatten, helt klart. Med torvbotten och bra torv så kommer det att påverka vattnet mycket ett bra tag framöver. Ingen risk för pH över sju under lång tid. Svårt att säga hur lång tid, då torv är av väldans olika kvalitet. Den kommer dock att minska i effektivitet med tiden, så mycket är säkert.

Körde ett kar med torvbotten för en himla massa år sedan. Plantera växter kan man glömma, om man inte tynger ner dem eller planterar i kruka (går att gömma bakom en rot och under torven). Kan vara lite svårt att få växter att funka i så låga pH-värden, men prova och se. En hel del fiskar lär dock trivas ypperligt om du bara kan hålla dig från för låga pH.

Hilsen,

P
#11 - 31 oktober 2005 22:34
men man ska inte ha växter! man ska ha inrett i rötter!
bara rötter! testa flytväxter. med stora rötter
#12 - 31 oktober 2005 22:56
tastyfish har rätt angående det där med växter. I naturen där det finns svartvatten så växer inga rena vattenväxter. Jag tror att det beror på att det är alldeles för mörkt i vattnet. Det är troligen inte relaterat till pHvärdet.

Däremot så kan det ju hända att det finns växter vid strandkanten som hänger ner i vattnet. Och det kan man efterlikna med diverse akvariumväxter. Flytväxter är ju också ett bra alternativ, t.ex Pistia.

Om pH värdet har sjunkit väldigt lågt så kan du väl göra vattenbyten ett tag, om du vill ha upp värdena. Torv brukar ju lakas ur efterhand enligt min erfarenhet.

Men har riktiga svartvattensfiskar så kanske dom inte alls tycker det är fel med mycket lågt pH (nedåt 3, kanske) Här är en artikel som jag tycker är läsvärd, http://www.characin.com/carey/articles/, leta up How low can you go?.
#13 - 31 oktober 2005 22:58
Förresten vilka fiskar har du/har du tänkt ha i akvariumet?
#14 - 1 november 2005 10:26
Jag hade från början tänkt mig ett jättestim med kardinaltetror + ett par skivtetror (ännu ett argument att inte ha växter), alternativt skalarer och några ancistrusmalar. Man jag måste erkänna att jag är lite sugen på discus också. Jag tänkte börja med att släppa i malarna, eftersom kardinaltetror och discus kan va lite kännsliga. (tills jag får ett stabilt vatten) Någon som har synpunkter? Jag har även en liten lösning till att plantera växter. Jag har hittat ett plastnät med ca 1 cm stora rutor och detta tänkte jag lägga på torven och tynga ned med några små stenar. Sedan tänkte jag plantera växterna på detta, möjligtvis fixera med en lten stump fiskelina, men bara så mycket att växterna inte släpper från nätet, efter ett tag kommer de ju att växa fast i nätet. Slutligen tänkte jag täcka över plastnätet med ett tunt lager torv. Om det blir växter så tänkte jag rikta in mig på några/någon stor svärdplantor, eller liknande. Sedan tänkte jag skaffa några växter som får växa fast på rötterna. Dessa har jag ställt så att de liknar rötter som sticker ned från ett träd.

Angående vattnet... Hur bär man sig åt vid vattenbyten? Jag har ett kranvatten med pH 8. Går det bra om man byter ytterst lite men ofta, eller blir jag tvungen att bereda det i någon annan behållare?
PatrikMalmo
#15 - 1 november 2005 18:28
[QUOTE=apisto_vf]tastyfish har rätt angående det där med växter. I naturen där det finns svartvatten så växer inga rena vattenväxter. Jag tror att det beror på att det är alldeles för mörkt i vattnet. Det är troligen inte relaterat till pHvärdet.[/QUOTE]

Mjo. Det är nog relaterat en hel del till pH-värdet. Räcker fint med att kolla några av de moderna växtböckerna för att se att så är fallet. pH påverkar en himla massa faktorer, och som hyfsat erfaren växtakvarist samt efter att ha odlat en del fisk (inklusive i låga pH) så är jag övertygad om att så är fallet. Jag svarade därför att det kan vara svårt att hitta växter som trivs i låga pH, men det finns exempel på sådana växter också. De är dock otroligt svåra att hitta, eftersom de sällan klarar sig i normala kar. Flytväxter är jag annars enig i är ett bra alternativ, men tom där kan det vara svårt att få dem att funka i väldigt låga pH. Jepp, jag har testat en del.

