när kan man ta ut guppy honon från yngel karet

#1 - 17 juli 2007 21:23
när ser man att hon har ynglat färdigt har fått ca 20 yngel nu och hon ärväldigt glups om de råkar simma in till henne några som redan har blivit mat
#2 - 18 juli 2007 18:01
Det kanske redan är försent, men ta du ut honan så hon inte blir lika tjock som innan födseln fast ynglen nu kommit in fel väg i henne;).
#3 - 18 juli 2007 18:02
Håller med och ska du ha flera kullar lägg i en massa java mossa så dom kan gömma sig.
#4 - 18 juli 2007 22:01
Samtidigt kan jag känna att det är som att guppyhonor svälter ihjäl när de får många kullar, lite återbäring kanske??? Men mina är ju Endlershybrider så de tar bara de yngel som inte simmar undan som de ska... [:o]

Har märkt att de har mått jättebra när de har snott någon ciklidbebispellets som jag ger min Kakadua, då blir de runda och goa/pigga igen efter förlossningen och inte lika rovgiriga om maten.. ;)

Frysmat och annan varierad kost är också bra, cyklops ger jag när jag har smått så bebisarna kan käka också.. Men första dagen verkar de inte fatta att det är mat som kommer ner :D
#5 - 20 juli 2007 12:39
jag tog bort honan efter 20 levande ungar och ett antal som middag till mamman men de leker med livet de små de tar sig ur yngel kassen med lock o allt så jag hittar dagligen en eller två som simmar i stora karet.
#6 - 20 juli 2007 15:59
Det är mest efter födseln som de tar ynglen, när de simmar dåligt. Bara någon dag gamla så brukar de klara sig ute i karet om du inte har andra rovgiriga fiska där.
#7 - 21 juli 2007 13:57
imp skrev:
jag tog bort honan efter 20 levande ungar och ett antal som middag till mamman men de leker med livet de små de tar sig ur yngel kassen med lock o allt så jag hittar dagligen en eller två som simmar i stora karet.

Det är inte så att hon (eller någon annan hona) fött några yngel fritt i akvariet? Vad har du för yngelkasse egentligen om de kan rymma, det hände aldrig mig när jag använde kasse, men numera får mina guppy alltid föda fritt i akvariet istället. Lättare för mig och det blir de "smarta" ynglen som överlever.:D Lycka till.
PS: ibland får guppyhonor för sig att äta guldfärgade yngel, troligen för att de just har "fel" färg, då kan man ju ta vara på ynglen om man vill ha fler som överlever, i så fall är ju en kasse bra. DS..
#8 - 21 juli 2007 18:38
jag har en sådan kasse med plats för två med lock på sådan i stabil plast sen har jag ett enkelt som de inte tar sig ur men där går redan lite yngel efter svärdbärare plus rymmarna av guppy. men det kan ju vara så att där kommer några nya yngel det vet man ju inte
#9 - 21 juli 2007 19:09
imp skrev:
jag har en sådan kasse med plats för två med lock på sådan i stabil plast sen har jag ett enkelt som de inte tar sig ur men där går redan lite yngel efter svärdbärare plus rymmarna av guppy. men det kan ju vara så att där kommer några nya yngel det vet man ju inte

Du menar en sådan som har dubbelbotten, en mellanvägg så att det delas upp i två FACK och på sidorna två "luftkuddar" som den håller sig flytande med i akvariet? Den är gjord i genomskinlig hårdplast? Sådana har jag använt förut men aldrig haft problem med att ynglen lyckats rymma....;):D
Bilagor:

Annons