När introducera fiskar?

#1 - 12 november 2008 10:01
Jag har ett nyuppstartat kar som jag bara väntar på att få stoppa ner fisk i. Jag planterade växter och kopplade i pumpen i måndags.
När tror ni det är aktuellt att köpa de första fiskarna?
#2 - 12 november 2008 10:24
Ja. Köp några få.
#3 - 12 november 2008 10:27
Kan jag göra det idag? Tänkte köpa en guppyhane och två guppyhonor som startfiskar.
#4 - 12 november 2008 10:42
Jepp startade du i måndags så är det läge att stoppa i lite fisk, annars kommer det inte hända mkt :)
#5 - 12 november 2008 10:49
Härligt! Kan man köpa lite fler växter samtidigt och plantera dom lite snabbt innan jag sätter i fiskarna? Finns inte mkt växter här nu och jag vill ju inte få alger :P
#6 - 12 november 2008 11:05
Ja det kan du. Kan man få se lite bilder på karet kanske? :)
#7 - 12 november 2008 11:16
Javisst! Bilden är av mobilkvalité och inredningen är inte heller riktigt klar än. Ska in med fler växter och även lite engelsk sjösten som ska få det att se mer naturligt ut.
Och det är kalk på utsidan av rutan så måste köpa kalkborttagninsmedel :p

http://tropiq.bilddagboken.se/p/upload.html?
#8 - 12 november 2008 11:18
Fel länk! Tror den här ska stämma.

http://tropiq.bilddagboken.se/p/main.html?
#9 - 12 november 2008 11:19
Gå in på 12 november så kommer bilden upp iallafall ;)
#10 - 12 november 2008 13:09
Helt jävla snyggt! Är det ditt första så är jag imponerad, du har känsla för det här(vilket vissa andra, dvs jag inte har :D;))
#11 - 12 november 2008 13:14
Åh tack! :D
Hade ett för några år sedan som 12 åring kanske men det var inte snyggt någonstans och då kunde jag inte heller någonting (fick det i julklapp).
Men det är av alla här jag har fått inspirationen så det är er jag ska tacka :)
#13 - 12 november 2008 16:13
Tack ;)
#14 - 12 november 2008 17:31
Nu har jag släppt i mina guppysar, 4 honor och 2 hanar. Kanske en aning lite för många som första att starta upp med men gick inte att säga emot min envisa låtsas pappa ;) Nu får vi se hur det här går!
#15 - 12 november 2008 20:03
Riktigt snyggt vill jag säga :-D.
Sen kan jag tyvärr säga att det nog blir väldigt svårt att undvika nitritspikar. Har du haft i någon nitrivec? jag startade upp migg guppykar för strax över en månad sen och fick sjukt hög nitrit trots massor med nitrivec och väldigt sparsam matning.
Men det som faktiskt tog bort nitriten på bara 3 dagar var "Lasses nitrivec". Sök i forumet efter det så ser du vad du ska göra, det är en bra start för karet!
#16 - 12 november 2008 20:16
Håhåjaja :O Dog någon av dina fiskar? Hur ska jag kunna hålla mig i från nitrit då? :S
#17 - 12 november 2008 20:46
dancehall skrev:
Håhåjaja :O Dog någon av dina fiskar? Hur ska jag kunna hålla mig i från nitrit då? :S

Hur man håller ifrån sig nitrit ? Det går inte. Om man inte använder filterbakterier(t.ex. JBL Denitrol) eller filtergegga(från ett inkört filter). Annars så kommer väl nitriten, sen efter ett tag så går det ner, och då kan man introducera fler fiskar.

