När kan Karparna flytta ut?

#1 - 18 april 2005 17:12
Som rubriken säger: när kan man släppa ut dom i dammen?
#2 - 18 april 2005 18:59
Om du menar Koikarpar så bör vattnet vara över 12 grader stadigt på morgonen, helst 15 grader.
Här kan du få några tips http://www.kramforskoi.com/voridammen.htm
#3 - 19 april 2005 09:42
Vi har lite olika sortar...några Koi, fast dom flesta är nog "vanliga" Guldfiskar. Jag kanske kan få hjälp med sorter om jag fixar bild?
#4 - 19 april 2005 10:38
Koi har skäggtömmar.
Guldfisk kan gå ut vid 10 grader.
Inkoppningen är noga ca 2 grader per dygn.
#5 - 3 maj 2005 09:38
Har man den "vanliga" Guldfisken, alltså ingen slöjstjärt med känsliga fenor så klarar de sig ner till 4+, så har man bara vattencirkulation så inte dammen fryser så kan de vara ute på vintern också, utan doppvärmare...
#6 - 10 maj 2005 00:18
[QUOTE=Babbett]Som rubriken säger: när kan man släppa ut dom i dammen?[/QUOTE]
Den "vanliga guldfisken" klarar ner till +3 med vattencirkulation. Men skall du ha den att övervintra i dammen så skall dammen vara minst 80 cm djup då behövs ingen doppvärmare. Lite mer info. Jag släppte ut mina Gulfiskar för ca:3 veckor sedan i dammen då det var strålande sol i 3 dagar och +9 grader i luft temperatur, sedan gick det nedåt i grader, men dom är väldigt tåliga fiskar, och naturligtvis att solen får tillfälle att värma upp under dagen.
MVH Micke (Milax)
#7 - 10 maj 2005 07:27
De klarar ner till 0°. Det blir nog ofra kallare än 3° i damm på vintern. Vinterfövarade guldfiskar i en tunna i garaget. Missade lite med värmaren när det blev kallt en gång. Hela tunna började frysa. Så det var 0° och dåligtmed plats för fiskarna. Så om isen har gått upp funkar det. Bara inkopplingen funkar.
#8 - 10 maj 2005 07:49
"väldigt tåliga fiskar" men jag tror inte att de trivs.

Annons