Trist nog vågar jag lova att du kommer att få problem med Svärdsplantorna, både i tillväxt samt att få dem att fästa i nätet. Det är rätt bra flytkraft i dem OM de växer, men de gör de sannolikt inte. I mitt torvkar hade jag grusbotten underst just för att fästa växter. E. bleheri funkade, men ingen annan växt. Jag låg dock kring pH 6 - pH under det lär ge en del problem avseende växterna.

Vattenbytena rekommenderar jag att du förbereder i annat kärl om du vill hålla pH stabilt. Vare sig firrar eller växter gillar kraftiga pH-svängningar alltför regelbundet. Det är helt enkelt en utmaning att hålla svartvattenskar med pH kring fem eller under, som jag ser det. De som lyckas med det på allvar är bara att gratulera. Har någon rott det iland under längre tid är jag MYCKET intresserad av hur ni ordnat det.

Hilsen,

P
#16 - 1 november 2005 18:46
som max på en växt skulle jag satsat på tigerlotusar, vattenspikblad, vattenpest och dammlevermossa. spikbladen lotusarna och vattenpesten kan ju vara nerstoppade, lotusen och spikbladen ska vara nerstoppade :).

du kan ju annars riva bort lite torv där du tänkt placera växterna (lotus, spikblad) och lägga först jord sen tyngre sand och sen stora stenar så allt hålls nere.

utmaningen med svartvatten är att hitta lagom "rotiga" växter och lagom "rotiga" rötter :).
java ormbunke, cryptocoryne becketii, cryptocoryne undulata, div. anubias, echinodorus bleheri, hornsärv, javamossa, glasormbunke och vallisneria behöver 1 i ljus.. alltså väldigt lite ljus!

dom kan klara sig om du tippar ner pmdd till dom och om flytväxterna inte sprider sig för mycket! hornsärven är också en flytväxt!
#17 - 1 november 2005 19:04
Kan man inte ha något i karet som aktivt verkar mot torven så att pH-värdet håller sig på en något högre nivå? Det är inte ett väldigt lågt pH-värde jag eftersträvar med torven, utan jag vill ha torven bara för att det ser snyggt ut. Om sedan pH-värdet skulle vara uppemot 6.5 så är ju det bara bra, det skulle ju då bli lättare med växter och de fiskar jag hade tänkt mig skulle ju inte ha några problem om pH-värdet var lite högre. Att tillsätta t.ex. bikarbonat vid vattenbytet skulle ju bara göra pH-förändringen ännu mer dramatisk, det bästa vore ju om man kunde göra någonting som motverkade torven ständigt, inte bara vid vattenbytet, så att vattnet inte skulle suras ned så mycket tills påföljande vattenbyte, om ni förstår vad jag menar? Alternativt om man tillsatte bikarbonatet halvvägs mellan vattenbytena, men det är ju alldrig bra att tillsätta bikarbonat utan att byta vatten... Hoppas ni hänger med:) Någon som vet?
#18 - 1 november 2005 19:44
testa kalksand i filterkammaren (vet dock inte hur bra det är egentligen).
#19 - 2 november 2005 00:02
[QUOTE=PatrikMalmo][QUOTE=apisto_vf]tastyfish har rätt angående det där med växter. I naturen där det finns svartvatten så växer inga rena vattenväxter. Jag tror att det beror på att det är alldeles för mörkt i vattnet. Det är troligen inte relaterat till pHvärdet.[/QUOTE]

Mjo. Det är nog relaterat en hel del till pH-värdet. Räcker fint med att kolla några av de moderna växtböckerna för att se att så är fallet. pH påverkar en himla massa faktorer, och som hyfsat erfaren växtakvarist samt efter att ha odlat en del fisk (inklusive i låga pH) så är jag övertygad om att så är fallet. Jag svarade därför att det kan vara svårt att hitta växter som trivs i låga pH, men det finns exempel på sådana växter också. De är dock otroligt svåra att hitta, eftersom de sällan klarar sig i normala kar. Flytväxter är jag annars enig i är ett bra alternativ, men tom där kan det vara svårt att få dem att funka i väldigt låga pH. Jepp, jag har testat en del.

Trist nog vågar jag lova att du kommer att få problem med Svärdsplantorna, både i tillväxt samt att få dem att fästa i nätet. Det är rätt bra flytkraft i dem OM de växer, men de gör de sannolikt inte. I mitt torvkar hade jag grusbotten underst just för att fästa växter. E. bleheri funkade, men ingen annan växt. Jag låg dock kring pH 6 - pH under det lär ge en del problem avseende växterna.

