När kan jag skaffa fler fiskar? och ett par andra frågor

#1 - 19 juni 2010 18:00
Hej jag är en nybörjare hel utan tidigare kunskaper har införskaffat ett litet 60 l akvarium kände inte att jag hade plats för större i min lilla lägenhet även om jag vet att större är lättare att få i balans.

Jag har lite dåligt tålamod så 2 dagar efter att jag satt upp akvariet så skaffade jag några fiskar.
De fiskar jag skaffade var 6 st små kardinaler och en mal känner inte till vilken art vet att jag övermatade fiskarna den första dagen har minskat med matningen men tycker att mäta tiden känns lite svårt då fiskarna oftast inte märker maten förren efter 15-30 sek. Jag har 3 st växter i akvariet för tillfället ingen aning om vad de heter.

Mina frågor är

1. När kan jag flytta in flera fiskar?
2. En av mina kardinaler jag tror jag har 4 honor och 2 hanar , nåja en av "hanarna" håller sig lite avsides från resten rätt ofta jag undrar om den andra "hanen kör bort honom eller om det är för att han mår sämre än de andra han spenderar mer tid nära ytan också.
3. Hur vet jag att min mal får tillräckligt med mat och om inte finns det något som man ge dom som mat

Tack på förhand :D
#2 - 19 juni 2010 18:22
Zureel skrev:

Mina frågor är

1. När kan jag flytta in flera fiskar?

Vänta 4 veckor minst. Tänk tålamod tålamod. Läs om nystartade akvarier och fiskarter under tiden. Så kan du fundera på vad du vill ha. Min erfarenhet är att färgglada fiskar tröttnat man på. Onekligen tycker väldigt många annorlunda dock!

Zureel skrev:
2. En av mina kardinaler jag tror jag har 4 honor och 2 hanar , nåja en av "hanarna" håller sig lite avsides från resten rätt ofta jag undrar om den andra "hanen kör bort honom eller om det är för att han mår sämre än de andra han spenderar mer tid nära ytan också.

Knappast bortkörd utan snarare andra anledningar. De brukar sprida sig lite då och då och det är nog inget att oroa sig för.

Zureel skrev: