när rensa filtret?

#1 - 4 maj 2007 10:07
Japp i pumpen? Hur ofta ska det rensas?

Mitt akvarium är ungefär 1 månad gammalt, rensat filtret 1 gång när jag hade för högt nitrit. Men då så läste jag att man inte skulle rensa filtret. Så nu undrar jag när jag ska rensa det? Hur ofta?
#2 - 4 maj 2007 10:09
Hur stor ær pumpen? Hur stort ær akvariet? Ær det ett inner eller ytterfilter
#3 - 4 maj 2007 10:20
Rensa filtret när du märker att flödet börjar bli kraftigt försämrat.
#4 - 4 maj 2007 10:30
Jag håller med Martin.M. Du kan rensa filtret när du ser att det börjar "klägga igen", dvs, vattenflödet går långsammare och det är fullt av brun skit.

Det viktiga då är att du inte gör rent det helt! Du tar bara ur filterdelen och kramar ur det i en hink med vatten taget från akvariet. Krama ur det några gånger så att all lös skit lossnar i hinken och sätt sen tillbaka det. Annars skadas de nyttiga bakerierna som sitter i filtret, som hjälper till att få bort nitriten.

Jag har ett 110-litersakvarium och jag "kramar ur" mitt filter i en hink cirka en gång varannan månad, om ens det.
#5 - 4 maj 2007 11:06
Det är bara 30 liter och pumpen är en sån pump med innefilter och luftpump i ett. Den minsta versionen som fanns i den pumpen tog jag, klarar akvarium från 40-90 liter har jag för mig.
#6 - 4 maj 2007 12:27
hej!

ok, man skall inte skölja ur filtermaterialet i varmt vatten alltså?

där ser man, det är det jag gjort

nästa gång skall jag följa ditt råd och krama ur det i akvarievattnet i stället!!

bra tips!!!

Kristoffer
#7 - 4 maj 2007 12:34
Stoffy34 skrev:
hej!

ok, man skall inte skölja ur filtermaterialet i varmt vatten alltså?

där ser man, det är det jag gjort

nästa gång skall jag följa ditt råd och krama ur det i akvarievattnet i stället!!

bra tips!!!

Kristoffer

Mycket vigtigt att inte skøjla det i varmt vatten! Då dør alla bakterierna som omdanar nitrit till nitrat. Om du gør så kommer du alltid att få nitritproblem.
#8 - 4 maj 2007 15:03
kom bara ihåg att ta akvarievatten i en HINK först, hehe. inte kul att få all skit i det vanliga akvarievattnet :)
#9 - 4 maj 2007 15:15
jag sköljer mitt i svalt kranvatten .
men gör inte rent det för mycket bara låt lite skit va kvar

Annons