När kan jag stoppa i fler fiskar?

#1 - 1 februari 2004 14:42
Jag har precis startat upp ett 100l akvarium. Har låtit det stå i en vecka och var i affären och köpte mina första fiskar idag. Det blev 2 Black Molly (hona-hane), 2 dvärggurami (hona-hane, fast det ser mer ut som Bandgurami om man kollar beskrivningen här på zoopet) och 2 Ancistrus. Nu undrar jag när jag kan stoppa i nästa gäng och hur många? Ska jag köpa en och en hädanefter? Har tänkt att köpa ett litet stim Kardinaltetror (10 st), ska jag ta dom härnäst?
#2 - 1 februari 2004 15:06
Om du väntar en vecka mellan fiskinköpen och inte släpper i för många åt gången bör det gå bra. 10 kardinaler låter utmärkt, ska du inte köpa en stimfisk är nog 5 stycken per vecka lagom. Dock föreslår jag att du skaffar lite fler malar först, så dom käkar bort algerna på rutorna och håller rent på bottnen.
#3 - 1 februari 2004 15:10
Glömde tillägga att som nybörjare (och även vi som har haft akvarier i flera år) är det lätt att man köper så många olika slags fiskar så det till slut blir fisksoppa. Det blir i längden snyggast om man kanske håller sig till max 5 olika arter + malar i akvariet. Bara en liten tanke som slog mig. Lycka till ;-)!
#4 - 1 februari 2004 18:31
Tack för svaret, det låter ju bra. Finns det någon annan som har synpunkter?
#5 - 1 februari 2004 18:42
Planera gärna innan vad du ska ha.

Annars är det risk för impulsköp och fisksoppa.
#6 - 2 februari 2004 12:25
Jag har upptäckt att Gurami-hanen jagar honan som en tok. Tror därför jag bör köpa ytterligare en hona omgående så att hon inte stressas ihjäl. Bör jag vänta en hel vecka innan jag gör detta, eller kan jag gå och köpa en ny hona idag?

Annons