När kan jag stoppa i henne?

#1 - 14 juli 2006 14:56
Hej.
Min kamphane byggde bo i förrigår, själv i ett litet akvarium. Igår testade jag att stoppa i honan (lite tidigt kanske??), och då jagade han henne (han spände upp sig och öppnade gälarna, om det nu heter så..) tills hon blev helt slut och jag blev tvungen att ta ut henne. vad kan det bero på? Var han inte klar med sitt bo?
Idag var jag iallafall och köpte ett yngelakvarium som jag tänkte stoppa honan i och se hur de båda reagerar. Låter det som en bra ide? När vågar jag släppa ut honan till honom och vad ska jag göra om samma sak händer igen?

Skulle verkligen behöva veta!! Tack så mycket...
#2 - 14 juli 2006 21:23
Man får ha lite is i magen, men inte låta hanen skada honan allvarligt, en lekmogen kampfiskhona av "vanlig typ iaf" får tvärränder när hon är lekmogen, är hon inte lekmogen kan det bli svårt för henne att bli det medans hanen jagar henne, många täta växtsnår så kan det bli bättre, är det en ung hane brukar det gå att lämna honan hos honom flera dagar förutsatt att akvariet inte är för litet och att det är "packat" med växter. Honorna blir lätt lekmogna och får tvär-strimmorna om de går varmt, typ 28 grader och får mycket proteinrik mat.
#3 - 15 juli 2006 07:10
[quote=Tossan]Hej.
Min kamphane byggde bo i förrigår, själv i ett litet akvarium. Igår testade jag att stoppa i honan (lite tidigt kanske??), och då jagade han henne (han spände upp sig och öppnade gälarna, om det nu heter så..) tills hon blev helt slut och jag blev tvungen att ta ut henne. vad kan det bero på? Var han inte klar med sitt bo?
Idag var jag iallafall och köpte ett yngelakvarium som jag tänkte stoppa honan i och se hur de båda reagerar. Låter det som en bra ide? När vågar jag släppa ut honan till honom och vad ska jag göra om samma sak händer igen?

Skulle verkligen behöva veta!! Tack så mycket...[/quote]

Hur stort är akvariet? Jag hade det också så men jag hade för litet akvarium. När jag lät de leka hade jag ett 54 l akvarie gick de bra.
#4 - 15 juli 2006 09:39
Hej!
Antingen släpper du tillbaks honan till hanen och har många gömställen till honan. Då kommer hon kunna gömma sig där eller också gör du som du tänkt med yngelkaret men tänk på att när honan är mogen för lek kommer hon själv hoppa ur yngelkaret ner till hanen. Detta har hänt mig många gånger. För hanen tar det 1-5dagar att bygga klart skumboet. Så länge det inte är klart kommer han att köra bort henne.

Annons