Vattenbytena rekommenderar jag att du förbereder i annat kärl om du vill hålla pH stabilt. Vare sig firrar eller växter gillar kraftiga pH-svängningar alltför regelbundet. Det är helt enkelt en utmaning att hålla svartvattenskar med pH kring fem eller under, som jag ser det. De som lyckas med det på allvar är bara att gratulera. Har någon rott det iland under längre tid är jag MYCKET intresserad av hur ni ordnat det.

Hilsen,

P[/QUOTE]

Äger inga moderna akvarieväxtböcker men har en rykande färsk DATZ publikation "Südamerikanische Zwergcikliden". I denna står det ungefär så här; det är en begränsad mängd växter som växer i pH 4.5-5.0 och runt 10 dGH, men dessa fungerar javamossa, javaormbunke, Macaya spp., de flesta Echinodorus och Cryptocoryne arter, Ammanenia senegalensis, Bacopa carolina, Limnophila aquatica, Limnophila sessiflora, Anubias och Macaya. Då har man ju hur många växter som helst att välja på, det är ju inga ovanliga arter heller.

Har man svartvattenbiotop eller annan biotop med mycket lågt pH värde så är det ju inte jämförbart med ett rent växtakvarium. Jag tror också bestämt att växterna växer ännu bättre i mer normala pH värden och med tillsatt gödning.

Jag håller nog på min tankegång att det är för mörkt i verkliga svartvattenbiotoper i naturen. Men måste lägga till att dessa också är mycket näringsfattiga. Dvs mörkt och näringsfattigt ger noll undervattensväxtlighet.
#20 - 2 november 2005 00:19
Thomas. Jag tror inte riktigt på idén att tillsätta bikarbonat, för mig känns det konstigt att först ha en massa torv som sänker pH och hårdeht och därefter försöka justera upp värdena igen.

Men om du bara vill ha torv för utseendets skull så hade det ju varit bra att från början köpa låghumifierad torv som inte påverkar vattnet i lika hög grad.
Men som sagt lite sent för det om du inte vill börja om.

Mitt förslag är att göra ordentliga vattenbyten ett tag till torven lakas ur lite mer. Sen när fiskarna (och växterna! :) ) är på plats så kan du göra täta små vattenbyten, då blir det ju mindre kraftiga svängingar. Du har nog förstått vikten av att ha ett stabilt vatten för fiskarnas skull. Svängningar större än 0.5 i pH bör nog undvikas.

Om du bestämmer dig för att köra ren svartvattenbiotop med lågt pH hela tiden så måste du förbereda vattnet innan. Här är en trevlig sida där http://www2.hemsida.net/jn4u/default.aspx där det finns goda råd.
#21 - 2 november 2005 14:13
Ok,visste inte att det fanns så kallad låghumifierad torv. Var hitar man sådan?
PatrikMalmo
#22 - 2 november 2005 17:26
Brukar finnas på handelsträdgårdar eller i en del akvariebutiker. Läs noga på förpackningen, där står det - om inte, köp den inte. Nu har du ju redan kört igång, men ett alternativ är att dra upp torven och koka den/sjuda den. Lakar ur en hel del och gör att den sjunker. Dra inte på för kraftigt bara, det blir rätt mycket skum om man kokar torv. Använd en rostfri gryta också, absolut inte något av aluminium.

apisto_vf,
tja, jag har i vart fall kört växtkar länge och en del svartvattenskar också. Helt klart är att ljuset inte når ner lika långt i svartvatten, men man borde helt ärligt hitta fler växter i svartvattensbiotoper i naturen, då solljus är attans mycket kraftigare än vi kommer i närheten av som akvarister. Speciellt borde fler flytväxter finnas, men det är rätt få som trivs i så lågt pH. Månne kombination av alla dessa faktorer, plus näringsfattigt. Sedan är det väldigt stor skillnad på pH 4,5-5 eller pH 6-6,5 vilket kan vara avgörande för en hel del växter. Går också att klura en hel del kring nitrifieringsprocessen och dess betydelse för växtligheten.

För övrigt hade jag aldrig stoppat ned Elodea eller någon som helst bikarbonat-växt i ett svartvattenskar - avråder bestämt från den arten.

Och btw - en av de växtakvarister Johan hänvisar till på sin site (i en av länkarna ovan) är just jag... :) ...guidade honom runt till några butiker och tjötade en hel del.

