När kan jag köpa nästa fisk (ar).

#1 - 4 april 2007 09:05
Har haft i gång akvariet i lite över 1 vecka nu, med 2 palettciklider.

När börjar "cyklingen" bli färdig?
Är det lungt att köpa ett par fiskar till nu, om jag tillsätter bakteriekultur varje dag?

Eller ska jag vänta längre?

Karet är på 120 L.

mvh
nicke
#2 - 4 april 2007 09:20
Har du möjlighet att kolla Värdena i akvariet tycker jag du ska göra det för att se om det är lugnt..

Men visst skulle du kunna köpa nån mer fisk men kanske 2-4 till i taget för att det inte ska hända någe dumt..

Måste bara säga att du har varit duktig att hålla dig med att köpa fiskar. De flesta andra köper massa fiskar på en gång och dom bara dör.

Just det ju längre du väntar ju bättre kommer de nya fiskarna må. Jag väntade 3 veckor hade bara 3 platy i början sen funkade allt jätte bra.
#3 - 4 april 2007 09:24
efter fyra veckor kan man räkna cyklingen som ganska färdig men det tar år innan akvariumet blir helt stabilt.
#4 - 4 april 2007 09:29
hmm okaj.

Jo jag tänkte jag skulle ta det rätt lungt.

Nästa inköp kommer eventuellt att bli 5 platy (3+2), och en siames, eller ett par otocinclus.

Alltså omkring 6 fiskar.

Då borde jag alltså vänta tills akvariet har varit i gång i ca 3 veckor innan jag tillsätter dessa?

Mvh
nicke
#5 - 4 april 2007 09:39
6 fiskar är ju en ganska stor ökning avbelastningen. Så jag skulle vänta lite till
#6 - 4 april 2007 09:40
Jag skulle i alla fall vänta 3 veckor till...För att allt inte ska skita sig. Har du grotta till Paletterna så kanske dom hinner leka!
#7 - 4 april 2007 10:03
Det är många fiskar på en gång. Jag skulle dela upp det på tre inköp och ha två veckor mellan varje inköp. så vänta en vecka till och köp sen siamesen, sen två veckor och platysarna och sen två veckor och ottisarna.

otocinclusar är stimfiskar och vill helst vara 10st.
#8 - 4 april 2007 15:47
Jepp, det får bli så.

Vill att karet skall fungera bra och länge.

Tack för alla bra svar!

mvh
nicke
#9 - 4 april 2007 15:48
Paletterna har gott om grottor att välja på.

Det hela ser ynkligt ut när man bara har 2 fiskar, men som sagt bättre att skynda långsamt.

mvh

Annons