När man köpt en fisk?

#1 - 3 juni 2004 07:22
Hej!
När man ska sätta ner sin nyköpta fisk i akvariet hur ska man göra då?
I böcker står det olika. Jag brukar ta lite vatten i taget, i ca 30 min. Först en mugg med akvarie vatten, 10 minuter senare en till.. och så vidare.
Sen häller jag ut allt vatten i akvariet.

Men nu har jag läst att man ska ta upp fiskarna med håv och lägga dem i akvariet och ta bort transportvattnet.

Minskar risken för sjukdomar då eller??
Hur brukar ni göra?
#2 - 3 juni 2004 07:31
Installeringen är rätt, men man ska INTE häll i fiskarna med vattnet i akvariet. Man ska ta upp dom med en håv och sedan hälla ut vattnet i slasken.
#3 - 3 juni 2004 07:50
Då ska jag göra det nästa gång
Tack så mycket[:)]
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 3 juni 2004 08:06
Installeringen är rätt, men man ska INTE häll i fiskarna med vattnet i akvariet. Man ska ta upp dom med en håv och sedan hälla ut vattnet i slasken.

Varför det?
Om man inte har väldigt mycket vatten i påsen i förhållande till mängden vatten i akvariet eller om vattnet i påsen är extremt skitigt så kan jag inte se någon anledning till att inte hälla i vattnet i akvariet - att ta upp dem med håv är väldigt stressande för fisken.
I Zoopetavdelningen "Köpa akvariefisk" redogörs för en metod att koppa in fisk i akvariet.
#5 - 3 juni 2004 08:21
Jag skickar heller inte med vattnet med fisken. I mitt fall för att jag alltid anser att vattnet har höga halter ammonium, samt möjligen innehåller parasiter eller medicinrester som i värsta fall kan påverka filter eller döda mina ryggradslösa djur (t.ex. kopparhaltig medicin).

Jag kör också en snabbare koppning än den som beskrevs först: en kopp cirka varannan minut tills jag uppskattar att ungefär två tredjedelar av vattnet fisken är i kommer ur mitt akvarium. Detta eftersom jag förlorat fisk vid långsam koppning (första koppen av mitt hårda, basiska, vatten gör om ammoniumet i påsvattnet till ammoniak, så ju snabbare fisken kommer ur påsvattnet dess bättre).

En snabb koppning med efterföljande håvning verkar inte vara särdeles stressande för små fiskar. Som jag ser det är huvudmålet att undvika ammoniakförgiftning.
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 3 juni 2004 08:41
Helt olika erfarenhet - OK jag köper argumenten om det handlar om stora mängder vatten som använts för transport under en mycket lång tid, men inte i normalfallet.
Om man är ute efter att undvika överföring av eventuella sjukdomar så skall man istället ha ett karantänsakvarium eftersom sjukdomen förljer med fiskarna.
Vad gäller tiden för inkoppning så kan jag däremot delvis hålla med dig - det beror lite på vilka fiskar det gäller, transporttid, vattenvärden i påse resp. akvarium och vattnets kvalité. Om vattnet i påsen är extremt dåligt och fiskarna mår dåligt så är det t.o.m. ofta bättre att lägga i fiskarna direkt utan koppning.

Annons