När kan jag skaffa fler fiskar? och ett par andra frågor

#1 - 19 juni 2010 18:00
Hej jag är en nybörjare hel utan tidigare kunskaper har införskaffat ett litet 60 l akvarium kände inte att jag hade plats för större i min lilla lägenhet även om jag vet att större är lättare att få i balans.

Jag har lite dåligt tålamod så 2 dagar efter att jag satt upp akvariet så skaffade jag några fiskar.
De fiskar jag skaffade var 6 st små kardinaler och en mal känner inte till vilken art vet att jag övermatade fiskarna den första dagen har minskat med matningen men tycker att mäta tiden känns lite svårt då fiskarna oftast inte märker maten förren efter 15-30 sek. Jag har 3 st växter i akvariet för tillfället ingen aning om vad de heter.

Mina frågor är

1. När kan jag flytta in flera fiskar?
2. En av mina kardinaler jag tror jag har 4 honor och 2 hanar , nåja en av "hanarna" håller sig lite avsides från resten rätt ofta jag undrar om den andra "hanen kör bort honom eller om det är för att han mår sämre än de andra han spenderar mer tid nära ytan också.
3. Hur vet jag att min mal får tillräckligt med mat och om inte finns det något som man ge dom som mat

Tack på förhand :D
#2 - 19 juni 2010 18:22
Zureel skrev:

Mina frågor är

1. När kan jag flytta in flera fiskar?

Vänta 4 veckor minst. Tänk tålamod tålamod. Läs om nystartade akvarier och fiskarter under tiden. Så kan du fundera på vad du vill ha. Min erfarenhet är att färgglada fiskar tröttnat man på. Onekligen tycker väldigt många annorlunda dock!

Zureel skrev:
2. En av mina kardinaler jag tror jag har 4 honor och 2 hanar , nåja en av "hanarna" håller sig lite avsides från resten rätt ofta jag undrar om den andra "hanen kör bort honom eller om det är för att han mår sämre än de andra han spenderar mer tid nära ytan också.

Knappast bortkörd utan snarare andra anledningar. De brukar sprida sig lite då och då och det är nog inget att oroa sig för.

Zureel skrev:
3. Hur vet jag att min mal får tillräckligt med mat och om inte finns det något som man ge dom som mat

Du kan ge dem maltabletter, squash, skalade ärtor ett par gånger per vecka så får de vad de behöver.
#3 - 19 juni 2010 18:30
Tack för ditt snabba och koncisa svar jag vet inte om jag skulle tröttna på färgglada fiskar men kardinalern har ju inte så mycket färg jag kommer på mig själv med att sitta och titta jättelänge på dem , väldigt fascinerande :)
#4 - 19 juni 2010 20:26
Kardinaler är snygga och inte de jag tänkte på när jag nämde färgglada, jag tänkte mest på molly, platy, svärdbärare och guppys.

Malawi skulle kunna räknas dit men de har ju beteendet som gör dem, för mig, intresanta en längre tid.
#5 - 20 juni 2010 04:14
Det har dykt upp lite fler frågor efter att ha läst runt här.

4. När jag satte ner växterna så tog jag bort korgen men det satt kvar en grå massa runt rötterna som jag trodde skulle vara kvar, så är det bäst att fixa det med en gång eller skadar det inte att vänta lite så fiskarna hinner bli lite mer hemvana och inte lika stressade malen har precis börjat visa sig ibland första 2 dagarna så fort man titta på den gömde den sig bakom eller under pumpen.
5. Tyvärr lyssnade jag inte på min första instinkt och la ut liggunderlag under akvariet utan läste bara i instruktionen att akvariet skulle stå på en massiv yta, tror ni att det skulle vara en bra ide att lägga under ett liggunderlag när jag ska fixa växterna? jag har ett plast akvarium om det påverkar saken
6. Hur länge kan jag låta en ärta ligga i akvariet innan jag ska ta bort den om malen inte är intresserad eller inte äter hela 1-2dagar eller?
#6 - 20 juni 2010 08:28
4.det borde inte vara några problem att ta bort ullen från växterna, när jag startade om allt med akvarier för ett år sedan så ändrade jag om en hel del tills jag blev nöjd, ofta när relativt nya fiskar var däri, så det är ingen fara för mig iallafall.

5. ett 60 L akvarium är enligt mig iallafall inte så noga det kan vara bra såklart men det är större risk om du börjar lyfta runt det om det är fullt/halvfullt och grejerna i kan trilla omkring och så vidare, men jag har aldrig haft underlag till mitt 60L har fungerat alldeles lysande hittills.

