När kan fiskarna flyttas över?

#1 - 27 oktober 2004 06:39
Vi har övertagit ett 152 liters akvarium som var ganska misskött. I söndags rengjorde vi hela akvariet och startade upp det på nytt med nytt grus och nya växter. Fiskarna som var i, 20 st Malawi-ciklider och 5 malar, trängs nu i ett 25 liters akvarium. I det akvariet byter vi ett par liter vatten varje dag. Min fråga är; när kan man flytta över fiskarna? Fick rådet att vänta minst en vecka, men det är rätt trångt i det lilla akvariet. Och sedan när vi väl har flyttat över dem; ska man mata sparsamt eller inte alls de första dagarna?
Tacksam för råd och tips. Är nästan nybörjare på akvarier.
#2 - 27 oktober 2004 07:11
Flytta över typ 10 malawi fiskar direkt och vänta en vecka sedan kan ni flytta över resten. Men var noga med att byta vatten i det stora karet och mata mycket sparsamt, typ lite mat varannan dag den första månaden. Tänk på att efter ca 20-30 dagar är det ganska troligt att ni får en nitritpeak detta avhjälps med många små vattenbyten.

Lycka till
/Marcus
#3 - 27 oktober 2004 07:36
Ska vi göra vattenbyten redan nu i stora karet menar du, eller ska vi vänta 2-3 veckor innan vi börjar med vattenbyten? Hur mycket vatten bör bytas och hur ofta?
#4 - 27 oktober 2004 07:46
Du måste ha ett nitrit-test och övervaka det värdet under uppstarten, när nitriten börjar komma så utför du lämpliga åtgärder (sök på forumet så hittar du 1000+ trådar om det).
#5 - 27 oktober 2004 08:06
Jag skulle byta ca 40% vatten en till två gånger i veckan den första månaden, och sedan gå ner till 30% per vecka.
#6 - 28 oktober 2004 06:11
OK, nu är det nytt läge: När jag kom hem igår testade jag nitriten i det lilla akvariet, och det blev alldeles rött. Så i paniken "kastade" jag över alla fiskarna direkt med håven till det stora akvariet. (Alla överlevde den chocken i alla fall).
Så nu är det väl bara att hålla koll på nitriten i det stora akvariet....
Vad gäller matningen: Hur mycket mat ska de ha vid varje tillfälle ungefär, om man matar varannan dag? Känner mig väldigt osäker på detta. Fiskarna är ju ganska stora. Jag har också sett när jag matar att vissa fiskar förser sig direkt medan andra blir utan. Jag har både flingfoder och foder i form av pellts-kulor.
#7 - 28 oktober 2004 06:24
Jag skulle ta det mycket lungt med matningen börja med varannan dag och en munsbit till varje fisk vet inte hur stora dom där fiskarna är men 2-3flingor per fisk kanske i början ... och skaffa ett bakteriekultursvätska(kanske kostar några kr men det är bättre än att ta risken...) och ha i det i akvariet dom första dagarna eller om du gör vattenbyten för att få ner nitriten efter dessa vattenbyten ... fiskar kan klara sig bättre med lite mat än med en giftig miljö =) sen kan du gå upp till 1 gång om dagen om 1 vecka eller så ...

lycka till
/Henrik

Annons