..och påverkar pH könet??
Jag har fått ngr kullar med Molly Platy och nu Svärdisar, men de som är äldst är endast honor och jag behöver hannar för att fortsätta odla..
De äldsta är ca 8-9 veckor gamla och 3 cm men endast honor.
Har för mig att jag sett ngnstans att pH påverkar könet men kan ej hitta det igen. Har Malawi vatten dvs ett pH på 7,5-8...
Det visar sig vilket kön dina fiskar har ganska tidigt, vid 2-3 veckor ungefär, men då skall man vara duktig på att se tecknen...varför inte passa på att köpa en eller ett par hanar istället, om det nu är hanar som saknas....
Just med dessa arter har jag för mig att ph inte alls påverkar könsfördelningen, däremot finns det i vissa stammar av framför allt svärdbärare en risk för att det rent genetiskt bara blir honor, detta beror på att det från början finns 4 olika könsanlag i naturen, bland olika arter, och om man korsar på "fel" sätt mellan arterna får man som resultat att man antingen bara får honor eller bara hanar....misstänker man att detta är problemet så bör/kan man testa att byta ut hanen....och hoppas att problemet löser sig. Men förresten, har du inte pappafisken kvar? Inavel i fiskvärlden är inget stort problem, använd honom som pappa till nästa generation vetja...