6. inte 1-2 dagar, tycker jag iallafall, det finns ju risk att den smutsar ner hela akvariet med mera, tänk snarare några timmar isånafall.
#7 - 20 juni 2010 08:58
Jag skulle köpa köpa fler växter så de hinner rota sig ordentligt tills du köper fler fiskar.

Plantera de högre växterna längst bak och vid sidorna och de lägre längre fram för att få en bra "simyta" i mitten och gömställen runt om.
Vattenpest växer snabbt och är en bra syregivare, den är lätt att föröka med då du bara bryter av den och sätter ner den i gruset.

Ang din mal så mata den gärna på kvällen när akvariet varit släckt ett tag, de gillar ju mörker:)
Ljustiden för karet bör vara 10-12 timmar.

Lycka till
#8 - 21 juni 2010 18:59
Tack för alla svar har skaffat 3 växter till för totalt 6 var lite orolig att det skulle bli för mycket i ett litet akvarium men det fungerar bra och passade på att möblera om så att jag fick en större öppen yta och ett bättre område att gömma sig på.

Ärtan låg i lite länge men blev helt uppäten då min mal höll på att äta på den när jag kom hem så ville jag inte blocka bort den även om den varit i flera timmar och när jag titta på morgonen var den borta så inga problem och bra att veta att den accepterar ärta som mat.

Väldigt skönt att veta att det finns nånstans man kan få råd :D
#9 - 21 juni 2010 19:27
jag tycker inte att man kan få för mycket växter, snarare tvärtom, jag gillar när det ser ut som en riktig urskog :D
jag har 12 olika sorter i mitt 260L, ganska lagom, allt ska bara växa till sig, kanske skaffa nån färgad växt till dock!
#10 - 23 juni 2010 20:24
Mina kardinaler är inte lika bleka och har bättre aptit än när jag köpte dom så de verkar trivas hoppas det fortsätter så
#11 - 25 juni 2010 17:58
Tror jag blivit pålurad en Gibbiceps kollat runt på de olika bilderna på maler och min ser precis ut som på gibbiceps bilden och jag har bara ett 60 l akvarium hoppas han växer långsamt så jag hinner lösa situationen vill helst behålla den. Jag sa till akvarie affären att jag bara hade ett jättelitet akvarium, jag hoppas även om jag tror det är förgäves att den inte är en gibbiceps och inte blir så jättestor :(
#12 - 30 juni 2010 04:43
Fler frågor
7. Även utan värmare håller mitt akvarium 28 grader de 2 senaste dagarna vilket är i toppen av temperaturspannet för mina fiskar jag är orolig att temparaturen ska öka, kommer fiskarna troligtvis klara sig om temperaturen stiger 1-2 grader till eller ska jag börja lägga i kylklampar ifall temparaturen stiger ytterligare då kommer ju temperaturen fluktuera mera men bli lite lägre så vad är bäst att göra ifall vattnet blir varmare?
#13 - 30 juni 2010 07:17
Upp till 30 är nog ingen fara näre det bara gäller några dagar/vecka. Det finns risk för syrebrist i varmt vatten så du kan ju se till att det är lite extra skvalpande av pumpen.
#14 - 7 juli 2010 19:31
Ny fråga
8. jag matar 2 gånger om dan kör med devisen hellre ofta än mycket men funderar på att köra med en foderfri dag i veckan jag gör ett vattenbyte på ca 20-25% varje måndag jag undrar när är det bäst att ta den foderfria dagen precis före eller efter vattenbytet eller mittimellan?
#15 - 7 juli 2010 19:41
Spelar ingen roll när du har den foderfria dagen är mitt tips.
#16 - 9 juli 2010 20:01
ytterligare en fråga känns om det bara kommer nya :P
9. Som jag skrivit tidigare misstänker att malen jag köpte även om jag berättade att jag bara hade ett litet akvarium till säljaren är en segelfenspleco ser nästan exakt ut som på artbilden :( så jag vet att den kommer behöva flytta från mitt lilla 60l akvarium nåja min fråga är upp till vilken c:a kroppslängd kommer han kunna trivas någorlunda i akvariet? innan jag måste ge bort honom, sälja honom, skaffa större akvarium eller avliva den för dess egen skull vill helst undvika det sista alternativet
Kjell Fohrman
Administrator
#17 - 9 juli 2010 20:09
Zureel skrev:
ytterligare en fråga känns om det bara kommer nya :P

