När kan jag ha i fiskarna ??

#1 - 11 augusti 2004 15:31
Jag har gjort ett 50% vattenbyte och samtidigt bytt ut gruset till sand. Nu har det gått 2 timmar och fiskarna "bor" tillfälligt i en hink. Vattnet i akvariet är grumligt......

När kan jag ha i fiskarna? Måste jag vänta tills allt grumligt har lagt sig? Vad gör jag om det inte försvinner???????

Ska pumpen vara igång, eller är det helknasigt då allt verkar fara omkring???[?]
#2 - 11 augusti 2004 16:35
jag är ingen expert på sånt, men eftersom ingen annan verkar svara så får ja vell göra ett försk.... Jag har själv gjort nått liknande å ja väntade tills det grumliga hade lagt sej, men eftersom jag hade ett akvarium som jag kunde "lägga" över fiskarna i så är jag inte säker på hur länge dom kan stanna i hinken. det tog ungefär ett halft dyngn. Vad har du för fiskar är dom stora å många eller små å några?..

mvh/björn
#3 - 11 augusti 2004 16:38
Varför är det grumligt?
Gjorde du inte rent sanden eller har du grumligt vatten i kranen?
Oavsett vilket så tror jag inte fiskarna bryr sig speciellt mycket, om du inte har känsliga arter förstås...
Det är sällan som fiskarnas naturliga vatten är så klart som i våra akvarier.
Om du bara har en luft/cirkulationspump och stänger av den så kommer allt "grumlet" tillbaka när du startar den igen, men om du har ett riktigt filter tar säkert det hand om stoftet.
#4 - 11 augusti 2004 16:42
Tack för att du svarade ! ! ! !

Problemet är att jag inte har något akvarium att lägga över fiskarna i..... Det är kardinaltetror, neontetror, 2 praktbotia, 4 kuhli, en scalar, 2 ancistrus.

Det verkar ta rätt lång tid innan det grumliga försvinner. Det har sett likadant ut nu i 1,5 timme !

Ahhhhggggg, har jag tagit mig vatten över huvudet tro??? Kommer fiskarna inte att klara sig????
Börjar bli rätt orolig faktiskt.[:-123]
#5 - 11 augusti 2004 16:47
koppa i fiskarna när du har lagom temp på vattnet i akvariumet.
Grumligheten i vattnet kan vara kvar några dagar om du har otur...
#6 - 11 augusti 2004 17:17
Jepp, då har jag börjat att koppa ! ! !

Håller alla tummar att det ska gå bra !

Tack för era visa svar...![:-142]
#7 - 11 augusti 2004 17:36
jag hade grumligt vatten i 1 dygn, och fiskarna var som vanligt, åt och hade sig;P
Sedan beror det ju på om det är smuts eller infusorier, som i så fall tar syret...

Mvh Malawi´n

Annons