Jag undrar hur gamla Platy-ynglen ska vara när man släpper ut dem från yngel-kassen i akvariet? I akvariet finns vuxna Platy och Guppy. Tycker att Platyna verkar ha väldigt stora munnar...
Jag har fått det rådet att släppa ut dem när de är så pass stora att de inte ryms in i de större fiskarnas mun och det tror jag är ett bra råd. Speciellt platy verkar vara villiga att föröka äta det mesta.
Har du mycket täta växter så går det givitvis bättre för de små ynglena att gömma sig.
Jag antar att du pratar om de överlevande ynglen från 20 aug som finns i en liten yngel-kasse.
De är alltså snart tre veckor gamla och om de växt till märkbart under tiden har de i alla fall en större chans att klara sej om du släpper ut dem idag än när de föddes.
Om du har tillräckligt med växter för dem att söka skydd i så är det väl dags att snart släppa ut dem. Det blir ju ohållbart att hålla dem i yngel-kassen mycket längre.
Släpp bara ut ynglen så att de har en chans att söka skydd - stör övriga akvarieinnevånare på något sätt och se till att de kanske får något extra smaskigt att äta på under tiden.
Men jag kan ju inte lova att de inte blir uppätna - men då får du också mer kunskap inför nästa kull.
Om de växer olika snabbt (tydligen vanligt) kan jag rekomendera att försöka släppa ut de största först, då får de resterande småttingarna mer utrymme och växer snabbare :)
Ja, det är ynglen från den 20 aug, men det är bara 2 st kvar nu. Jodå, de har vuxit märkbart och är nog lite drygt 1½ cm med stjärtfenan nu. Kan det vara dags? Kanske att de fortfarande kan gå ner i Platynas munnar om de gapar riktigt stort...
ne dem låter för stora för att slukas... men för säkerhets skull mata dem andra fiskarna samtidigt som du diskret släpper ut "ynglen" i andra änden av akvariumet... på så sätt bryr sig inte dem andra fiskarna lika mycket!