9. Som jag skrivit tidigare misstänker att malen jag köpte även om jag berättade att jag bara hade ett litet akvarium till säljaren är en segelfenspleco ser nästan exakt ut som på artbilden :( så jag vet att den kommer behöva flytta från mitt lilla 60l akvarium nåja min fråga är upp till vilken c:a kroppslängd kommer han kunna trivas någorlunda i akvariet? innan jag måste ge bort honom, sälja honom, skaffa större akvarium eller avliva den för dess egen skull vill helst undvika det sista alternativet

Spelar ingen roll hur liten den är - akvariet är för litet.

Att mata 2 ggr om dagen är alldeles för mycket. 1 gång varannan dag räcker den första månaden
#18 - 9 juli 2010 20:42
jahaja då får det bli avlivning då för om redan inte funkar även när de är små så hinner jag inte fixa nåt av de andra alternativen :(
#19 - 9 juli 2010 21:32
Nämen vänta lite nu, hur pass stor e den?
#20 - 9 juli 2010 21:39
Äh glömmde, sätt in den på annonser istället för att ta livet av den, skänk bort den så borde någon nappa som har ett stort akvarium.
#21 - 9 juli 2010 22:25
jag har oxå en sådan segelfenspleco i mitt 60L och min mår prima (tycker jag) för min är ute o simmar varje dag och han äter och trivs med alla andra fiskar, hur ser jag om min mal inte trivs om någon vet? hoppas inte det gör något om jag lånar tråden lite?? :D
#22 - 10 juli 2010 04:15
den är ungefär 7cm och jag inget problem med att tråden blir lite lånad. då jag bor på gotland är det lite svårare att hitta nytt hem till den
Kjell Fohrman
Administrator
#23 - 10 juli 2010 08:43
Zureel skrev:
jahaja då får det bli avlivning då för om redan inte funkar även när de är små så hinner jag inte fixa nåt av de andra alternativen :(

Om affären har sålt den till dig och sagt att det var OK i ett 60 liters så bör de också ta tillbaka malen
#24 - 10 juli 2010 15:30
En lösning kanske är på gång en kompis mamma har några vänner som har stort akvarium hon skulle kolla ifall de vill ha den och då behöver jag inte oroa mig för att affären ska sälja den igen till ett för litet akvarium tror jag ska hålla mig till den andra akvarie affären de känns mer pålitliga
#25 - 10 juli 2010 15:44
Jo jag vet att jag kan använda sökfunktion och leta via artbeskrivningarna men det skulle vara kul att få föreslag på vad för algätande fisk som jag kan ha mitt 60l akvarium för det känns som jag kan göra ett bättre val om jag kombinerar föreslag med eget surfande på artbeskrivningar :)
#26 - 10 juli 2010 22:18
Jag har äppelsnäckor i mitt 60 l och dem gör tokrent, går som slåttermaskiner över hela karet, just nu sitter dem o mumsar på en broccolli ja lagt ner, slurp, slurp
#27 - 11 juli 2010 07:07
Du kan ha sewellior, eller en beaufortia. En annan som jag tycker är riktigt effektiv är clown pleco. Jag hade ett kar på 112 liter där jag hade fått en hel del alger på anubias och en dag med denna gynnare så var de borta. de håller också träbitar finare då de äter av yttersta skiktet av trä kontinuerligt.

http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1485&SOK=1 (nu står det 120 liter men den jag har är extremt liten och håller sig väldigt stilla så jag kan inte se varför den skulle kräva ett så stort kar.)
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1043&SOK=1
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1047&SOK=1
#28 - 11 juli 2010 14:58
Jag har tittat i ett par dar på en av mina växter och till min stora glädje upptäckt att den växt 15-20cm på en vecka vilket är en stor glädje för precis innan jag köpte akvariet övervägde jag plastväxter (usch) för att det lilla jag minns av akvarium när jag var liten var att växterna var svår att hålla liv i men så tänkte jag måste prova innan jag ger upp och skaffade pmdd efter att ha läst här på forumet så glad att jag valde levande växter :D

Kollade växtlistan och såg att det är en hornssärv
#29 - 11 juli 2010 20:55
Ska få hem min mammas gamla karantän akvarium 60l hon hade ett stort förut men det gick sönder och nu har hon sköldpaddor så hon ska ta med det när hon reser ner till gotland kul med ett akvarium till även om det är lika litet :)
#30 - 15 juli 2010 12:43
O så kul såg precis att jag fått små yngel måste vara en av guppyhonorna som jag skaffat, phew flytväxterna jag köpte på tradera borde öka deras överlevnadschans :) får se om nåt överlever eller ifall de blir uppätna
#31 - 3 augusti 2010 18:40
Har fått min mammas gamla lilla akvarium nu och tänkte lägga upp ett par dåliga bilder har bara en dålig mobilkamera men tänkte bättre med en dålig bild än ingen bild.

