när man drar igång ett kar ..

#1 - 1 februari 2006 12:14
måste man då ha i sanden före vattnet?
Grejjen är att jag inte har sanden hemma förrän efter en vecka och man är ju såklart tokivrig att få dra igång karet..

Fast det kanske är onödigt att låta det stå med bara vatten och filter igång utan asnd och växter eller? Eller kan jag köpa växterna och låta dom stå kvar i sina krukor tills sanden kommer? Jag vill ha igång bakteriekulturen då som ni säkert förstår och behövs egentligen sanden till det?

:) :confused:
#2 - 1 februari 2006 12:40
Tålamod;) de blir klart enklare att vänta på sanden och sen gå vidare med att fylla på vatten och plantera växter.
En stor del av bakteriebeståndet sitter i sanden. Om har du ett annat akvarie så kan du använda vatten från de för att snabba upp processen (filterklägg funkar med).
#3 - 1 februari 2006 12:44
Jag är absolut ingen expert - jag har dock läst att de "goda" bakterierna manifesterar sig i bottensubstratet också.

Jag förstår din otålighet mycket väl, men jag skulle ändå förespråka att du förbereder ditt nya akvarium ordentligt när du har alla grejer på plats som du vill ha i ditt kar.
#4 - 1 februari 2006 13:22
Tack..Ja, jag vet att jag borde vänta tills allt finns hemma...:p

Jag tänkte klämma ur en filterpatron från det andra karet + använda en del av vattnet från samma kar.. Så jag tror inte eg att det blir nåt krångel med att få en fungerande bakteriekultur..:)

Ja, eg så är det ju inte så farligt att behöva vänta en vecka på sanden.. Men jag är så sugen på att skaffa växterna nu redan..Men man kanske kan ha dom "väntande" pånåt sätt...Löser det..

Tack för hjälpen!!!
:D
#5 - 1 februari 2006 13:56
Först bottenmatrial sen vatten o växter ,,, vänta några väcker sen fisk

så hinner partiklar lägga sig du har bättre vattenkemi o bakterier

ja körde mitt utan fisk i 4v ångrar att ja hadde så brottom ... trött på bakgrunden som ja ska riva ur o bygga ny
#6 - 1 februari 2006 16:07
[quote=mayday]Först bottenmatrial sen vatten o växter ,,, vänta några väcker sen fisk

ja körde mitt utan fisk i 4v ångrar att ja hadde så brottom ... trött på bakgrunden som ja ska riva ur o bygga ny[/quote]

Ja fiskarna har jag inte bråttom med.. Tänkte ha ett gäng ottosar så det är ju bara bra om det får gå några veckor utan dom...:)
#7 - 1 februari 2006 19:40
[quote=mayday]Först bottenmatrial sen vatten o växter ,,, vänta några väcker sen fisk

ja körde mitt utan fisk i 4v ångrar att ja hadde så brottom ... trött på bakgrunden som ja ska riva ur o bygga ny[/quote]

Totalt onödigt att köra ett tomt kar i 4v iofs...
#8 - 1 februari 2006 20:56
[quote=mayday]Först bottenmatrial sen vatten o växter ,,, vänta några väcker sen fisk[/quote]
har man i sand bör man ha i lite vatten innan man har i den för att få bort luftbubblor, och varför vänta några veckor ?
är sanden sköljd kan man ha i fisk samma dag som sanden.
#9 - 2 februari 2006 11:31
[QUOTE=miiaoo]Jag tänkte klämma ur en filterpatron från det andra karet + använda en del av vattnet från samma kar.. Så jag tror inte eg att det blir nåt krångel med att få en fungerande bakteriekultur..:)[/QUOTE]

Hmm, och vad hade du tänkt att bakterierna skulle leva på då? I ett akvarium utan fiskar dör bakterierna bara eftersom de inte har nånting att äta.

Man kan visserligen cykla ett akvarium helt utan fiskar, men då måste man tillsätta lite ammoniak varje dag i några veckor tills det att bakteriekulturen har hunnit etablera sig. Du kan läsa om denna metod här: http://www.algone.com/fishless_cycling.htm

Annars måste man börja med några få fiskar redan dagen efter det att man börjat tillsätta bakteriekultur (kramat ur ett välinkört filter). Men då skulle jag verkligen avråda dig från att börja med otocinclus. Dessa fiskar är väldigt känsliga och skulle nog inte överleva en akvarieuppstart.

Vad gäller sanden så tänkt på att du riskerar få repor på glaset i fall du fyller på med sand när akvariet är fullt med vatten. Plus att vattnet blir mycket "dimmigare" och det tar sen längre tid innan det blir klart.
#10 - 2 februari 2006 14:27
[quote=batski]Hmm, och vad hade du tänkt att bakterierna skulle leva på då? I ett akvarium utan fiskar dör bakterierna bara eftersom de inte har nånting att äta.

Man kan visserligen cykla ett akvarium helt utan fiskar, men då måste man tillsätta lite ammoniak varje dag i några veckor tills det att bakteriekulturen har hunnit etablera sig. Du kan läsa om denna metod här: http://www.algone.com/fishless_cycling.htm

Annars måste man börja med några få fiskar redan dagen efter det att man börjat tillsätta bakteriekultur (kramat ur ett välinkört filter). Men då skulle jag verkligen avråda dig från att börja med otocinclus. Dessa fiskar är väldigt känsliga och skulle nog inte överleva en akvarieuppstart.

Vad gäller sanden så tänkt på att du riskerar få repor på glaset i fall du fyller på med sand när akvariet är fullt med vatten. Plus att vattnet blir mycket "dimmigare" och det tar sen längre tid innan det blir klart.[/quote]

Hmm. har visst uttryckt mig oklart..
Jag ska inte börja med otocinclus, men det ska var några i sen.. Så jag tänkte vänta med dom till sist eftersom dom är känsligast..

Sen tänkte jag inte kör fish-less utan jag tänkte låna ett par glasräkor från andra karet å låta dom vara "provfisk".. :D

Nä, det blir en annan sand och jag kommer att ha i den innan vattnet.. ;)
Inga onödiga repor här inte... Jag undrade eg om det funkade att dra igång utan sand, men jag kommer inte att göra det eftersom det blir som du sa, dimmigt och annat..

Hoppas att det blev lite klarare vad jag menar nu.. :)

Tack för hjälpen ni som har svarat!!

Annons