När i med fiskarna?

#1 - 23 april 2004 18:28
Har fyllt upp mitt 360 liters akvarium med grus från det gamla akvariet och 60-70 liter "gammalt" vatten och resten nytt vatten.

Ytterfiltret (Eheim 2217) är helt nytt och behöver köras in. Normalt är väl 2-4 veckor. Jag har kramar ur lite filterbakterier i det också.

Men frågan är om jag kan korta den tiden med tanke på att jag redan "planterat" bakterier i filtret, och i så fall med hur mycket?

Saken är den att fiskarna har det lite kaotiskt i det gamla akvariet och jag skulle vilja få över dem så fort som möjligt till det nya.

[:-174]
#2 - 23 april 2004 19:06
Flytta över dem och mata sedan ytterst försiktigt. Har du igång filtermaterial i det lilla karet att ta så lägg det i det nya eller kör båda filtren parallellt några veckor, så gjorde jag och fick inte någon nitritspik alls.
#3 - 23 april 2004 19:07
Ta några tåliga fiskar först och flytta resten stegvis över 2 veckor... men nån annan kanske har bättre förslag?
#4 - 23 april 2004 19:14
Tack för tipsen!

Vad är det egentligen som kan gå fel.

Gissar lite: är det så att ett nytt filter har för lite bakterier för att klara av nitriten?

I så fall: räcker det att man har kontroll på nitriten för att fiskarna inte ska ta skada?
#5 - 23 april 2004 19:23
Japp... du hade inte ens behövt ta gammalt vatten eftersom du hade gammalt grus som jag antar att du bara tvättade försiktigt. Jag startade om min 375a för ca 1,5 mån sen med gammalt grus (som stått torrt 7 v) och ett väl ingånget ytterfilter. Jag koppade in firrarna samma dag som det startades. Förlorade en tigerbarb som var hängig innan flytten. Firrarna tillbringade 7 veckor inknökade i en 128a medan vi renoverade, det frestade på dem så jag ville inte vänta längre.
#6 - 23 april 2004 19:33
Ja, det är ju ett väl ingånget filter jag saknar ...

Kollade nitrithalten och den låg på 0,3.
Aningen för hög kanske...[:-174]
#7 - 23 april 2004 19:39
Låter konstigt när karet är nystartat och allt, hur gammalt var det gamla vattnet? Den kommer inte att gå ner heller utan fisk i karet. Nitrifikationsbakterierna måste få något att föröka sig på... antingen med fisk som matas, bajsar osv eller så får du "mata" dem med lite flingfoder eller Nitrivec/Cycle eller liknande. Jag hade gjort ett vattenbyte och sedan koppat in åtminstone malarna... om det inte är känsliga rackare du har.
#8 - 23 april 2004 20:16
Så, nu har jag ett tredjedelsbyte av vattnet.
Nitriten sjönk något.
Jag har tänkt för mycket på att få med bakterikultur och mindre på nitriten. Tyvärr.
#9 - 23 april 2004 20:22
Det fixar sig snart bara du håller huvudet "kallt". ;)
Bakterierna finns ju i huvudsak på inredningen och i gruset + i ev ingången filtermassa. Gammalt vatten tycker jag är onödigt även om jag också tar med gammalt i de mindre karen vid nyinredning/flytt bara för att göra övergången lättare för fiskarna. Det blir mer som ett större vattenbyte då och jag behöver inte koppa in. Lycka till med ditt nya kar!
#10 - 23 april 2004 20:43
Tack!

Nu har jag stoppat i två malar.
Tar kanske några fiskar till i morgon.

Och huvet? Ska försöka hålla det kallt. Men framför allt lägga det på kudden snart[|)]

Trevlig helg!
#11 - 24 april 2004 18:31
Tackar och tack detsamma... och hoppas du fick sova gott!
#12 - 25 april 2004 12:36
Jag brukar alltid bara skicka i fiskarna så fort jag kommer hem. Med vatten från affären och allt. Typ bara vända påsen upp och ner.
Har aldrig haft EN fisk som har dött i mitt akvarium. Aldrig någonsin. Och jag har haft ciklider, guppy, tetror, malar, labeor osv osv osv.
När jag startar upp ett nytt akvarium så brukar jag ta lite vatten från det gamla, eller strunta i att rengöra slangarna, så att det finns bakterieflora att "starta" med. Efter några timmar skickar jag i fisken, och som sagt, ingen har någonsin dött, och jag har aldrig haft problem med någon nitritchock någonsin. Inte ens när jag kört ner stora mängder ciklider i nystartade akvarium helt utan tidigare bakterieflora.
#13 - 25 april 2004 15:10
Efter två dygn lever malarna. Nu simmar även lombardoi för glatta livet i det nya akvariet.

Snart åker resten i.

Klara: Jodå, sovit gott.
#14 - 25 april 2004 15:46
Jag vill inte leka bessevisser men bakteriena är inte "i" grusen utan ska du ha någon nytta av det så måste du ta sörjan som ligger med grusen. Tar du upp grusen så ligger ju allt kvar i vattnet.
Och tvättar man grusen så är det garanterat inga bakterier kvar bland grusen.
#15 - 25 april 2004 16:08
Jag skopade upp sanden ur akvariet, så jag bör har fått med mig en hel nyttig sörja. Det såg ut så i alla fall.
#16 - 25 april 2004 18:35
Ursprungligen skickat av jorgen41

Jag vill inte leka bessevisser men bakteriena är inte "i" grusen utan ska du ha någon nytta av det så måste du ta sörjan som ligger med grusen. Tar du upp grusen så ligger ju allt kvar i vattnet.

Och tvättar man grusen så är det garanterat inga bakterier kvar bland grusen.

Nitrosoma och nitrobakter ligger väl inte alls i geggan utan fäster faktiskt direkt på sten m.m.? Det är den stora totala ytan på grus som gör att de frodas så bra där, inte eventuell geggförmåga väl? Iaf är det så jag har förstått det. Men det är klart att det finns bakterier i geggan också... och massa härlig näring till dem. Kan givetvis ha fel, men jag tror att jag har rätt [:D]
#17 - 25 april 2004 19:20
Förr i tiden hade man haft i fiskarna glatt direkt med en sådan fin set-up.
Förr i tiden hade man inte kännt till nitrit-värdet men varit lycklig ändå. Ingen nitrit-neuros...
Förr i tiden hade det förmodligen gått bra - liksom idag eller hur...
Nu för tiden - är det någon mer än jag som tycker att det handlar om laboratorievärden mer än om relevant akvariemiljö???
#18 - 25 april 2004 19:50
Jo kanske. Men för den som inte lärt sig akvaristik den hårda vägen så kan vattentester vara en bra ersättning för den intuition/erfarenhet man saknar.
#19 - 26 april 2004 11:44
Verkar nog som vi har rätt allihop. Mycket möjligt att bakterier fäster på stenarna, jag har ingen aning :-)

Men jag har alltid tagit grus + geggan + vattnet. För att vara säker på att få med så mycket bakterier.

P.S Jag har aldrig haft problem med Nitrit eller Nitrat(vad jag vet).

Annons