Mitt första akvarium

Mitt andra akvarium (mammas gamla)
#32 - 5 augusti 2010 15:34
ser fint ut är också lite ny men när du stoppade när ärtan var den fryst då
#33 - 6 augusti 2010 05:09
nej inte när jag stoppade i den ärtor tinar väldigt fort de är så små
#34 - 6 augusti 2010 16:02
Jag har stoppat i broccoli till dem några gånger och jag tror att det nu senast de insåg att det är mat för de 2 första gångerna även om alla fiskar plockade på broccolin så syntes det inte att de ätit nu när jag fiska upp dem efter att det legat i under natten var bara stammarna kvar :) hur ofta är lämpligt att erbjuda dom broccoli?
#35 - 7 augusti 2010 16:18
Jag såg precis en av mina guppyhonor äta upp ett yngel hon fött mindre än 5 sekunder tidigare där kan man prata om att sakna moderskänslor blev lite förvånad
#36 - 7 augusti 2010 16:26
om du vill att dom ska överleva kan du lägga dom i en hink och lägga i en syre tablet dom behöver bara vara där i en vecka mina överlevde då
#37 - 7 augusti 2010 16:28
jo klart de skulle ha större chans om jag la dem i en annan burk men när honan tog den så snabbt skulle jag inte hunnit flytta på den
#38 - 7 augusti 2010 16:37
aa men håll koll om du ser någon dom brukar föda mer en 1 jag fick typ 25-30 st
#39 - 7 augusti 2010 16:39
dom får klara sig bäst dom kan med flytväxterna den här gången men kanske ska skaffa yngelbur alternativt ett minifilter till en liten yngelburk av något slag lite framöver ifall alla blir uppätna
#40 - 7 augusti 2010 20:07
Zureel skrev:

Puckot som sålde den får väl köpa tillbaka den. Det är väl rimligt när dom gjort fel???
#41 - 7 augusti 2010 20:15
Agnez skrev:
Puckot som sålde den får väl köpa tillbaka den. Det är väl rimligt när dom gjort fel???

haha låter bra :P
#42 - 8 augusti 2010 15:41
jag har en liten fundering det är många som tillsätter salt regelbundet eller för att hjälpa skadad eller sjuk fisk hur tillsätter man det häller man bara direkt i det i kristallform eller ska det lösas upp på något sätt först?
#43 - 8 augusti 2010 15:58
Zureel skrev:
jag har en liten fundering det är många som tillsätter salt regelbundet eller för att hjälpa skadad eller sjuk fisk hur tillsätter man det häller man bara direkt i det i kristallform eller ska det lösas upp på något sätt först?
vid sjukdom så kan du lösa upp salt i nån liter vatten (1dl/100L )!
#44 - 8 augusti 2010 16:12
ok bra att veta att det ska lösas upp ifall jag behöver tillsätta nångång
#45 - 8 augusti 2010 16:36
Har precis haft mitt första dödsfall en av mina kardinalfisk har dött såg att den var krasslig igår när jag flyttade akvariet och den klarade kanske inte stressan av att jag sänkte vattennivån så mycket som jag gjorde innan jag fyllde på igen.
Den har varit lite krasslig förut misstänkte att en av mina columbianska tetror gett den ett tjuvnyp men den verkade bli bättre efter det men det vände väl igen. Så nu har jag bara 5 kardinalfiskar kvar men de verkar pigga och alerta så jag oroar mig inte.

Nån som vet på ett ungefär hur gamla de kan bli förresten
#46 - 12 augusti 2010 18:34
Upptäckte precis något på hållaren till värmestaven i ett av mina akvarium som ser ut som en geleklump med vita prickar och undrar vad det kan vara?

har tigerbarber, khuliål, en liten ancistrus och någon liten form av snäcka som råkade komma med när jag köpte växter i det akvariet

Annons