[quote=batski]Hmm, och vad hade du tänkt att bakterierna skulle leva på då? I ett akvarium utan fiskar dör bakterierna bara eftersom de inte har nånting att äta.
Man kan visserligen cykla ett akvarium helt utan fiskar, men då måste man tillsätta lite ammoniak varje dag i några veckor tills det att bakteriekulturen har hunnit etablera sig. Du kan läsa om denna metod här:
http://www.algone.com/fishless_cycling.htm
Annars måste man börja med några få fiskar redan dagen efter det att man börjat tillsätta bakteriekultur (kramat ur ett välinkört filter). Men då skulle jag verkligen avråda dig från att börja med otocinclus. Dessa fiskar är väldigt känsliga och skulle nog inte överleva en akvarieuppstart.
Vad gäller sanden så tänkt på att du riskerar få repor på glaset i fall du fyller på med sand när akvariet är fullt med vatten. Plus att vattnet blir mycket "dimmigare" och det tar sen längre tid innan det blir klart.[/quote]
Hmm. har visst uttryckt mig oklart..
Jag ska inte börja med otocinclus, men det ska var några i sen.. Så jag tänkte vänta med dom till sist eftersom dom är känsligast..
Sen tänkte jag inte kör fish-less utan jag tänkte låna ett par glasräkor från andra karet å låta dom vara "provfisk".. :D
Nä, det blir en annan sand och jag kommer att ha i den innan vattnet.. ;)
Inga onödiga repor här inte... Jag undrade eg om det funkade att dra igång utan sand, men jag kommer inte att göra det eftersom det blir som du sa, dimmigt och annat..
Hoppas att det blev lite klarare vad jag menar nu.. :)
Tack för hjälpen ni som har svarat!!