Hilsen,

P
#23 - 2 november 2005 17:32
nej men sen runt svartvatten hänger ju en hel del grenar över och stoppar soljuset. buskar nära floden stoppar ljuset mera. grenar under vatten som blockar soljuset mera.
näringsfattigt. lågt pH. fiskar som div. L-Malar attackerar en. djur som dricker trampar på en.
ok det finns inga växter närmare land men längre ut då?
stora fiskar som simmar rakt över dig. div simmande djur trampar ner dig. för långt ner för solens ljus.

verkar inte som bästa miljön. dock finns det ju en hel del + sidor som bortsett från lågt pH prima vatten kvalite. gödning. osv.
#24 - 2 november 2005 18:04
[QUOTE=PatrikMalmo] Helt klart är att ljuset inte når ner lika långt i svartvatten, men man borde helt ärligt hitta fler växter i svartvattensbiotoper i naturen, då solljus är attans mycket kraftigare än vi kommer i närheten av som akvarister. Speciellt borde fler flytväxter finnas, men det är rätt få som trivs i så lågt pH. Månne kombination av alla dessa faktorer, plus näringsfattigt. Sedan är det väldigt stor skillnad på pH 4,5-5 eller pH 6-6,5 vilket kan vara avgörande för en hel del växter. Går också att klura en hel del kring nitrifieringsprocessen och dess betydelse för växtligheten.[/QUOTE]

I naturliga svartvatten i Sydamerika finns det knappt någon växtlighet, inte ens flytväxter. Utan det mer sumpväxter och annan växlighet vid stranden isåfall. Det är min erfarenhet. Men flodernas vatten kan ändras under året och ibland vara vitvatten, ibland svart och allting däremellan. Amazonas området är stort - allt är möjligt eller är tänkbart iallafall

Det här hör väl till avdelningen värdelöst vetande men kul det där med att du nämnde nitrifieringsprocessen. En sak som jag läst är att bakterier spelar mycket lite roll i svartvatten utan det är svampar som tagit över den delen.

Thomas; jag instämmer i Patrikmalmös svar om handelsträdgård eller akvarieaffär.

Sen har jag för mig att jag sett torvplattor i min lokala akvariebutik, de är väl tänkta att ha under gruset som gödning egentligen men de kanske går att använda?

Jag tror att de som håller på med killi fiskar också har lite torv i sina akvarium, du kanske hittar mer info om torv om du söker på nätet om killis.

Hälsningar / Chris
#25 - 2 november 2005 19:46
Jag har kokat torven i en teflonkastrull, den kan väl inte påverka, eller...? Är det avgörande hur länge man kokar torven ocskå, och i så fall hur länge bör man koka den? Jag lät den koka i ca fem minuter när jag gjorde det.
#26 - 2 november 2005 19:56
http://www.tropica.dk har pH-angivelser på sina växter.
PatrikMalmo
#27 - 3 november 2005 07:02
Klart det varierar mycket i Amazonas - har inte varit på plats själv, men flera av polarna har. I många böcker/tidskrifter beskrivs också variationerna rätt bra. Helt överens om att vattenväxter i svartvatten är sällsynt. Verkar överhuvudtaget vara rätt sparsamt med vattenväxter i naturen, ett "växtkar" hittar man ju aldrig i naturen. Sumpväxter är det däremot rätt gott om, även i lite mindre ljus om jag kopplat biotopbilderna rätt. Det "sämsta" vattnet för vattenväxter i Amazonas torde väl vara vitvatten ändå - siktdjupet kan inte vara mer än någon cm där.

Nitrifieringsprocessen är jag mycket intresserad av, just vid låga pH. Tackar för tipset om svamparna. Har hört att det finns andra pH-stabiliserande system än karbonatsystemet också, men inte hittat någon info - tips?

Killioter kör ofta torv, ffa till annuella arter. Lägger den i en "lekburk" så fiskarna kan dyka ner och lägga rommen i den. Torv med lite längre fibrer brukar vara mest "poppis", enklare att hantera. Det handlar inte så ofta om att ändra pH, trist nog.

Teflonkastrull borde funka tycker jag, ska inte avge något till vattnet. Spelar en del roll hur länge du kokar torven, den lakas ur mer vid längre koktid. Ett alternativ är att skålla torven många gånger i en hink, och byta ut vattnet ofta.

Hilsen,

P

Annons