"Dina första fiskar

Efter några dagar är det dags att släppa i dina första fiskar, dock ej mer än 3-4 st inledningvis. Dessa 3-4 fiskar skall helst gå i karet i 2-3 veckor innan man fyller på med fler fiskar. Detta gör man för att nitrifikationsbakterierna skall få en bra möjlighet att komma igång i akvariet, det är dessa bakterier som småningom kommer att hjälpa till att bryta ner bajs och andra föroreningar i akvariet. Efter dessa veckor kan du släppa i 3-5 fiskar till, vänta någon vecka och sedan släppa 3-5 till o.s.v tills du har önskat antal fiskar. Under de inledande 3-4 veckorna bör du undvika att byta vatten,slamsuga botten eller rengöra filtret då dessa åtgärder gör det svårare för de nyttiga bakterierna att etablera sig. De första veckorna skall du också mata VÄLDIGT SPARSAMT (ta vad du tycker är jättelite mat och halvera sen det, det är lättare att mata ihjäl dina fiskar än att svälta ihjäl dem). Du bör också införskaffa vattentester för Nitrit, allt för höga värden av detta kan orsaka att fiskarna mår dåligt eller i värsta fall dör. Är man försiktig händer inte detta men skulle oturen vara framme och värdena förhöjas så är den bästa boten att byta 50% av vattnet dagligen tills värdena är under kontroll igen"

Saxat från: http://www.zoopet.com/forum/showpost.php?p=1007806&postcount=1
#18 - 12 november 2008 21:36
Och jag som nu tyvärr har 6 fiskar, hur kommer jag klara mig från att de dör månntro? :)
Och vad händer om nu de här guppysarna får yngel som höjer antalet fiskar i karet rejält?
#19 - 12 november 2008 22:15
Ut i skogen innan det fryser på och plocka några nävar av den svarta blomstermyllan, följ Lasses recept men planera in ett nytt akvarium om du tänker behålla ynglen.
#20 - 12 november 2008 22:21
Ska checka!
#21 - 13 november 2008 09:12
dancehall skrev:

Nej som tur var dog ingen, men alla fick lite mer rödaktiga hjälar, men det börjar rätta till sig nu och de verkar må bra och nitriten är nu nere på 0. Den var uppe på 4 som mest och det är extremt. Jag trodde det skulle räcka med "reglerna" och nitrivec, men det fungerade inte ändå. Så när nitriten var som högst provade jag med "lasses recept" och nitriten försvann på tre dagar, helt suveränt :-). Så jag tipsar dig om att göra det redan nu :-).
Kjell Fohrman
Administrator
#22 - 13 november 2008 09:17
dancehall skrev:
Och jag som nu tyvärr har 6 fiskar, hur kommer jag klara mig från att de dör månntro? :)

Och vad händer om nu de här guppysarna får yngel som höjer antalet fiskar i karet rejält?

Jodå det går mycket väl att klara sig utan nitrit i akvariet. För att man skall få nitrit krävs det att man har för mycket fisk i akvariet de första 5-6 veckorna samt att man matar för mycket.
#23 - 13 november 2008 09:35
Sundancer: Jag tror inte det behövs om jag bara håller nere matningen och häller i Nitrivec dagligen! :)

Kjell_Fohrman: Men vad händer då om fiskarna ynglar innan de där 5-6 veckorna har gått, misstänker att honorna är befruktade redan innan.
Och ska jag göra något vattenbyte de här första veckorna eller ska jag vänta?
Kjell Fohrman
Administrator
#24 - 13 november 2008 09:46
dancehall skrev:
Sundancer: Jag tror inte det behövs om jag bara håller nere matningen och häller i Nitrivec dagligen! :)

Kjell_Fohrman: Men vad händer då om fiskarna ynglar innan de där 5-6 veckorna har gått, misstänker att honorna är befruktade redan innan.

Och ska jag göra något vattenbyte de här första veckorna eller ska jag vänta?

Nja ynglen är små så de påverkar inte så mycket. Det viktigaste är att du matar ytterst lite - kanske lite grann en gång var tredje dag eller något sådant.
Jag brukar inte byta vatten den första månaden.
#25 - 13 november 2008 09:55
Ok, tack för råden! :)

Annons